• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

"Nowa organizacja ruchu autobusów w centrum Gdańska to błąd"

Monika Lewicka
2 września 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
W miejsce dzisiejszej pętli przy ul. Jana z Kolna powstanie kilkupiętrowy parking, głównie na użytek biurowca Tryton, który powstanie przy Placu Solidarności. W miejsce dzisiejszej pętli przy ul. Jana z Kolna powstanie kilkupiętrowy parking, głównie na użytek biurowca Tryton, który powstanie przy Placu Solidarności.

Zmiany w komunikacji miejskiej w Gdańsku, polegające na wpuszczeniu w wąskie ulice Heweliusza i Rybaki kilkunastu autobusów na godzinę w ramach tzw. pętli ulicznej po likwidacji pętli przy ul. Jana z Kolna są absurdalne - uważa nasza czytelniczka, pani Monika Lewicka.



Tak od soboty wygląda schemat komunikacji miejskiej w śródmieściu Gdańska. Tak od soboty wygląda schemat komunikacji miejskiej w śródmieściu Gdańska.
W sobotę rano weszły w życie zmiany w komunikacji autobusowej na terenie śródmieścia Gdańska. Wiążą się one z likwidacją pętli autobusowej przy ul. Jana z Kolna, która musi ustąpić miejsca parkingowi budowanemu na potrzeby pobliskiego biurowca.

Czytaj więcej o tych zmianach: Parking dla biurowca w miejsce pętli autobusowej

W tej sprawie napisała do nas pani Monika Lewicka, która bardzo krytycznie ocenia sposób wprowadzenia zmian w komunikacji i sposób informowania o nich.

Oto jej list:

Które rozwiązanie jest rozsądniejsze?

Informacja o nowej trasie autobusów sześciu linii została podana zaledwie kilkanaście godzin, przed wejściem z życie zmian. Dlaczego? Chyba po to, by uniknąć protestów mieszkańców, została wprowadzona metodą partyzancką, po cichu i po raz pierwszy pojawiła się w piątek, dzień przed ich wejściem w życie.

Ulica Heweliusza jest wyjątkowo wąska i nawet zmieszczenie się na niej dwóch większych aut osobowych bywa problemem, zwłaszcza że na jej poboczu zawsze parkują samochody osobowe, a niekiedy i autokary z turystami z hotelu Hevelius. Włączenie się z niej do ruchu w ulicę Łagiewniki w godzinach szczytu jest wyjątkowo utrudnione, a więc zator od kilku do kilkunastu pustych i całkowicie zbędnych w tej okolicy autobusów będzie emitował horrendalne ilości spalin oraz nieznośny hałas. Będzie to miało miejsce przynajmniej przez kilka godzin dziennie, na odcinku od poczynając od skrzyżowania z Wałową po skrzyżowanie z Łagiewnikami i na samych Łagiewnikach podczas manewrów skrętu i prób "wbicia się" kilkadziesiąt metrów dalej znowu przez korek od strony Stolarskiej w ulicę Rybaki (wyjątkowo ostry skręt w wąską zastawioną płotem budowy uliczkę). Ulica ta już jest obciążona ruchem autokarów turystycznych z hotelu Mercury, które włączając się w korku do ruchu emitują spore ilości spalin i generują hałas.
 
Osoby podejmujące decyzję w tej sprawie nie były chyba na miejscu i nie zweryfikowały stanu faktycznego (szerokości ulic, kąta skrętów, stanu ulic, wysokiego płotu otaczającego plac budowy i ograniczającego widoczność i przede wszystkim obciążenia ruchem skrzyżowania Heweliusza/ Łagiewniki w godzinach szczytu).

Czy ten pomysł został skonsultowany z SANEPID-em (emisja spalin i hałasu stojących w korku autobusów) oraz z Inspekcją Transportu Drogowego (przystosowanie ulicy do takiego ruchu oraz aspekty ochrony środowiska związane z emisją spalin)?

Decyzja jest tym bardziej absurdalna, że działania te są kompletnie zbędne i nieuzasadnione ani ekonomicznie ani logistycznie. Połowa z 13 autobusów wjeżdżających w ulicę Wałową będzie jechać pustą, niezamieszkaną za skrzyżowaniem z Rybakami i stosunkowo szeroką ulicą Wałową, do końcowej pętli w pobliżu budowy Muzeum II Wojny Światowej. Kolejne sześć linii (ze średnią częstotliwością 2-3 kursów na godzinę, a więc około 15 autobusów na godzinę, średnio jeden co 4 minuty) z kompletnie niezrozumiałych przyczyn na wysokości ulicy Rybaki Górne ma skręcać z Wałowej w wąską i kompletnie do tego nieprzystosowaną ulicę Heweliusza, a następnie nawracając na ulicy Łagiewniki kilkadziesiąt metrów dalej z powrotem w jeszcze węższą ulicę Rybaki (co oznacza manewr dwóch ostrych zakrętów dla kilkunastometrowych przegubowych autobusów na wąskich, gęsto zamieszkanych uliczkach, całkowicie zakorkowanych w godzinach szczytu).

Skoro potrzeby dewelopera budującego Trytona w jakiś dziwny sposób wymusiły na Urzędzie Miejskim przekazanie gruntu z pętlą na Jana z Kolna, to wypadałoby, aby te interesy nie odbywały się przynajmniej kosztem mieszkańców Starego Miasta, a wypracowane rozwiązania były racjonalne.

