• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy kiedykolwiek powstanie druga linia PKM-ki?

Maciej Naskręt
30 listopada 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
  • Dawna stacja kolejowa w Starej Pile. Gdyby rozpoczęto budowę drugiej linii PKM, stałaby się kluczowym węzłem przesiadkowym.
  • Stacja kolejowa w Starej Pile. Obecnie poruszają się tutaj - rzadko - wyłącznie pociągi towarowe.
  • Stacja w  Starej Pile, a w tle dworzec, który został zaadaptowany na budynek mieszkalny.
  • Dawne perony w Starej Pile.
  • Dawna tablica informacyjna z napisem nazwy miejscowości - Stara Piła.

Samorządowcy z gmin przylegających do południa Gdańska chcą odbudowy kolei z Pruszcza do Kartuz i Kokoszek. Linia pozostaje od lat w ruinie, a urząd marszałkowski chce rewitalizować inne szlaki. Czy kiedykolwiek powstanie druga linia PKM-ki?



Czy wierzysz w powstanie drugiej linii PKM?

Gdy w Gdyni trwa dyskusja nad tym, jak doprowadzić pociągi pasażerskie w rejon północnych dzielnic Oksywia i Obłuża, by odkorkować Estakadę Kwiatkowskiego, swoje propozycje na temat rozbudowy sieci linii kolejowych zgłaszają samorządowcy z południowej części aglomeracji.

- Sądzę, że nadszedł czas, aby rozważać kontynuację idei budowy kolei metropolitalnej. Chciałbym zaproponować rozpoczęcie rozmów nad możliwościami nowych szlaków komunikacyjnych dla PKM - mówi wójt gminy Kolbudy, Leszek Grombala.
Samorządowiec tym samym wraca do pomysłu sprzed ok. 5 lat, czyli wznowienia kursów pociągów pasażerskich z Pruszcza Gdańskiego przez gminę Kolbudy do Kartuz lub Kokoszek.

- W chwili obecnej mamy jeszcze szansę na realizację tego projektu nawet przy 85-proc. wsparciu ze strony środków pomocowych Unii Europejskiej. Ta okazja może się nieprędko powtórzyć - podkreśla wójt.
Prośba trafiła jednak nie na ręce kolejarzy ze spółki PKP Polskie Linie Kolejowe, którzy zlikwidowali część linii w gminie Kolbudy, a marszałka województwa pomorskiego.

Pismo władz gminy Kolbudy from Trojmiasto.pl

Do zrobienia jest praktycznie... wszystko

Linia kolejowa nr 229 biegnie od Pruszcza Gdańskiego do Łeby i ma 134 km. Na interesującym samorządowców odcinku - z Glincza do Starej Piły kursują pociągi towarowe. Natomiast ze Starej Piły do Pruszcza Gdańskiego nie kursuje nic poza drezynami i to w dodatku na wybranych odcinkach.

Jest jeszcze linia 234 (dawna linia "kokoszkowska") ze Starej Piły do Kokoszek. Także ona wymaga rewitalizacji, by m.in. jadąc z Kolbud można było dotrzeć do Wrzeszcza.

To oznacza, że jeśli chcemy tam rozpędzać pociągi do ok. 60 km/h, do przebudowy trzeba zaplanować praktycznie 40-kilometrowy szlak. Stworzenie go jako linii jednotorowej nie byłoby problemem - biegłby wyłącznie w świetle dawnego szlaku. Na drugi tor nie byłoby praktycznie szans, bo to oznaczałoby dodatkowy wykup gruntów i wyburzenia.

Dodatkowo należałoby zbudować kilkanaście przystanków i przebudować stacje nie tylko pod kątem udogodnień dla pasażerów, ale także z uwagi na bezpieczeństwo prowadzenia ruchu kolejowego. Przebudowy wymagałyby również liczne obiekty mostowe, a także nasypy.

Gdyby pociągi miały dojeżdżać bezpośrednio i bez zbędnej zwłoki z Pruszcza Gdańskiego do Kokoszek, a stamtąd do Wrzeszcza (jak i w drugą stronę) musiałyby omijać stację Stara Piła. W tym celu należałoby dodatkowo wybudować nieopodal wsi Niestępowo łuk kolejowy - przejazd z linii 229 w linię 234. Jeśli takie rozwiązanie by nie powstało, to koniecznym byłaby zmiana czoła pociągu właśnie w Starej Pile.

