• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia ma problem z zakupem gazowo-elektrycznych autobusów

Patryk Szczerba
1 września 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Gdynia drugi raz próbuje kupić 55 autobusów
Jeszcze kilka lat temu miasto mocno stawiało na autobusy z napędem gazowym. Ostatnio coraz częściej słychać, że warto zastanowić się nad sensem dalszych podobnych zakupów. Jeszcze kilka lat temu miasto mocno stawiało na autobusy z napędem gazowym. Ostatnio coraz częściej słychać, że warto zastanowić się nad sensem dalszych podobnych zakupów.

Po raz drugi unieważniono przetarg na nowe autobusy gazowo-elektryczne dla Gdyni. Wymagania, które postawiono potencjalnym oferentom sprawiły, że nie było chętnych. Tymczasem do wydania jest 16 mln zł dofinansowania z Ministerstwa Środowiska.



Jak oceniasz jakość taboru w gdyńskiej komunikacji?

Zasilanych gazem ziemnym CNG i energią elektryczną pojazdów jak dotąd nikt w Polsce nie eksploatował. To technologia bardzo rzadka także w Europie, choć zarazem ekologiczna, a takie formy transportu są promowane przez Unię Europejską. Wynikiem takiej promocji jest m.in. program Gazela. Pieniędzmi z tego projektu dysponuje w Polsce Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW).

Częstochowie się udało

Fundusz dostał na promocję takiej formy transportu publicznego 80 mln zł. Pojawiły się na jego koncie po sprzedaży Hiszpanii praw do emisji zanieczyszczeń. Dlatego też to rząd Hiszpanii zdecydował, na zakup jakiej ekologicznej technologii można je wydać. Wybrał hybrydę gaz-prąd, ponieważ takie właśnie pojazdy produkowane są w tym kraju i w żadnym innym.

66 mln zł otrzymała Częstochowa, która zaplanowała za to zakup 40 nowych autobusów. Miastu udało się pod koniec ubiegłego roku znaleźć dostawcę: jedyną ofertę na dostarczenie pojazdów złożyła firma Lider Trading z Warszawy - producent autobusów Solbus.

W barwach MPK Częstochowa kursować będzie 25 pojazdów 12-metrowych i 15 18-metrowych przegubowców. Wszystkie mają jeździć w mieście do końca roku, a miasto zapewnia, że to świetna inwestycja, bowiem autobusy Częstochowa otrzymała praktycznie za darmo.

Resztę dofinansowania, czyli 14 mln zł, miała dostać Gdynia. Z początku wydawało się, że to sukces, bowiem w kolejce po dofinansowanie stanęły aż 32 miasta.

Tyle tylko, że w Gdyni już dwukrotnie nie znaleziono chętnych na dostawę 10 12-metrowych autobusów. Postępowania były prowadzone przez Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Gdyni - ostatnie z nich kilka dni temu zakończyło się unieważnieniem. Oprócz Solbusa zainteresowanie przetargiem wykazywał również Solaris, ale szybko wycofał się z procedury.

Kolejne warunki odstraszały bowiem oferentów. Przewoźnik domagał się m.in. raportów technicznych z testów drogowych elektryczno-gazowych hybryd o nazwie SORT 2, choć te jeszcze nie wyjechały na polskie drogi i realizowanych dostaw pięciu autobusów z napędem CNG i pięciu hybryd.

Zbyt wysokie wymagania

Problemem okazał się też krótki czas testów i dostawy. Od producentów można było usłyszeć, że inwestowanie w produkcję tak niewielu pojazdów po prostu się nie opłaca. W międzyczasie próbowano sondować w Ministerstwie Środowiska możliwość zmiany technologii, na którą przekazana mogłaby być dotacja, ale to oznaczałoby rozpisanie nowego konkursu.

Władze miasta uspokajają, że kolejne postępowanie przetargowe ogłoszą już niebawem. Problem w tym, że pieniądze według obowiązujących zasad powinny być wydane do końca roku.