Autobusy linii, które zostały skierowane na nieprzystosowane do tego ulice Starego Miasta od przystanku Dworzec PKP jeżdżą zazwyczaj puste. Jeśli już trzeba było zlikwidować pętlę przy ul. Jana z Kolna to jedynym sensownym rozwiązaniem byłoby skrócenie większości tych linii do tego przystanku (z nawrotem koło Zieleniaka), a nie wpuszczanie zbędnych linii autobusowych do całkowicie do tego nieprzystosowanego obszaru mieszkalnego na Starym Mieście.

Sześć linii autobusowych (praktycznie pustych od dworca PKP) jeżdżących do końcowego przystanku na Wałowej w zupełności wystarczy okolicznym mieszkańcom i dublowanie ich z kolejnymi sześcioma nie ma żadnego sensu, przede wszystkim ekonomicznego.

Przedmiotowe linie można albo skrócić do przystanku Dworzec PKP z ewentualną przesiadką dla nielicznych (średnio 2-3 osoby w autobusie) zainteresowanych do którejś z sześciu linii jadących na Wałową albo puścić więcej linii do końcowego przystanku na Wałowej bez absurdalnych objazdów wąskimi i krętymi uliczkami Starego Miasta.

Puste autobusy jeżdżące okrężną trasą generują niepotrzebne koszty (paliwo, koszty osobowe - kierowca, koszty "wożenia powietrza", koszty stania w niepotrzebnych korkach pustych autobusów i opóźnień w kursowaniu powodujących niezadowolenie pasażerów i rezygnację z usług ZTM na rzecz własnych samochodów osobowych), które obciążają budżet zadłużonego miasta, a więc pośrednio wszystkich jego mieszkańców. Dodając do tego koszty społeczne w postaci nieuniknionych w tej sytuacji protestów mieszkańców, bilans jest wyjątkowo ujemny. Zysku nie ma żadnego, a straty będą niepowetowane, zarówno te finansowe, jak i przede wszystkim społeczne.
Monika Lewicka

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Miejsca

Opinie (287) 8 zablokowanych

  • Kto jest odpowiedzialny za ZTM? (19)

    My, mieszkańcy, bo sami ich dotujemy z naszych podatków, a traktują nas jak za komuny, dzięki temu, że zwierzchnikiem transportu miejskiego jest prezydent miasta (nie pamiętam od ilu to już kadencji...)

    • 226 16

    • piętrowo... (7)

      A piętrowo nie można by tego zrobić? Trochę pod ziemią dla samochodów osobowych i motocykli. Na poziomie "Zero" normalna pętla autobusowa i na wyższych piętrach znowu dla osobówek i jednośladów. To takie trudne, do diaska?

      • 48 1

      • Plac Nowy Targ we Wrocławiu

        We Wrocławiu pod placem zrobili parking, a na górze normalnie jest plac. Podobnie zrobić tutaj, tylko na poziomie zero pętla i wyżej kolejne parkingi.

        • 28 1

      • to kosztuje koleś (3)

        • 0 17

        • wszystko kosztuje, wożenie powietrza również (1)

          • 18 0

          • Ale za wożenie powietrza płaci społeczeństwo a nie deweloper. A przecież misto robiwszystko tak żeby deweloperom się opłacało czytaj zarobili grube miliony.

            • 0 0

        • W/g mojego pomysłu nic więcej by to nie kosztowało po prostu parking wybudować na słupach tak aby pętla autobusowa została by tylko przykryta tym parkingiem. Wjazd na ten parking zrobić od góry z żółtego mostu a wyjazd dołem i po sprawie.

          • 7 0

      • Kochany pomysłodawco ja już wczoraj pisałem na ten ten temat aby zostawić pętlę autobusową a nad nią wybudować parking do którego by się wjeżdżało od góry z żółtego mostu a opuszczało ten parking dołem.

        • 5 0

      • No i nad wejściem napisać "im.Lenina"

        koniecznie!

        • 5 0

    • Odpowiedzialny (7)

      jest ten mądrala Lisicki.Poszedł na łatwiznę,no może tak nie do końca.Planowano wybudować pętlę - plac postojowy w okolicach Bramy Oliwskiej.No ale cóż, to by kosztowało,a pieniążki wpakowane są w nikomu niepotrzebne ECS, czy też Teatr Szekspirowski.....

      • 44 3

      • Teatr Szekspirowski nie jest inwestycją miejską - znawcze za dychę (1)

        • 5 21

        • Pitolisz jak nienajedzony...

          ....jest inwestycją miejską, budowaną przy znaczącym udziale środków UE. Prof.Limon "wychodził" tą inwestycję u Budynia.Inwestycją miejską nie jest Muzeum II WŚ.

          • 14 1

      • No nie żartuj, że to znowu ten ryży cudak ;-O

        • 10 4

      • no właśnie (3)

        a gdzie ta pętla w zamian za zabraną z jana z kolna która miała być przy bramie oliwskiej. internet nie zapomina!

        • 24 0

        • nie bedzie (2)

          Niestety miasto zapomnialo ze jest dzierzawa tego terenu wiec pewnie trzeba by bylo zaplacic grube odszkodowanie! Po co myslec jak moze isc na latwizne, jakos to bedzie! Pozdro

          • 8 1

          • To też nie tak (1)

            w ostatniej wersji to miał być plac przy cmentarzu,tam gdzie mieści sie teraz parking,pomiędzy Giełguda,Dąbrowskiego i 3 Maja

            • 3 0

            • No to czemu nie ma?