Kolorem pomarańczowym oznaczono proponowany drugi szlak PKM-ki. Kolorem niebieskim wskazano propozycję budowy torów, które mają usprawnić kursowanie pociągów. Kolorem pomarańczowym oznaczono proponowany drugi szlak PKM-ki. Kolorem niebieskim wskazano propozycję budowy torów, które mają usprawnić kursowanie pociągów.
Potrzebne wpięcie w Kokoszkach

Warto nadmienić, że przy okazji budowy linii PKM z Wrzeszcza do Osowy nie uwzględniono wykonania rozjazdu w kierunku stacji towarowej Kokoszki - przy obwodnicy linia kolejowa odbija w prawo, w kierunku lotniska. zobacz na mapie Gdańska To tam mógłby powstać m.in. przystanek dla mieszkańców dzielnicy i pracowników rozwijającego się w ostatnich latach Parku Przemysłowego Kokoszki.

Oczywiście rezerwa pod inwestycje jest utrzymywana przez Gdańsk. Stąd ewentualna rewitalizacja linii 229 mogłaby przy okazji też odmienić losy szlaku ze Starej Piły do Kokoszek, a także umożliwić wpięcie.

Trudno obecnie mówić przy tej inwestycji o jej kosztach, bowiem wciąż nie ma konkretów.

Wiadukt drogowy nad linią do Kokoszek w Leźnie. Wiadukt drogowy nad linią do Kokoszek w Leźnie.
Władze województwa: to nic nowego

Sugestia Leszka Grombali nie jest obecnie poważnie traktowana przez władze województwa.

- Przypomnę, że kilka lat temu zostało opracowane prestudium wykonalności dla rewitalizacji linii 229 z Pruszcza do Gdańska, które pokazało, że potoki podróżnych będą znacząco mniejsze niż na innych liniach, również wytypowanych do rewitalizacji - mówi Ryszard Świlski, członek zarządu województwa pomorskiego.
W skrócie oznacza to, że rewitalizacja linii obecnie jest nieopłacalna. Nie ma cienia szansy, by w obecnym rozdaniu środków unijnych - na lata 2014-2020 - zapewnić jej dofinansowanie.

- Nie mówimy jednak definitywnie "nie" tej inwestycji. Możliwe jednak, że w najbliższych latach pojawi się gospodarcze uzasadnienie przebudowy linii kolejowej nr 229 z Pruszcza Gdańskiego do Kartuz, czy też przez Starą Piłę do Kokoszek. Może dopiero wtedy uda się przekonać urzędników unijnych i zapewnić finansowanie dla przedsięwzięcia - mówi Świlski.
Co jakiś czas do Kokoszek docierają drezyny z miłośnikami kolei. Co jakiś czas do Kokoszek docierają drezyny z miłośnikami kolei.
PKM II to obciążenie dla lokalnych samorządów

Władze województwa pomorskiego zwracają jednak uwagę, że jeśli kiedykolwiek zapadnie decyzja o rewitalizacji kolejnej linii 229 jako drugiej linii PKM, to będzie wiązało się to z ogromnymi nakładami finansowymi ze stron takich gmin jak Kolbudy czy Pruszcz Gdański.

- Będą musiały one poradzić sobie z budową infrastruktury towarzyszącej - m.in. węzłów przesiadkowych - podobnie jak zrobił to np. Gdańsk. Nikt nie zaryzykuje przebudowy linii bez zaangażowania lokalnych samorządów - mówi Świlski.
Tymczasem budżet gminy Kolbudy w 2016 r. to ok. 70 mln zł. Gdańsk, tylko na budowę trzech węzłów przesiadkowych, wydał 36 mln zł, czyli połowę budżetu gminy Kolbudy. Nawet jeśli inwestycja będzie dofinansowana ze środków unijnych, to budowa infrastruktury może się okazać sporym wyzwaniem finansowym dla podgdańskiej gminy.

Opinie (163) 3 zablokowane

  • Nie sądzę, niebawem nadejdzie kryzys jakiego świat nie widział... (11)

    Bańki będą pękać jedna po drugiej, zacznie się od Banków i funduszy-akcji m.in emerytalnych i ubezpieczeniowych a zakończy na Krypto-walucie CoinBit.