- Działamy dalej, niebawem powinien zostać ogłoszony kolejny przetarg. Mamy sygnały z ministerstwa środowiska, że zostanie przedłużony czas, w którym mogą zostać wykorzystane pieniądze z programu Gazela, także jesteśmy dobrej myśli. Zapewniam, że chcemy kupić te autobusy - wyjaśnia Michał Guć, wiceprezydent Gdyni.
Jeśli się uda, miasto dostanie autobusy właściwie za darmo, ponieważ kwota dofinansowania pokrywa praktycznie w całości koszt zakupu. Nie wiadomo, czy nie będą ostatnimi z wykorzystaniem napędu gazowego. Przypomnijmy, że na razie po Gdyni jeździ 31 pojazdów napędzanych gazem ziemnym.

Koniec gazowców w Gdyni?

Z ust przedstawicieli gdyńskiej komunikacji można bowiem coraz częściej usłyszeć, że w czasach, gdy olej napędowy jest coraz tańszy zakup autobusów na gaz CNG wydaje się w tych warunkach coraz mniej opłacalny. Gdynia chce zresztą inwestować w trolejbusy, które dzięki zastosowanej technologii mogą bez szelek przejechać kilkanaście kilometrów, co pozwoli na uruchomienie nowych linii. W kolejnym roku będą już cztery.

Poza tym, jak okazało się dopiero po dostarczeniu nowych autobusów, mają one problem z przejazdem przez wiadukt w Redłowie. Powodem są m.in. zbiorniki z paliwem CNG, które nie pozwalają na swobodną jazdę po całym mieście. To jednak kwestia zapisów w przetargach, które można zmodyfikować tak, by wiadukty i mosty nie były przeszkodą.

Miejsca

Opinie (186) 5 zablokowanych

  • A jakie sa koszty eksploatacji tych ekologicznych cudów? (18)

    Czy miasto kupując ten sprzęt nie skazuje się (i swoich podatników) na większe wydatki, nawet uwzględniając koszt zakupu?

    • 66 40

    • Poddajesz w wątpliwość cenę gazu? (15)

      • 12 12

      • Chodzi mu o uwzględnienie ceny zakupu

        Zero złotych. To za drogo!

        • 22 6

      • Gaz jest o połowę tańszy od diesla, nie kłam kopaczowy hejterze (5)

        • 4 28

        • Są tacy, którym wszystko się kojarzy

          Mi wszystko kojarzy się z seksem na przykład. Inni mają gorsze fiksacje jak powyżej np. Panią Kopacz.

          • 33 2

        • no ale

          te podatki w dieslu i tak wracają do koryta wychodzi to samo.

          • 4 2

        • Koszty eksploatacji to nie tylko cena paliwa (2)

          Oprocz zuzywanego paliwa (CNG/prąd) dochodza jeszcze koszty serwisu, a gwarancja tez nie bedzie trwac wiecznie. Dodatkowo oprocz `standardowego` mechanika trzeba zatrudnic dodatkowych specjalistow (elektromechanik/elektryk i ktos kto ogarnie instalacje gazowa), a to tez wlicza sie w koszt eksploatacji takze kolega Witominianin zadaje sluszne pytanie.

          • 15 5

          • Skoro juz tyle autobusow jezdzi (1)

            to juz i tak sa mechanicy w planach.
            zastanowmy sie ile tacy specjalisci moga kosztowac... czy wyjdzie to wiecej niz roczna doplata np. do ECS?

            • 6 3

            • co ma ECS do gdyńskich autobusów?

              • 3 0

      • Gaz CNG czy LPG? (7)

        O czym piszesz? Wiesz sam? Koszt zakupu dla innego "ynteligęta" - wiem, że żaden, ale ja pytam o koszty eksploatacji. Paniał?

        • 12 5

        • Pytasz bo za leniwy jesteś aby zapytać Pana Google?

          Czy rodzice ponosiliby większe wydatki gdyby posłali cie do lepszego gimnazjum?

          • 10 9

        • CNG 3,29 zł, diesel 4,70 zł (5)

          Najwazniejsze ze gaz nie truje tak i jest 100x mniej szkodliwych związków w porownaniu do diesla

          • 16 7

          • Witominianin i tak nie wierzy

            • 11 6

          • Pytałem o ceny LPG i CNG

            A ty porównujesz do diesla (tak, wiem, że to najpopularniejsze paliwo do autobusów). Poza tym koszty eksploatacji, drogi Sherlocku, to nie tylko koszt zakupu paliwa, ale również serwisowania i napraw instalacji. Twoje gimnazjum o tym uczyło?

