• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa Jabłoniowa: buspas, a nie tramwaje

Krzysztof Koprowski
28 lipca 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Projekt Nowej Jabłoniowej znowu opóźniony
Ulica Nowa Jabłoniowa miała stanowić połączenie tramwajowo-drogowe z centrami handlowymi oraz nowymi osiedlami wzdłuż tej drogi. Zamiast tramwaju pasażerom będą musiały wystarczyć autobusy z przesiadkami na tramwaj po pokonaniu kilku przystanków. Ulica Nowa Jabłoniowa miała stanowić połączenie tramwajowo-drogowe z centrami handlowymi oraz nowymi osiedlami wzdłuż tej drogi. Zamiast tramwaju pasażerom będą musiały wystarczyć autobusy z przesiadkami na tramwaj po pokonaniu kilku przystanków.

Zamiast tramwajów w ul. Nowej Jabłoniowej powstaną buspasy. Pasażerowie komunikacji miejskiej w drodze do Śródmieścia czy Wrzeszcza będą musieli przesiadać się po pokonaniu zaledwie kilku przystanków. Decyzja ta podyktowana jest względami "ekonomiczno-eksploatacyjnymi".



W jakiej formie powinna być realizowana komunikacja miejska na ul. Nowej Jabłoniowej?

Przypomnijmy, tramwaj wzdłuż ul. Nowej Jabłoniowej miał stanowić połączenie między węzłem komunikacyjnym w rejonie skrzyżowania ul. Nowej Bulońskiej z (Nową) Warszawską zobacz na mapie Gdańskaul. Przywidzką zobacz na mapie Gdańska i tamtejszymi centrami handlowymi. Po drodze przewidywano przystanki, z których korzystaliby mieszkańcy licznych nowych osiedli.

Problemy z przygotowaniem dokumentacji i tym samym przesunięciem w czasie całego procesu projektowego sprawiły, że miasto zmieniło także zakres inwestycji. Zamiast tramwaju powstaną jedynie buspasy wydzielone na jezdniach ul. Nowej Jabłoniowej.

- Decyzja taka [o rezygnacji z tramwaju - dop. red.] została podjęta ze względów ekonomiczno-eksploatacyjnych. Przeprowadzone analizy wykazują, że częstotliwość kursowania tramwaju nie byłaby satysfakcjonująca dla mieszkańców, przez co tramwaj nie byłby dogodną alternatywą podróży - wyjaśnia Agnieszka Zakrzacka z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, która koordynuje przygotowanie dokumentacji dla ul. Nowej Jabłoniowej.
Zdaniem urzędników, buspasy pozwolą nadal na pozyskanie wsparcia z funduszy europejskich, a cały układ linii komunikacji miejskiej ma się bazować na dojazdach autobusem do wspomnianego węzła Nowa Bulońska - Nowa Warszawska, skąd dalsza podróż do Wrzeszcza (przez Nową Bulońską Północną i dalej Trasę GP-W/Nową Politechniczną) czy Śródmieścia (Nową Warszawską do al. Havla) będzie realizowana tramwajami.

Wątpliwe jest także, by tramwaj wzdłuż ul. Nowej Jabłoniowej powstał w nieodległej przyszłości. Wprawdzie przewiduje się pozostawienie dla niego rezerwy, ale problemem będzie znalezienie pieniędzy w sytuacji, gdy skończy się obecna i niemal na pewno ostatnia perspektywa tak dużego unijnego wsparcia.

Tak mogła wyglądać ul. Nowa Jabłoniowa z tramwajem

Wersja robocza wizualizacji ul. Nowej Jabłoniowej z tramwajem i przebudową okolicznego układu drogowego, wykonana dla poprzedniego wykonawcy dokumentacji projektowej.



