• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: trolejbusy na Fikakowie w przyszłym roku, droższe bilety od września

Patryk Szczerba
27 czerwca 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
W ramach testów nowe trolejbusy jeżdżą po Trójmieście także poza regularnymi kursami. W ramach testów nowe trolejbusy jeżdżą po Trójmieście także poza regularnymi kursami.

Gdynia szuka wykonawcy pętli trolejbusowej, która powstanie na Fikakowie zobacz na mapie Gdyni. Trolejbusy mogłyby pojawić się tam na początku 2017 roku, ale wiele zależy od wyniku przetargu, bowiem termin ukończenia budowy - do końca bieżącego roku został określony jedynie jako "pożądany". Pewne jest za to, że od września zdrożeją bilety na wszystkie przejazdy.



Co sądzisz o podwyżce cen biletów na komunikację w Gdyni?

Sześć trolejbusów z bateriami litowo-jonowymi na razie wykorzystywanych jest w większości na regularnych kursach z siecią trakcyjną. W wakacje swoje możliwości jazdy bez szelek pojazdy pokazują na skwerze Kościuszki i al. Jana Pawła, ale wożą głównie turystów. Docelowo mają jednak służyć głównie mieszkańcom.

Pętla może być do końca roku

Miasto od dawna przekonywało, że trolejbusy powinny jeździć na Fikakowo. Początkowo rozważano wariant, w którym pojazdy poruszałyby się dzięki sieci trakcyjnej. Po protestach mieszkańców zdecydowano, że idealne będą w tym miejscu "trolejbusy bez szelek", które mają być przyszłością gdyńskiego transportu.

By uruchomić połączenie, konieczne jest jednak wybudowanie pętli, która znajdzie się na skrzyżowaniu ulic Gryfa Pomorskiego i Lipowej zobacz na mapie Gdyni. Przetarg na wykonawce tej inwestycji został ogłoszony kilka dni temu. Pożądanym terminem zakończenia prac jest końcówka roku, ale miasto dopuszcza również oferty, w których termin będzie dłuższy. Co prawda nie może przekroczyć 50 tygodni, ale niewykluczone, że trolejbusy mieszkańcy Fikakowa zobaczą dopiero w połowie przyszłego roku.

Po zakończeniu budowy zniknie część przystanków, wymieniona zostanie nawierzchnia. Pojazdy mają się odłączać od sieci na ul. Chwaszczyńskiej i w kierunku Fikakowa jechać dzięki mocy baterii litowo-jonowych, których moc w zakupionych w tym roku czterech pojazdach została podwojona. Na pętli - oprócz kontenera dla kierowców, wiaty, ławek, oświetlenia i ogrodzenia - będzie musiało znaleźć się także gniazdo do ładowania pojazdów.

Będzie ono prawdopodobnie podobne do urządzenia, które jest stosowane w zajezdni przy ul. Zakręt do Oksywia. Ładowanie stacjonarne trwa godzinę, ale pojazdy mogą uzupełniać energię elektryczną także w trakcie jazdy. Pełne ładowanie trwa w tym wypadku kilka minut krócej.

ZKM gotowy

Przedstawiciele ZKM tłumaczą, że gdyby była odpowiednia infrastruktura, mieszkańcy Fikakowa mogliby jeździć trolejbusami już teraz.

- Jesteśmy jako organizator komunikacji gotowi na to, by trolejbusy mogły jeździć na Fikakowo. Sześć pojazdów to odpowiednia liczba, by obsłużyć ten rejon. Teraz czekamy na wybudowanie pętli. Mamy też wstępną koncepcję dotyczącą organizacji kursów - opowiada Marcin Gromadzki, rzecznik Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni.
Warunkiem dalszych zakupów trolejbusów, co skutkowałoby rozszerzeniem ich kursowania w inne miejsca, jest dofinansowanie z Unii Europejskiej. Jeśli uda się w najbliższych latach pozyskać środki, na ulice może wyjechać nawet 30 trolejbusów z bateriami litowo-jonowymi.