    Lepiej już było...

    Nawet bogaty Zachód żyje na kredyt.

    ale póki co proponuję podłączyć Pruszcz i Tczew, i w ogóle, podłączyć jak najwiecej stacji. Ruch musi być w interesie :p

    • 37 50

    • a i skierować na Dawną Linię - Starą Piłę przez Kolbudy

      aż do Łeby - Słupska podciągnąć.

      Czemu nie?

      • 5 1

    • za dużo kolonki. (3)

      • 4 5

      • U ciebie tv (2)

        A u ciebie za dużo tv jak widać. Masz dostęp do internetu, poszukaj, poczytaj co się dzieje w swiecie.
        Roznica miedzy przekazem w tv, a prawda jest gigantyczna.

        • 7 2

        • (1)

          To ta linia wybudowana niedawno za ponad miliard jest nierentowna a oni się zastanawiaja nad drugą linia pkm... przecież dzisiaj prawie każdy ma auto więc zamiast wyrzucać kolejny miliard w błoto lepiej wybudowac nowe drogi

          • 4 19

          • A drogi to za pchły powstają?

            Kosztują dużo więcej. A i tak g dają, bo w szczycie i tak i tak stać trzeba w korkach.

            • 15 1

    • (2)

      Warto posłuchać ochroniarza z forum radnia.... on wie co pisze........

      • 5 1

      • Szkoda, że ma racje...

        Najpierw zamknać, zlilkwidować, teraz pompować kasę... Bareja...

        • 5 4

      • umieram tu z nudów

        a jak zimno, herbata jest letnia po 3 minutach...

        • 2 1

    • Chłopie co ty się kryzysem przejmujesz ?
      Nie widzisz, że u nas kasa płynie potokiem ... 500+, armia maciory, helikoptery, mierzeja wiślana, reforma szkolnictwa, emerytury wcześniejsze, pensja wyższa, reforma opieki zdrowotnej ... wymieniać dalej ? sPiSkowcy mają kasę na wszystko to i na PKM się znajdzie !

      • 10 3

    • (1)

      CoinBit ma kryzys od genesis blocku. Z daleka czuć że to shitcoin, choćby po podrabianej nazwie.

      • 0 1

      • Podrabiana nazwa...

        hehehehe.

        Dobre.

        • 0 0

  • powinna do Gdyni Północ !!! (3)

    • 83 18

    • (2)

      dokładnie! wzdłuż OPAT, a od Babich Dołów (za stacją: Gdynia Lotnisko Terminal 2) mostem do samej Juraty, natomiast na Stacji Torpedownia byłby węzeł przesiadkowy na drugą linię, łączącą Puck ze Stogami.

      • 6 5

      • (1)

        I za jednym zamachem, tunel pod Bałtykiem, by łatwiej było deportować nieprawych ;)

        • 2 6

        • Tunel bezpośrednio z ronda przy Parku Handlowym Matarnia, do samego Królew... tfu... Kaliningradu.

          • 3 0

  • Dobra propozycja (6)

    Dużo lepsza niż linia na północ Gdyni na pogórze itp.

    • 47 95

    • (4)

      Słyszałem że PKM jeszcze na siebie nie zarabia, choć ma wszelkie szanse, bo leży na terenach w miarę gęsto zaludnionych i pewnie w końcu zacznie zarabiać. A ty chcesz budować linię między Pruszczem i Kościerzyną? Taka linia nigdy na siebie nie zarobi. W konfrontacji z transportem drogowym koleje regionalne są mamutem który nie ma szans i musi wyginąć. Nikt nie będzie szedł kilka kilometrów do stacji kolejowej gdy może skorzystać z samochodu lub autobusu. Tylko ludzie bezmyślni chcą budować takie rzeczy.

      • 4 11

      • P&R Parkuj i Jedź (2)

        nie słyszał o takich wynalazkach?

        • 4 2

        • Tak, jedno auto zostaje na P&R w Pruszczu

          a drugie już czeka na P&R w Kościerzynie

          • 4 2

        • No pewnie że słyszałem. Jest taki jeden w pobliżu mojego domu. Jeszcze kiedy budowlańcy pracowali to stawiali tam swoje samochody ale jak skończyli wszystko to praktycznie pusty jest. Weź chłopie przyjedź, postaw tam samochód, niech się do czegoś przyda.

