• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolej na nowy tabor. Rekordzista ma już 50 lat

Marcin
24 stycznia 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszym pojazdami we flocie SKM Trójmiasto są dwa pociągi typu Impuls, wyprodukowane przez firmę Newag z Nowego Sącza. Najnowszym pojazdami we flocie SKM Trójmiasto są dwa pociągi typu Impuls, wyprodukowane przez firmę Newag z Nowego Sącza.

Po Trójmieście podróżuje się coraz nowocześniejszymi tramwajami, trolejbusami, autobusami miejskimi. Szkoda, że równolegle tak mało na Pomorzu jest nowoczesnych pociągów do obsługi naszej metropolii. Rekordzista ma już 50 lat - pisze nasz czytelnik, pan Marcin.



Najpierw o plusach, gdyż byłbym nieuczciwy, gdybym ich nie zauważył. Pomorska Kolej Metropolitalna to największa od trzech dekad inwestycja związana z budową nowej linii kolejowej w Polsce. Dodatkowo, wiele linii kolejowych w naszym województwie zostało w ostatnich latach wyremontowanych. Na Pomorzu kursują nowoczesne i komfortowe szynobusy (choć jest ich za mało, o czym wie każdy, kto choć raz w okresie wakacji jechał pociągiem na Półwysep Helski).

Niestety, niewiele dobrego można natomiast powiedzieć o taborze elektrycznym do obsługi regionu - zarówno tym, który posiada SKM, jak i Przewozy Regionalne. Z wyjątkiem dwóch pojazdów typu Impuls, które od blisko roku wożą pasażerów SKM - całość przewozów aglomeracyjnych i regionalnych w przypadku trakcji elektrycznej jest obsługiwana przestarzałymi pojazdami serii EN57 (lub EN71 - różnica dotyczy liczby wagonów w jednym pociągu).

Zobacz także: Impuls - nowy skład SKM oceniamy na 4 +

Pomorscy kolejarze wciąż korzystają z kilkudziesięciu składów typu EN57 i EN71. Pomorscy kolejarze wciąż korzystają z kilkudziesięciu składów typu EN57 i EN71.
Jeśli wierzyć portalom internetowym prowadzonym przez miłośników kolei, to w tym roku obchodzimy specyficzny jubileusz, gdyż najstarszy pojazd serii EN57 kursujący po pomorskich torach kończy... 50 lat. Dobrze, że nikt nie wpadł jeszcze na pomysł, żeby za przejazdy pociągami "retro" pobierać wyższe opłaty, jak to zazwyczaj dzieje się w przypadku kolei muzealnych.

Oczywiście prawdą jest, że sukcesywnie modernizuje się te pojazdy i rzeczywiście komfort podróżowania, zwłaszcza SKM-ką, poprawił się dość znacząco w porównaniu z jakością sprzed kilku lat. Ale zmodernizowany polonez lub wartburg nadal pozostanie tylko polonezem lub wartburgiem...

Pod względem skali inwestycji w nowy tabor elektryczny - możemy się jedynie porównywać z Lubelszczyzną, Podlasiem oraz Warmią i Mazurami. Niestety, nie sposób jest nam się porównywać nie tylko z Mazowszem, ale również z innymi regionami posiadającymi najbardziej rozwinięte metropolie w kraju: Górnym i Dolnym Śląskiem, Małopolską, Wielkopolską czy Ziemią Łódzką.

Skład serii EN57 zmodernizowany z budżetu samorządu województwa pomorskiego i wsparcia UE dla Przewozów Regionalnych. Skład serii EN57 zmodernizowany z budżetu samorządu województwa pomorskiego i wsparcia UE dla Przewozów Regionalnych.
W każdym z tych regionów kursuje co najmniej kilkanaście nowych pociągów elektrycznych przeznaczonych do ruchu aglomeracyjnego i regionalnego (a na Mazowszu - kilka razy więcej). Poza tym, w większości tych regionów, zakup nowego taboru nie kolidował z prowadzoną równolegle modernizacją starych pojazdów.