Od września w Gdyni drożeją bilety

Tak jak informowaliśmy już w maju, w Gdyni po wakacjach trzeba będzie zapłacić drożej za bilety komunikacji miejskiej. Radni przegłosowali nowe ceny na ostatniej sesji.

Bilet jednorazowy na linie zwykłe zdrożeje o 20 gr. Zamiast 3 zł trzeba będzie zapłacić więc 3,20 zł, a ulgowy o 10 gr - z 1,5 do 1,6 zł. 4,2 zł za bilet normalny i 2,1 zł za bilet ulgowy to ceny na liniach pospiesznych, nocnych i specjalnych. Podwyżka obejmuje też bilety miesięczne. Normalny w granicach gminy zdrożał o 2 zł, ulgowy o złotówkę.

Drożej w identycznym wymiarze zapłacą również pasażerowie w Gdańsku. Tam nowe ceny zaczną obowiązywać już od lipca, tak by sporą część kosztów przerzucić na turystów. Zmiany w cenniku zostały rekomendowane przez Metropolitalny Związek Komunikacyjny Zatoki Gdańskiej.


Zobacz możliwości nowych trolejbusów z baterią litowo-jonową

Miejsca

Opinie (190) 3 zablokowane

  • Skandal (13)

    Zlikwidowali połączenia a teraz jeszcze podwyżka, szkoda że nie o 2 grosze...Teraz to będą mecyje z odliczaniem kasy u kierowcy :/
    Widzę że łeb w łeb idzie ZKM Gdynia i ZTM Gdańsk....Nie dajmy się zbudyniować!

    • 83 13

    • Luźna guma!!! Przeczytaj artykuł, podwyżka o 20 groszy!!!

      • 11 10

    • (2)

      To jest prawda zaczną sie cyrki z drobnymi...

      • 17 6

      • jakie cyrki ? :/ liczyć nie potrafisz?

        • 9 4

      • Raczej odwrotnie. Policz sobie baranie

        • 3 4

    • Nie karmić trolla.

      • 7 13

    • zawsze mozesz jezdzic taxi, a nie wszyscy nazekaja na ceny tylko ze klima musi byc i inne udogodnienia, nie ma nic za nic

      • 11 11

    • Szczurek kosmonauto dziękujemy!!!! (1)

      • 13 10

      • proszę

        a jak nie pasi to won do budynia!!!

        • 0 1

    • Tragedia (1)

      Jak tak dalej bedzie to za pare lat bilet bedzie za 10 zł...
      Co roku jakaś podwyżka, niby niewiele ale jak sie ssumuje to wychodzi sporo

      • 9 6

      • Co roku??? Kiedy ostatnio była podwyżka??? Chyba z 10 lat temu jak nie wcześniej.

        • 6 11

    • jakie cyrki z drobnymi??? w autobusie sprzedają karnety po 5 sztuk czyli 1,6 x 5 to równe 8 zeta

      • 11 3

    • Jesteś ułomny czy co?

      • 4 6

    • tobie się pomyliło coś bo połączenia likwidowali ale w PKM-ce którą nikt nie jeździ

      • 5 5

  • No wreszcie... (9)

    ... szkoda, że tak późno. Pierwsze plany trakcji na Fikakowo to 2008 rok, a więc jak dobrze pójdzie będzie 9 lat opóźnienia przez grupkę nowobogackich krzykaczy.

    Na Dąbrowie, Cisowie, w Śródmieściu, na Warszawskiej, w Orłowie jakoś jest sieć trolejbusowa i ludzie nie pomarli. Można było to rozegrać inaczej.

    Za to ile ludzi pokupowało sobie w tym czasie wszelaki złom, by nie jeździć marszrutką 153 z przesiadkami?

    • 51 31

    • bo prostaki myslą, że mieszkają w strefie prestiżu

      • 20 7

    • Wiesz tyle co masz w tyle (1)

      W godzinach szczytu do tej "marszrutki" wsiąść trudno, a największy przyrost liczby pasażerów był wtedy, kiedy przeszli na takt 10 min. Teraz zabiorą 153, a w zamian dadzą trajtek raz na pół godziny.