            • 18 7

          • Syfiącą biomasą z portu i gnojówką pod Osową i tak wyrównają toksyczne związki w powietrzu.

            • 5 2

          • Co ty porównujesz, metry sześcienne do litrów ? (1)

            O_o

            • 2 2

            • aa tam, tysiąc razy w tę czy we wtę...

              PR Gdyński zniesie wszystko

              • 3 3

    • miasto też chce zaoszczędzić na późniejszym leczeniu serwujac mniej "towaru" z rur wydechowych

      ...chociaż podobno po zmianie przepisów można pośmiertnie dziedziczyć miejsce w kolejce do lekarza specjalisty.

      • 1 1

    • No właśnie nie, gdyż autobusy zasilane sprężonym gazem ziemnym są tańsze w eksploatacji od tych na olej napędowy

      • 1 0

  • Ja tam wolę swoje porsze do śmigania po Gdyni i szpanowania. (14)

    • 33 49

    • Mój Żuk jest lepszy ;) (2)

      Wszystkie panny moje! ;)

      • 12 0

      • to co powiesz za 25 letniego trabanta? :-)

        • 3 0

      • ja mam Vespę

        i Mercedesa na zakupy

        • 1 0

    • Szpanuj,szpanuj

      I tak prezydenta Szczurka pod tym wzgledem nie przebijesz.

      • 7 7

    • ci co mają porsze w necie nie siedzą (2)

      pamiętaj to tylko auto,nic więcej,szału nie ma

      • 6 1

      • siedzą (1)

        Porsche to nie tylko 911, panamery i macany za min. pół bańki
        mam 924 2.0 i czasami tu zaglądam

        • 2 1

        • a jaki masz... jacht?

          pewnie malutki

          • 0 0

    • Masz Porsche i wstałeś o 6 rano? (2)

      Pewnie śmigasz na koleji za 1600.

      • 8 2

      • pracuję w Stuttgarcie, mój szef ma Bentleya Mulsanne (1)

        jestem teraz w pracy, byłem o 6 z groszem (z centem)
        szef był przede mną (maska nie była zbyt ciepła) pewnie z godzinę stał

        • 4 2

        • a jaki ma rozmiar buta? aaaaa! tu cie mamy!

          • 0 0

    • Dobry troll (3)

      A tak na serio, porsche 911 można mieć od 70 tysięcy używane...wow ale szpan...
      Kiedy niektórzy pojmą, że mamy tyle samochodów na rynku że naprawdę jak ktoś jedzie super samochodem to nie oznacza, ze ma super status majatkowy co desperacko pragną udowadniać Polacy...kultura plemienna, mam większego konia/wielbłąda/p...sa od ciebie. Żal.
      Ja mógłbym sobie kupić jakąś używaną super furę ale po co???? Dla szpanu? Bo przecież nie dla jazdy...tu w tym kraju jest tyle dziur że terenówki wymiękają :D No ale jak ktoś bardzo pragnie się popisywać..bo go rodzice nie kochali w dzieciństwie.... hehehehe

      • 7 4

      • a co ty masz (2)

        do tego jak inni żyją, na co wydają swoje pieniądze, czy kupują za 70 tys czy za 1,5 miliona - nie twoja kasa, nie twoje życie, co cię to boli? Czujesz żal? - czego ci żal? że ktoś sobie kupił coś? To dopiero popier*** :)

        • 1 1

        • dokładnie. GOścia boli bo kupuje szajsy za 70 tysi niby nowe ale osiem turbin, cztery dwumasy i dpf'y... wole starsze kupic za tę cenę - i duuużo lepsze :D

          • 1 0

        • A kto powiedział że mam żal?

          Mnie bawi próba popisywania się czymś tanim jako czymś drogim...

          • 0 0

  • Autobusy na gaz są ekologiczne i znacznie tańsze w eksploatacji od tych na ropę (17)

    Dlaczego w Gdansku władza nie myśli o mieszkancach i stare autobusy trują powietrze w centrum, nie mówiąc ze mieszkancy musza płacić 2x wiecej za paliwo bo daz jest o połowę tańszy od ropy

    • 61 36

    • Truja tez samochody. Popatrz na te wszystkie wypicowane szroty od niemca jak kopcą. (1)

      • 27 2

      • zgadza się

        pod górę na Słowackiego jeden ambitny diesel-złotówa herbu "30 LAT MINĘŁO/Czarny Dym/GKS" nie dawał się wyprzedzić

        • 8 2

    • (4)

      Truje powietrze?Co to za słowny potworek?.Artykuł jest o Gdyni...