Władze województwa pomorskiego zapowiedziały, że w najbliższych latach planowany jest zakup 34 pociągów elektrycznych. To konieczne, bowiem podróżni wyczekują ich jak kania dżdżu. Na razie, dzięki inwestycjom infrastrukturalnym, kolej na Pomorzu wykonała pół kroku do przodu. Nowy tabor elektryczny byłby pełnym wjazdem do nowoczesności.
Marcin

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (212) 8 zablokowanych

  • Czy Newag na SKM psuje sie tak samo jak Pesa na PKM? (6)

    Oto jest pytanie

    • 50 24

    • SKM

      S yf
      K iła
      M mogiła

      • 31 11

    • Pesa pwoli zjada własny ogon, nabrała kontraktów ktorych nie jest w stanie zrealizować.

      Ledwo ledwo udało jej się oddać 20 pociągów dla PKP (i tak po terminie), ale niemce już ładują kary umowne za niedotrzymanie terminu dostaw.

      • 35 5

    • Nie (1)

      Praktycznie codziennie widzę go na tych samych pociągach, więc nie ma z nim raczej większych problemów.

      • 14 0

      • potwierdzam, ja też dzień w dzień jadę tym 6:45 z dworca i od ostatniej zmiany rozkładu chyba ani razu nie wypadł a to świadczy raczej o braku problemów.

        • 17 0

    • Newag się nie psuje (1)

      tylko wandale go niszczą

      Pesa niszczy się sama z siebie, a to automatyka drzwi, a to zawieszenie pneumatyczne, a to sprzęgi...

      • 18 2

      • a to trzy krzesla na caly wagon

        • 0 0

  • Szczerze mówiąc (11)

    To nie rozumiem tej podniety SKM. Ciągle się psuje, spóźnia, w porównaniu do auta drogie... Jeżdżą emeryty i studenty. Fakt, gdyby tabor był nowszy to może i ludziom nie było wstyd się tym poruszać, a tak... Wybieram auto :)

    • 59 199

    • (4)

      Korki, korki, korki..., jeśli jeszcze dokupimy aut to będą tylko większe. Jeśli ktoś je lubi to proszę bardzo. Ja jak tylko mogę to wybieram SKMkę, a jak nie mogę to jadę autem...

      • 41 4

      • gdzie niby te korki? (3)

        jeżdżę do pracy od lat dzień w dzień, Wystarczy mieszkać w centrum a nie na wygwizdowiu

        • 10 15

        • Nawet sobie nie zdajesz sprawy o ile szybciej jest poruszać się po trójmieście SKM (2)

          • 19 6

          • Chyba nie masz i nie miałeś samochodu.

            • 5 13

          • Tak

            zwłaszcza na trasie Orunia-Nowy Port ...

            • 10 3

    • "Ciągle się psuje, spóźnia, w porównaniu do auta drogie... Jeżdżą emeryty i studenty." (1)

      Na szczęście tylko w Twojej alternatywnej rzeczywistości.

      • 46 2

      • Napisal ze nie jezdzi wiec skad ma wiedziec. Jackowski?

        • 12 0

    • (1)

      pol roku jazdy i raz czy dwa zdarzyło mi sie by skm sie spoznilo ( i to nie wiele).

      Odechciało mi się stania w korkach, teraz musze parę minut poświecić na dojście do peronu, ale i tak jestem szybciej w domu, no i wydaje 100zł miesięcznie na transport, a nie 600zł. Tak, więc nie wstyd mi, że oszczędzam 500zł miesięcznie i od 1-2 godzin dziennie.

      • 46 1

      • 2 godziny można zaoszczędzić na trasie W-wa - Gdańsk.
        Nie wiem jak to zrobić między dzielnicami Gdańska. W dodatku dokładając dojście do peronu.

        • 4 2

    • "emeryty i studenty" (1)

      Grunt to wykazywać pogardę dla grup podróżujących kolejką. Brawa i gratulacje.

      • 20 1

      • Gorszty sort pasażera.

        Jakoś nie czuję się gorsza mogąc podczas jazdy do i z pracy posłuchać muzyki czy poczytać nie myśląc o tankowaniu, korkach, szukaniu miejsca parkingowego czy odśnieżaniu auta. Jedyny problem wg mnie to ciasnota (szczególnie w popołudniowych godzinach szczytu i kolejkach w kierunku Wejherowa). Druga sprawa, jak wskazał przedmówca to cena.

        • 10 0

  • Pora na zmiane wladz w SKM. Zyja jeszcze mentalnoscia tych staryxh pociagow. (5)

    • 140 9

    • Otoz to.

