• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bilety okresowe czasami komplikują życie

Patryk Szczerba
6 maja 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
W autobusach w ramach dopłaty do biletu okresowego wystarczy skasowanie biletu o odpowiedniej dla danego obszaru wartości. W autobusach w ramach dopłaty do biletu okresowego wystarczy skasowanie biletu o odpowiedniej dla danego obszaru wartości.

W SKM dopłata do biletu okresowego jest możliwa do zrealizowania w kasie lub u kierownika pociągu. Jeżdżąc pojazdami ZKM w Gdańsku i Gdyni trzeba w autobusie skasować bilet adekwatny do obowiązującej w danym miejscu taryfy. O żadnych specjalnych opłatach nie ma mowy, choć wśród pasażerów i tak zdarzają się pomyłki.



Czy zasady dopłat do biletów okresowych w Trójmieście są dla ciebie jasne?

Kupując bilet okresowy u różnych przewoźników w Trójmieście pasażerowie mają kilka wariantów do wyboru. Co, gdy mając bilet ważny tylko w granicach Gdyni lub Gdańska, pasażer będzie chciał pojechać do gmin sąsiednich jak Rumia, Kosakowo, Pruszcz Gdański czy Żukowo?

- Wiem, że powinienem skasować bilet, ale w tym względzie panuje totalna dezinformacja co do ich rodzajów, stref itd. Kupując bilet zawsze proszę o to, aby był na wszystkie linie zwykłe. Nie mam później zamiaru wczytywać się w tabele i informacje zawarte w autobusach. Uważam, że za to są odpowiedzialni sprzedawcy. Ta sama dezinformacja panuje również wśród kierowców oraz kontrolerów biletów, od których otrzymałem ostatnio błędne instrukcje - denerwuje się pan Tomasz.

W ostatnich tygodniach wyjeżdżając poza granicę Gdyni linią 194, jadąc do Mostów, zamiast biletu za 3 zł skasował bilet o nominale dwukrotnie niższym. Efekt? Mandat, po stanowczej interwencji kontrolerów, mimo że - jak tłumaczył - wcześniej został poinformowany, że bilet o nominale 1,5 zł wystarczy do przejazdu.

Przedstawiciele organizatorów komunikacji nie pozostawiają wątpliwości, że zasady w zakresie tzw. dopłat do biletów okresowych są jasno określone, nie ma żadnych odstępstw ani wyjątków.

- Pasażer posiadający bilet okresowy, a chcący jechać poza strefę, na którą obowiązuje, powinien skasować bilet adekwatny dla taryfy w danej gminie. W przypadku biletu jednoprzejazdowego może to zrobić w każdej chwili, gdy korzysta z biletu godzinnego kiedy uzna za słuszne, ale najpóźniej w momencie przekroczenia strefy - informuje Marcin Gromadzki, rzecznik Zarządu Komunikacji Miejskiej

Jak dodaje, jeszcze kilka lat temu pasażerowie mogli skorzystać z dopłaty do biletów normalnych podczas przejazdu autobusami pospiesznymi, ale zrezygnowano z tego pomysłu po integracji biletowej.

Podobnie sytuacja wygląda w Gdańsku. Przedstawiciele Zarządu Transportu Miejskiego dopuszczają przy okazji możliwość zmiany zakresu obowiązywania biletu okresowego, choć w tym momencie musi zostać uruchomiona procedura reklamacyjna.

W SKM można to zrobić w kasach lub u kierownika pociągu na początku składu. W SKM można to zrobić w kasach lub u kierownika pociągu na początku składu.
- Należy się udać z kartą miejską oraz paragonem doładowania do jednego z punktów reklamacyjnych: ul. Wyspiańskiego 9, Świętokrzyska pętla tramwajowa lub Na Stoku 49 w godzinach prac kas. Wtedy bilet zakodowany na karcie jest anulowany, doładowywany jest w kwocie lub strefie takiej, jaką sobie życzy klient, bilet jest w tym samym terminie ważności. Różnica w cenie wpłacana jest do kasy - tłumaczy Zygmunt Gołąb, rzecznik prasowy ZTM w Gdańsku.