          • 1 4

      • Albo tacy, którzy codziennie gniją w kilometrowych korkach

        na zjazdach z obwodnicy

        na Świętokrzyskiej w stronę Kolbud

        na węźle Straszyn z każdej strony

        itp itd

        • 4 0

    • a dlaczego?

      bo mieszkasz w okolicy tej propozycji?

      • 3 0

  • Precz (6)

    z PKMką !
    Na co to komu !

    • 31 162

    • (1)

      Budyniowi i jego znajomym, żeby stołki obsadzić

      • 9 29

      • bardzo szerokie stołki

        • 3 7

    • jak

      Te wsie mają pieniądze to niech budują.

      • 2 9

    • jesteś ignorantem trollu

      • 6 2

    • precz z preczem!

      nie ma być niczego, wszyscy na rowery, a najlepiej konno

      • 8 1

    • aby kolesie zarobili

      a ny nowe mieszkanko bo stare oddamy .... kochance

      • 3 6

  • (12)

    Nie!Jeśli jedna linia PKM-ki jest nierentowna to marnotrawienie pieniędzy podatnikA jest absurdem! PKM-ka to lipa a miało tylu pasażerów być! Ludzie pytają co zrobić aby był mniejsze koszta komunikacji zbiorowej.Trzeba między innymi zlikwidować przejazdy ulgowe.Są równouprawnienia ito dlaczego osiby uczące się,dzieci emeryci mają placić połowe?Jest to dyskryminacja innych pasażerów!

    • 27 135

    • Mieszkaniec (2)

      I bulwy za biurkiem zwolnic

      • 7 2

      • (1)

        Wszystkich zwolnić nie można,ale trzeba zrobić redukcje etatów bo są to oszczędności. My dajemy na ich pensje,ubezpieczenie i emeryturę! Ludzie zwolnieni z biur pewnie znajdą sobie prace w sektorze prywatnym...Większość z nich jest wykształcona i ma o sobie duże mniemanie więc o ich nową prace się nie martwię!

        • 2 6

        • Szpiluś, brzmisz jakbyś miał jakieś niedopchnięcie w sferze edukacji. Zazdrość?

          • 1 0

    • (3)

      Właśnie tyle się mówi o równouprawnieniu.Rewelacyjnym przykładem na to,że równouprawnienie w Polsce jest fikcją jest komunikacja miejska.Dlaczego grono osób ma uprawnienia do przejazdu ulgowego? Ba są lepsi ,wyróżnia się ich ze względu na wiek,to że się uczą?s
      Są i tacy którzy jeżdżą za darmo czyli posłowie(zarabiają dużo stać ich na bilet),osoby w wieku powyżej 75 lat.Osoba stara jest lepszej kategorii niż 40 latek? Totalna bzdura! Precz z socjalizmem !

      • 6 22

      • (2)

        Koleś, jesteś denerwujący.

        • 7 2

        • (1)

          Ale prawde piszę w komunikacji miejskiej.Jest do dyskryminacja!

          • 2 9

          • to nie jest prawda

            i tyle...

            • 0 1

    • (3)

      Generalnie się zgadzam z pilnowaniem rentowności takich inwestycji, choć nie zgadzam się z oceną PKM. PKM być może jeszcze nie jest rentowna ale będzie. Leży w dość ludnym terenie, ludzie się do niej przyzwyczają i będzie miała pasażerów. Za to pomysły budowania kolei Pruszcz-Kartuzy to jakiś księżycowy pomysł. Taka linia NIGDY nie będzie rentowna, bo w konkurencji z transportem drogowym, gdy do stacji kolejowej trzeba kilka kilometrów iść lub podjechać, ludzie wybiorą transport kołowy. Kolej regionalna jest wynalazkiem 19. wieku, który w 21. wieku nie ma racji bytu i padnie. Państwowe dotacje mogą przedłużać agonię ale w końcu to padnie. Natomiast koleje typu SKM albo szybie koleje między dużymi miastami, te jak najbardziej utrzymają się. Tylko trzeba je uwolnić od garbu kolei regionalnych.

      • 13 9

      • PKM nie jest i nie będzie rentowna (2)

        SKM z Gdyni do Gdańska też nie jest i nie będzie. One wszystkie są po to, żeby przejazd z Gdańska do Gdyni samochodem nie trwał 2 godzin - bo tak by było, gdyby każdy jechał samochodem.

