• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak to jest z ogrzewaniem w autobusach

Marcin Gromadzki, ZKM Gdynia
28 stycznia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 

Kilka dni temu opublikowaliśmy artykuł naszego czytelnika pt. "Ciepły przycisk, a w autobusach nadal zimno. Jego autor, pan Marcin, skarżył się na niewłączone ogrzewanie w autobusach gdyńskiej linii R w porannych kursach. Dziś zamieszczamy odpowiedź Marcina Gromadzkiego z ZKM Gdynia.



Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM Gdyni Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM Gdyni
Czytaj także: Ciepły przycisk, a w autobusach zimno

Zawarte w artykule stwierdzenia wprawiły nas w spore zakłopotanie, gdyż skarga dotyczyła najnowszego eksploatowanego aktualnie w sieci gdyńskiej komunikacji miejskiej autobusu przegubowego. Ponadto Czytelnik powoływał się na korespondencję z naszą firmą, z której zacytował co najmniej niepokojące nas odpowiedzi.

Trzy dni przed publikacją artykułu Czytelnik wysłał do nas e-mail o następującej treści:

"W związku z tym, iż temperatura w autobusie nr 6299 wynosi + 5 stopni i w dalszym ciągu kierowca autobusu linii R odjeżdżający z Rumi o godz 5.24 chyba złośliwie włącza zimny nawiew. A z państwa strony jako nadzorców odpowiedzialnych za prawidłowe funkcjonowanie autobusów i odpowiedzialnych za nie kierowców widzę ignorowanie zgłoszeń pasażerów . Chciałem poinformować, iż wystosowałem pismo z podpisami 100 pasażerów i w związku z tym będę musiał z braku państwa interwencji zgłosić się o pomoc w rozwiązaniu tego problemu do TVN UWAGA."

Każdy sygnał o nieprawidłowościach jest przez nas traktowany bardzo poważnie (niezależnie od gróźb poinformowania o nich ogólnopolskich mediów), dlatego w dniach 19 i 21 stycznia br. Inspektor ZKM w Gdyni, korzystając z certyfikowanego termometru, dokonał pomiaru temperatury w pojeździe o numerze inwentarzowym 6299 przed wykonaniem przez niego kursu o godzinie 5:24 z przystanku "Rumia Dworzec PKP". Temperatura we wnętrzu pojazdu wynosiła w tych dniach odpowiednio 14ºC i 13ºC. Była zatem prawidłowa, gdyż zgodnie z obowiązującymi kierowcę autobusu postanowieniami naszych umów z operatorami, przy temperaturze zewnętrznej poniżej +5°C, w przedziale pasażerskim powinna być utrzymywana temperatura powietrza w zakresie od +10°C do +18°C. Na marginesie dodam, że uregulowaliśmy to tak szczegółowo po skargach części pasażerów dotyczących - ich zadaniem - zbytniego przegrzewania wnętrz pojazdów zimą.

Pozwolę sobie jeszcze na komentarz. Otóż autobus nr 6299 to pojazd marki Mercedes O530G C2 z 2014 r., wyposażony w całopojazdową klimatyzację wnętrza i ogrzewanie o zwiększonej wydajności.

Niestety, kurs o godzinie 5:24 z Rumi jest pierwszym codziennie wykonywanym przez ten autobus, który kończy pracę poprzedniego dnia o godzinie 23:08. Autobus ten garażuje w nocy w bazie Przedsiębiorstwa Usług Komunalnych Sp. z o.o. w Rumi, przy ul. Dębogórskiej. Przed rozpoczęciem pracy na linii wykonuje więc zaledwie 3,5-kilometrowy przejazd techniczny. Przy dużych mrozach, a taka sytuacja miała miejsce w pierwszej połowie stycznia, przed podstawieniem się na przystanek początkowy kierowca jest w stanie zapewnić tylko dolną granicę wymaganej w umowie temperatury wnętrza, tj. +10°C. Z kolei opisane przez Czytelnika wyłączanie ogrzewania w momencie dojazdu do centrum Gdyni to nic innego, jak automatyczna reakcja systemu ogrzewania na osiągnięcie w pojeździe zadanej temperatury, która ustawiana jest najczęściej pośrodku dopuszczonego przedziału, tj. + 14°C.

Po przeanalizowaniu naszej korespondencji z p. Marcinem z przykrością muszę stwierdzić, że w liście do Państwa zawarł dwie nieprawdziwe informacje, a mianowicie:

1. "Co ciekawe w jednej z odpowiedzi, którą otrzymałem pojawia się stwierdzenie, że temperatura 5 stopni wystarczy zimową porą w pojazdach" - tymczasem w dniu 13 stycznia 2016 r. poinformowaliśmy Czytelnika e-mailowo, że w aktualnych warunkach pogodowych (czyli przy temperaturze poniżej zera) wystarczająca, względem uregulowań wynikających z umów, temperatura, jaka musi być utrzymana w pojeździe, to +10ºC.

