• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rusza przetarg na budowę ekspresówki do Elbląga. Otwarcie planowane na 2018 rok

Patryk Szczerba
29 sierpnia 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Kolejne kilometry ekspresówki do Warszawy gotowe

Wizualizacja drogi ekspresowej S7 do Elbląga.


40 km nowej drogi ekspresowej S7 od końca południowej obwodnicy Gdańska do obwodnicy Elbląga ma powstać do 2018 roku. GDDiKA w październiku rozpoczyna poszukiwania wykonawcy trasy, która zastąpi na odcinku Koszwały - Kazimierzowo dotychczasową krajową "siódemkę"



W ramach budowy trasy S7 powstaną cztery nowe węzły drogowe oraz 32 obiekty mostowe, w tym dwa nowe mosty na Wiśle. W ramach budowy trasy S7 powstaną cztery nowe węzły drogowe oraz 32 obiekty mostowe, w tym dwa nowe mosty na Wiśle.
Obiekty mostowe i wiadukty będą posadowione na palach. Obiekty mostowe i wiadukty będą posadowione na palach.
Cała inwestycja zostanie podzielona na dwa etapy. Cała inwestycja zostanie podzielona na dwa etapy.

W jaki sposób najczęściej podróżujesz do Warszawy?

Przetarg obejmuje zapowiadaną przez nas pod koniec lipca budowę dwóch odcinków dwujezdniowej drogi ekspresowej na długości 40 km, w tym budowę dwóch nowych mostów na Wiśle.

Inwestycję podzielono na dwa etapy: 20-kilometrowy odcinek od końca Południowej Obwodnicy Gdańska do Nowego Dworu Gdańskiego, gdzie zostanie wykorzystany fragment obecnej drogi krajowej nr 7 wraz z węzłem oraz z 19 kilometrów nowej trasy z Nowego Dworu do Kazimierzowa do włączenia w istniejącą Obwodnicę Elbląga.

- Dwuetapowe będzie też postępowanie przetargowe. Do 2 października czekamy na wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu przez wykonawców chętnych do budowy. Po pozytywnej weryfikacji ich potencjału zaprosimy wybranych wykonawców do złożenia ofert na budowę drogi. Procedura powinna zakończyć się w pierwszych tygodniach 2015 roku - wyjaśnia Piotr Michalski, rzecznik prasowy gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Czytaj też: Krajowa "siódemka" u progu wielkiej przebudowy

Budowa potrwa około 36 miesięcy (27-30 miesięcy czasu realizacji bez miesięcy zimowych). W przetargu o wyborze wykonawcy w 90 proc. decydować będzie cena, a po 5 proc. - czas realizacji oraz gwarancja na wybrane elementy infrastruktury.

Droga będzie miała po dwa pasy w obu kierunkach z dwupoziomowymi węzłami i dwoma nowymi mostami na Wiśle. Istniejący obecnie most w Kiezmarku zostanie przeznaczony do obsługi ruchu lokalnego. Oprócz tego, na odcinkach Koszwały - Nowy Dwór Gdański oraz drugim do Kazimierzowa powstaną m.in. po dwa nowe węzły drogowe. Specyfika podłoża Żuław wymagała, by mosty i wiadukty zostały zaprojektowane na palach.

Bezpośredni dostęp do nieruchomości leżących przy drodze ekspresowej zapewnią drogi serwisowe i lokalne. Wykorzystana do tego zostanie m.in. obecna trasa krajowa nr 7. To, czego nie uda się wkomponować w nową ekspresówkę, pozostanie drogą lokalną.

Wiadomo już też, że niemal na całej długości istniejącej "siódemki" zostanie wydzielony ciąg pieszo-rowerowy lub dwukierunkowy pas dla ruchu rowerowego.

- Kierowcy powinni korzystać z nowej trasy w 2018 roku. Wiele zależy jednak od przebiegu procedury przetargowej, terminu podpisania umowy i tempa prac, które prawdopodobnie będą musiały być wstrzymane zimą. Liczymy jednak, że wszystko pójdzie sprawnie - dodaje Michalski.

Koszt budowy 40-kilometrowej trasy szacuje się na 3 mld zł. Inwestycja będzie dofinansowana ze środków Unii Europejskiej dla Polski przeznaczonych na lata 2014-2020.