      • 7 5

      • no chyba jednak więcej

        trajtek 29 docelowo ma jeździć w takcie 15 minut, jak 23/24/27 - dlatego m.in. jest ta podwyżka cen biletów. Więc Fikakowo na tej zmianie stratne nie będzie. Wiem, jak nabity bywa 153, ale wiem też, że model transportu na Fikakowie zrównoważony po polsku: ile dorosłych w domu, tyle samochodów. Widać to na osiedlu wieczorami. Sporo z tego to ze względu na tą przesiadkę na Źródle Marii. Nie popieram robienia bezpośrednich połączeń w Gdyni, ale Fikakowo jest podobnej wielkości osiedlem co "Dąbrówka", która ma R, 23, 27, 31 i 181 (i jeszcze jakieś niszowe busy) i powinno mieć "swój" trolejbus.

        153 i tak nie zabiorą, bo on wozi dzieci do szkoły na Wielkim Kacku. Pewnie będzie rzadziej jeździć.

        I pamiętaj: 153 w niedziele i święta nie jeździ. 29 ma kursować we wszystkie dni.

        • 8 3

    • Szczurek dlaczego wszystko tyle trwa??? (1)

      lotnisko zbudowałeś w dwa lata a coś dla ludzi to minimum kilka kilkanaście lat!!!

      • 8 2

      • bo się gnojki stawiały, że stefę prestiżu im zepsuje

        • 3 1

    • O, prol...

      • 1 3

    • Po co (1)

      Po co jakiekolwiek autobusy , trajtki na filakowo , jest myśliwska to z buta mozna isc .

      Nie podwyżki mają być , bo jakis palant z filalowa bedzie wozić sie autobusem bez biletu . Patologia sięga zenitu

      • 2 3

      • "Z buta iść". Powiedz to starszym osobom albo tym, które poruszają się na wózkach inwalidzkich. Wiem, co piszę, gdyż jeżdżę 153 - i oprócz dzieci, młodzieży i osób wracających z pracy podróżuje bardzo dużo osób starszych.

        • 1 0

    • golodupiec nie moze sie trolejbusu doczekac

      gdzie ty masz czlowieku oczy i poczucie estetyki? Fikakowo to ladne osiedle i szkoda je szpecic siecia trakcyjna na stosunkowo waskiej ulicy jaka jest Gryfa Pomorskiego. Tym bardziej, ze trolejbusy to technologia schylkowa i zwyczajnie glupio marnowac pieniadze na budowe sieci trakcyjnej, ktora juz niedlugo do niczego nie bedzie potrzebna. Przyszloscia komunikacji miejskiej sa autobusy elektryczne, ktore pozbawione sa wad trolejbusow - vide nie potrzebuja sieci trakcyjnej stad zerwanie sieci nie paralizuje komunikacji w calym miescie....

      • 4 4

  • Ale beka (3)

    Korki,korki i jeszcze korki.

    • 21 13

    • jak to u nas w szczurzej Gdyni:(. (1)

      • 9 9

      • u was w

        kałowym bolkowie i tak o wiele gorzej więc gęba w kubeł

        • 0 1

    • Korek bo 20 groszy droższy bilet?

      • 0 2

  • (16)

    Lepiej autem jeździć. Nie czeka się na przystankach, wsiadam do auta i jadę a nie czekam na często spóźnione i zatłoczone autobusy.

    • 54 27

    • (2)

      Co ty wiesz jak autem jeździsz!?
      I w korkach oczywiście nie stoisz ;)

      • 8 10

      • On nie stoi.... on szeryfuje

        • 6 7

      • nie czekam bo, omijam korek, jadąc bocznymi ulicami, więc jestem dużo szybciej niż autobus

        • 13 2

    • I trzy razy w tygodniu holujesz swojego Golfa III do mechanika. (5)

      • 8 16

      • Boli pedalarzy że ktoś ma samochód (2)

        Bo z kieszonkowego od mamy trudno odłożyć.