- Jesteśmy na etapie wyboru projektanta dokumentacji. Nie można więc jeszcze mówić o tym, jak będą funkcjonowały buspasy, jakie będzie usytuowanie przystanków i docelowa organizacja ruchu. Takie szczegóły określi dokumentacja uzgodniona z Zarządem Transportu Miejskiego i Zarządem Dróg i Zieleni - dodaje Zakrzacka.
W przetargu na przygotowanie dokumentacji swoje oferty złożyły cztery firmy. O wyborze zdecyduje cena (90 proc.) i przedłużenie minimalnego okresu rękojmi (10 proc.). Obecnie trwa analiza ofert pod kątem spełnienia wymogów formalnych.

Złożone oferty w przetargu ograniczonym na "opracowanie dokumentacji projektowej wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego dla zadania pn. budowa ulicy Nowej Jabłoniowej w Gdańsku":

1. Mosty Katowice Sp. z o.o. - Katowice - 1 291 500 zł
2. Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego SA - Gdańsk - 1 303 800 zł
3. Transprojekt Gdański Spółka z o.o. - Gdańsk. - 2 142 660 zł
4. Europrojekt Gdańsk SA - Gdańsk - 2 411 415 zł

Miejsca

Opinie (136)

  • (8)

    A podwyżki biletów miały niby iść na budowę linii tramwajowych. Jak zwykle oszustwo Budynia.

    • 240 54

    • idz sie pomódl o rozum (1)

      moze bozia wysłucha i dołozy z jedną klepkę, czym podwoiłaby ich stan posiadania u Ciebie. Acha, o winie Tuska zapomniales napisac

      • 25 57

      • cyngle Budynia na stanowiskach jak widzę

        poza tym na tramwaje Budyń szarpie sporo z UE

        • 38 15

    • pewnie nie wiesz czopku, że linie tramwajowe powstaną (4)

      - wzdłuż Nowej Bulońskiej Północnej
      - Nowej Warszawkiej
      - lini GPW (d.Nowa Politechniczna)

      teraz już wiesz? To przeproś

      • 30 19

      • Wybacz mu (1)

        on z trzeciego świata (Gdyni), gdzie wódz mówi ciemnemu ludowi jak i co powinno być a ciemny lud w to wierzy.
        Na szczęście Gdańsk konsekwentnie się rozwija, Gdynia stoi w miejscu czyli tak na prawdę się cofa.

        • 27 8

        • Niestety z Gdyni, ale niedługo Gdańsk :)

          Zgadzam się z opinią powyżej. Jak widzę naszego Guru z jego zastępcą to mi się nie dobrze robi od tej ich propagandy.

          • 11 1

      • -jak powstana...

        -na chelm 25 lat powstawaly....

        • 10 0

      • na razie ich nie ma,miały też być na Nowej Jabłoniowej i co już ich nie ma w planach zobaczymy co dalej a obiecanki to coś czym karmią mieszkańców od wielu lat ,miała być w tym roku wybudowana Nowa Małomiejska i co? plany,terminy ,wizualizacje ...

        • 5 0

    • jak beda robic po swojemu i szukac alternatyw by wyszlo taniej

      to inwestycja moze okazac sie deficytowa i niefunkcjonalna klapa tj pkm

      • 4 0

  • Brawo brawo !! (10)

    tak trzymać

    • 46 80

    • Drogi Macieju bardzo niepokoi nas twoja nadmierna ekscytacja czy tez nadpobudliwe emocje.

      Jest to znane zjawisko z psychologi ktore ukazuje iz nadpobudliwosc oraz chorobliwa ekscytacja moze byc poczatkiem stanu depresyjnego. Masz depresje ktora chcesz zagluszyc ekscytacja . Nie upraszczaj sytuacji mowiac - brawo , brawo - gdyz wewnetrznie czujesz pustke duchowa. Wyrzuc z siebie to ..masz depresje !.

      • 9 9

    • Wolę autobus co 10min niz tramwaj co 20 (8)

      • 11 7

      • Ale dziś jest odwrotnie (7)

        Tramwaje masz co 10 minut, a autobusy co 20 minut albo rzadziej.
        Tramwaj buduje się po to, aby często kursował.