2. "W jednej z wiadomości otrzymałem odpowiedź, że jestem przewrażliwiony" - określenie takie nie zostało przez nas nigdy użyte.

Mam nadzieję, że wraz z ociepleniem aury p. Marcin już przychylniej postrzega warunki termiczne wewnątrz autobusu, którym zwykle podróżuje.
Marcin Gromadzki, ZKM Gdynia

Miejsca

Opinie (101) 2 zablokowane

  • Odpowiednia, rzeczowa odpowiedź.

    Brawo ZKM

    • 216 14

  • (3)

    Nie ma co grzać za dużo. Ludzie poubierani w kurtki, czapki, a w autobusach ma być +20? Bez przesady.

    • 211 8

    • ten problem odczuwam codziennie w SKM.

      dzisiaj było nagrzane do ok. 20 stopni, wszyscy w kurtkach, wilgoć...
      Wchodzi się jak do sauny parowej, nie ma czym oddychać.

      • 47 1

    • Popieram! Czasem grzeją aż za mocno.

      Tłoczno, duszno, nie ściagniesz nawet kurtki bo nie ma na to miejsca, a tu jeszcze nawiew 20 stopni :/

      • 34 0

    • a bywa za ciepło

      najgorzej jak ktoś jedzie tylko 2-3 przystanki a w autobusie jest gorąco. Wsiadam do takiego nagrzanego autobusu i dylemat - czy się rozbierać z kurtki i szalika czy nie, na te kilka minut. Często nie mam wyjścia, bo nie chcę przed całym dniem pracy spocić się w drodze do niej :P a dodam że jestem osobą zdecydowanie ciepłolubną !

      • 0 0

  • Zimny nawiew (9)

    Kierowca złośliwie włącza zimny nawiew :D A jak w samochodzie włączy się grzanie to też natychmiast leci ciepłe powietrze czy jednak zimne zanim silnik się nagrzeje?
    Pan Marcin chyba jest faktycznie przewrażliwiony...
    Więcej empatii życzę :)

    • 181 8

    • Po prostu janusz pieniacz zawsze takowym pozostanie (1)

      wg mnie to i tak super, że w autobusie potrafią taką kubaturę nagrzać do 10 stopni jeszcze przed pierwszym przystankiem

      no ale zapewne pan pieniacz jest tak zwanym 'humanistą' i takie pojęcia jak np. objętość są mu obce, że o przeliczaniu tych wielkości już nie wspomnę

      • 33 2

      • Dokładnie

        Ostrożnie licząc taki autobus przegubowy ma pojemność jakieś 20 razy większą od dużego samochodu osobowego.

        Nagrzanie takiego autobusu w tym samym czasie co samochodu wymagałoby zatem albo proporcjonalnie większego nawiewu (zapewne zbudowanego z silników odrzutowca) albo silnika który się nagrzewa 20 razy szybciej, albo temperatury silnika na starcie porównywalnej z temperaturą słońca.

        Ale co tacy ignoranci mogą o tym wiedzieć :(

        • 20 3

    • to chyba zależy jaki masz system ogrzewania mądry (3)

      mój, jeśli nie jest rozgrzany to nie dmucha,
      ale to jest klima w bardzo dobrym aucie,
      w bardzo podstawowym aucie, jest tak jak piszesz,
      nie ma automatycznej regulacji, po prostu właczasz wiatrak i dmucha
      bez względu na temperaturę powietrza wlatującego do kabiny czyli dmucha zimnym,
      nie wiem jaka mądra jest klima w tym mercedesie,
      chętnie usłyszę wyjaśnienie

      • 1 4

      • aha, jest coś takiego jak czynnik chłodzący wiatru (1)

        który przyspiesza parowanie powodując chłodzenie wyparne,
        czuję, że mogą zaistnieć warunki, kiedy ciepłe powietrze będzie się wydawało zimne, przy odpowiedniej kombinacji prędkości powietrza, temperatury początkowej lub średniej temperatury styku z ciałem i wilgotności,
        nie sądzę , mokre powietrze chłodzi bardziej,
        ale też chciałbym usłyszeć wyjaśnienie,
        czy klima w tym mercedesie faktycznie dmucha powietrzem
        które nie jest wystarczająco ciepłe

        • 4 0

        • pewnie kupili stare trupy z uszkodzoną klimatyzacja, ciekawe czy autobusy nie powinny mieć odrębnego systemu ogrzewania

          • 1 5

      • W bardzo dobrych samochodach masz coś takiego jak webasto-system ogrzewania postojowego, które grzeje nawet jak masz nierozgrzany jeszcze silnik.