Z dopłat najczęściej korzystają jednak pasażerowie SKM, gdzie również obowiązują konkretne zasady. Tu bilety okresowe obowiązują na określonym odcinku. Dokupić uzupełniony specjalną adnotacją bilet, by jechać w kierunku kolejnych stacji można jednak w kasie lub u kierownika pociągu. Warto pamiętać, że nie wystarczy zwykłe skasowanie biletu na pierwszej stacji. Można także skorzystać z aplikacji SkyCash, gdzie pasażer kupuje bilet na przejazd pomiędzy dowolnymi stacjami.

Nie można tego zrobić w automatach. Zakup biletu ze wskazaniem dowolnej stacji początkowej, choć teoretycznie jest możliwy, w praktyce jest uniemożliwiony przez celowo zamontowaną blokadę. Powodem była duża liczba reklamacji, związana ze złym interpretowaniem informacji, które pojawiały się na wydrukowanym bilecie.

Miejsca

Opinie (115) 5 zablokowanych

  • 1,50? Przecież to ulgowy. (5)

    Przecież napisane jest na nim "ulgowy". Skąd czytelnik wpadł na taki pomysł, że tyle starczy? Regulaminy w autobusach wiszą, tam jest wyjaśnione co i jak, a jak nie to jest na stronie ZTM/ZKM.

    • 79 11

    • 194 do Mostów (3)

      od kiedy linia 194 jeździ do Mostów?

      • 15 0

      • (1)

        może jechał z przesiadką

        • 0 0

        • Nowe hasło w mojej firmie:

          "Za przesiadkę masz odsiadkę!"

          • 1 3

      • może on jechał do mostu

        • 1 0

    • Może wygląda jak szczypior i dostał informację o ulgowym.

      A że jest jakimś słoikiem, to do wiadomości podszedł bezrefleksyjnie.

      • 7 3

  • Ja mam jeden bilet, skasowalem go jeszcze w 2003r. (3)

    I tak jeżdżę. Nie będę za każdym razem kupował nowego!

    • 127 13

    • weź go ze sobą na najdłuższą podróż

      i tam wpadniesz ze szwindlem

      • 0 12

    • Grunt... (1)

      ... to poczucie humoru ! Tak trzymać w tym świecie pełnym złości, złodziejaszków i cwaniaczków ! Tylko to może nas jeszcze uratować, pozwolić na odrobinę równowagi ...

      • 30 0

      • bo powaga zabija powoli

        • 7 0

  • Trudności (6)

    Nie pasażerowie mają trudności tylko wszystkie firmy transportowe - zorganizować jeden bilet dla wszystkich, to jest trudność...
    Uczcie się od Zachodu. Co ja mówię, chociażby z Londynu..

    • 74 8

    • (1)

      I żeby jeszcze na ten jeden bilet można było do kina pójść.

      • 6 5

      • a potem wyprać i komuś jeszcze odsprzedać jako mało używany

        • 7 1

    • Czy ty się z choinki urwałas niewiesz w jakim kraju zyjesz myslisz ze oni otym nie wiedzą??

      Oni dokladnie wiedzą i niemusza sie uczyc!!Zagranice bardzo czesto na nasz koszt jada !!poprostu niechca nic zmieniac dla mieszkańców by było lepiej to celowe działanie polityków władz miasta!

      • 4 2

    • raczej nie firmy transportowe a organizatorzy komunikacji (1)

      mają ten problem. Brak porozumień międzygminnych jest spowodowany różnymi przyczynami, a nadrzędna przyczyna to ustawa o samorządach i likwidacja Wojewózkich Przedsiębiorstw Komunikacyjnych, gdzie na odwrocie biletu można było przeczytać info : bilet ważny na terenie całego kraju

      • 2 0

      • W prywatnych interesach jest to mozliwe. Nawet

        Włosi mogą mieć jeden karnet elektroniczny na kilkadziesiąt wyciągów.

        • 1 0

    • Przecież jest już jeden bilet...

      ... metropolitalny. Ładuję co miesiąc kartę za 65 zł i mam święty spokój - całe Trójmiasto (bez SKM, nie jest mi potrzebna). Są tez metropolitalne jednorazowe (ważne w całej sieci, u każdego przewoźnika). I metropolitalne, także z SKM połączone. Dobowe lub na 72 godziny.