      • 4 18

      • Trują ludzi i środowisko stare poniemieckie 10-15 letnie diesle i trujaki autobusy (3)

        Polacy są tak biedni, że w 90 proc. kupuja stare kopcące auta, te graty są niebezpieczne dla środowiska. W Polsce 75% samochodów na drogach ma powyżej 15 lat

        • 18 8

        • CNG 3,29 zł, diesel 4,70 zł

          Najważniejsze, że gazowe nie są tak groźne dla ludzi i środowiska jak diesle

          • 6 4

        • Nie na drogach

          tylko w nieaktualnych rejestrach

          • 3 1

        • Oj nowobogacki się odezwał.

          Rozumiem, że ty jednym autkiem (rzecz jasna nowym, z salonu) jeździsz max 2-3 lata i znowu nowe bierzesz. Szacun fuuuu !

          • 4 0

    • (7)

      Po pierwsze średni wiek autobusu w Gdańsku jest niższy niż w Gdyni. Po drugie nie zauważyłem, aby w Gdańsku bilety były 2x droższe jak w Gdyni. Po trzecie to w Gdyni większość taboru autobusowego również stanowią diesle, więc co się pucujesz?

      • 10 8

      • dlatego, ze Gdańsk zaczął kupować 20 lat po Gdyni! (5)

        Gdynia jako pierwsze miasto w Polsce juz w połowie lat 90-tych miała super tabopr. Wiadomo, ze się zestarzał i został juz niemal w całości wymieniony.

        • 4 10

        • Wymiana taboru w Gdyni to cykanie po 1-2 sztuki rocznie w takim tempie autobusy kupowane na początku do końca "wymiany" są już starymi rupieciami poza tym do Gdyni ściągano masę używanych pojazdów rocznik 1995 czy 1998 zastępuje się rocznikiem 2002-2003

          • 5 1

        • a za króla szczura wszystko wzięło w łeb i Gdynia się teraz cofa (2)

          • 5 2

          • A co parobku zrobiłeś dobrego dla miasta ? (1)

            • 1 1

            • wyjechał?

              • 0 0

        • Pudło, w Gdańsku pierwsze Mercedesy niskopodłogowe pojawiły się w 96'. W Gdyni w tym samym czasie.

          Ale to Gdańsk ma nowocześniejszy tabor, w dodatku o dość wyśrubowanych normach emisji spalin.

          • 0 0

      • cena biletu nic nie mówi o kosztach eksploatacji

        • 2 0

    • Twoje rozumowanie jest sluszne, jednak piszesz tylko o tym co widac...

      ... natomiast czego nie widac: elektrownia wytwarza prad glownie z wegla i ona co najmniej tak samo truje jak te `stare graty`o ktorych tu pisze pare osob, a nawet bardziej(wiatraki i kolektory to - mimo ciaglego rozwoju - wciaz kilkanascie/kilkadziesiat procent wydajnosci tradycyjnej elektrowni). Druga sprawa: Jak myslicie - pozyskanie CNG (juz na gotowo) jest bardziej czy mniej szkodzace srodowisku niz pozyskanie oleju napedowego? Bo nie uwierze, ze podczas wydobycia gazu i jego przygotowania jest zerowe zanieczyszczenie srodowiska!

      • 4 1

    • Dokladnie Gdynia pokazuje dobry kierunek niestety Budyń w Gdańsku nas zatruwa dieslami Tureckimi od mietka!!

      Juz teraz zrobił przetarg i jak zawsze te od mietka wygrały stare diesle które sa tylko na rynek w schodni!!

      • 0 5

  • (16)

    "Poza tym, jak okazało się dopiero po dostarczeniu nowych autobusów, mają one problem z przejazdem przez wiadukt w Redłowie. Powodem są m.in. zbiorniki z paliwem CNG, które nie pozwalają na swobodną jazdę po całym mieście.