        • 13 2

        • (3)

          A co, autobus nie może często kursować? Jakoś w Warszawie mogą jeździć co 5 minut autobusy, po wydzielonych buspasach. Idzie to sprawniej niż tramwaje.

          • 4 7

          • (1)

            Nie, bo nie ma za co... Warszawa ma więcej kasy.

            • 4 3

            • Ot logika, "tramwaje buduje się po to aby często kursowały", ale autobusy nie mogą częściej jeździć, bo nie ma kasy? A kasa na dużo droższe od autobusów tramwaje jakoś jest?

              Autobusy są tańsze niż koszt utrzymania tramwajów. Pewnie dlatego Warszawa może sobie pozwolić na więcej autobusów. Gdańsk się uparł na tramwaje, mimo ogromnych kosztów.

              • 0 0

          • Warszawa - najlepszy przykład - miasto z nieuzasadnionym pozuciem wyższości.

            • 1 1

        • (2)

          Będziesz podjeżdżać autobusem na przystanek tramwajowy i będziesz musiał się przesiąść. Tramwaj częściej nie pojedzie tylko dlatego, że będzie startować kilka przystanków dalej. Za to pasażerowie będą musieli kasować bilety godzinne.

          Ale założę się, że Ciebie ta sprawa nie dotyczy, bo pewnie nawet nie mieszkasz w tamtej okolicy.

          • 1 0

          • ale tam beda tramwaje zarowno jadace do Srodmiescia, jak i do Wrzeszcza

            • 0 3

          • To trzeba wprowadzić tak jak w Warszawie - jeden bilet, w tej samej cenie obejmuje przejazd jednym środkiem komunikacji niezależnie od czasu LUB wieloprzesiadkowy jednogodzinny. I nie ma problemów, że trzeba się przesiadać.

            • 0 1

  • (11)

    Po prostu kpina....ehhh...

    Drodzy fani ,wyjeżdżam na tydzień do SPA a potem 2 tygodnie plażingu na Kanarach) Nie ma to jak być bezrobotnym i mieć bogatą żonę)Także przez nast.3 tyg nie udzielam się na forum,życzę dużo słońca i lenistwa) Serwus) Aha i pamiętajcie pieniądze nie są najważniejsze- zalecam lenistwo,kontakt z naturą i zimne piwko)

    • 83 35

    • Zdrowko :-)

      • 10 1

    • weź parawan (5)

      i godnie reprezentuj Polskę za granicą w sandałach i skarpetkach

      • 42 1

      • (4)

        Sorry mistrzu ale parawanu nie używam, sandałów podobnie zalecam jedynie mokasyny z frędzelkami i piętówki)Do tego spodnie w kratkę przepasane "k*tasikami"- jak czytałeś Pana Tadeusza to zakumasz) Także zalecam taką opcję i proszę więcej nie oglądać "pamiętników z wakacji" na polsacie 2.

        • 13 8

        • (3)

          Myślę ,że masz z 40 lat a twoja żona 70 kilka i szmerasz ją za kase hahahahahah

          • 12 5

          • (2)

            Szpilek może to wygląda tak u Ciebie.Ja mam 36 a moja bogata małżonka 31.

            • 7 3

            • (1)

              Jasne...może ty masz 31 no a twoja żonka 36+31=67...no i na takich wakacjach masz dobrą wymòwkę ,że z mamą przyjechałeś...hahahahah

              • 11 4

              • Dobrze kombinujesz ale nie masz racji,a myślałem żeś ziomal . Pozdro mimo wszystko.Nie odpisuje już bo szkoda pisania.

                • 6 1

    • (2)

      Jesteś trochę taki żigolak.Fuj!