      • 1 1

  • Nigdy nie wiesz kiedy gestapo zrobi łapankę! (9)

    Komunikacja miejska powinna być darmowa, a nie tylko łupią człowieka.

    • 36 69

    • Wszystko powinno być za darmo tylko pieniądze płatne.

      • 30 0

    • niektórzy nie jeżdżą komunikacją (2)

      a musieliby się składać na podróżników...

      • 9 6

      • i bardzo dobrze jak wolą zatruwac miasto spalinami to niech płacą! (1)

        • 2 5

        • Piechotą chodzę, chcesz się wozić to płać

          • 1 0

    • jakie gestapo?

      kanarki łapią złodziei!

      • 17 1

    • OK (3)

      Kup autobus i zacznij wozic ludzi za darmo... :)

      • 9 2

      • tak kupił bo autobusy kupili z kasy podatnika i jeszce doplaca dodatkowo biletami! (2)

        • 4 0

        • A ten autobus to jeździ na siki, nie? Duchy w nim sprzątają, duchy go prowadzą... (1)

          ...pojęcie masz o funkcjonowaniu państwa (nawet tak zburdelałego jak nasze) jak byk o gwiazdach.

          • 5 2

          • leming przygłupie jak zawsze musisz sie chwalic głupotą!!

            wiec twoje wypociny nikogo nieobchodzą!!

            • 1 4

  • W Trójmieście to w ogóle nie wiadomo o co chodzi z tymi biletami... (4)

    Jeden wielki zamęt!!!

    • 59 14

    • Właśnie, trzeba kasować? O co chodzi... kasować to umiem pliki na komputerze.

      • 7 0

    • Kaska

      Kontrolerzy też muszą z czegoś żyć. Paradoksem jest obowiązek zerówki dla dzieci poniżej 4 lat i otrzymanie za to mandatu

      • 10 0

    • (1)

      Jechalam z psem ZKM-ka spaniel pies maly na stronie internetowej nie znalazłam info czy bilet mu potrzebny wiec pytam sie kierowcy a on mi odpowiada zebym sobie poczytala na wywieszce ( swoja droga tam tez pozniej nie znalazlam ) wiec skasowalam mu caly bilet czy potrzebnie? Do tej pory nie wiem

      • 1 0

      • Jeśli pies nie oponował to chyba dobrze zrobiłaś.

        • 2 0

  • Tylko wspólny bilet na całą metropolię (na autobusy, trolejbusy SKM, PKM, tramwaje) za cenę nie wyższą niż 120 zł miesięcznie. (6)

    Rozwój gdyńskiej komunikacji. Inaczej liczba pasażerów dalej będzie systematycznie spadać. Wystarczy popatrzeć o ile milionów mniej pasażerów jeździ teraz niż jeszcze 5 lat temu

    • 64 4

    • Przecież rozległość Trójmiasta jest mniejsza niż rozległość Warszawy. (4)

      • 8 4

      • Dokładnie a bilety mamy dużo droższe

        • 15 3

      • (2)

        Bzdura, akurat odległości są większe. Warszawa, jak i większość innych większych miast w Polsce, ma układ w miarę koncentryczny, nie ma takiego rozczłonkowania obszarów zurbanizowanych jak w Trójmieście.

        • 1 2

        • Popatrz na mapę. Okecie-Białołęka 22 km, Sródmieście Gdańska i Gdyni 22 km (1)

          • 1 1

          • To może ty popatrz na mapę, porównujesz śródmieścia Gdańska i Gdyni z opłotkami Warszawy. W takim wypadku nie trzeba do Gdyni jechać, wystarczy sam Gdańsk. Z Osowej do Świbna (wszystko w granicach miasta, i tu i tam jeździ komunikacja miejska) są 42 km drogami przez miasto. Gdzie w Warszawie masz taki dystans do pokonania w granicach miasta, jadąc w jedną stronę najkrótszą drogą i bez kręcenia się w kółko?