    Czytaj więcej na:
    http://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Gdynia-ma-problem-z-zakupem-gazowo-elektrycznych-autobusow-n93884.html#tri"

    Nie ma to jak piękna demagogia w wykonaniu Trójmiasto.pl, na liniach kursujących przez wiadukt w Redłowie nie są wykorzystywane autobusy gazowe.

    "Gdynia chce zresztą inwestować w trolejbusy bez szelek. W kolejnym roku będą już cztery.

    Czytaj więcej na:
    http://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Gdynia-ma-problem-z-zakupem-gazowo-elektrycznych-autobusow-n93884.html#tri"

    Kolejna bzdura, napęd ma służyć jako dodatkowy wykorzystywany w miejscach gdzie nie ma trakcji lub awaryjny w przypadku problemu z siecią. Trolejbusy bez szelek = to autobusy elektryczne

    Na czyje zlecenie są pisane takie bzdury?

    • 64 19

    • (8)

      Trojmiasto.pl to propagandowa tuba peowców, co robić

      • 9 12

      • Pamiętacie jak w sobotę ocenzurowali artykuł o 3 godzinach stania w kolejce (2)

        Po darmowy bilet na PKM za 3.5 zł? Barany w piękny sobotni dzień stały tyle w kolejce. Po 30 min artykuł zniknął z portalu. O PKM i PO w Gdansku nie można źle pisać przed wyborami szczegolnie

        • 15 8

        • co się dziwić

          Unia dała to jak ta baba trzeba brać. Gdańszczanie to ludzie ze wschodu więc do darmowego postoją nawet cały dzień w słońcu :)))

          • 6 3

        • To są wybory do sejmu a nie do rady miasta naucz się odróżniać

          • 1 1

      • (3)

        PO i rodzynek Sielski piszący dla PiS, Szczurek nikogo w redakcji nie ma, ale mimo, według wielu ma najlepszy PR w mieście. Utalentowany facet

        • 7 4

        • ... jak David Koresh.

          • 3 2

        • Tak obiecywać jak on to nikt nie potrafi to fakt

          • 1 1

        • najlepszy PR ma Szczurek

          Szkoda ,że tylko PR pozostał, a reszta leży odłogiem. co rusz Słysze ,że coś obiecuje coś, konsultuja i wydaja na konsultacje kase, szkoda tylko ,ze te konsultacje nic nie dają bo nic się nie robi. Ktoś sprawdzał czy te konsultacje nie wykonuje jakiś znajomy szczurka? bo coś dużo ich jest jak na poziom wykonania czegokolwiek

          • 2 2

      • A może zamiast tuba Peowców to może

        zrzeszenie ludzi myślących pozytywnie a w szczególności myślących . Bo tego samego o PISiorach nie można powiedzieć. Większość ogląda trwam, wierzy ,że radio ma ryja i szukają krzyża. Do tego czyta wyśmienite pismo Fakt. - i z tych mediów budują swoją wizję świata.

        • 1 0

    • mają problem z przejazdem, dlatego nie jeżdżą (1)

      gdzie problem?

      • 13 5

      • Stoją i się marnują?

        Rdza zżera z powodu tego przejazdu?

        • 3 6

    • problem z przejazdem przez wiadukt w Redłowie.

      zabaw się w kreta i podkop ten tunel, a nie marudź ?

      • 2 4

    • szukanie dziury w całym

      Pat, czy masz problemy ze zrozumieniem tekstu?

      Skoro te autobusy mają problem z wiaduktem w Redłowie,
      to naturalnie nie są tam kierowane.

      W drugim cytacie zmieniłeś brzmienie tekstu, nie ma bowiem w nim mowy o trolejbusach bez szelek, a o trolejbusach które prze jakiś odcinek drogi mogą jechać bez ich użycia.

      Poza tym, wklejanie odsyłaczy do artykułu pod którym pisze się opinię jest co najmniej dziwne...

      Moim zdaniem artykuł jest bardzo rzeczowy, pozbawiony emocjonalnego
      szumu co w polskim internecie jest rzadkością.
      Gratuluję portalowi takich autorów.