      • 5 5

      • Tez tak kiedyś miałem, byłem takim wycieradłem, osmorniczki i kawior...proszę bardzo, jedyne co musisz to ładnie wyglądać i zadowalać swoją kobietę. Uczucie jak najbardziej, ale jak przychodzi co do czego to zawsze wyjdzie, że to ona ma kasę,a Ty masz siedzieć cicho. RZuciłem ją i teraz mogę decydować o swoim życiu, co prawda jem tylko chleb z serem, ale jest fajnie.

        • 9 1

      • Lepszy zigolak niż taki TROL jak ty debilu

        • 4 1

    • Miłego wypoczynku i żeby ci w krzyżu coś nie pękło od tego zbierania truskawek u Hansa!

      • 2 0

  • (4)

    Tramwaje...W raporcie na tym portalu każdego dnia można przeczytać o awarii tramwaju ,braku prądu , wykolejeniu się składu itd .W komunikacji miejskiej często trzeba wąchać smròd ludzi bo wielu ma problem z myciem takie są fakty!Płacić za bilet a wiele razy trzeba stać w tłoku kilkadziesiąt minut.

    • 57 35

    • (3)

      Można też wyczytać o codziennych korkach, utrudnieniach na obwodnicy i kierowcach, którzy nie znają przepisów.

      • 24 2

      • (2)

        No tak ale jeśli masz rodzinę,czy wracasz z zakupòw i masz stać w tłoku z siatami i dziećmi to normalna osoba kupi sobie samochòd i woli stać w korkach. Prosty przykład PKM-ka .Miliony ludzi miały nią jeździć....jak było wie każdy a teraz woda nasypy podmyła.Trzeba być obiektywnym jak masz zapłacić za bilety jak jedziesz z np dziećmi 10 zł to normalna osoba weźmie taksòwke lub ubera.Bilety za taki komfort jazdy są drogie. A czasem trzeba wąchać pot,mocz ,kał itd .Wszawicą też można się zarazić!

        • 14 14

        • I jeszcze codziennie babcię do szpitala, kontrabas i teściową przewieźć.

          • 17 7

        • szpilek to jest artykuł o buspasie

          a o swoich fetyszach seksualnych (wąchanie kału i moczu) pisz gdzie indziej

          • 23 3

  • (1)

    I cały misterny plan w p....u

    • 76 11

    • A co z Nową Świętokrzyską?

      • 1 0

  • I bardzo dobrze. (14)

    Nie ma sensu pompować gigantycznych kwot, by tworzyć trasy tramwajowe w tak odległych miejscach. Miasto powinno kierować się zagęszczeniem zabudowań na niewykorzystanych terenach, znajdujących się blisko centrum - a tutaj mamy przykład niekontrolowanego rozrostu na odległe obszary, które jeszcze kilkanaście lat temu nie miały nic wspólnego z miastem. Taki rozrost dzielnic sypialnych powoduje wzrost kosztów utrzymania infrastruktury miejskiej, wymusza budowę kolejnych drogich dróg. A to wszystko po to, by musieć potem wysłuchiwać narzekań, że "dojazd do pracy moim szesnastoletnim golfem w gazie zajmuje mi 1.5h, to skandal! budować więcej dróg w mieście!".

    Dzięki ci Budyń, jak zwykle deweloperzy-kolesie dali w łapę tyle, byś wydał łaskawe decyzje.

    • 98 151

    • (1)

      Ten tramwaj pozwalał na utworzenie wygodnych parkingów P&R w pobliżu obwodnicy. Poza tym teraz nikt z tych osiedli nie przesiadzie się na autobus, by potem znowu przesiadac się na tramwaj.

      • 25 14

      • P&R do przesiadki na tramwaj, który do Wrzeszcza jechałby ok. 40 min? To za daleko, za wolno na taki środek transportu.