      • 2 0

    • ``Dobrze, że nikt nie wpadł jeszcze na pomysł, żeby za przejazdy pociągami "retro" pobierać wyższe opłaty, jak to zazwyczaj dzieje się w przypadku kolei muzealnych.``

      A ten cieć z SKM co go wołają głupszek na to: "pomyślimy".

      • 5 0

    • mentalność starych pociągów?! (1)

      • 0 3

      • Brzmi jak jakiś nowy zespół chorobowy albo nowa teoria w psychologii.

        Boli panią kolano, bo ma pani mentalność starych pociągów.

        • 1 4

    • kolejny wybitny urzędnik traci stołek?

      • 1 0

  • (3)

    Jeszcze nowoczesniej sie stoi w trakcie awarii....... albo w tramwajowych korkach....

    • 49 8

    • Rysiek Petru SKM Zbaw (2)

      Dajcie Ryśka Petru na szefa SKM

      • 4 6

      • Może Ryśia Ochódzkiego ?

        Rysiu Misiu, złośniczek jeden,.

        • 1 0

      • Slyszalem, ze Glinski sie nadaje ;)

        Albo Misiewicz

        • 1 1

  • po co te pociągi skoro każdy ma auto i autem jest taniej? (18)

    • 24 160

    • (9)

      Po co tyle minusów? Człowiek ma rację. Jestem ze Sztumu, potrzebuję 2x w tygodniu dojechać do biura w Gdańsku. Policzmy. Bus do dworca w Sztumie 2,00, pociąg do Oliwy 16,00, autobus do biura 3,00. Razem 21,00.
      Samochód w trasie pali 8L LPG, dojazd 90km, więc policzmy (90/100)*8*2,22.
      Wychodzi 16 zł. Różnica wynosi 5zł na jednym przejeździe.
      Oczywiście są koszty zmienne jak ubezpieczenie i amortyzacja, ale ponoszę je i tak ( więc są to koszty stałe ). Poza tym wyliczenie jest dla 1 osoby. A przecież często jeżdżę z rodziną ( 4 osoby )...
      Lubię jeździć pociągiem. Naprawdę. Ale szkoda mi na to kasy.
      Gdyby ktoś mnie chciał zachęcić to jest słowo klucz niezrozumiałe dla naszych decydentów: INTEGRACJA...

      • 17 23

      • Rozmawiamy to o kolei MIEJSKIEJ

        • 19 2

      • Ale auto dostałeś za darmo? Znaczy służbowe ?

        • 7 6

      • (5)

        Jest taniej, szybciej, wygodniej i masz mniejszą szansę na awarię (jeżeli dbasz o auto). Niestety ludzie, którzy jeżdżą komunikacją miejską są odporni na merytoryczne argumenty poparte dowodami (widzę to wśród znajomych).

        • 3 7

        • zobaczmy (4)

          Nowy samochod:
          - kupujesz dzis za 50 000 PLN
          - wartosc po roku 40 000 PLN

          koszt tylko posiadania samochodu przez rok: 10 000 PLN. Do tego dolicz paliwo, przeglady, naprawy, myjnie itp. Liczenie tylko i wylacznie 9*2,22 jest przykladem zidiocenia. Wydatki na samochod nie koncza sie na paliwie.

          Stary samochod:
          - kupujesz za 10 000 PLN
          - po roku ma wartosc 9 000 PLN

          koszt tylko posiadania 1 000 PLN. Do tego takze paliwo, naprawy (pewnie czestsze), zaraz po kupnie sie okaze, ze trzeba jeszcze ze 2 tys zainwestowac, bo malo kto sprzedaje "igly". "Igly" jednak o dziwo kazdy rzekomo kupuje :D

          Co masz za 1 000 PLN przez rok? To kwota minimalnej straty na wartosci samochodu. Niezleznie czy nim jezdzisz czy nie. Chyba, ze akurat masz jakis samochod zabytkowy, ale to jest raczej rzadkie na tyle, ze mozna pominac.

          Bilet miesieczny na Gdansk i Sopot na wszystko, co jezdzi: 140zl.

          12*140 = 1680zl

          Czyli w cenie utraty wartosci samochodu, OC, przegladu i myjni przez rok masz juz bilet miesieczny na bardzo duza czesc aglomeracji.

