• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

"Kocie oczka" poprawią bezpieczeństwo pieszych na niebezpiecznym przejściu

Maciej Naskręt
19 lutego 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 

Kocie oczy mają poprawić bezpieczeństwo pieszych na przejściu w ciągu al. Hallera w Gdańsku.


Jest szansa, że na pechowym przejściu dla pieszych w ciągu al. Hallera zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku, będzie bezpieczniej. ZDiZ zlecił tam wykonanie ostrzegawczego oświetlenia za 9 tys. zł.



Potrącenie pieszego, do którego doszło w połowie listopada.

Przypomnijmy: 8 listopada 2012 r., na przejściu dla pieszych przez al. Hallera w Gdańsku, samochód potrącił prawidłowo przechodzącego mężczyznę. Niemal miesiąc później - 3 grudnia - w tym samym miejscu została potrącona kobieta, która także zastosowała wszystkie zasady bezpieczeństwa na drodze. Oba zdarzenia zarejestrowały kamery monitoringu pobliskiej firmy. Nagrania zrobiły wrażenie nie tylko na naszych czytelnikach, ale także urzędnikach odpowiedzialnych za bezpieczeństwo na drogach.

Kolejne zdarzenie z 3 grudnia 2012 r.

Inżynierowie z gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni podjęli więc decyzję o poprawie bezpieczeństwa pieszych na tym przejściu. Teraz urzędnicze plany weszły w fazę realizacji. Od kilku dni kierowcy poruszający się w ciągu al. Hallera w Gdańsku mogą zauważyć pulsujące diody - tzw. kocie oczka - zainstalowane w jezdni przed przejściem.

Przy jezdni dostrzec można również LED-owe znaki informujące o przejściu dla pieszych. Działają od wtorku. Tuż po sprawdzeniu ich działania wykonawca przystąpił do montażu elektronicznych znaków.

- To wszystko kosztowało ok. 9 tys. zł. Prace montażowe zostały wykonane przez firmę, która zajmuje się całorocznym utrzymaniem naszych dróg miejskich - mówi dyrektor gdańskiego ZDiZ, Mieczysław Kotłowski.

Zainstalowane w jezdni "kocie oczka" wystają tylko kilka milimetrów nad jezdnię. Jest więc szansa, że nie zniszczą ich pługi odśnieżające drogi zimą, co zresztą miało miejsce w przypadku wielu dróg krajowych.

Czy "kocie oczka" poprawią bezpieczeństwo na al. Hallera?

Producenci "kocich oczek" zapewniają, że żywotność urządzenia wynosi od 8 do 10 lat. Po tym czasie zwykle wystarczy wymienić im baterie. Cztery godziny ładowania baterii z ogniw fotowoltaicznych pozwala pracować urządzeniu nawet do 240 godzin.

Co ciekawe, producenci kocich oczek przekonują, że po ich właściwym zainstalowaniu w jezdni liczba zdarzeń drogowych nocą spada nawet o 70 proc. Podobnego zdania są też władze gdańskiego ZDiZ.

- Nowa instalacja z pewnością wpłynie na ostrożniejszą jazdę, bo piesi będą bardziej widoczni dla kierowców. Jednak gdybyśmy podobne rozwiązania zaczęli instalować na innych przejściach, kierowcy przestaliby właściwie na nie reagować. Spowszedniałyby - mówi Kotłowski.

Przypomnijmy, że w zeszłym roku ZDiZ uruchomił pierwsze w Gdańsku aktywne przejście dla pieszych na ul. Piecewskiej zobacz na mapie Gdańska. W planach jest też wykonanie aktywnego przejścia na ul. Świętokrzyskiej w rejonie ul. Wieżyckiej zobacz na mapie Gdańska. Aktywne przejścia mają zastosowanie w tych miejscach, gdzie należy podnieść bezpieczeństwo ruchu pieszych i nie można ustawić zwykłej sygnalizacji ze względu na fakt, że znaczne spowolniłaby ona ruch pojazdów.

Opinie (165) 7 zablokowanych

  • Bedzie spoko (19)

    Bo pojawi sie

    • 95 5

    • na kłopoty kocie oko h.... złoty

      • 11 3

    • te kocie oczka mają żaroweczki, które się zaraz przepalą (2)

      To co, że ledowe.. i tak się przepalają..i kto za to będzie płacił? Pan, Pani, społeczeństwo..

      • 5 11

      • na głupotę za kółkiem kocie oczka nie pomogą (1)

        • 18 1

        • Ale to jest kocie oko

          Musi pomóc

          • 5 0

    • Jedno oko na Maroko

      Drugie oko, na Hallera

      • 19 0

    • jednym słowem kicz..
      światłą to chyba najskuteczniejszy środek zaradczy

      • 3 3

    • szkoda ze pasow nie pomalowali...

      • 11 1

    • tu lucyferius beliaz z tej strony mówi, będziemy czytać szatana z siódmej klasy i chcemy kocie oczka (2)

      ,,zaraz kto mówi''? Lucyferus beliaz

      • 5 3

      • markizy?

        w jakim sensie?