      • 5 0

    • (1)

      Co wy z tym wiaduktem w Redłowie, czy on jest na głównej trasie? Sprawdźcie ile w ciągu dnia przejeżdża tam autobusów: na linii 192 kursują 2 autobusy które pozwalają zrealizować 4 kursy na godzinę, 121? to chyba realizuje nawet jeden pojazd no i jeszcze W, który tez 2 pojazdy pokrywają całą dzienną linię. Nie mówcie że w Gdyni nie zostanie z 10 autobusów bez gazu, a jeżeli uda się jednak wymienić 100% taboru to za jaki czas, ile jeszcze czasu upłynie i ile jeszcze NIE BĘDZIE PROBLEMU sztucznie wydumanego WIADUKTU W REDŁOWIE.

      • 1 1

      • nie było by problemu.....

        gdyby miasto dołożyło do wozokilometrów i przejazd gazowców odbywał się pod drugim z wiaduktów za stadionem(była kiedyś taka propozycja- przystanek za zakrętem wzdłuż stadionu i przejazd wyższym z wiaduktów ale to podraża koszty o 1 km)

        • 0 0

    • Nie przez, tylko pod!!! Niby mała różnica a jednak!

      • 0 0

  • Autobusy na gaz są droższe w eksploatacji i w zakupie. (20)

    Ale nikt tego głośno nie chce w Gdyni powiedzieć i przyznać się do porażki inwestycyjnej.

    • 41 35

    • bzdura, jak mozna tak kłamać (po kopaczowemu) (17)

      Instalacja gazowa szybko się "zwraca" bo gaz jest o połowę tańszy od diesla!!!

      • 7 23

      • (14)

        wszystko pięknie , tylko ten gaz o którym myślisz to LPG a autobusy śmigają na CNG - aktualnie taki gaz można kupić tylko na jednej stacji w trójmieście.

        Koszt zakupu pojazdu z taka instalacja jest potwornie wysoki a rentowność słaba, zwłaszcza wobec taniejącego oleju napędowego, drogiego utrzymania instalacji CNG i większego zużycia paliwa.

        • 15 11

        • (9)

          Musze Cię zmartwić ale w Gdyni są aż dwie stacje, a jedna z nich należy do przewoźnika (PKM), który ma w swoim taborze autobusy zasilane CNG.

          • 13 5

          • Dyskutujesz z gościem piszącym, że koszt zakupu jest potwornie wysoki? (6)

            Gdynia dostanie za darmo nowki autobusy a on się martwi, że drogi zakup? Na gaz?

            • 10 7

            • CNG 3,29 zł, diesel 4,70 zł (3)

              • 6 6

              • Ile litrów na 100 km zużywa się CNG a ile diesla? (2)

                No ile?

                • 10 4

              • Wiesz ze ropa zdrożała o 27% w ciągu ostatnich kilku dni?

                Wiesz, że dla Tuska jak mowil po wyborach ropa na stacjach może być i po 7 zł?

                • 4 10

              • CNG sprzedaje się na metry szecienne

                Wiesz ze podajesz cenę metra a nie litra?

                • 5 2

            • No debil

              Nikt nigdy nic z Unii nie dostał za darmo. My ta kasę kiedys oddamy. Ludzie jak mozna taki bzdury pisac.

              • 9 0

            • A skąd ty mieszkasz, skoro jeszcze wydaje ci się, że ktokolwiek dostakje cokolwiek za darmo !?!

              • 3 0

          • a gdzie druga?

            • 0 0

          • a gdzie druga?

            • 0 0

        • wujek google podpowiada (2)

          ModelSilnikRodzaj paliwaMoc (KM)Zużycie paliwaKoszt 100 kmCena zakupu (zł)
          B 200 BlueEfficiency1.6 TurbobenzynaBenzyna Pb951566,1 l/100 km33,43 zł (5,48 zł/l)102 300
          B 200 CDI1.8 TurbodieselOlej napędowy1364,5 l/100 km24,16 zł (5,49 zł/l)104 100
          B 200 NGT2.0 TurbobenzynaGaz CNG1564,4 kg /100 km17,31 zł (3,06 zł/m3)129 200

          • 5 2

          • witominian co nie wierzy (1)

            musi zapytac kogos z gdanskiego PO

            • 1 4

            • Lepiej z PISu oni lepiej kłamią

              • 1 0

        • Roba raz tanieje raz drożeje. Dzisiaj jest po 4 zł za litr. Rok temu była po 5,50. Za rok może być po 6 zł.