Czytaj też: Trzeci pas obwodnicy. Na razie kilkaset metrów

Miejsca

Opinie (170) 4 zablokowane

  • Pamiętam jak kiedyś wyglądała trasa Gdańsk - Warszawa (33)

    Ciężko było nawet traktor wyprzedzić

    • 186 11

    • To chyba po wojnie jechałeś (16)

      Ja jeżdżę tą trasą od kilkudziesięciu lat i takie problemy były baaaardzo dawno. dzisaj zostały na nielicznych fragmentach, szczególnie za Mławą.

      • 14 73

      • (10)

        Pamiętam czasy przed remontami z UE, było znacząco mniej samochodów, znacznie mniejszy ruch i wcale nie było problemów z wyprzedzaniem...
        Teraz mamy dużo lepsze drogi i znacznie większy ruch na nich...

        • 41 7

        • Ja dopiero w zeszłym roku (8)

          wyrównałem wynik mojego ojca z początku lat 90 na trasie do Warmii. Wtedy droga była już z poboczem. Teraz od Gdyni gnałem obwodnicą do 7mki, potem jeszcze odcinek Elbląg-Miłomłyn, no i "obwodnica Nowego Dworu". Dodam, że wtedy jechaliśmy obwodnicą aż do zjazdu na Pruszcz, a potem wioskami do 7mki. Jeszcze jedna uwaga: wtedy zero fotoradarów i brak patroli policji, do tego niewielki ruch.

          • 2 21

          • Czyli jak nie ma Policji i fotoradarów, to zdrowy rozsądek można zostawić w domu? (1)

            • 21 5

            • Przez takich idiotów fotoradary są potrzebne.

              Niestety czasem ktos przez to dostanie w szczerym polu za przekroczenie o 10 km na godzinę 5 metrów od znaku teren zabudowany.

              • 15 3

          • (5)

            Drobna uwaga 7 nie prowadzi przez Warmię.

            • 5 1

            • A Elblag, Pasłęk, to niby gdzie są? (4)

              • 2 7

              • Elbinger Werder, Oberland

                • 4 1

              • (1)

                Na Żuławach

                • 5 2

              • Na Żuławach to jest Nowy Dwór, Nowy Staw i Tczew !..

                • 1 1

              • pasłęk

                Paslek i Elblag to Warmia kraina historyczna Mazury i Pomorze to kraina geograficzna a Zulawy zwiazane z depresja zaczynaja sie za Elblagiem pozd
                Gdanszakow smiecacych na Mazurach wrzeszczacych na jeziorach do spolki z idiotami z WarszaFy

                • 4 4

        • Nie, nie było problemów...

          1975 rok - 1,3 mln pojazdów zarejestrowanych, 39404 wypadków (26/tys.) i 5633 zabitych (4,3/tys.)
          1990 rok - 9 mln zarejestrowanych pojazdów, 54038 wypadków (6/tys.) i 7901 zabitych (0,87/tys.)
          2011 rok - 24,2 mln pojazdów zarejestrowanych, 39594 wypadków (1,6/tys.) i 4124 zabitych (0,17/tys.)

          Niech ktoś jeszcze napisze,że "kiedyś jeździło się lepiej"... Akurat wam się udało,a ilu kozaków leży na cmentarzach?

          PS. Tak,wiem,że nie wszystkie zarejestrowane auta jeżdżą, a jeszcze trzeba policzyć osobokilometry. Tym niemniej liczby nie kłamią i nie czują nostalgii.

          • 4 0

      • Ta Twoja wypowiedz mija sie z prawda (3)

        Tak jak poprzednik napisal jeszcze w 1968 a moze i pozniej droga do W wy bla okropna.Przypomne tylko ze na terenie Zulaw duze odcinki byly wylozone kostka,ze nie bylo obwodnicy Elblaga i Pasleka.Znalem b. dobrze odcinek od Gdanska do Maldyt bo od 1958 do 1972 jezdzilem na wakacje nad jezioro Narie k. Moraga.Przypomne jeszcze ze w poblizu Koszwal lub Przejazdowa droga krzyzowala sie z torem kolei waskotorowej,ktora zlikwidowano po zderzeniu ciezarowki z kolejka;niestety roku nie pamietam

        • 13 2

        • z ciekawości (2)

          jak wyglądała w tamtych latach przeprawa przez wisłę i w którym roku most w kiezmarku wybudowali?