        • 17 9

        • (1)

          ciekawa logika, tylko biedni jeżdżą na rowerach...

          • 2 4

          • Biedni umysłowo

            • 1 1

      • w tedeiku!!!

        • 0 6

      • Myślisz, że jak ciebie stać tylko na starego golfa, to innych też?

        Ja np mam fiata 500 rocznik 2016 i co? tez go holuję do mechanika? tez stary złom? Nie dość, że tani w utrzymaniu, to ekonomicznie pali. Zaden transport publiczny nie jest id niego tanszy.

        • 8 3

    • a na koniec podróży (2)

      opus magnum: zostawiam mojego Golfusia na chodniku tam, gdzie mi akurat wygodnie, jak pod stodołą ojca w Somoninie.

      • 8 10

      • jak masz Golfa III i mieszkasz w Somoninie to gratuluję.

        • 6 1

      • Klasyka. Parkuję na chodniku, bo przecież nie ma nigdzie zakazu, a to że 1,5 metra nie zostawiam dla pieszych, to szczegół.

        • 7 2

    • gdybys pisał o normalnym mieście dostałbyś minusa a że piszesz o naszej szczurzej Gdyni, masz niestety rację.

      • 8 3

    • Czy na tym portalu wypowiadają się sami niepełnosprawni intelektualnie? (1)

      Podwyżka pierwsza od 15 lat o 20 groszy! 2 złote na bilecie miesięcznym! ma sprawić, że nagle nie opłaca się jeździć autobusem? Ręce opadają....

      • 3 8

      • nie wiem czy wiesz, ale ostatnia podwyżka cen biletów była z 5-6 lat temu. Więc jakie 15 lat temu ?

        • 4 2

    • nie tylko zatłoczone te autobusy

      Przede wszystkim komunikacja zbiorowa to miejsce wymiany wirusów i bakterii. Co chwilę ktoś chychra. Najpierw przesłaniaja usta ręką potem trzymają się rurek. Po drugie cap. Typowy klient busa nie myje się, nie zmienia gaci, nie pierze ubrań. Dodatkowo z busów często korzystają menele i bezdomni. Jak mam korzystać z komunikacji zbiorowej dostaję szału. Zawsze się jakiś śmierdziel trafi. Tylio samochód, u nas cywilizowanie się ludzi trwa zdecydowanie za wolno

      • 3 1

  • Żądam darmowej komunikacji miejskiej tak jak jest np. w Kościerzynie (9)

    i w 30-tu innych miastach Polski i w Talinie w Estonii. Wtedy odstawie auto.

    • 70 17

    • a z czego Szczurek pokryje koszty budowy kosmodromu???? (1)

      pomyślałeś przez chwilę?

      • 9 2

      • Z lotniska.

        • 11 0

    • zgoda (4)

      utrzymanie komunikacji zbiorowej rocznie kosztuje budżet miasta około 165-170 mln zł i jest to około połowy kosztów (drugie pół jest z biletów i zwrotów z ulg ustawowych).

      Powiedz jeszcze skąd mamy znaleźć około 170 dodatkowych milionów na takie rozwiązanie i wdrażamy :)

      • 2 13

      • Daj dokumenty o kosztach utrzymania, to sprawdzę co jest faktycznym kosztem. (2)

        • 12 4

        • a proszę bardzo (1)

          http://www.gdynia.pl/bip/budzet/8472_107362.html

          tam masz dane o wydatkach w 2016 roku, str. 6: wydatki w kat. 60004 Lokalny transport zbiorowy: 163 853 582 zł. Biorąc pod uwagę dążenie do pokrycia kosztów w 50% (taka jest polityka władz w Trójmieście), za darmową komunikację masz lekką rąsią 320 mln. Aha! Sopot, Rumia, Kosakowo i reszta też musieliby ochoczo dołożyć się z kaską. Jeśli nie, to albo Gdynia musiałaby wziąć na siebie koszty "darmowości" np. R w Rumi, albo ją zlikwidować.