          Aktualne trendy są 2.
          LPG i CNG zawsze będą tańsze od Diesla i w perspektywie czasu zakupu się zwrócą, a wymierne korzyści dla środowiska i powietrza na skrzyżowaniach w Gdyni odczuwalne są od razu.

          Olej napędowy z biegiem lat będzie coraz droższy. Wynika to wprost z faktu, że jest to surowiec, którego podaż jest ograniczona.

          Także za przeproszeniem przestać pier%lić farmazony.

          • 5 9

      • Czemu kłamać "po kopaczowemu"

        Wasz prezydent Duda lepiej kłamie, i zalicza więcej wpadek niż ktokolwiek inny. np. Jak można nie zaprosić P. Wałęsy na obchody? -Takim jest Duda Prezydentem wszystkich Polaków? zaczął prezydenturę od dzielenia ludzi. Druga sprawa jak można za granicą mówić ,że w Polsce nie jest najlepiej? Może to i prawda ale na delegacjach trzeba zachwalać nasz kraj a nie mówić o wadach.

        • 12 3

      • Szybko się zwraca pisiorku ???

        Jeszcze szybciej się psuje i wymaga częstszych napraw, przeglądów, itp.

        • 3 1

    • LPG

      Obywatel jeździ taniej na gazie, a miasto drożej?

      • 2 5

    • Czyli

      wszystko po staremu jak za dobrego PRL , wciskanie kitu mieszkańcom a sprawa lotniska już zamieciona pod dywanik !!!

      • 2 2

  • W Gdyni tabor ZKM jest naprawdę niezły (5)

    Na pewno warto przemyśleć na jakiego typu autobusy wydać te pieniądze . Jest dobrze i mam nadzieje że będzie jeszcze lepiej :) Pozdrawiam całą Gdynię Miłego Dnia !

    • 61 17

    • Tabor ZKM

      Kilka radiowozów i bus. Faktycznie są przyzwoite.

      • 3 4

    • no to chyba w jakiejś innej Gdyni jeździsz komunikacją (1)

      bo ja trafiam na fatalny złom

      • 9 12

      • Opisz, jaki horror przezywasz jadąc do roboty znaczy kopania rowow

        Wszyscy się posmiejemy

        • 9 14

    • Jest co najwyżej średni. Niezły, a nawet dobry to będzie, gdy z eksploatacji zostanie wycofany szrot w postaci starych Jelczy/Mercedesów i Neoplanów.

      • 1 1

    • Jest dobrze, będzie bardzo dobrze

      Zarząd Miasta Gdyni dba o pasażerów jest nie tylko możliwość ekotransportu, ale oglądania na żywo jakimi technologiami się posługuje jak ładuje elektrycznie baterie. W POŁĄCZENIU Z tRISTAREM BĘDZIE WIADOMO gdzie aktualnie, na jakim przystanku linii znajdują się elektrogazobusy. Musi być również bardzo wygodny. Dostępny z niskiej podłogi. Kolejną nowinką są zewnętrzne głośniki, dzięki którym kierowca może ostrzec pasażerów na przystanku o zbliżającym się pojeździe.

      Ma być zasilany zielonym prądem, czyli energią pochodzącą ze źródeł odnawialnych. To o tyle istotne, że często zarzuca się pojazdom elektrycznym, że tak naprawdę trudno je nazwać ekologicznymi, bo choć same nie produkują spalin, to zanieczyszczenia produkuje elektrownia, która dostarcza im prąd.

      Oby więcej takich ekologicznych przedsięwzięć w Gdyni. Brawo dla władz !!!!

      • 3 1

  • I znów lepsi od najlepszych (7)

    trwonimy pieniądze na niesprawdzone technologie, czy naprawdę nas na to stać? Jeszcze kilka lat temu Gdynia szczyciła się zakupem wysłużonych pojazdów z zachodu. Czy juz tak jesteśmy bogaci , żeby kupować coś czego zachód jeszcze nie ma?

    • 26 31

    • (2)

      Mozemy wykorzystać teraz środki unijne na zakup ekologicznych autobusów, jak w calej Europie! Ale nie tu peowcy będą kupować trujące ludzi diesle, bo dostali w łape pewnie

      • 8 9

      • To raczej Horała nie platfusy (1)

        Zjadłem?