        • 22 5

    • Brawo DRMG .... !!! ??? (1)

      Już zaczynają się kombinacje. Zero logiki w rozwiązaniach. Jak można tolerować nieudolność. Widać można.
      Niedługo się okaże, że z projektów dla Gdańska Południe nic nie zostanie w tym ostatnim rozdaniu unijnym, niestety.
      Marazm, urzędniczy, marazm. Nie chce już mi się więcej pisać.

      • 25 6

      • no skoro się chce Tunel pod Pacholkiem

        To gdzieś trzeba oszczędzać ;)

        • 9 4

    • jak można pisać takie rzeczy nie odpowiadając za swoje słowa? Albo udowodnij co zainsynuowałeś, albo przeproś.

      • 5 5

    • Racja!

      Zagęścić zabudowę - miasto to nie gacie teściowej - ma być zwarte. Poza miastem powinny się tworzyć zagęszczone ośrodki wokół miasteczek typu Żukowo Kolbudy Chwaszczyno itp. Między tkimi ośrodkami i miastem szybka kolej, ale w linii prostej, a nie esyfloresy PKMki.

      • 18 7

    • a potem mamy powodzie (3)

      • 4 1

      • (2)

        Co ma wspólnego powódź z nowym osiedlem?

        • 0 0

        • (1)

          Budowa na mokradłach, terenach zalewowych, ingerencja w przebieg cieków wodnych i marne wykonanie retencji terenów... Dużo by wymieniać.

          • 1 0

          • miało być tak pięknie

            Pomyśleć że miasto miało takie piękne plany rozwoju tramwaju a wyszło jak zawsze. Skoro nie mają kasy na taki krótki odcinek to skąd wezmą na połączenie Piecek z Wrzeszczem? Nie mówiąc o estakadzie na Kościuszki

            • 0 0

    • Mistrz intelektu i wnioskowania. Deweloperom bardzo pasowałby tramwaj, łatwiej byłoby sprzedawać mieszkania w tym rejonie.

      • 3 0

    • Dajcie spokój z tym "zagęszczaniem" !!!

      Mieszkam na Zaspie. Tutaj miały być tereny zielone między blokami. Parki, place zabaw, parkingi. A teraz wmawiają nam że "zagęszczenie" będzie lepsze. Sami sobie zagęście zabudowę przed domem!

      • 4 0

    • Na Nowej Warszawskiej zaś będą tłumy ludzi korzystające z tramwajów. Brak słów - najpierw huczne zapowiedzi o budowach a teraz brak odwagi że nie ma kasy na owe linie. Nie oszukujmy się - wybudują może jedną lub dwie linie a potem koniec.Ciekawe co z nową zajezdnią? - za ile lat powstanie? skończy się na tym że będzie ale tylko dla autobusów

      • 0 0

    • Ale ty jesteś głupi... zamiast iloczynu masz iloraz inteligencji.

      niekontrolowany rozrost.... no tak... budować w centrum... chyba falowiec na falowcu i wieżowiec na wieżowcu. Gimbaza.

      • 0 0

  • No to bus czy pas ? (3)

    zdecydujcie sie k....

    • 28 9

    • Może lepiej trolejbus?Nie ma szyn jest na prąd wszyscy ,zadowoleni...

      • 3 4

    • (1)

      Ja wolę buspasy lepiej niż tramwaj, na spacerowej też dobrze by zrobić buspas

      • 3 2

      • Popieram.

        Zabrać po jednym pasie w każdą stronę na buspas i ruch na Spacerowej będzie płynny jak nigdy dotąd!

        • 6 1

  • tramwaje do Brętowa jeżdżą puste (4)

    Miasto zbudowało super linie tramwajową z Moreny do Brętowa z której nikt nie korzysta. W zamian nie zbudują tramwaju do gęsto zaludnionego dużego osiedla. Wot logika.