              • 5 0

    • porządna kontrola w tym UM by się przydała (1)

      • 9 0

      • ciekawe kiedy autobusy zlikwidują na potrzebę dewelopera

        • 14 0

    • pozostaje współczuć

      Czego oczekiwaliście w tym mieście?We Wrzeszczu swego czasu puścili przez wąską ulicę 4 linie autobusowe.Oczywiście tymczasowo.Tymczasowość trwa już z 10 lat.Poza tym dziękujemy włodarzom (fachowcom z GIK) za wyremontowanie torowiska tramwajowego,które doskonale przenosi wszelkie drgania i dudnienia na budynki.Zapewne taka technologia a mieszkańcy jak zawsze głupi i skrajnie przewrażliwieni.No i ten wieczny argument "przecież to miasto" chcesz ciszy to wy...aj na wioskę.Tu liczą się urzędnicy i ich pomysły.

      • 12 0

  • 3 słowa to autorki listu... (22)

    nie przesadzaj

    • 72 305

    • ? (7)

      autorka ma w 100% rację

      • 101 28

      • Autorka z pewnością nie przesadza. (5)

        Tworzenie miejskich pętli nie może polegać na tym, że z dnia na dzień w bezpośrednim sąsiedztwie wielorodzinnych budynków mieszkalnych wprowadza się intensywny ruch autobusowy nie dla zaspokojenia potrzeb mieszkańców czy turystów, a wyłącznie dlatego że brak jest pomysłu na to co zrobić z nadmiarem autobusów w mieście po likwidacji dotychczasowej pętli dla zaspokojenia potrzeb komercyjnego dewelopera. Miasto miało półtora roku, aby tą sprawę dopracować w każdym szczególe, przygotować nową pętlę w okolicy Placu Zebrań Ludowych zgodnie z wcześniejszymi publicznymi obietnicami, a tak ingerencyjne i kontrowersyjne koncepcje jak pętla miejska na ulicy Heweliusza - skonsultować z lokalną społecznością. Wprowadzanie ich z dnia na dzień w sobotę po pierwszych informacjach w mediach dopiero w piątek po południu, bez jakiejkolwiek wcześniejszej informacji świadczy o całkowitej arogancji wprowadzających i lekceważeniu setek mieszkańców.

        Czy na tym ma polegać obietnica władz Miasta wyprowadzania ruchu kołowego poza Śródmieście i wprowadzenia na ulicy Heweliusza strefy prestiżu? Na dewastacji jednej z najdroższych i najlepiej usytuowanych lokalizacji mieszkaniowych w obszarze Starego Miasta tworzeniem prowizorycznych pętli autobusowych i rozjeżdżaniem lokalnych nieremontowanych od lat ulic oraz emisją ponadnormatywnych ilości spalin? Pętle z racji swojej uciążliwości nawet w czasach głębokiego PRL-u były sytuowane na uboczu w pobliżu centralnych dróg dojazdowych, ale poza bezpośrednim obszarem zabudowy mieszkaniowej, aby być jak najmniej dokuczliwe dla mieszkańców. W tym przypadku złamano obie sztandarowe niepisane zasady, których trzymali się niby tak gardzący człowiekiem i jego potrzebami, komuniści - bezpośrednie sąsiedztwo budynków mieszkalnych i absolutnie nieprzystosowane do takiego celu lokalne ulice, których głównym celem jest zapewnienie lokalnego dojazdu /wyjazdu.

        Czy w wolnej Polsce w rocznicę wprowadzenia Porozumień Sierpniowych władze Gdańska postanowiły udowodnić mieszkańcom jak bardzo się z nimi nie liczą i w jak głębokiej pogardzie mają człowieka? Przypominam, że w tym samym czasie kilkaset metrów dalej na Targu Węglowym podejmuje się akcje przywrócenia Miasta mieszkańcom i wyświetla filmy o ludzkim wymiarze przestrzeni miejskiej. Brzmi to jak kpina w kontekście bezmyślnego tworzenia mieszkańcom pod samymi oknami pętli autobusowych. Może taką pętlę zbudujcie właśnie w początkowym odcinku Targu Węglowego koło wyjazdu na rondo Targu Drzewnego? Pod względem układu komunikacyjnego (bliskości głównych ulic, stanu i rodzaju ulic dojazdowych) byłoby to ze społecznego i technicznego punktu widzenia bardziej zasadne.

        • 65 13

        • ...ale (4)

          ...ale żeby nie była to pętla przy budynkach, to musiałaby być podmiejska lub wiejska...może leśna, lub polna. Z reguły istotą miast jest zabudowa, więc każda pętla miejska będzie przy domach....no może przy parku (jak się jakiś znajdzie. Ale ja jednak wole przy domach. A co do emitowanych zanieczyszczeń, to jest wyjście: trzeba zgłaszać na policje lub do inspekcji transportu (jak dymi to nie spełnia norm, a wtedy powinien mieć zabrany dowód i do naprawy)...

          • 6 26

          • K.... ty mi tu nie opowiadaj takich bzdetów.Właśnie wróciłem (3)

            do domu wk.... na maksa. Przez te ch.... autobusy wszystko stoi na wyjeździe ze Stolarskiej. Mieszkańcy mają sy..., ale wyjeżdżający też mają do d.....

            • 33 8

            • I dobrze ci tak,wulgarnych buców trzeba wk-urzać,inaczej duszą to w sobie ; (2)

              • 6 25

              • Trochę gościa rzeczywiście poniosło, (1)

                ale ten korek i to co wyprawiały te autobusy zastawiając drogę, to był horror. Pół godziny dłużej jechałam niż zwykle.