          • 1 0

          • do ok. 1974 roku (1)

            jeździło się przez Kiezmark (dawny ślad drogi jeszcze jest ) przez most pontonowy na prawo od obecnego patrząc w stronę Elbląga. Obwodnica Elbląga zaś była częściowa od obecnego węzła Elbląg Południe do Elbląga wschód. Była to część tzw. berlinki wybudowanej jeszcze przed II wojną światową . Jeździło się po płytach i jednej jezdni.

            • 1 0

            • Dokładnie - w takim Kiezmarku,czy Miłomłynie można zjechać na odcinki "starej" drogi - inny świat....

              • 1 0

      • czlowieku pod koniec lat 90tych tak własnie było. zawijasy po wioskach, idoci na trzeciego

        i zawsze na calej trasie mijalo sie kilka samochodow ktore niestety mialy przymusowa przerwe w podrozy

        • 12 2

    • ... bo kosiarką się nie jeździ po krajówkach

      • 9 5

    • Teraz też ciężko traktor wyprzedzić (3)

      bo jak już jedna strona uzyska dostęp do środka jezdni to przez 20km idą na trzeciego. Dodam, że w 1995 roku od Rafinerii Gdańskiej do zjazdu z Wisłostrady na Katowice jechałem 3:00h. Pociągiem z głównego w Gdańsku na centralny w Warszaawie - ok 3:20h.
      JA SIĘ PYTAM GDZIE JEST K***A 19 LAT ROZWOJU TEGO KRAJU ???? GDZIE SĄ PIENIĄDZE WYDANE W TYM CZASIE NA DROGI I KOLEJ ??

      • 15 34

      • Nie bardzo wiadomo o co ci chodzi. Wszyscy wsiedli w samochod i focha strzelaja, ze tloczno. Chcesz zabetonowac caly kraj, zebyscie mogli sobie jezdzic? To jest ten twoj postep? Jesli pociagiem szybciej to wsiadaj w pociag. I nie bluzgaj.

        • 24 7

      • " od Rafinerii Gdańskiej do zjazdu z Wisłostrady na Katowice" to musiałeś nieźle kozaczyć. Pocałuj dzisiaj żonę i powiedz,że

        masz szczęście,że nie jest wdową.

        • 16 3

      • Racja

        No, ciężko traktor teraz wyprzedzić bo ciężko go spotkać na drodze

        • 2 0

    • (1)

      Kasa z UE się przydaje, chociażby na modernizację dróg.

      • 8 3

      • Dziękujemy UE :)

        • 2 2

    • (3)

      Kiedyś to prawie każdy zjeżdżał na pobocze, nawet ciężarówki i nie było większych problemów z wyprzedzaniem. Teraz już tego prawie nikt tego nie robi ale to może nawet dobrze przy takim natężeniu ruchu...

      • 11 4

      • (2)

        Tak sie sklada, ze na poboczu moze ktos isc, albo stac, jechac rowerem. Wiec to chyba niezbyt madre bylo??

        • 7 6

        • Zależy. W nocy oczywiście nikt tego nie robił, ale w dzień przy dobrej widoczności często się zdarzało (1)

          .. i nie było w tym nic złego, o ile wyprzedzający zdawał sobie sprawę, że pojazd wyprzedzany może w każdej chwili być zmuszony do zjazdu z pobocza - zatem wyprzedzać trzeba było w miarę sprawnie.

          Obecnie kierowcy rozleniwieni drogami o kilku pasach ruchu, wyprzedzają często w trybie ECO, stąd jest całkiem zrozumiałe, że zjeżdżanie na pobocze może przynieść więcej szkody niż pożytku

          • 4 2

          • problemów nie było - były tylko śmiertelne wypadki

            • 1 0

    • wyborcza kiełbaska dla fanów TVN-u (1)

      • 5 14

      • Jak czytam takie wpisy, to jestem za zakazem wjazdu dla pisklakierów na nowe drogi...

        • 8 3

    • kiedyś to ruchu nie było, nie przesadzaj
      auto raz na jakiś czas

      • 0 0

    • Potrzebna jest trasa expresowa do Bydgoszczy i Poznania!!!!