          Pamietajmy, ze majac samochod warto jeszcze doliczyc:
          - koszty paliwa
          - koszty napraw
          - koszty parkowania
          - koszty mandatow (ja przez 10 lat dostalem 1, ale sa ludzie, ktorzy przez rok ledwie mieszcza sie w 23 punktach).

          ZATEM:
          Bzdura jest mowienie, ze samochod w miescie jest tanszy.
          W wielu wypadkach jest wygodniejszy. Czesto moze byc szybszy. Na pewno dla wielu osob jest symbolem bogactwa (Golf w gazie - mrruuuu). Natomiast, jesli ktos uwaza, ze generalnie samochod w miescie jest tanszy to jakby konczy dyskusje, bo oznacza to powazne braki w swiadomosci ekonomicznej.

          Pamietaj - wydajac 200zl na cos w promocji, co normalnie kosztowalo 500zl nie oszczedzasz 300zl, ale wydajesz 200.

          Dodatkowo sa kwestie, ktorych nie przeliczysz. Ile ksiazek przeczytales w ostatnim roku? Ja tylko w pociagu jakies 10 (w tym np. cala Trylogie Sienkiewicza). Nie wszystko jest tak jednowymiarowe, jak sadzisz.

          • 19 4

          • (2)

            Owsowszem, jazda samochodem nie jest tańsza od jazdy komunikajcją. Ale... Wycenisz stracony czas na czekanie na bus/tramwaj/pociąg? Jesteś w stanie wycenić stracone nerwy, bo znowu bus/tramwaj/pociąg nie przyjechał/spóźnił się? Jesteś w stanie wycenić dyskomfort, kiedy stoisz upchnięty jak sardynka?
            Na studiach niestety korzystałem z komunikacji, na szczęście po ich ukończeniu mogłem kupić auto.

            Co do przeczytanych książek to czytam średnio 2 książki na miesiąc (i nie są to "harlekiny", a poważne pozycje, jak "Tragedia i Męstwo Afganu" A. Lachowskiego, która teraz czytam) i nie potrzebuje żadnego pociągu.

            • 7 4

            • A wyceniłeś stracone nerwy z tytułu posiadania samochodu?
              - pamiętanie o ubezpieczeniach i przeglądzie na czas
              - nerwy w korku
              - nerwy w trakcie prowadzenia (nawet jeśli tego nie czujesz, poziom stresu jest większy niż w komunikacji gdzie możesz wyluzować i zamknąć oczy)
              - szukanie miejsca parkingowego
              - ewentualne stłuczki - im więcej jeździsz tym większe prawdopodobieństwo
              - odśnieżanie
              - oczekiwania znajomych / rodziny, że będziesz ich szoferem
              - nerwy, czy możesz prowadzić, jeśli poprzedniego dnia wypiłeś
              - i najgorsze - nigdy nie wiesz na jakiego debila trafisz na drodze

              • 6 3

            • W tak ekstremalnych sytuacjach zamawiasz taxi i i tak jest taniej:)

              • 1 1

          • Dobrze gada! Polać!

            • 0 0

      • geografia pała siadaj.

        Wybierz jedno:
        >>Sztum
        >>Trójmiasto

        Kolego o czym Ty mówisz? Porównujesz trasę Sztum-Gdańsk do rozmowy o przemieszczaniu się po Trójmieście...

        • 0 0

    • (4)

      ... ale znacznie dłużej.

      • 7 3

      • (2)

        No fakt, pociągiem door-to-door jest minimalnie dłużej. Ale można wyciągnąć laptopa i czas podróży spędzić bardziej produktywnie...

        • 7 2

        • Na przyklad (1)

          Czytając opinie na Trójmiasto.pl

          • 5 0

          • Albo potrollować trochę.

            • 3 3

      • Dobry żart :)

        • 3 0

    • nie interesuj się (1)

      bo kociej mordy dostaniesz

      • 4 4

      • Petarda. Padłem jak stałem :)

        • 3 2

    • Przez to że kolej kuleje w tym. Województwie są takie korki. Ale ty z pisu więc i tak nie zrozumiesz

      • 0 1

  • (9)

    Eeee, co za różnica, kiedy zostało zespawane pudło? A silniki/sterowanie można wymieniać.