                • 27 3

              • i od teraz tak codziennie

                • 20 2

      • zamiast ograniczać ruch w tej częsci Gdańska to pakuje sie tam wielkie autobusy brawo

        • 29 2

    • To dwa słowa

      • 41 3

    • 3 slowa? jestes tak inteligentny jak twoje pojecie o matematyce.

      • 24 8

    • prosta prowokacja

      a wy łykacie ją jak młody pelikan. i komu tu brakuje inteligencji?

      • 8 8

    • To chyba były 2 słowa

      • 4 3

    • a czemu nie pętla pod neptunem !!!! jak już głupota rządzi to "idźcie na całość" ... debilowi nikt nic nie zrobi

      • 26 4

    • Dwa czy trzy słowa to nie istotne

      Istotne natomiast jest to ,że w gdańsku i całym trójmieście mamy w pip powierzchni biurowej po kiego wała kolejny w tak atrakcyjnym miejscu.Rozsądniej byłoby pobudować tam np. Hotel lub kamieniczki a nie kolejny wielki stolec!

      • 24 3

    • Przesadza! (6)

      Jakas stara rura z rybakow boi sie autobusow. Bo emituja halas i spaliny, pytanie ile mniej niz jej tico lub matiz. Czemu ludzie wysiadaja kolo krewetki? Bo nie ma autobusow na heweliusza i ryabkow!!! Ciemnogrod sprzed wojny.

      • 9 32

      • hałas spaliny i drgania ... ale co ty możesz wiedzieć o hałasie ... jeden pekaes dziennie nawet ciężko zauważyć co ?

        • 18 0

      • Ładne sobie świadectwo wystawiasz chamie. Do żony i matki też mówisz

        per "stara ruro"? Tylko na tyle cię stać? "Ciemnogród" itp. głodne kawałki? Może jeszcze rzuć prostaku "moherem". Mam tylko nadzieję, że nikt za takie uprawianie czarnego PR-u nie płaci w UM z moich podatków.

        • 15 0

      • Znamy te próby deprecjonowania i ośmieszania niewygodnych interlokutorów :-) (3)

        Możecie sobie urzędnicze ciamajdy zaklinać rzeczywistość, ale fakty są dla was miażdżące. Tymi autobusami do przystanku na Heweliusza nikt nie jeździ i jeździć nie będzie, bo nikt nie ma czasu robić objazdów z dworca Wałami Piastowskimi, Wałową, Heweliusza itp. zwłaszcza po południu, kiedy jest korek gigant. Spytaj kierowców ZKM ile zajmuje im objazd i wyrwanie się z tej absurdalnej pętli i o ile opóźnione sa przez ta głupotę autobusy? Idąc pieszo tą trasę pokonuje się w 3-4 minuty i ten przystanek okupiony tak wysokimi kosztami - to bzdura.

        • 15 0

        • (2)

          Mam pod domem autobusy srednio co 20 minut. Jakos kwestia przyzwyczajenia. UM? Skad pomysl patalachy? Glownie miasto nie jest wlasnoscia ich miezzkancow a calego Gdanska. Wiec jak cos przeszkadza to sie wyprowadzic. stara rura, moher, jeden pies i tak zrzedzace babsko ktore chcialoby czasow gdzie bylo malo autovusow i prawie zero aut.

          • 2 14

          • Masz 3 autobusy na h, to nie bredź pajacu.

            Tu jest mowa nawet o kilkunastu autobusach na godzinę i to w godzinach największego szczytu w ścisłym centrum miasta. To nie jest tylko problem mieszkańców, a własnie przede wszystkim pasażerów ZTM, których autobusy przyjadą z opóźnieniem, bo utkną w korku na Łagiewnikach, kierowców aut wyjeżdżających od strony Podwala S. oraz kierowców ZKM, ktorzy stojąc w korku i nadrabiając stracony czas nie mają nawet możliwości zrobić siku w obskurnym toi-toi i umyć rąk w Raduni (bo przecież w XXI zapewnienie pracownikom warunków higieny na poziomie Średniowiecza, to nie ciemnogród?)

            • 11 0

          • Opinia została zablokowana przez moderatora

    • a 3 słowo?

      • 1 2

  • (7)

    brawo dla Pana Prezydenta i jego biura politycznego. Brawo

    • 116 13

    • Adamowicz nie ma biura politycznego (1)

      No chyba że piszesz o Szczurku to on ma cały wydział propagandy. Biuro polityczne też by się znalazło.

      • 4 20

      • No chyba nie ma nawet mózgu, bo wypadałoby podjąć jakąś

        polemikę w tej sprawie. Chętnie usłyszymy argumenty, aby móc je potem dokumentnie zbić z poparciem ankiet sporządzonych wśród mieszkańców, pasażerów ZKM, kierowców ZKM, kierowców wyjeżdżających ze Starego Miasta; dokumentacją zdjęciową zatorów drogowych i pustych autobusów generujących koszty; analizą opóźnień w ruchu autobusów po południu spowodowanych przez tą idiotyczną pętlę itp. merytorycznymi dowodami.

        • 8 1

    • (4)

      brawo dla pana prezydenta - nowa wałowa ,
      ECS muzeum to już wystarczający syf i pył w śródmieściu , okna po miesiącu czaaaarne , ledwie co skończył się jarmark i w końcu nie trzeba walczyć z turystami o miejsce parkingowe pod swoim domem ... a tu kolejna budyniowa niespodzianka !!!! GRATULUJE !!!