      • 0 0

    • I tak najlepiej sie wlatuje przed Łomiankami z predkoscia 170 km/h. Czujesz ze w aucie masz zawieszenie :) Skacze jak zabka ;)

      • 0 1

  • I gitara gra ! (7)

    Byłe tylko na Żuławach zrobiono b. solidne podłoże, żeby droga nie siadała !

    • 106 3

    • do W-wy najczęściej podróżuję samolotem !

      • 18 7

    • sorry, 90% cena, 5% jakość (gwarancje) (2)

      Skoro kryterium w 90% jest cena o o jakiej jakości piszesz :)

      • 3 8

      • (1)

        Przecież wytyczne co do jakości będą szczegółowo opisane w dokumentacji technicznej. Wystarczy patrzeć na ręce wykonawcy, przecież takiej drogi nie robi się w piwnicy w jeden wieczór, tylko przez wiele miesięcy...
        Trzeba mieć profesjonalnych i dobrze opłacanych inspektorów nadzoru, którzy nie przepuszczą żadnego odstępstwa od wytycznych jakościowych i trasa będzie jak marzenie... Jeśli wykonawca da nie taki asfalt, to niech go zabiera z powrotem, bo inaczej nici z podpisania faktury... Proste, nie? (chyba jednak nie dla wszystkch).

        • 16 1

        • Nareszcie

          Nareszcie mądra wypowiedź odnośnie kryterium ceny w przetargach.
          Nie mogę już czytać komentarzy ignorantów, którzy uważają, że kryterium ceny jest do niczego. Czy wy myślicie, że jak się robi przetarg na drogę to się rysuje na mapie kreskę i mówi zróbcie tyle km drogi kto da mniej ten wygra?
          Obojętnie jakie kryteria się wymyśli to jeśli nie będzie dobrze opisanego przedmiotu zamówienia, wytycznych z czego jak itd ma być zrobiona droga i nie będzie później pilnowana realizacja drogi to wykonawce często i tak będzie próbował pójść na skróty stosując gorsze materiały itp budując Problem wcale nie jest w kryterium ceny.

          • 8 0

    • (2)

      A Gdynie, Rumie, Rede i Wejcherowo sie olewa z obwodnica polnocna...

      • 1 0

      • A po co tam obwodnica ? Gdzie to jest ? I co sobą reprezentuja te wioski ?

        • 0 1

      • Wejczerowo?

        • 0 0

  • kilometr za około 75 mln pln... (18)

    bez komentarza - wiem, że w tym są mosty ale kilometr takiej samej drogi w innych krajach według ich warunków technicznych a nie naszych jest o połowę tańszy, w czasie wydawania warunków technicznych nasi gestorzy sieci i instytucje urządzają sobie festiwal życzeń, powinno się ich karać strzałem w potylice jak za czasów nkwd

    • 45 90

    • Zanim popiszesz sie kolejny raz głupota, poczytaj i pomyśl (2)

      A potem pokaż przykład takiej drogi w podobnych warunkach gruntowych (niemal dwukilometrowa przeprawa przez rzekę) w jakimkolwiek kraju UE. Zobacz ile kosztował most pod Kwidzynem z kilkunastoma kilometrami jednojezdniowej dojazdówki bez bezkolizyjnych węzłów.
      Jestem bardzo ciekaw efektów Twoich poszukiwań.

      • 36 12

      • (1)

        most pod Kwidzynem kosztował 2 razy za dużo i tyle, jak wszelkie budowy w pl

        • 1 1

        • No tak,oczywistość,wszyscy to wiedzą,tylko nie budowniczowie mostów.

          • 0 0

    • (3)

      Nie ma to jak słuchać bezrefleksyjnie jak ktoś opowiada bzdury...
      w bajki o tym że rolnicy podlewają pomidory Domestosem żeby szybciej rosły też wierzysz???

      • 25 5

      • a podlewaja? (2)

        • 11 1

        • (1)

          a jak myślisz? ;)

          • 3 0

          • Przeciez wszedzie podlewaja. A Ludwikiem myją mięso.
            Amieriki nie odkryles.
            Tyle lat to jemy i co sie komu stalo ?

            • 0 0

    • Jak to dobrze, ze wszelkiej masci eksperci od ekonomii, architektury czy budownictwa za 3 dni ida do szkoly! (1)

      Bedzie spokojniej na forach

      • 57 7

      • Będzie gorzej, wracają z wakacji...

