• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bezpieczniejsze bariery w kilku punktach Trójmiasta

Maciej Naskręt
4 stycznia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Terminal zderzeniowy ustawiony na zjeździe z obwodnicy w kierunku gdańskiego portu. Terminal zderzeniowy ustawiony na zjeździe z obwodnicy w kierunku gdańskiego portu.

Drogowcy tak przebudowują bariery energochłonne, by były bezpieczniejsze dla kierowców, którzy najadą czołowo na ich początek. Na razie wytypowali dwa takie miejsca: po jednym w Gdyni i w Gdańsku.



Czy czujesz się bezpiecznie na polskich drogach?

Głównym wyzwaniem specjalistów od bezpieczeństwa drogowego jest promowanie takich rozwiązań w budowie dróg, które wybaczają błędy kierowcom. Chodzi o to, by - gdy już dojdzie do wypadku - samochód i pasażerowie ucierpieli jak najmniej.

Bariery energochłonne, choć są niemal niezastąpione przy drogach, przeważnie chronią kierowców, ale bywa, że mogą także im zaszkodzić. Zwłaszcza wtedy, gdy najedzie się na ich początek, czyli przy tzw. ostrodze, które stoją np. przy zjazdach.

Dziś najpopularniejsze są dwa rozwiązania, z których każde ma swoje wady. Pierwsze to tzw. barani róg (stosowany głównie w miastach). Jest on niebezpieczny ze względu na zniszczenia, jakie powoduje w pojeździe, który bardzo gwałtowanie wytraca prędkość.

Drugim popularnym rozwiązaniem jest kotwienie ostrogi bariery w gruncie (na autostradach oraz drogach ekspresowych i krajowych). Wadą tego rozwiązania jest to, że w razie wjechania w ostrogę, rozpędzone auto wylatuje w powietrze. W efekcie podróż kończy się poza jezdnią.

Test zderzeniowy z barierą zakończoną "baranim rogiem"

Na filmie zaprezentowano typowe zakończenie bariery drogowej na polskich drogach.



Bezpieczniejszy terminal zderzeniowy

Gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad sięgnął po najnowocześniejsze rozwiązanie tzw. bezpiecznego terminalu zderzeniowego, który zainstalował właśnie na zjeździe z Południowej Obwodnicy Gdańska na Trasę Sucharskiego zobacz na mapie Gdyni.

- W razie zderzenia, rozwiązanie to absorbuje energię samochodu. Kierowca oraz podróżni mają szansę na odniesienie mniejszych obrażeń ciała, gdy samochód wjedzie w tę część bariery - mówi Piotr Michalski, rzecznik prasowy gdańskiego oddziału GDDKiA.

Test terminalu zderzeniowego

Samochód wjeżdża w terminal z prędkością 110 km/h.



Podobnych instalacji jest na pomorskich drogach coraz więcej.

- Tego typu urządzeń, pochodzących od różnych producentów, jest już kilka na pomorskich drogach. Na obwodnicy taki terminal pojawi się także na Węźle Kwiatkowskiego, przy zjeździe do portu w Gdyni zobacz na mapie Gdyni - tłumaczy Michalski.
Skutki zderzenia z barierą ze zwykłym zakończeniem

Specjaliści od bezpieczeństwa ruchu drogowego przypominają, że terminale zderzeniowe powinny być stosowane wszędzie tam, gdzie przekraczana jest prędkość 50 km/h, nawet wbrew przepisom.

Takiego urządzenia zabrakło chociażby w Gdyni na Drodze Gdyńskiej zobacz na mapie Gdyni, gdzie pojazd, w którym jechały w październikową noc 2014 r. cztery osoby, wypadł z drogi i uderzył prawą stroną w barierę energochłonną zakończoną tzw. "baranim rogiem". Na skutek tego zdarzenia śmierć poniósł pasażer na przednim siedzeniu.

Po wypadku, zamiast zastosować terminal zderzeniowy, drogowcy wydłużyli barierę i ograniczyli prędkość z 70 do 50 km/h.

Opinie (49) 4 zablokowane

  • Po wypadku, zamiast zastosować terminal zderzeniowy, drogowcy wydłużyli barierę i ograniczyli prędkość z 70 do 50 km/h. (8)

    Mój kraj, taki piękny...

    • 81 12

    • Całe szczęście że nie wpadli na to, aby wszystkie samochody utopić w Wiśle.

      • 12 3

    • Dla Ciebie (2)

      20 to za dużo. Może lepiej kup bilet na autobus.