      • 18 2

      • jesteś brudas i cap to masz czarne okna - pajacu (3)

        • 1 27

        • Te urzędas zamiast wypisywać głupoty, rusz tyłek, weź parasol i wpadnij na skrzyżowanie Łagiewników (2)

          z Heweliuszem. Właśnie mamy jak zwykle koreczek jak ta lala. A wy zdaje się zgodnie z rozkładem jazdy między 14, a 16 planujecie szczególnie dużo kursów autobusów na pętli Heweliusza.

          Pracownicy Rafinerii jeżdżący 112 i 186 będą zachwyceni, gdy dowiedzą się dzięki komu mają opóźnione autobusy powrotne do domciu.

          • 20 1

          • w deszczu....

            a idzie jesień i zima!

            trzymajcie się ciepło... :)
            tam na przystankach

            • 14 1

          • No ruszył ten zad czy nie?

            Korek gęstnieje. W zasadzie jest już w obie strony. Jak tam opóźnienia autobusów?

            • 11 1

  • linia 106 (1)

    kończąca swój bieg przy Akademii Muzycznej, mimo wprowadzenia buspasa to zabieg zupełnie niezrozumiały. To nie jest miejsce do którego zmierzają pasażerowie tej linii. Zmusza się ich do przesiadki na tramwaj, a dzieje się to najczęściej na Przeróbce, dalsza więc jazda autobusu jest pusta, jak głowy strategów ZTM.

    • 156 4

    • nie może być pracownik mądrzejszy od dyrektora - a jak dyrektor to kompletny i...a - to sam odpowiedz sobie jakich on współpracowników dobiera

      • 14 5

  • Pani Monika... (9)

    ..ma 100% racji.Umiejsowienie e tym miejscu parkingu jest ukłonem w stronę dewelopera.Bardzo nie lubię spiskowej teorii dziejow ale nasuwa się pytanie: znowu wałki ze strony urzędnikow UM?

    • 266 13

    • Ja mam coraz silniejsze wrażenie, że to nie głupota (5)

      to celowe działanie na szkodę miasta. I nawet nie mówię łapówkach.

      od kogo mieliby dostać łapówkę za to, że Nowa Słowackiego We Wrzeszczu ma taki charakter jaki ma? Od kogo miałaby być łapówka, że Nowa Wałowa też będzie "autostradą miejską". To zwyczajna chęć zrobienia po swojemu. Jakaś silna wiara, że ludzie jeżdżący w samochodzie są lepsi / ważniejsi od pieszych.

      Po to buduje się biurowce w takich miejscach (blisko tramwaje, autobusy i SKM/PKM/PKP/PR), aby nie było potrzeby budowy wielkich parkingów.

      • 42 7

      • spadaj lewaku (4)

        Ktoś Ci kiedyś naopowiadał bredni o miejskich autostradach a Ty je bezmyślnie powtarzasz.
        Ja wiem jedno - od kiedy powstały nowe drogi w Gdańsku (w tym nowa Słowackiego) czas mojej podróży do pracy (i z pracy) zmalał o połowę!

        • 20 30

        • (2)

          Było kupić mieszkanie w centrum a nie obrzeżach z zapachem. Żeby nazwać kogoś lewakiem, musiałbyś poznać jego poglądy na wiele tematów - akurat Nowa Słowackiego jest cienka jak flaki z olejem - światła co 200m nawet rozpędzić się jak nie ma...

          • 21 13

          • ta jasne - stara słowackiego była lepsza.

            • 10 1

          • Cienka,ale 2x szersza od poprzedniej....

            • 3 0

        • Tak, Twój dojazd się skrócił, ale wszystkich ludzi mieszkających wzdłuż Słowackiego się wydłużył

          Podobnie jak pieszym, którym przejście na drugą stronę ulicy zajmuje 3x więcej czasu.

          Czy nie jest to uznanie, że człowiek w samochodzie jest lepszy od człowieka idącego chodnikiem?

          Twój dojazd się skrócił. Pewnie. I bardzo dobrze. Tyle, że jeśli Ty jechałeś do tej pory 30 minut odcinek od GB do Niedźwiednika, to może uczciwym byłoby, abyś jechał krócej - np. 10-15 min. Jednocześnie jednak ludzie, którzy mieszkają w okolicach nie musieli przechodzić 4x więcej niż do tej pory, bo tunele są raz na kiedyś. Ktoś, kto chce przejechać z ul. Obywatelskiej na Zaspę też musi zahaczyć o któreś ze skrzyżowań dużych jadąc 5x więcej niż jechał. Czy Ty, nie mieszkający tu jesteś lepszy od ludzi, którzy tu mieszkają?

          Najwspanialej byłoby, gdyby się okazało, że mieszkasz poza granicami Gdańska i nawet podatków tu nie płacisz. Gdańsk zatem zrobił świetny interes: mieszkańcy Gdańska z własnych pieniędzy polepszyli warunki życia (bo ta droga była potrzebna, mi chodzi o wykonanie, nie o fakt istnienia) głównie ludziom spoza miasta. Dodatkowo taka polityka wprost mówi: wyprowadź się poza miasto i kup samochód. I coraz więcej ludzi to zrobi, bo przecież nie da się żyć w mieście pociętym autostradami.