    Na zwiększenie liczby połączeń na godzinę pozwoli inwestycja w infrastrukturę. Na zwiększenie liczby połączeń do Słupska pozwoli inwestycja w infrastrukturę. Na dojazd do północnej Gdyni, częstsze kursy na Hel, ......

    Wolę starszy pociąg dalej i częściej, niż nowy po obecnych trasach. Zresztą o czym tu mówić - "kupujemy" pociągi za 850 baniek, a w kasie województwa zabrakło 10-20 na utrzymanie poziomu kilometrów sprzed roku...

    • 89 9

    • co za bzdura (6)

      to może remontujmy w nieskończoność te graty? A dlaczego wymieniono wagony z XIX w? też można było pudło tylko doposażać... Komfort jazdy i kultura pracy nowego pociągu jest absolutnie wyższa niż tych pseudo - remontowanych kibli. Pojedź gdzieś w świat i się karnij nowym pociągiem, zauważysz na pewno

      • 5 17

      • jeżeli da się remontować w nieskończoność to dlaczego tego nie robić?

        Komfort jazdy EN57 akurat przewyższa wiele współczesnych tworów.

        • 15 2

      • mylisz się

        Wzorem do naśladowania są koleje czeskie, które swoje "motoraczki" pieczołowicie remontują i unowocześniają. Właśnie ze stanu "pospawanych pudeł". Sprawności tamecznego transportu możemy zazdrościć. Takie są wieści ze świata. Są też inne przykłady.
        Jednak idzie na lepsze. Problem w tym, że nasze remonty to raczej zmiana wyglądu a nie zasadniczych elementów (napędy, wózki, hamulce).

        • 5 1

      • Wagony z XIXw.? Zależy gdzie i kiedy. Były krótkie, nie miały hamulców, były z drewna, miały nie taki rozstaw kół.

        Z EN57 nie jest aż tak źle.

        • 7 0

      • no własnie, przejedz sie (2)

        za granicą jest duużo pociągów w podobnym wieku, w szwajcarii, japonii i wielu innych krajach. Widac ze nie podróżujesz. Czemu nie naprawiać? czemu marnować surowce, czas, pieniadze na nowe/? Zyjemy w czasach i tak za duzej konsumpcji, bardzo dobrze jest modernizowac EN 57, co widzisz zlego w tych wyremnotowanych z nowymi silnikami? nie rozumiem

        • 8 2

        • no właśnie - nie rozumiesz i już nie zrozumiesz, bo jesteś zamknięty na argumenty (1)

          pociąg to nie tylko silnik w wózku i komputerek do zabawy prowadzącego. Pojeździj sobie w Niemczech, Hiszpanii, Szwecji kolejami miejskimi, to się zdziwisz...

          • 1 3

          • ależ obecnie zmodernizowane graty mają silniki i rozruch pozwalający mieć przyspieszenie jak metro tylko żeby wykorzystywać takie osiągi trzeba remontu infrastruktury i sieci trakcyjnej i tego żeby wszystkie składy miały podobne osiągi.Pierw powinni wyremontować tory, rozjazdy wiszącą w wielu miejscach na wysięgnikach z 1950 roku sieć a potem myśleć o nowych pociągach.Wyremontowane graty mają dobre przyspieszenia więc dlaczego nie skrócili czasów przejazdu skoro te pociągi mogą osiągnąć 70 km/h kiedy tył składu jest jeszcze w peronach stacji z której ruszył?Ja kiedyś jechałem EW58 to z Cisowej do Gdańska pojechała 7 minut szybciej niż rozkład jazdy bo wyjechała spóźniona z bazy i przyspieszał maszynista tak że ludzie stojący musieli się trzymać żeby nie polecieć

            • 2 0

    • Jak mniej pojdzie po kieszenia a wiecej w tabor to wystarczy

      • 2 0

    • zgadzam się

      Porównując nowe skm ze starymi zmodernizowanymi, zdecydowanie wolę te stare. Brakuje im TYLKO klimy.

      • 4 1

  • Pora na wymianę to byla 10 lat temu, a najpóźniej na EURO 2012, tylko peowcy zmarnowali miliardy unijnej kasy (9)

    50 letni złom SKM to jest prawdziwa wizytówka peowskiej grupy trzymającej władzę

    To jest wstyd i teraz wielkie halo robią bo za kilka lat wymieni się składy, podobnie jak obciach z niemieckimi 35 letnimi trupami tramwajami w Gdańsku kupiliśmy złom zamiast za unijną kasę zamawiać w polskich fabrykach nowy sprzęt!!!