        • 0 0

    • (1)

      Bzdury , silnik po paru minutach się nagrzewa i jest możliwośc ogrzewania

      • 1 3

      • na jakiej podstawie to mówisz?

        co to znaczy dokładnie możliwośc grzania?
        czy to znaczy, że powietrze dostarczane z silnika jest cieplejsze od powietrza w autobusie?
        Jeśli tak to o ile i czy to wystarczająca różnica?
        Czy może dmuchawa wali na całą moc w zimnym autobusie
        i tak naprawdę wytwarza tylko przeciąg poruszając masy zimnego powietrza
        czyli dmuchając zimnym (dodając tylko niewiele nieco cieplejszego, znów pytanie, o ile cieplejszego)?

        • 2 0

    • urządzenie dodatkowe podgrzewania cieczy o mocy 35 kW (SPHEROS Thermo 350
      może nie włączane ze względów osczednościowych zawsze to kilka litrów mniej

      • 0 0

  • Biedny pasażer

    Nie potrafi się ubrać odpowiednio do pogody. Na przystanku nie było mu zimno tylko dopiero w złym autobusie?

    • 130 8

  • Czytelnik Marcin (1)

    Raz, że donosiciel, który uważa się za społecznika.
    Dwa, że straszy tvn uwaga.

    Zwykły, znudzony burak.

    • 156 20

    • W dodatku od rana niezadowolony. Panie Marcinie: "Sorry! Mamy taki klimat!" Załóż Pan cieplejszą kurtkę, uśmiech i do przodu. Są większe problemy ;)

      • 4 0

  • (12)

    Najlepiej temperaturę regulować w swoim własnym samochodzie z czterostrefową klimatyzacją. Do tego przyjemna muzyczka z audiofilskiego systemu HiFi, podgrzewanie fotela zimą, wentylacja latem i masaż na dłuższych trasach. Do tego masz sterylnie czysto (o ile oczywiście dbasz o samochód i czystość), nikt Ci nie wisi nad uchem i nie charczy rozsiewając prątki i inne zarazki, nie śmierdzi, nie szturcha i nie wpada na Ciebie podczas hamowania, nikt Cię nie okradnie itp. Same zalety. Przewoźnicy muszą się u nas jeszcze wiele nauczyć i wiele poprawić, żeby normalni ludzie chcieli korzystać z usług komunikacji miejskiej. 5-10C zimą w autobusie? Wow, rewelacja. Już biegnę na przystanek.

    • 33 40

    • jest jedna rzecz której nie zrobisz w swoim BMW (8)

      nie możesz sobie pojechać do baru, wypić piwka lub dwóch i wrócić do domu.

      Autobusem można :)

      p.s. do samochodu z czterostrefową klimą ubierasz się jakoś inaczej niż na dwór, gdzie jest temp. 5-10 stopni?

      • 9 4

      • (5)

        Po co mam się specjalnie ubierać skoro do samochodu najczęściej wsiadam praktycznie z domu (no dobra z garażu, ale w garażu też mam ogrzewanie)? W pracy też mam garaż, więc mam się ubierać w szalik i czapkę? Jak jadę do siłowni czy na zakupy to przecież też jest tam zadaszony i ogrzewany parking. Ubieram się jedynie jak jadę gdzieś gdzie nie ma garażu - w bagażniku mam na taką okazję płaszcz czy jakąś kurtkę, rękawiczki. Życie naprawdę jest proste i nie ma sensu wprowadzać niepotrzebnych komplikacji. Nie bój się, ani nie marznę ani się nie przegrzewam.

        W jednym masz rację - nie wypiję kiedy poruszam się własnym samochodem, ale to żaden problem, ponieważ jeśli piję, robię to najczęściej wieczorem w domu albo o "piciu" wiem wcześniej i wtedy jadę taksówką.

        • 18 2

        • (2)

          Wszystko pięknie, tylko szoferstwo to parszywe zajęcie.

          • 0 2

          • (1)

            szoferstwo lepsze niż ból tyłka ;)

            • 1 0

            • to podobnie - taka dolegliwość przy tym zajęciu

              • 0 0

        • ok, a tak, na marginesie- z ciekawości?, czy dokądkowiek chodzisz piechotą? Spacer/bieg z psem nad morzem? Coś dla (1)

          albo trasa piesza np. w lesie ?