          Dziwi mnie tylko dlaczego nie zwiększono możliwej szybkości. Przecież i tak nikt nie jedzie przepisowo, bo to wstyd na tej drodze jechać 50. Uczyć ludzi, że przepisy są idiotyczne i należy je łamać? Kretynizm wielopoziomowy. A nie, teraz postawi się fotoradary. Po co pytam, skoro można po prostu zbudować tak miejską aleję, że jedzie się po niej w miarę płynnie (i w miarę ekonomicznie), a jednocześnie ludzie wokół mogą jakoś żyć.

          Przykład w Gdańsku - Al. Hallera. Bez problemu można spotkać całe rodziny spacerujące wzdłuż. Czy przy Nowej Słowackiego jest to równie powszechne? Nie.

          Pamiętajmy też, że poszerzanie dróg powoduje dodatkowy impuls dla ludzi, którzy do tej pory nie korzystali w mieście z samochodu. Wsiadają do samochodu - bo nie ma już korków. No i się robią coraz większe korki. Za jakiś czas korki będą takie jak przy jednopasmowej.

          Nie da się walczyć z otyłością przez kupienie szerszych spodni. Komunikacja w mieście musi być rozpatrywana szerzej niż tylko dwa pasy dla samochodów.

          Piszę to jako posiadacz nóg, roweru oraz samochodu. Także, jako człowiek, który chce mieszkać w mieście, a nie 30 km poza miastem, bo miasto zostanie tak zdewastowane przecinającymi je autostradami, że nie da się tu dłużej żyć.

          • 6 3

    • (1)

      a może by pętle zrobić koło ECS-u tam gdzie kiedyś były budynki a teraz pusty plac stoi

      • 18 2

      • już lepsze

        to byłoby. przynajmniej mieszkańcy okoliczni nie byliby poszkodowani z dojazdami bo o nich też nikt nie pomyślał... (nie, ja tam mieszkam, ale potrafię myśleć o każdym nie o własnym interesie jak prezydent i jego świta

        • 10 1

    • no właśnie deweloperzy i UM, hmmm

      • 6 1

  • Tak władza traktuje mieszkańców (7)

    Informacja o idiotycznych zmianach na dzień przed ich wprowadzeniem.

    No ale jak Adamowicz sprzedał Solowowowi w dziwniej transakcji grunt, to teraz musi sie wywiązać z obietnic. Deweloper musi wiedzieć za co płaci Adamowiczowi.

    A mieszkańcy, a budżet miasta, a kogo to interesuje.

    • 172 10

    • transakcja nie była dziwna, tylko odbyła się w formie przetargu (5)

      byłem świadkiem tego wydarzenia, wszystko odbyło się zupełnie normalnie. Oczywiście deweloper potem próbował nagiąć warunki, ale miasto mu nie ustąpiło ;)

      • 9 17

      • ustąpic może nie...

        ...ale tyłem się obrociła i wypieła...

        • 7 1

      • Chyba jednak Gdansk ustąpił (3)

        A jak wygladal przetarg przedstawia ponizszy Artykuł z 2008 roku z Wyborczej.

        Parkingów w centrum nam nie potrzeba

        Podczas przetargu urzędnicy ostrzegali deweloperów: - Zmiany planu zagospodarowania działki obok placu Solidarności nie wchodzą w grę. Rok po sprzedaży przekonują: - Zmieniamy plan. Budynek może być wyższy i nie potrzeba w nim tylu miejsc do parkowania

        Działka przy ul. Jana z Kolna - tuż obok pl. Solidarności, Zieleniaka i budynku dyrekcji kolei - to jeden z najbardziej atrakcyjnych terenów inwestycyjnych w Gdańsku. Niedaleko jest pomnik Poległych Stoczniowców, historyczna brama nr 2, wkrótce powstanie Europejskie Centrum Solidarności. Ta przestrzeń jednak się marnowała, bo zajmowały ją tylko zrujnowane parterowe budy. W sierpniu 2006 r. prezydent Paweł Adamowicz (PO) zarządził: robimy przetarg i oddajemy działkę na 99 lat w użytkowanie wieczyste, cena wywoławcza - 10,6 mln zł.

        Do przetargu - który odbył się pod koniec grudnia 2006 r. - stanęło trzech deweloperów: irlandzka Owenass Residential Development, Przedsiębiorstwo Budowlane Górski z Gdańska i Echo Investment - spółka kontrolowana przez kieleckiego miliardera Michała Sołowowa.

        - Pamiętam, że urzędniczka prowadząca przetarg wyraźnie ostrzegała zainteresowanych: dla tego terenu obowiązuje plan zagospodarowania przestrzennego i nie ma możliwości jego zmiany po zakupie - mówi jedna z osób, która przyglądała się licytacji.

        Uchwalony w 1999 r. plan przewiduje w tym miejscu strefę usługową (funkcje preferowane: administracja publiczna, biura i banki). Budynki mogą mieć maksymalną wysokość 38 m, a inwestor musi zadbać o miejsca parkingowe: 300 na obsługę budynku oraz 600 - ogólnodostępnych.

        Wygrała spółka Sołowowa. Kupiła działkę (o powierzchni 0,7 hektara) za 21 mln zł - 25 proc. płatne od razu, a potem - co rok 3 proc. wylicytowanej kwoty.

        W lipcu 2007 r. Echo Investment pokazało projekt biurowca, któremu nadano nazwę Tryton. Do dzisiaj budowa nie ruszyła. Do pracy ruszyło za to komunalne Biuro Rozwoju Gdańska, które przygotowuje nowy plan zagospodarowania. O jego zmianę wystąpiło Echo Investment. Prezydent i radni przychylili się do wniosku dewelopera.