        • 5 0

    • (1)

      Czekam wyliczenia kosztu wybudowania 1 km odcinka trasy Słowackiego pod Martwą Wisłą!!! ;)

      • 15 3

      • A na co ty czekasz ? Przecież koszt tunelu jest znany od dawna.

        Wystarczy poszukać na stronie inwestora albo w ogóle gdzieś internecie.

        • 8 4

    • No to zgłoś się do przetargu i buduj! (1)

      Wynajmij taką firmę z "innego kraju", zrobią to według ciebie za 37,5 mln/km. Daj w przetargu cenę powiedzmy 60 mln/km. Na pewno wygrasz przetarg, a różnica zostanie ci w kieszeni.

      • 24 4

      • A kilometrow jest 40 :D

        • 0 0

    • jeden przykład poproszę

      Znajdź jeden konkretny przykład potwierdzający Twoje puste bezsensowne słowa

      • 4 1

    • czysta gra o kase (2)

      firmy sie zmowia i dadza najnizsza cene 7 x wieksza od ceny kosztorysowej. i potem podziela sie kasa i robota i kazdy przezyje a nie jeden

      • 2 6

      • jakiś przykład gdy najniższa cena była conajmniej 5x razy wyższa od kosztorysowej?

        bo ja tylko słyszałem, że te z najniższą ceną czasami bankrutują więc mi się nie spina ta logika ale może dlatego że ja jestem inteligentny a Tobie się tylko wydaje

        • 0 0

      • jasssne...

        wtedy się unieważnia przetarg, gamoniu...

        • 0 0

    • powiedział specjalista od niczego

      Trasa jest zlokalizowana na trudnym do budowy terenie Żuław, gdzie występują bardzo niekorzystne warunki geologiczne. W podłożu zalegają znaczne warstwy nienośnych gruntów. W związku z tym wszystkie elementy inwestycji zaprojektowano na specjalnie do tego celu wzmocnionym podłożu - tłumaczy Piotr Michalski, rzecznik gdańskiego oddziału GDDKiA. - A wiadukty i mosty zostały zaprojektowane na fundamentach posadowionych na palach.

      • 10 2

  • Do autora (1)

    Panie OPatryku - ponad 90% obiektów mostowych w Polsce ma fundamenty oparte na palach, Żuławy nie są jakimś ewenementem. Proszę poczytac na SSC kilka wątków o budowie autostrad (także już zakończonych) i popatrzeć na rysunki techniczne, jakie są często wklejane w postach userów.
    Powiem więcej - większość osiadań konstrukcji mostowych wynika ze źle wykonanego palowania - ostatnio na wschodniej obwodnicy Lublina trzeba było rozbierać fragmenty drogi, bo wykonawca z oszczędności skrócił pale.

    • 25 7

    • Wikszośc nieplanowanych osiadań

      Bo osiadanwszystko, grunt zeby siadło tyle, ile się zaprojektowało

      • 0 0

  • Donek obiecał w EXPOSE (6)

    Że do końca 2013 cała S7 z Gdańska do Warszawy będzie miała rozstrzygnięte przetargi na budowę.

    Mamy koniec 2014 i dalej wszystko w powijakach..

    Ajjj Donek powinniśmy wytarmosić za dziubek
    Nie ładnie to tak kłamać.

    • 92 56

    • bo on tylko obiecuje ale ciemny lud to kupuje i nie rozlicza na wyborach (2)

      • 30 17

      • Józefie Bonk - nie minusuj

        • 16 11

      • Specjalistami od ciemnego ludu są ludzie Polskęzbawa, a nie Tusk

        • 21 16

    • Zdążą na Euro? Bo Donald obiecał

      • 24 8

    • Lepiej rok poczekac i wszystko dobrze przygotowac niz brac na lapu capu pierwsza lepsza firme niewiarygodna z watpliwymi

      • 6 6

    • Jak mówi prezes Kaczyński w 2004

      Kategoryczne NIE dla wstąpienia Polski do Unii

      • 17 3

  • juz teraz wiadomo, że będzie to najdroższa droga na km w Europie.... (3)

    banda złodzieji i tyle w temacie, dlatego te drogi budują 25 lat dopiero zaczynają, a gdyby nie unia i to, ze muszą się rozliczać z kasy to by nic nie było jak to 2005!!!!