        • 14 3

        • Czyli jest rentowna

          Uzasadniona tylko nie pobieramy opłat tam gdzie trzeba!
          Myto dla kierowców w mieście ?

          • 5 1

        • włożyć i wyjąć

          Wielokrotnie jechałem za free, bo obsługa nie jest w stanie "obrobić" zawalonego pasażerami i sprzętem składu.
          Inne źródła dochodu to "myto" dla samochodów. Oraz inne, bardziej finezyjne czynniki obliczania rentowności.

          • 0 0

    • Tak jest

      Racje ma !!!

      • 2 2

  • za obecnej władzy to na pewno będzie problem (6)

    SKM zmniejsza liczbę połączeń, bo promuje ona komunistycznego dinozaura przewozy regionalne. Wiadomo, że jeśli będziemy stawiać na takie molochy jak pkp linie kolejowe czy przewozy regionalne to więcej linii będize zamykana, bo związkowcy widzą zysk tylko w ciągnięciu z warszawy funduszy i wcześniejszych emeryturkach.
    Samorządy powinny rządzić w kolei regionalnej.

    • 49 9

    • (3)

      Każde połączenie nierentowne ma być likwidowane! Jakim prawem ma podatnik dokladać szmal! Dla kilkuset ludzi taniej jest kupić busa i ich wozić.Precz z socjalizmem!

      • 5 19

      • szpilek musi odejść... ;)

        "Żeby wyjąć, trzeba najpierw włożyć"
        To podstawowe prawo rynku. Wiedział to nawet "krwawy" kapitalizm dziewiętnastego wieku.

        • 5 0

      • to zwiń se asfalt przed chałupą

        Generuje same koszty i trzeba na jego odśnieżanie bulić

        • 7 0

      • zamykać nierentowne szpitale!!! jakim prawem podatnik ma dokładać szmal

        • 8 1

    • Ten komunistyczny dinozaur to również skm

      Pamiętaj, że to jest PKP SKM - ta spółka nie należy do samorządu tylko do PKP. Samorząd natomiast jest właścicielem Przewozów Regionalnych razem z innymi kilkunastoma województwami a z tego niestety również wynika mała kontrola nad tą spółką. Niektóre województwa już mają swoje spółki i tam jest najlepiej. U nas niestety na przeszkodzie stoi same SKM które jest częścią PKP a nie Przewozów Regionalnych więc nie można go zamienić na spółkę samorządową. Najgorsze zaś jest to że tory Gdańsk - Rumia są również własnością SKM.

      • 4 0

    • Prawda, roczny koszt 500+ to 20 PKM-ek:))

      Ale co tam, lepiej przejadać kasę niż inwestować.

      • 4 1

  • TAK - ale diabeł tkwi w szczegółach (7)

    częstotliwość kursowania, jednostki elektryczne o większej ilości drzwi, tak by wymiana podróżnych nie rodziła problemu, lepsze dostosowanie dla rowerzystów - a nie nominalne parę miejsc

    • 26 7

    • (5)

      Nie ma takich szczegółów które by mogły nadać sens kolei regionalnej. To było dobre w 19. wieku, gdy samochody raczkowały. W 20. jechało z rozpędu, w 21. zdechnie i nic tego nie utrzyma przy życiu. To kwestia "ostatniej mili", czyli dotarcia ze stacji kolejowej do miejsca gdzie naprawdę chcesz dotrzeć (i vice versa). Jeśli nie chcesz poginać kilometrów pieszo to potrzebujesz samochód. A skoro potrzebujesz samochód po diabła mieszać w to pociąg. Kolej ma tylko sens w gęsto zaludnionym terenie jak SKM, PKM i na liniach długodystansowych między dużymi miastami, bo tu ma duże zalety nad transportem lotniczym. Kolej regionalna to prehistoryczny gad który jeszcze stoi ale już nie żyje.

      • 3 11

      • A byłeś ty cepie w Straszynie, Juszkowie, Kolbudach? (1)

        To już dawno jest gęsto zaludniony obszar.

        • 7 3

        • To se pogadałem z inteligentem. Z drutem w nosie.