          • 0 0

          • Zdarza się. Oprócz tego na powietrzu gram w piłkę nożną, biegam, spaceruję, latem jeżdżę na rowerze, grywam w golfa itd. Jednak tylko rekreacyjnie, nie będę jeździł rowerem albo zasuwał na piechotę do pracy czy po zakupy co nie oznacza, że jestem typem spasionego knura, który przemieszcza się jedynie z kanapy na fotel samochodu.

            • 2 1

      • No to też już jakiś czas temu zauważyłem (1)

        że jeżeli siedzę w autobusie, tzn. że jadę na kufelek z kumplami. Innej opcji nie ma.

        • 2 0

        • taksówka

          najlepsza opcja,
          zero czekania na mrozie w nocy,
          nie trzeba czapki i płaszcza (jeśli nie palisz fajek :)),
          od drzwi do drzwi,
          nie ma to jak komfortowy dojazd i powrót z piwka

          • 0 0

    • "sterylnie czysto'- groźnie to zabrzmiało, obsesyjnie

      a już Cię polubiłam wcześniej

      p.s.sterylnie jest tylko gdzieniegdzie w kosmosie

      • 1 1

    • podczas hamowania i nie tylko moze ewentualnie wpaść na ciebie inne auto (1)

      • 0 0

      • Kiedyś mnie kusiło, aby zmienić tylną ramkę pod tablicę rejestracyjną z takiej od dilera na taką pokroju "wał śmiało i tak ty płacisz", ale nigdy się na takie rozwiązanie nie zdecydowałem. Jeszcze nikt mi w bagażniku nie zaparkował, ale rzeczywiście, jest takie ryzyko :)

        • 0 0

  • Przegrzanie - gorsze (2)

    Ludzie poubierani w zimowe kurtki, buty, szalik, czapki, a Pani Jadzia za kierownicą chce mieć ciepło i ustawia nawiewy na maksymalny możliwy poziom i w autobusie/trolejbusie mamy saune. To jest prawdziwy problem w Gdyni. Przegrzewanie zwłaszcza trolejbusów.

    • 53 11

    • (1)

      Kierowca ma osobno nastawianą temperaturę, niezależnie od reszty autobusu

      • 1 0

      • zauważyłam to 31.12.2015- w dzień w autobusach w Gdańsku było chyba - 1 ( dużo jeździlam)

        a kierowcy- w koszulach, albo cienkich zwykłych bluzach
        ( na zewnątrz chyba było - 6 , tramwaje i autobusy schłodzone na maksa)

        • 1 0

  • Konkretna odpowiedź od ZKM

    A jak czytelnikowi jest zimno to niech kupi auto z klimatyzacją. Najlepiej dwustrefową, żeby mógł guziczkami częściej się bawić!

    • 73 9

  • Bzdura (6)

    Kontrola zapowiedziana? Świetnie. Dwa . Kogo obchodzi przejazd techniczny? Płacę, wsiadam i wymagam. Kierowca Twój pan to przeszłość.

    • 14 93

    • zrób niezależną kontrolę incognito (2)

      nagraj pomiary, wykaż że nie dogrzewają busów i wtedy idź do TVN.

      • 16 4

      • (1)

        Tylko te pomiary certyfikowanym termometrem niech robi, a nie tym ze swojej komórki.

        • 4 0

        • pamiętajcie, że temperatura wokół człowieka jest wyższa

          z powodu energii wypromieniowywanej a nie tylko mechanicznie przekazywanej,
          termopara pokaże do 1C więcej w odlegości 0.5m od ciała
          przy temperaturze pokojowej 20C ,
          można policzyć strumień cieplny przy założeniu 1Wata na kilogram człowieka
          i uwzględnić opóźnienie spowodowane masą czujnika
          ewentualnie izolacyjnośc ubrania dodać w przybliżeniu

          • 0 0

    • Buractwo

      Właśnie udowodniłes jakim burakiem jesteś. Czytam te wiadomości , płace za internet i wymagam żeby takie wsioki jak Ty nie wypowiadały się publicznie

      • 27 2

    • Opinia została zablokowana przez moderatora

    • Co ty mozesz wymagac za trzy zlote

      • 2 1

  • (2)

    Jak mu zimno to niech sobie kocyk wozi albo się cieplej ubierze.Przy mojej i synka chorobie lokomocyjnej przegrzany autobus to prawdziwy koszmar.

    • 71 15

    • 31.12.2015 w autobusie 127 było - 1 ---przegrzane? chyba mózg ZTM przegrzany

      • 2 0

    • Odwracając sytuacje

      Nikogo nie obchodzi twoja choroba lol zacznij chodzić na piechotę

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Pomorska Giełda Modeli Samochodów

kiermasz

Sprawdź się

Sprawdź się

Toyota Mirai to auto zasilane:

 

Najczęściej czytane