        Zgodnie z uchwałą rady miasta nowy plan ma dopuścić zabudowę o wysokości 49,5 m (Tryton zamiast 10, miałby 13 kondygnacji), a także ograniczyć liczbę miejsc parkingowych. Ile będzie ich dokładnie? - Jeszcze nie wiadomo - słyszymy od planistów w BRG. Ale Echo Investment na swojej stronie internetowej precyzyjnie już teraz informuje: Tryton będzie miał 13 kondygnacji i 422 miejsca postojowe.

        - Budowa parkingów podziemnych w miejscu, gdzie jest wysoki poziom wód powierzchniowych to przedsięwzięcie, na które trzeba wydać miliony złotych - mówi nam pracownik jednego z trójmiejskich deweloperów. - Nie dziwię się inwestorowi, że robi, co może, by parking był mniejszy.

        Bogdan Górski, deweloper, którego firma także starała się o kupno działki, decyzji gdańskich urzędników komentować nie chce. Ale przyznaje: - Nie walczyłem w licytacji zbyt mocno, bo odstraszał mnie wymóg dużej liczby miejsc parkingowych. Wiadomo, wybudowanie takiego parkingu nie jest ani proste, ani tanie.

        - Miasto powinno najpierw zmienić plan zagospodarowania przestrzennego, a potem dopiero ogłaszać przetarg na jego sprzedaż. Wtedy wszyscy mieliby równe szanse - uważa Kazimierz Koralewski, szef klubu radnych PiS w gdańskiej radzie miasta. - Inna kolejność działań budzi wątpliwości.

        Rzecznik Echo Investment nie odbierał wczoraj telefonu. Wiesław Bielawski, wiceprezydent Gdańska odpowiedzialny za planowanie przestrzenne, był na urlopie.

        Dla Gazety

        Marek Piskorski, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska: Deweloper zaproponował bardzo atrakcyjną koncepcję architektoniczną biurowca z oknem" w budynku, przez które z wiaduktu Błędnik widoczny będzie pomnik Poległych Stoczniowców. Biurowiec uporządkuje niezagospodarowany obszar na styku Starego i Młodego Miasta. By zrekompensować firmie stratę powierzchni biurowej - powstałą w wyniku budowy okna" - miasto jest gotowe dopuścić podwyższenie o trzy kondygnacje. A co do parkingów - od 1999 r. zmieniła się polityka miasta. Nowe studium zagospodarowania przestrzennego przewiduje w tym rejonie ograniczenie liczby miejsc parkingowych. Chcemy zwiększyć obsługę tych terenów komunikacją miejską. Dlatego władze przychyliły się do wniosku o zmniejszenie parkingu.

        Źródło: Gazeta Wyborcza Trójmiasto 2008-03-21

        • 20 3

        • Chyba Grajterowa dyktowała Ci te dyrdymały pokurczu umysłowy z Gdyni (2)

          • 3 25

          • Merytoryczne argumenty

            A nie wyzwiska proszę moi drodzy.

            • 12 0

          • Nie czytałem całości, jednak podał jako cytat

            Możesz znaleźć tamten artykuł i ewentualnie uznać, że jest nierzetelny.

            Możesz nie zgodzić się z argumentami, czy to w artykule, czy też wysnuć, że autor miał takie zamysły.

            Ale wyjątkowo słabo wygląda obrażanie kogoś w tak niskim stylu. Żałosne.

            • 7 1

    • ZMIENIĆ PREZYDENTA MIASTA!

      kolejny powód żeby ruszyć tyłki w następne wybory i nie głosować na obecnego prezydenta, który zmienia Gdańsk w miejsce nieprzyjazne jego mieszkańcom...zadowoleni z jego posunięć są chyba tylko wielcy przedsiębiorcy i może turyści.... żyć się, zwłaszcza w Centrum, nie da

      • 6 1

  • ztm nie obchodzą straty i nieudogodnienia (6)

    ich obchodzi to że zarabiają pieniądze za wprowadzone zmiany a czy one są idiotyczne czy nie to już problem mieszkańców. czekam na debilizm w postaci autobusików na ogromnej starówce, bo przecież 10 minut spod złotej bramy do zielonej to dystans nie do pokonania dla normalnych ludzi...

    • 109 9

    • w jęz. polskim jest takie słowo jak (1)

      niedogodności, ew. uniedogodnienia...

      • 2 2

      • słusznie

        wiedziałem że coś nie tak napisałem, dzięki :)

        • 3 1

    • Jaja jak berety. Korek gigant. (3)

      Przed chwilą 2 przegubowce zatarasowały skrzyżowanie na ponad 5 minut ;-O

      • 15 2

      • A ja się pytam, gdzie w czasie wczorajszego

        korka był wydział drogowy policji i nadzór drogowy? Podwinęli ogon i tyle ich było widać, kiedy autobusy na wiele minut uniemożliwiały normalny powrót ludziom z roboty. Czy wydali opinie pozytywne dla tej głupoty, a teraz wolą się nie pokazywać w okolicy?

        • 7 1

      • dzisiaj dramat taki sam

        gratuluje pomysłu ZTM i władzom

        • 5 0

      • Co to jest 5 minut w obliczu wieczności w jakiej zapisze się el presidente Pablo Adamovicus?