          • 1 2

      • regionalna? (1)

        To nie jest linia regionalna. Jak Trójmiasto będzie miało 6mln ludzi to trochę będzie za późno o tym myśleć. Samochód trzeba gdzieś zostawić a teren ma skończoną chłonność aby taka masa pojazdów sprawnie się poruszała a miejsce gdzie to robią, nadawało się do życia. Przed taka "konsternacją" stoją nieco większe aglomeracje. Już się to uwidacznia. Niedawno oddane "arterie" spowodowały, że ludzie zza obwodnicy poczuli, że mieszkają "w mieście". I powoli się to kończy...

        • 0 0

        • Dlaczego tak się zafiksowałeś na samochodach osobowych? Mówiąc o transporcie drogowym mam na myśli również autobusy. Dojadą praktycznie wszędzie tam gdzie osobówki. Mogą zebrać pasażerów z małych przystanków. Nie ma problemu kilometrów do najbliższej stacji.

          • 0 0

      • "to było dobre w 19. Wieku, gdy samochody raczkowały" czooo ? Xdd

        • 0 0

    • wogóle kolejki powinny być tylko dla rowerzystów, teraz są takie czasy że każdego stać na rower

      • 1 1

  • Taniej będzie wybudować mrówkowce dla robotników którzy dojeżdżają codziennie do Gdańska! (4)

    Oczywiście samorządowcy nie odpuszcza bo byłby to koniec ich gmin i ciepłych posadek, gdyby ludzie zamiast codziennie dojeżdżać po prostu zamieszkali tam gdzie praca. Dlatego dla własnego interesu chcą wydać publiczne miliardy na budowę i utrzymanie zbędnych linii kolejowych.

    • 17 27

    • Wytlumaczcie mi co to za przyjemność życia w takich Kartuzach lub Kościerzynie? (2)

      Wstajesz codziennie przed 5 rano żeby dojechać na 8 do Gdańska, a wracasz wieczorem. W weekendy rąbiesz drewno na opał na cały tydzień, potem musisz zadbać o swojego szrota i oczywiście pojechać do miasta na zakupy.

      Dla sportu tak chce się wam jeździć czy to tylko przywiązanie do ojcowizny?

      Szkoda życia ludzie :)

      • 15 11

      • (1)

        na zakupy :D wyjdź z tego falowca imbecylu bo odór szadółek uszkodził ci mózg.

        • 10 3

        • Akurat falowce są koło morza i żadne szadółki nie śmierdzą.

          • 4 0

    • co za debile....

      • 3 0

  • zupełnie odwrotnie (3)

    "m.in. węzłów przesiadkowych - podobnie jak zrobił to np. Gdańsk"
    No jaja!
    Chyba "jak Gdańsk nie zrobił"...
    Przypominam "przystanek dla zajęcy" oraz samochody w polu w Baninie i Rębiechowie.

    • 61 9

    • A Banino to Gdańsk? (2)

      • 6 4

      • (1)

        Przystanek leży na terenie Gdańska. Z tego względu gmina Żukowo nie mogła wykonać tam parkingu P&R po tym jak Gdańsk się na to wypiął (a wcześniej sama PKM sobie odpuściła parkingi P&R zwalając te inwestycje na samorządy). Gruntu oczywiście też Gdańsk nie oddał do Żukowa. Zatem efekt jest taki, e samochody parkują na klepisku, które 3/4 roku tonie w błocie.

        • 9 1

        • to Gdansk chcial wybudowac tam P+R ale Zukowo nie chciało, w koncu jednak sie dogadali I beda po połowie płacic

          • 7 1

  • Na peronach.. (2)

    Brak monitorów..

    • 17 1

    • (1)

      Linia PKMki (jej przebieg) powstał już za czasów niemieckich. Może brak monitorów też nawiązuje do tej epoki?

      • 4 1

      • Tak, podobnie jak brak rozkładu elektronicznego.

        Kolej za ogromne pieniądze a rozkład jazdy w pliku pdf, to jakiś absurd.

        • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorska Giełda Modeli Samochodów

kiermasz

Cars for Cause 3city

zlot, imprezy i akcje charytatywne

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Sprawdź się

Sprawdź się

W lutym tego roku wprowadzono nowy rozkład jazdy autobusów w Gdańsku. Między innymi których linii dotyczyły zmiany?

 

Najczęściej czytane