    • 33 58

    • Zmień dilera, a najlepiej przestań brać (1)

      Kocham takich znawców

      • 19 9

      • A ile kilometrów dróg wybudowano pomiędzy rokiem 1989 a 2004 ?

        Pozwól że przytoczę słowa pewnego klasyka:
        " ...Przez 7 lat zbudowano w Polsce 19 kilometrów autostrady.."

        • 4 0

    • bo ten 40km ma aż 32 mosty...

      • 11 3

  • Nazwa wskazuje '' Droga Ekspresowa '' ! Wiec chyba prace i uczciwy przetarg tez bedzie ekspresowo ? oby !

    Wszystko bedzie sprawnie , uczciwie i szybko bo jak cos jest ekspresowe to znaczy ze sprawnie i szybko bedzie zrobione w ciagu miesiaca ! Brawo i juz w tym roku oddane do uzytku jak w normalnym cywilizowanym swiecie a nie w bangabuszu gdzie trwa to kilka lat. Brawo ! Brawo !. Tak wiec za miesiac juz powinni wstege przecinac , kropidlami swiecic i jazda bo nowej pieknej drodze !.

    • 10 6

  • No to jedziemy: Hydrobudowa czy Mostostal? (15)

    • 12 6

    • O nie ! ...'' Inwestion Corporation Comercial International de Campaniera of del Company '' :)

      Zeby bylo cos to najpier nalezy powolac konsorcjum i kilka spolek aby prezesi mogli miec pole do dzialania . Ty myslisz ze budowa drogi to tak Hop Siup ? chlopie ! to wielka inwestycja i nie moze byc tak zeby se jeden szybko zbudowal bo to nieuczciwe :)))

      • 10 1

    • Raczej Budimex lub Strabag (3)

      Ostatnio oni i Dragados (potocznie zwany Długadosem ze względu na wybitną "terminowość" wykonywanych robót) biorą prawie wszystko. I może się skończyć tak jak z Hydro i PMX.
      Mam nadzieję, że weźmie to Skanska, dwa wielkie mosty zrobili, mają potencjał i doświadczenie.

      • 12 0

      • Skanska już od jakiegoś czasu nie chce wchodzić w duże projekty.
        Mam nadzieję, że zmienią politykę

        • 5 0

      • Skanska

        Fajnie by bylo. Robia solinie i szybko. Chociazby ostatni remont Grunwaldzkiej we Wrzeszczu. To bylo expresowe tempo.

        • 5 0

      • oni mają kasy juz od groma, wystarcza im male projekty bo nei chca ryzykowac

        • 0 0

    • (1)

      Może rajbud?

      • 3 4

      • Jestem przedstawicielem Mtm i to my będziemy budować

        • 6 3

    • i dla słoików z NO czy WML (2)

      i okolicznych wioch

      • 3 8

      • I dla mnie po drodze do pracy.

        • 4 1

      • a ty co? przesiedleniec z kresow czy niemiec?

        • 3 1

    • (1)

      MTM albo PUK Rumia

      • 4 2

      • Puknij się w czoło...

        • 1 0

    • Jak któryś z nich wygra to i w 2025 nie pojedziemy tym kawałkiem :)
      Chodzi mi o PMX lub Hydro ofkoz

      • 1 4

    • wakoz (1)

      • 2 0

      • los wakoz locos

        wiecznie żywi...

        • 1 0

  • Kto tym razem załapie się na zegarki, lub inne co nieco ? (1)

    • 38 21

    • gość

      W pełowskim Gdańskim jest tylu kandydatów żeby sprzedać się za zegarek, że ciężko będzie wskazać.

      • 2 1

  • (3)

    Lepiej zróbcie Trasę Kaszubską, a nie trasę dla krawaciarzy.

    • 36 85

    • Popieram!!! S6 na zachód jest tragiczna.

      Ale S7 tez ważna

      • 10 4

    • do roboty sie wez kaszubie a nie narzekasz (1)

      POLAK-nie kaszub

      • 12 11

      • i co wnosisz takim komentarzem?

        • 5 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Sprawdź się

Sprawdź się

Jaka trójmiejska firma jest przedstawicielem marki MINI?

 

Najczęściej czytane