    • 86 85

    • W polskich (może nie fabrykach ale zakładach Moderntrans Poznań) zmodernizowano te "niemieckie trupy" (2)

      • 14 4

      • POniemieckie trupy zmodernizowano tak że co chwila są awarie, wszyscy mają tego dość

        Tylko budyń ma takie pomysły, "utylizować" niemiecki sprzęt ale nie zamówić w PESA

        • 4 11

      • Tak juz musza wracac na kolejna modernizacje

        • 0 1

    • Pis rujnuje Polskę codziennie... (4)

      ... i jakoś nikt przy byle okazji o tym nie trąbi.
      Ciekawe.

      Ciągle wam płacą za to trollowanie, pisowcy?

      • 18 14

      • Nam nie ale slyszalem ze PO za trolowanie musialo slobo placic (3)

        • 7 8

        • Oj słono słono.

          • 1 0

        • nam nie ale słyszałem .. hahahahahah (1)

          widać że ty to robisz z miłości do kaczora .... jaki durny troll hahahah sam sie przyznał że trolluje i to jeszcze za darmo hahahahah

          • 7 8

          • za malo hahahaha, potracam 50gr

            • 2 1

    • SKM to tylko jeden z przewoźników.
      Ten akurat jest zadbany.

      Kompletnie upadł przewoźnik przewozy regionalne (polregio) PR w Gdyni.
      O nim chyba wszyscy zapomnieli a to właśnie on jest największym przewoźnikiem w tym woj.

      • 0 0

  • Pociąg to nie samochod (16)

    Nie jest projektowany z myslą o kilkunastu latach eksploatacji, tylko właśnie kilkudzisięciu. W berlińskim metrze jeżdżą lub do niedawna jeździly wagony z czasów III Rzeszy i nikt nie miał z tym problemu.

    • 99 15

    • Jak nie mieli problemu to po co wymienili? (1)

      • 7 1

      • pociągi mają pewne rygory techniczne i mogą przejść pewną ilość napraw głównych rewizyjnych itd

        • 0 0

    • co Ty porównujesz... berlińskie pociągi do bezndziejnych polskich kibli na trasy regionalne (9)

      jakbyś porównał mercedesa z trabantem, choćby z tego samego rocznika

      • 18 6

      • ty chyba z Kaszub albo Kociewia

        tam też panuje taka ślepa miłość do tego, co niemieckie.

        • 3 10

      • Są ludzie którzy są nauczeni pluć na swoje, chwalić cudze (7)

        a jak się ich nazwie białym murzynem to się jeszcze obrażają. Ich fascynacja tym co obce wynika głównie z braku wiedzy o własnym kraju.

        • 10 2

        • (6)

          Podaj mi proszę nazwę polskiego producenta samochodów, który mógłby chociaż w niewielkim stopniu konkurować z Oplem :)

          • 2 2

          • Grautulujemy pomyślunku (3)

            Idąc tym tropem myślenia i porównując wybrane segmenty rynku można by spytać czy Niemcy mają takich wspaniałych producentów oscypków i flaków? Łyso teraz? ;)

            Czy ludzie naprawdę wierzą że te mityczne Niemieckie auta są składane przez Hana i Grubera w fabryce gdzieś w Niemczech wyłącznie z części ręcznie wykonanych przez Helgę i Martę w innej Niemieckiej fabryce?

            Jeżeli chcesz wiedzieć, to np. takie firmy jak Pesa i Solaris sprzedają duże ilości swojego sprzętu na rynki zagraniczne i niczym nie ustępują innym pojazdom miejskim.

            • 9 0

            • Zgadzam się... (1)

              Ostatnio zdażyło mi się być w Szwecji, w miasteczku Kristianstad i widziałem tam pełno polskich Solarisów.

              Takimi firmami jak Pesa, czy Solaris można się śmiało chwalić.