        • 1 0

  • Kto ile (4)

    Wziął , albo wzion, wszystko mi się myli.

    • 64 2

    • No to podsumujmy: (1)

      Mamy:
      - zakorkowaną dzielnicę i wpienionych kierowców aut,
      - wkurzonych mieszkańców
      - opóźnione kursy autobusów = wnerwieni pasażerowie
      - puste autobusy "wożące powietrze" za ciężkie pieniądze podatników (a idzie wojna na Bliskim Wschodzie i cena paliwa znowu wzrośnie ;-)
      - sponiewieranych i upokorzonych pracowników ZKM bez dostępu do sanitariatów i bieżącej wody

      Niezły bilans, żeby tyle osób wkurzyć naraz :-) a urzędasy pewnie nadal żyją w poczuciu swojej zaje..tości. Warto było?

      • 20 2

      • a Adamowicz dalej cieszy miche i ma się za superprezydemta

        • 13 1

    • transfer

      Masz absolutną rację.Czynność ta ma wiele określeń i form można napisać:wziął,wzion ale także przyjął czy tez przytulił,także chapnął,przetransferował,zaliczył.Za każdą z nich można zostać przeniesionym z jednej strony ulicy na drugą a konkretnie z Urzędu Miasta do Aresztu.

      • 1 1

    • kto ile

      Wziun !

      • 0 0

  • porazka...masakra (3)

    Jezdze do pracy na lotnisko autobusem 110 zajezdza wszedzie (wiolinowa, Radiowa, Spadachroniarzy itp) zrobcie cos z tym !! Dlaczego tylko slowackiego nie jezdzi ? Slyszalem jak cudzoziemcy nie raz mowili gdzie sa i czy jedzie on na lotnisko ? To porazka. Tyle.

    • 120 11

    • Bo tam ważne osoby mieszkają...

      i muszą mieć blisko do autobusu jak w ważnych sprawach latają

      • 15 5

    • W tej kwesti WIELE się zmieni jak powstanie PKM

      Inna sprawa, jak zmieni się dojazd z "Moreny" jak powstanie tam tramwaj i PKM...

      Przede wszystkim pewnie utną wiele autobusów. Szkoda, bo dojazd do Północnych dzielnic (Oliwa, Przymorze, Żabianka = UG, AWFiS, nowo budowane biurowce) będzie słaby.

      • 7 2

    • xxxx

      przesiądź się na taksówkę, Józek Bąk ci pomoże

      • 0 1

  • pewnie, że błąd (7)

    ktoś kiedyś dobrze to przemyślał lokując pętlę przy ul. Jana z Kolna.

    • 125 5

    • Ale dlaczego nie może być ten parking zrobiony jako piętrowy, a na poziomie 0 nadal pętla? (1)

      Przy okazji pętla zadaszona. Na -1 jeszcze by się zmieścił jakiś supermarket. idę do pracy, wracam, zakupy i w autobus. Przenieść jeszcze przystanek tramwajowy na tą wysokość i przykryć dachem ścieżkę łączącą. Owszem - trochę mniej miejsc parkingowych, ale za to o ile więcej rozumu i korzyści dla ludzi...

      Pamiętajmy, że działanie miasta powinno być nakierowane na ludzi :)

      Jak się buduje wszystko, aby w śródmieściu się nie chciało / nie dało mieszkać, to niech się nie dziwią, że ludzie emigrują do okolicznych gmin. Emigrują najbogatsi i potem nagle w budżecie brakuje pieniędzy*... brawo

      * - oczywiście olbrzymi skrót, ale rozpatrując to w skali kilkunastu lat całkiem możliwy i widoczny.

      • 55 3

      • dla kogo

        W Gdansku, buduje sie:
        -poniewaz koperta zobowiazuje
        -dla deweloperow (j/w)
        -na pewno nie dla mieszkancow!

        • 25 2

    • dobrze napisałeś "kiedyś". Kiedyś to była Stocznia, do której (2)

      stoczniowcy dojeżdżali kolejną i busami. Teraz nie ma stoczni. Owszem - to co się proponuje to paranoja, ale pętla w dotychczasowej lokalizacji nie miała sensu...

      • 11 17

      • bo stocznia gdańska (1)

        upadła to uważasz że się już nic nie dzieje? są jeszcze inne nieźle działające. nic nie wiesz a gadasz.

        • 13 5

        • @mloda

          a Ty skąd wiesz, że tak nieźle działają ?

          • 3 1

    • To co było dobre kiedyś nie koniecznie sprawdza się teraz (1)

      W latach 80 faktycznie z tej pętli korzystało wiele osób ale to się radykalnie zmieniło. Aktualnie była to bardziej zajezdnia gdzie kierowcy mogli sobie odpocząć niż przystanek z którego ktoś korzystał. Jej sens jest więc dyskusyjny.

      • 1 9

      • No to w tej chwili z końcowego na Heweliusza też nikt nie korzysta. Z obserwacji

        5 autobusów, które tam przyjechały, bo więcej nie chciało mi się stać na ulicy - 3 przyjechały puste, z jednego wysiadła 1 osoba i z jednego jakaś para. To jest uzasadnienie dla tej absurdalnej pętli?
        Puścić te autobusy na jakieś potrzebujące dzielnice, a nie rozp...ać Stare Miasto.

        • 15 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Pomorska Giełda Modeli Samochodów

kiermasz

Sprawdź się

Sprawdź się

Gdzie odbywał się słynny rajd Wrak Race?

 

Najczęściej czytane