        • 1 0

      • Zupe bedziemy gotowac

        • 0 1

    • oczka (2)

      lepsze kakaowe oczko z malutkimi brązowymi ledami co o tym myslicie.,jakie jest wasze zdanie?

      • 5 1

      • oko

        kakaowe oko jest spoko

        • 4 1

      • chyba mnie przekonales

        • 3 0

    • W Polskim kodeksie drogowym nie ma świecących znaków drogowych

      Samowola ZDIZ jak na innych ulicach na południu. Zobacz co zrobili na Cedrowej - 3 rodzaje lamp w chodnikach tak aby sobie głowe rozbic już na fac'e o tym piszą

      • 0 3

    • kocie oczka czynią cuda

      • 3 0

    • nie dla kocich oczek

      uważam że powinni wstawić małe laserowe soczewki naprowadzane przez fotonowe czujniki które oślepiając kierowców przyczynią się do radykalnego zmniejszenia prędkości a co za tym idzie poprawią bezpieczeństwo.Jestem producentem takich urządzeń koszt razem z montażem to 134zl netto oczywiście wystawiam fakturki gwarancja 2 lata

      • 2 1

    • Kocie oko deszczówki popije !

      Człowiek już w górę się nie wzbije !

      • 4 0

    • bedzie mrugac do piratów dorgowych a oni bedą puszczac do niego oczko:)

      i tyle to warte! wystarczył by prug spowalniajacy i nie byo by problemów

      • 0 3

    • a po ulicach będą się wałęsały kotki bez oczu

      • 3 0

  • byle nie wypadały jak w warszawie (3)

    • 31 2

    • Toż to szok (1)

      W wielu cywilizowanych krajach kocie oczka są na porządku dziennym a u nas NOWOŚĆ :)
      I pewnie za jeden kilometr drogi obsadzenie oczek będzie kosztować 80 mln ?

      • 1 3

      • tak tylko kiedy jest za dużo świateł wokół (nie mówię tutaj oczywiście o przejściu na Hallera), na małą drobnicę migoczącą na jezdni, a tym bardziej w deszczu, jako kierowca można nie zwrócić uwagi kiedy dookoła migają reklamy, sygnalizacja świetlna, latarnie, etc to kocie oczka słabo sprawdzają się w swojej roli. Na takim skrzyżowaniu jak tutaj gdzie poza latarniami nie ma żadnych dodatkowych źródeł światłą (nie mówiąc o autach i tramwajach) to imo spoko pomysł.

        • 3 1

    • byle nie były to kakaowe oczka

      • 1 1

  • nawet na żaróweczkach zaoszczędzili... (6)

    co za bul...

    • 12 24

    • bUl straszny (3)

      dysortografia tez

      • 11 4

      • ech, szkoda, że nie każdy rozumie... (2)

        ... kiedy człowiek szydzi, a kiedy pisze poważnie

        • 4 2

        • trzeba było sie podpisać znawca tematu (1)

          albo miodek

          • 0 2

          • A podpisując się trol

            nie daję jednoznacznie do zrozumienia, że to jest napisane nie do końca poważnie??

            • 2 1

    • (1)

      Bronek?

      • 5 5

      • hahahaha

        Może i Bronek, bo Jarosław wieczna dziewica poszedł na obiat, poszedł bo mu prawka nie dali.

        • 9 5

  • jedno oko fotaradaru więcej zdziała (2)

    • 56 13

    • myślę,że już oko kamery firmy na hallera sporo widziała i nikt nie strajkuje i dezinstalować nie chce (1)

      • 2 1

      • Oko wielkego brata sporo już tam zdziałało, wystarczy tylko ono

        • 1 0

  • przy beznadziejnej pogodzie (5)

    takiej jak np dziś kiedy jest chlapa ,pada śnieg to kocie oczko nic nie da :(

    • 71 4

    • sama prawda

      Ale to jest polska i tu sie nie mysli:P Bo po co..

      • 6 3

    • Powinni postawić tam tygrysa szablozębnego

      żeby urywał łby dokazującym "młodym wilczkom" za kierownicami bolidów-równolatków ;)

      • 10 0

    • potwierdzam!

      dzisiaj jechałam i zobaczyłam je dopiero w momencie jak na nie najeżdżałam, jechałam wolniutko w korku i specjalnie ich wypatrywałam, żeby zobaczyć czy je widać spod sniegu.

      • 3 0

    • patrzcie na znaki miszczowie kierownicy!!!

      Gdyby każdy zwracał uwagę na znak "przejścia dla pieszych" też byłoby inaczej. ale wy potraficie tylko szydzić i narzekać.
      ech...

      • 5 2

    • Ja ..ebię!