        • 2 3

        • Zjadłem, i ty też zjadłeś

          a Horała to peowiec?

          • 3 1

    • głupiś (1)

      mój dziadek, mówił, że w latach 40 w Gdyni jeździły autobusy zasilane gazem, tylko nie pamiętam, czy to było przed, czy po wizycie Adolfa H.

      pierwszy samochód był elektryczny (poczytaj sobie historię motoryzacji)

      • 2 2

      • nie, był parowy
        ale to elektryk pierwszy pojechał 100 km/h

        • 2 0

    • Następny ideolog z powołania

      Nie pamietam, żeby Gdynia szczyciła sie zakupem wysłużonych pojazdów z zachodu. Podaj przykład skoro tak twierdzisz.
      Od lat Gdynia inwestuje w nowe pojazdy, od lat regularnie pojawiają sie one na drogach - co łatwo zauważyć. Pisanie takich bzdur jest po prostu manipulacją, która przekłamuje rzeczywisty obraz komunikacji miejskiej.

      • 8 5

    • Zawsze możemy kupować od "zachodu" sprzęt złomowany.

      Będziemy miejscem utylizacji tych środków transportu.
      Tak jak 2 korwety z USA.
      Tramwaje dla Elbląga.
      Dalej tą drogą.
      Będzie taniej.

      Auto pewnie też masz z takiej formy zakupu.
      (ile kosztowały części i ile pali to autko)

      • 0 0

  • (6)

    Mam nadzieję, że uda się kupić te autobusy. Poza jedną dużą wymianą chyba w tym roku (albo pod koniec zeszłego) jest lipa z taborem w Gdyni, dużo już staruszków jeździ w barwach ZKM.

    • 14 3

    • (4)

      Można porównać tę sytuację z Gdańskiem, gdzie w ciągu ostatnich 10 lat wymieniono zdecydowaną większość taboru, szczególnie tramwajowego, który jest droższy niż najlepsze autobusy.

      • 4 0

      • (3)

        tylko, że 10 lat temu w Gdyni jeździły prawie same nówki, a w Gdańsku 90% staruszków.

        • 2 3

        • Jak życie się zmienia co a teraz wciąż żyjecie propagandą sukcecu (2)

          a Gdańsk się rozwinął

          • 2 3

          • (1)

            Oba miasta się rozwijają. W Gdańsku może widać to trochę bardziej, bo był zdecydowanie bardziej zaniedbany jeszcze 10 lat temu.

            • 0 0

            • Był to fakt.

              Tyle, że w Gdyni za Szczurka tego rozwoju nie widać, wszystko co dobre miało miejsce za Cegielskiej. W gdańsku natomiast trzeba to gnojenie przez komunę odrobić.

              • 0 0

    • W Gdyni starym zwyczajem skończy się na obietnicach

      • 2 1

  • kierowcy w Gdyni rozliczani są (1)

    z każdej sekundy jeśli chodzi o rozkład jazdy.jedna sekunda przyspieszenia i kierowca jest pozbawiony premii. dlaczego urządzenie tristar za 180 milionów nie wyświetla sekund na monitorze kierowcy.

    • 40 6

    • Tyle

      ten szajsowaty tristar kosztował a i tak się nie sprawdzi jak zwykle i znowu coś noewgo wymyślą za następne 180 baniek i tak na okrągło !!!!

      • 2 0

  • Osiołkowi w żłoby dano, w jeden owies, w drugi siano

    Uchem strzyże, głową kręci.
    I to pachnie, i to nęci.
    Od którego teraz zacznie,
    Aby sobie podjeść smacznie?
    Trudny wybór, trudna zgoda -
    Chwyci siano, owsa szkoda,
    Chwyci owies, żal mu siana.
    I tak stoi aż do rana,
    A od rana do wieczora;
    Aż nareszcie przyszła pora,
    Że oślina pośród jadła -
    Z głodu padła.

    • 28 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorska Giełda Modeli Samochodów

kiermasz

Cars for Cause 3city

zlot, imprezy i akcje charytatywne

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Sprawdź się

Sprawdź się

Jakiej kolorystyki są autobusy nr 171?

 

Najczęściej czytane