            • 0 0

    • zamiast budowac kolejne autostrady przez centrum osiedli niszczace nasze zdrowie

      trzeba inwestowac w komunikacje publiczna obnizyc ceny biletów i ujednolicić oplaty jeden bilet na trójmiasto!!Kurde we Wrocławiu Fiat wypożycza studentom auta nowe za darmo stac go !!A władze znaszych podatków 1000 razy wiekszych niepotrafią dla nas nic zrobic pożytecznego!!

      • 12 2

  • Jednorazowy trzeba najpóźniej dokasować na granicy. (1)

    "W przypadku biletu jednoprzejazdowego może to zrobić w każdej chwili, gdy korzysta z biletu godzinnego kiedy uzna za słuszne, ale najpóźniej w momencie przekroczenia strefy - informuje Marcin Gromadzki"

    • 3 1

    • dlaczego trzeba kupić cały bilet na linię specjalną

      a nie - jak kiedyś (za komuny) - jedynie dopłacić do okresowego?

      • 4 5

  • Potwornie napisany artykuł. (1)

    Mógł się redaktor posilić na przetłumaczenie z urzędniczego na polski.

    • 31 5

    • posilić?

      śniadanko?

      • 7 0

  • Linia 143, 117, 122 - patologia. (11)

    Kupuje się bilet na jedną linię, która według przewoźnika ZTM Gdańsk jest określona od przystanku Jelitkowo Kapilczna do przystanku Sopot osiedle Przylesie. Jest to jedna linia! na bilecie jest napisane, że obowiązuje tylko na jednej linii, więc teoretycznie wszystko się zgadza. No ale niestety, nie w tym chorym kraju. Tutaj jedna linia od Gdańska do Sopotu to tak naprawdę dwie linie i w momencie przekroczenia granic administracyjnych miast nie jedzie się już jedną linią, ale drugą, więc bilet jest nieważny i trzeba zakupić nowy. Skąd do cholery można to wiedzieć? Jak ktoś jest turystą albo nie korzysta często z komunikacji publicznej to kupi bilet na jedną linię, bo trasa jest określona jako jedna linia, więc logiczne, że można kupić tańszy bilet na jedną linię. No, ale że logiki w przedsiębiorstwach publicznych brak, za przejazd z biletem ważnym na jednej linii na trasie, która określona jest jako jedna linia, należy się mandat, bo przekroczono niewidzialną granicę.
    ZTM Trójmiasto syf, kiła, mogiła i patologia.

    • 80 18

    • Przestań brednie opowiadać. Bilety jednorazowe i godzinne są ważne na całej linii i bilety nie tracą ważności, jedynie bilety okresowe są przydzielone do stref, więc jak się jeździ poza granice administracyjne miasta to trzeba kupić odpowiedni bilet.

      • 23 9

    • rozwiązaniem jest rozwiązanie (4)

      Gminy Sopoty i przyłączenie jej do Gdańska.
      Tak zrobiono kiedyś z Gminą Oliwa i teraz jakoś nikt nie stawia problemów przy przekraczaniu "niewidzialnej" granicy.

      • 12 2

      • (3)

        Ja bym wolał przyłączyć Gdańsk do Żukowa, przynajmniej można by mówić, że z Gdyni da się dojechać do Gdańska.

        • 8 5

        • (2)

          Przecież da się dojechać z Gdyni do Gdańska autobusem. Linia 171 coś ci mówi?

          • 10 1

          • ale jedziesz przez chwaszczyno (1)

            po drugie, to nie jedyna linia autobusowa, która łączy gdańsk z gdynią. no, specu, jaka jeszcze :) ?

            • 0 1

            • G, 4A, 808

              A raz na rok 101, weekendami N1.
              Jest jeszcze 169 i 179, które łączą Gdańsk z Gdańskiem (Osową) przez Gdynię (Węzeł Wysoka)

              • 1 0

    • syf, kiła, mogiła i patologia (2)

      jest wszędzie, bo za dużo spółek się narobiło, za dużo prezesów i zarządów. Kiedyś ma kolej była jedna firma, a na tramwaje i autobusy druga firma. Z Gdyni do Gdańska można było przejechać albo SKM, albo pociągiem osobowym na jeden i ten sam bilet, albo autobusem 101 też na jeden bilet. Teraz nie można. Dlaczego w Paryżu można, w Pradze czeskiej można, a w Trójmieście nie można? Bo Trójmiasto to nie Paryż, ani Praga czeska.