              • 4 0

              • PESĄ nie sposób się chwalic - to tragedia funkcjonalna na wschodnią Europę

                Solaris za to jest b. dobry i to akurat ma przyszłość. Czekam na ich tramwaj

                • 2 1

            • Mieszkałem ponad rok w aglomeracji monachijskiej MVV i tam jeżdżą Solarisy

              • 0 0

          • EN57 to gniotsa nie łamiotsa g..wna te wszystkie flirty elfy itd ciągle się psują starczy -5 i głupawa elektronika świruje

            • 1 0

          • Dla Niemców Opel to jak dla Polaków Syrenka

            • 0 1

    • (1)

      Ale wiesz, Niemcy przegrali wojnę. Nie porównuje się ze słabszymi...

      • 1 0

      • Dobrze że nie pojechał

        Japonią :D

        • 0 0

    • Jest różnica (1)

      Przede wszystkim metro w większości jeździ pod ziemią gdzie jest mniej wilgoci. 50 lat cały czas pod chmurką a nawet 100 lat w stałych suchych warunkach eksplatacji jednak robi różnice. Ale ważniejsze jest to ze te stare SKM są niespecjalnie przystosowane do ruchu aglomeracyjnego i chodzi tu o liczbę drzwi oraz wada wejść - sławetna wielka dziura

      • 5 1

      • otóż to, a "modernizacja" nic nie zmieniła

        ani klimy ani normalnego wejścia do pociągu. Za to tylko parę kolorków (wieśniacka flaga ukrainy na burtach) i nowa wykładzina na podłodze. Modernizacja jak diabli! dla laików

        • 5 1

  • (5)

    Popatrzcie na stare skmki. One wyglądają jak minionki

    • 64 0

    • Wyglądają jak budyń - visage

      • 2 7

    • wyglądają jak podsumowanie szczurzych rządów w Gdyni (1)

      SKM jest z Gdyni i ma typowo gdyńskie pomysły

      • 4 6

      • Najwięcej udziałów ma Gdansk

        I tak dba o swoje

        • 1 1

    • I tak ma być.

      Bo są z lat minionych.

      • 9 0

    • Skmka jest jeszcze nawet ok.
      Przewozy regionalne w Gdyni to jest dopiero jazda bez trzymanki.

      • 0 0

  • Szajsobusy (8)

    Chyba po PKM kursują szajsobusy.
    Wczoraj jechałem z i do Kościerzyny.
    Większość siedziała w kartkach bo było zimno.Konduktorki udawaly że wszystko jest ok same szczelnie ubrane w dodatkową odzież.
    Dla czego w pociągach PKM śmierdzi spalinami?
    A co by było gdyby temperatura spadła poniżej 10 stopni?
    Rozdawaliby dodatkowe koce?

    • 47 15

    • No i co jeszcze marudo parafialny? (1)

      • 8 7

      • Ooooo, to 3miasto dociera do Kościerzyny ?

        Kurde, ukradłeś i przewiozłeś szynobusem, oddawaj złodzieju !

        • 1 3

    • No i czym Ty się podniecasz?? (1)

      Siedzenie w kartkach nie oznacza, że komuś jest zimno. Gorzej gdyby byli odziani w kartony, wtedy owszem. Znaczy, że temperatura jest za niska.

      W środku czuć spaliny, bo składy są napędzane silnikami spalinowymi. U ciebie w samochodzie ( o ile go masz ) też fiołkami nie pachnie.

      • 12 6

      • człowieku, ale tam śmierdzi tak jakbyś stał na wylocie rury wydechowej. Tego nie można porównać z siedzeniem w samochodzie! To zatruwanie ludzi! ktoś powinien się tym zająć

        • 6 4

    • Czy ten szynobus był żółty?

      Ciągle są problemy z nimi z ogrzewaniem to starsze szynobusy newagu...

      • 2 2

    • odpowiedz pracownika

      Śmierdzi spalinami , bo powietrze zaciąga klima z dachu , a tam rury wydechowe ma Webasto . Wszyscy o tym wiedzą i nikt z tym nic nie robi.

      • 16 0

    • to ta nowoczesność której tak usilnie wszyscy chcą... (1)

      to ta nowoczesność... psuje się częściej od starych z ogrzewaniem włącznie. Czym to się różni od starego, designem? Stare analogowe pociągi nie mają tyle elektroniki i awaryjnych skomplikowanych układów....

      • 8 2

      • stare też się psują

        te zmodernizowane stare tak samo.
        Więc warto mieć nowe, które się nie psują.

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Sprawdź się

Sprawdź się

Phantom to flagowa limuzyna:

 

Najczęściej czytane