      • 2 15

      • (1)

        No przepraszam, ale na tym odcinku da sie jechac bezpiecznie 70km/h. Obniżenie do 50km/h jest najzwyklej bezzasadne

        • 19 2

        • jesli na drodze jest korek, to prędkość 50 km/h jest bezpieczniejsza niż 70 km/h

          • 1 8

    • (1)

      Bo widzisz: jak jest 70 km/h, a ludzie jadą 110 km/h, to postawmy 50 km/h - ludzie zwolnią do 90 km/h i nie będzie wypadków...

      • 5 13

      • Gdynia

        Chwaszczynska od polifarbu. Kiedys 50km/h a obecnie 70km/h. Ilosc wypadkow spadla.

        • 12 2

    • Skoro ludzie nie potrafią jeździć bezpiecznie to trzeba ich ograniczać.

      • 1 4

    • poduszka i tak pomaga tylko do 50km/h czyli z fizyki ,

      klasa 7 (kiedys) czolowe zderzenie z predkoscia 25 km/h kazdy....,to nie gry komputerowe z "save" ,a real.

      • 0 5

  • Tylko kilka? (1)

    Dobre i to ...

    • 7 2

    • beznadziejne te terminale, na drogach ekspresowych powinny być montowane takie jak są na autostradach, z większą powierzchnią czołową... kpina jakaś, już wole aby mi samochód do góry wyrzuciło jak na pierwszym filmiku niż by zakres składania się skończył przy tej z drugiego filmiku, bo wejdzie to w samochód jak nagrzany nóż w masło.

      • 1 0

  • rozkradną i tyle będzie

    • 4 15

  • Dobra wiadomość Panowie :-D (2)

    Można bezpiecznie walić :)
    W barierki of cors,najlepiej po 5 piwach...

    • 19 7

    • Ktoś już testował? (1)

      pod jakim kontem najlepij walić?

      • 3 0

      • pod kontem

        założonym tylko w polskim banku :-)

        • 5 0

  • To na pewno pomoże jadącym "zderzak w zderzak" 150 km/h obwodnicą...

    • 45 1

  • a polaki znowu to samo... (3)

    JA najlepszy, JA wiem najlepiej i JA jeżdzę najlepiej.. uważam że powinno się jechać 50, bo więcej nie potrafię na drodze 2 pasmowej, to zablokuję lewy pas jadąc 40 bo inni to wariaci, psychopaci itd. Pokażę im!
    podwójna ciągła? to dla tych siermięg w klekotach, przecież razem z BMW z 95r kupiłem licencję na jazdę dowolną! to on, to jego wina, itd. itd... ile można...

    • 23 7

    • Jadę lewym pasem 45km/h (2)

      Nikt mi qffa nie bedzie mowil jak mam jechac

      • 2 4

      • Wyprzedzę cię prawym pasem, zajadę drogę i zobaczymy czy będziesz taki mądry!

        • 1 0

      • blokowanie pasa ruchu to wykroczenie cebulaku, tak więc za takie coś możesz odpowiedzieć przed policją i Oni ci powiedzą jak masz jeździć

        • 0 1

  • A kiedy poprawki po remoncie na Przeróbce? Krawężnik zapadnięte, studzienki też, chodniki już krzywe, znaki się przywracają, płytki na przystankach już luzne.

    • 8 3

  • Głupi pomysł (2)

    Zamiast tego znacznie lepiej byłoby postawić fotoradary.

    • 9 16

    • Wywaz to se koła lepiej

      • 8 2

    • Fotoradarów już raczej nigdzie nie postawią

      • 1 0

  • No tak, bo po co jeździć przepisowo (3)

    i zwolnić? skoro postawią mi drzewa z gumy

    • 17 10

    • (1)

      jazda przepisowa nie zawsze uchroni cię przed wypadkiem i nie zawsze będzie to wina, jak to się na tym portalu mówi "wariata" "psychopaty" czy innego... kiedy wy się tego nauczycie.

      • 9 3

      • U nas każda ofiara wypadku czy to na drodze czy w górach to dla internautów idiota

        Same debesciaki

        • 5 3

    • Jak kiedyś jadąc przepisowo trafisz na czarny lód lub plamę oleju i wylecisz z drogi w ułamku sekundy to pogadamy wtedy czy zabezpieczenia drogi są potrzebne czy nie.

      • 7 0

  • (1)

    Fotoradar to zamach na wolność, ograniczenia prędkości dla c*ot ale nie dla MNIE, piesi to upierdliwi uczestnicy ruchu, którzy zawsze mają czas, więc niech czekają na przejściu do usr... śmierci, drzewa to zabójcy, podobnie jak bariery. Najważniejsze, bym JA miał szeroką, wygodną drogę i mógł jechać, ile fabryka dała.

    • 12 7

    • Dokładnie też mam wszystkich gdzieś i jadę ile chce pozdrawiam

      • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Co przedstawia logo Skody?

 

Najczęściej czytane