      Ciągle źle. Każdy jest specem od wszystkiego. Oczywiście, że pod śniegiem ich nie będzie widać. Oznakowania poziomego też nie widać pod śniegiem, a nikt nie kwestionuje celowości malowania takowego. Jeśli choć przed jednym potrąceniem kogoś uchronią, to już jest sukces. Chciałbyś, żeby waliły wiązką o takiej sile, że wypala siatkówkę?

      • 1 1

  • w mieście dużo jest miszczów kierownicy (2)

    • 44 2

    • Przejście dwu-etapowe powinno być i tyle w temacie. (1)

      jw.

      • 0 5

      • Rzeczywiście rozwiąże to wszystkie problemy... Jedyna opcja, która zmusza do zwalniania to leżący policjant, ale w tym miejscu odpada z wiadomych względów...

        • 0 0

  • (6)

    Te światełka są dla mnie jak migające lampki na choince w kościele. Będą odwracały uwagę od tego co naprawdę ważne.

    • 27 15

    • gołe panienki może jeszcze (1)

      • 2 1

      • Tak poproszę !

        • 0 0

    • masz rację (2)

      Odwracają uwagę od tematu smoleńska. Ja cię pytam co z wrakiem?

      :) :) :)

      • 8 0

      • i konklawe!! nie zapominajmy o konklawe!

        • 2 0

      • No jak co... Leży pod brezentem, a co ma być

        • 0 0

    • MOŻNA TANIEJ !!!!!

      CIĘŻKO ZAINSTALOWAĆ LAMPĘ NA PRZEJŚCIEM !!! CIĘŻKO,OCH CIĘŻKO...........

      • 1 0

  • Ten pan Mieczysław Kotłowski powinien w ramach testów (1)

    sam w godzinach szczytu przemykać od krawężnika do krawężnika aż do skutku.
    Może sobie nawet światełko odblaskowe do kaszkietu zaczepić.

    • 56 6

    • Przynajmniej wiemy z imienia i nazwiska kto odpowiada za słabe oznaczenie przejścia dla pieszych. Panie Kotłowski jeśli ma Pan dzieci niech przez jeden dzień przetestują Pana "zabezpieczenia". Niestety w tym miejscu potrzebny jest foto radar.

      • 2 1

  • jasne (5)

    Nie mozna bylo zrobic tego pare dni po wypadku. Trzeba bylo czekac 3 miesiace, zeby urzedasy dojrzaly do takich decyzji.

    • 22 10

    • ty wiesz,jaką tytaniczną pracę wykonali ? (2)

      z jakimi przeciwnościami losu musieli się zmagać ? Po nocach nie spali,główkowali,tęgie umysły pracowały na najwyższych obrotach,nie jedli,tylko z poświęceniem oddawali się słusznej sprawie,jak ulepszyć życie obywatelom,ile to kosztowało ich zdrowia,z urlopów zrezygnowali-w sumie poświęcenie dla dobra ogółu na najwyższym poziomie,więc się nie zdziw,że potem dostaną kilkanaście tysięcy premii za trud i poświęcenie.....

      • 7 2

      • (1)

        jeszcze nie zapomnij ze rzucili dziewice smokowi:D

        • 2 0

        • pewnie rzucili

          tylko ciężko było znaleźć

          • 3 0

    • porownanie (1)

      W RPA gostek po 4 dniach od zabojstwa staje przed sądem, a w Polsce po 3 miesiacach od wypadku urzednicy doszli do wniosku, ze moze trzeba jakos zabezpieczyc niefortunne przejscie.

      • 8 2

      • ...i zabezpieczyli tak, że śmieją się z nich krasnale w Bajlandii.

        • 0 0

  • Sceptyk (5)

    Myślenia na drodze nic nie zastąpi. Oby pomysł wypalił i się sprawdził. Uważajmy na pieszaczków.

    • 30 3

    • Przejście dwu-etapowe powinno być i tyle w temacie. (2)

      Podczas przechodzenia przez pasy na przejściu dwuetapowym, piesi prawie zawsze zatrzymują się w polowie ulicy na tzw. wysepce i upewniją się drugi raz czy mogą przejść pozostałą część jezdni. I kierowca i pieszy powinien uważać, ale żadnej ze stron nie zwalnia to od myślenia na drodze.

      • 0 2

      • ?

        a gdzie tam byś zrobił wysepkę? Na torach? Tramwaj puścić górą czy pod tunelem pod ulicą?

        • 4 0

      • Jestem za

        Radykalnie zmniejszyłoby to liczbę potrąceń przez samochody, za to zwiększyłoby odsetek zaginięć. Pod kołami tramwajów...

        • 1 1

    • Tjaaaa..

      Ty ja wysiadasz ze swojego hiper golfa 1 też stajesz się pieszczakiem, pamiętaj.

      • 2 0

    • biedactwo

      Masz rację pieszaczki muszą tez uwazać na IDIOTÓW .

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorska Giełda Modeli Samochodów

kiermasz

Cars for Cause 3city

zlot, imprezy i akcje charytatywne

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Sprawdź się

Sprawdź się

Stelvio to model z oferty którego producenta?

 

Najczęściej czytane