      • 7 5

      • No patrz, a ja jeżdżę z Gdańska do Gdyni autobusem na jednym bilecie. Czary jakieś co?

        • 9 4

      • Wspominasz czasy sprzed dziesiątków lat

        ... kiedy ruch samochodów prywatnych był niewielki i jedna linia autobusowa wzdłuż całego Trójmiasta miała sens - nie było takich korków. A teraz też możesz kupić bilet metropolitalny i jedziesz albo SKM albo Przewozy Regionalne albo autobusy. Jeden bilet na wszystko. Więc najpierw sprawdź co jest dostępne, a potem narzekaj.

        • 1 1

    • masz racje, ale tylko wtedy jeśli chodzi o bilety okresowe, jednorazowy kasuje się jeden i można jechać na jednej z tych linii z przekroczeniem granic miast

      • 6 2

    • To chyba od dawna nie korzystałaś z tych linii

      Masz wiadomości bardzo stare. Już od dobrych kilku lat (5 może 7) na wspomnianych przez ciebie liniach kasujesz tylko jeden bilet, bez względu na to, czy jedziesz tylko po Gdańsku czy też wjeżdżasz do Sopotu. Mieszkam w Sopocie, ale jeżdżę też do Gdańska tymi liniami, więc wiem na 100 proc.

      • 1 0

  • Tiaaa (4)

    1. Autobus 194 nie jeździ do Mostów...
    2. Autobusem 194 można jechać do końca trasy (Suchy Dwór) poza granice miasta Gdynia, na tym samym bilecie - nie ma zmiany taryfy.

    • 41 1

    • (2)

      Też to chciałem napisać :D

      • 7 0

      • Oddajcie 182 (1)

        Oddajcie 182. Bzdurne uruchomienie l.103 po to, aby zastępowała przez większą część dnia 182 i jeździła po tej samej trasie, tylko przedłużonej jest zupełnie bez sensu. Wystarczało trasę 182 na potrzebnych wyznaczonych kursach po prostu wydłużyć. A tak kwitnie radosna twórczość zkm-owych mędrców i smutny obraz zdezorientowanych emerytów z pełnymi siatami biegającymi między przystankiem na węźle f.Cegielskiej a przystankiem na kieleckiej. I jeszcze pytanie: jak w soboty wydostać się z obłuża maciejewicza w kierunku węzła fr. Cegielskiej do godz. 17.00 ???
        czy w dniu kiedy większość ludzi ma czas na duże zakupy a nie każdy może sobie tyłek przewieźć własnym autem, zkm znalazł sposób na podreperowanie własnej kasy przez wymuszanie kupna 3 biletów zamiast jednego z powodu koniecznych przesiadek. Takich bezmyślnych zmian jest znacznie więcej. Pozostaje retoryczne pytanie : komu ma służyć komunikacja miejska i czy specjaliści od projektowania tras i ustalania taryf i rozkładów jazdy chociaż raz w życiu oglądali autobus od środka ????

        • 0 0

        • Jezusie brodaty, z Maciejewicza do skrzyżowania Płk Dąbka z Kwiatkowskiego jest dosłownie 300 metrów, a tam już jeździ chociażby 128, którym można dojechać przez centrum do Wzgórza, albo wcześniej przesiąść się na 109. No i dlaczego chcesz kupować 3 bilety? Wystarczy jeden godzinny za 3,60 zł. Ludzie, czy wy naprawdę jesteście niedorozwinięci, że nie możecie sobie połączenia sprawdzić i nie ogarniacie taryf biletowych?

          • 0 0

    • nr 194

      Tylko, że każdy kierowca sprzedaje pasażerowi inne informacje. Chyba zależy to od humoru. A dodatkowo, po co nasze opinie, ZKM, ZTM mają je w głębokiej d....e. Panowie nadęci prezydenci kłócą się o metropolię, który ważniejszy, który lepszy i dlatego do końca świata i jeden dzień dłużej nie będzie jednego biletu, jednej taryfy dla aglomeracji trójmiejskiej. Po prostu W S T Y D urzędasy !

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Sprawdź się

Sprawdź się

Co oznacza skrót ESP?

 

Najczęściej czytane