          • 4 6

          • ja mówię o dokumentach, w których mam szczegółowo rozpisane co i jakie koszta pochłonęło,

            a tą śmiechu wartą rozpiską, którą tu wskazujesz to możesz wiesz co sobie podetrzeć.

            • 4 1

      • od tego patrzenie w gdwiazdy kosmonauto chyba do reszty straciłeś rozum.

        • 1 1

    • Bezbiletowa (bo nie darmowa) komunikacja miejska bez ograniczeń jest w kilkunastu miastach w Polsce i są to z reguły małe, do kilkudziesięciu tys. mieszkańców miasta. W takiej Kościerzynie ta cała komunikacja to ze 3 zdezelowane używane mikrobusy obsługujące jedną linię. Koszt utrzymania w przeliczeniu na mieszkańca nieporównywalnie niższy niż w Trójmieście.
      Skąd chcesz na to brać kasę rok w rok? Koszty operacyjne funkcjonowania całej komunikacji w Trójmieście (ZKM Gdynia, ZTM Gdańsk i SKM) to ok. 700 mln zł rocznie.

      • 6 5

    • A ja żądam darmowego paliwa

      Wtedy odstawię autobus.

      • 1 3

  • Wow ale tam w Gdyni (6)

    macie inwestycji.

    • 38 8

    • no niestety Gdynia coraz gorzej gospodaruje; Szczurek ma wszystko w ...

      • 14 3

    • Aż dech zapiera, co nie? (2)

      Czasem, aż oczy bolą patrzeć jak się przemęcza, dla naszego miasta, prezydent Szczurek Wojciech, naszego miasta Gdynia. Ciągle pracuje! Wszystkiego przypilnuje i jeszcze inni, niektórzy wtykają mu szpilki. To nie ludzie - to wilki!

      • 13 4

      • :)

        rękoma i nogami na niego znowu będę głosował. ten człowiek sam buduje wielką Gdynię, docencie to.

        • 7 5

      • nie to co u nas w Gdańsku. Inwestycje za 2 miliardy... Stadion, ECS, PKM... same sukcesy. No ale jaki prezydent takie miasto

        • 9 2

    • u nas takie niusy są codziennie. coraz gorzej, nie wiem czego spodziewać się po kosmonaucie w przyszłym roku. (1)

      Szczurek do końca kadencji 884 dni!

      • 9 4

      • nie bój się

        ja na pewno na Niego zagłosuję,tak jak cała moja rodzina i wszyscy znajomi...paru szczekających na tym portaliku na pewno Mu nie zaszkodzi.

        • 0 5

  • po co jezdzic trolejbusami

    litr gazu 1,60pln. a rowerem za free wybór jest chyba prosty.

    • 44 9

  • Zachecają do komunikacji NIE cenami. (3)

    Jak paliwo drożało (ceny w granicach 5,8) mówili o wzroście kosztów - słusznie ,gdy taniało o obniżce zapomnieli(nie spodziewałem się).Teraz jak jest wsumie na niskim poziomie to drożeje.

    • 47 1

    • (2)

      Paliwo to nie wszystkie koszty dzialalnosci, pracownicy nie dostali podwyzki?

      • 3 7

      • że radni ?

        • 3 1

      • ja nie dostałem

        • 4 1

  • gromadzki ty to jednak jestes debesciak

    "czekamy na wybudowanie petli."

    nie ma to jak 8 pętli na każdym osiedlu.

    • 35 1

  • (3)

    Teraz to się dopiero zacznie problem przy kupowaniu karnetów u kierowcy przy tak absurdalnych cenach biletów

    • 43 8

    • (2)

      Myslenie nie jest, jak widac, Twoja dobra strona...
      Karnet bedzie kosztowal zapewne 8zl (1,6zl x 5biletow ulg) w porownaniu do obecnych 7.5zl

      • 15 3

      • ale niektórzy nie kumajo :)

        • 5 2

      • a czemu trzeba kupować 5 biletów? może lepiej od razu 10 albo 20?

        • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Sprawdź się

Sprawdź się

Urus to SUV marki:

 

Najczęściej czytane