    • 191 17

    • no właśnioe, nie mogliby po prostu tej linii przenieść? (1)

      razem z estakadą i przystankiem pekaemki najlepiej

      • 29 8

      • skoro o przenoszeniu to ja poprosze

        zamiast centrum radunia czy jak to sie ma zwac, przeniesc tam pałac kultury i nauki, bedzie wielki swiat i wielki brat

        • 13 1

    • Mogli puścić tramwaj dołem do Słowackiego, ale komuś spodobał się wiadukt i d*pa, mamy to co mamy.

      • 15 2

    • To dosyć normalne, że stan zapełniania autobusu/tramwaju na ostatnich stacjach jest mały. Nie porównujmy zapełnienia na przystankach w centrum miasta z zapełnieniem w dzielnicach mocno oddalonych od tego centrum.

      • 3 3

  • Tylko nie Diesle. Moze by tak zakupic busy na CNG lub LPG? (4)

    wystarczy już tego smrodu

    • 54 15

    • (1)

      Nowe pojazdy powinny być tylko ekologiczne.

      • 15 3

      • powinny, ale mówienie o eko powoduje inwazję oszołomów

        bo przecież jak to można dbać o zdrowie populacji? diesel ma być, bo taka nasza tradycja!

        • 12 3

    • To nie chodzi o smrody ale o spaliny które trują!!!!A spaliny diesla trują najbardziej!! (1)

      zatruwają nas!!

      • 7 2

      • to mordowanie powoli

        ..a spieszy Ci się gdzieś?

        • 0 0

  • dobre takie rozwiązanie niż żadne (2)

    • 31 25

    • wspieramy cie modlitwa !

      twoje slowa swiadcza iz masz wewnetrzny bunt . Podswiadomie mowisz - dobre - lecz kipisz wewnetrznie. Jest to typowy stan depresyjny. Nasz sasiad tez mowil - dobre, dobre i sie usmiechal i co ? rozpił sie .

      • 2 7

    • Byłoby dobre gdyby było dobrze zaprojektowane

      Ok nie da się za ograniczone pieniądze stworzyć komunikacji we wszystkich relacjach bez przesiadek. Ale przesiadka nie może aż tak wydłużać czasu jazdy. Planowany węzeł integracyjny powiela błędy swoich poprzedników: jest położony obok układu drogowego i wymaga czasu (czasem kilku faz świateł na wjazd wyjazd z niego). Zdarza się, że uciekający nam tramwaj czeka na możliwość wyjazdu z pętli w miejscu gdzie czekając na wjazd autobusem byliśmy 2 minuty temu). Dodatkowym mankamentem tego rozwiązania jest zjadanie przepustowości skrzyżowania na dedykowane fazy wjazdowo wyjazdowe do węzła.
      Czy nie lepiej byłoby:
      a) umieścić węzeł wewnątrz wyspy centralnej (wc) -w tej okolicy ruch pieszy w stronę AK jest znikomy więc wielkość skrzyżowania akurat tutaj nie ma takiego znaczenia (bo generalnie jestem przeciwnikiem dużych skrzyżowań z wc)
      b) integracje zorganizować jak na Morenie wspólne pasy auto-tram a pętle tramwawajowo-autobusowe już poza trasą (np. na terenie zajezdni - brak powielania infrastruktury sanitarno-socjalnej).

      Odrębna kwestia to dostępność dla pasażerów do handlu i usług. Codzienne podróże to nie tylko praca-dom, ale załatwianie spraw, zakupy. Konstrukcje węzłów powinny uwzględniać i to. Natomiast projekt osiedlowego CH zakłada, że pomiędzy budynkiem CH i pętlą była opaska z 6 rzędów parkingu, centrum obsługi pojazdów i straży pożarnej. To absurd. Obiekty te można by zlokalizować przy uliczce okalającej CH. Odległość od parkingu do wejścia do CH byłaby taka sama, a nie powiększała by drogi miedzy CH i pętlą.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorska Giełda Modeli Samochodów

kiermasz

Cars for Cause 3city

zlot, imprezy i akcje charytatywne

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Sprawdź się

Sprawdź się

Co to jest CVT?

 

Najczęściej czytane