• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Spadnie liczba miejsc w strefach płatnego parkowania

Maciej Korolczuk
14 grudnia 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Od 1 października, gdy wprowadzono strefę płatnego parkowania w Oliwie jest mniej aut. Wiosną na jezdni wymalowane zostanie dodatkowe oznakowanie. Od 1 października, gdy wprowadzono strefę płatnego parkowania w Oliwie jest mniej aut. Wiosną na jezdni wymalowane zostanie dodatkowe oznakowanie.

Wiosną we wszystkich Strefach Płatnego Parkowania w Gdańsku Zarząd Dróg i Zieleni wymaluje oznakowanie poziome. To oznacza, że w tych miejscach znacząco zmniejszy się liczba miejsc postojowych. Urzędnicy zastrzegają, że nawet jeśli takich znaków na razie nie ma, to kierowcy i tak muszą płacić za parkowanie w SPP.



Czy miasto powinno zawiesić pobór opłat do czasu wymalowania odpowiednich znaków w strefach?

Jesienią miasto, po wielu miesiącach nacisków, pytań i wątpliwości kierowców, uległo presji i zapowiedziało, że podporządkuje się wyrokom Sądów Administracyjnych i w Strefach Płatnego Parkowania uzupełni oznakowanie o wymalowanie poziomych pasów na jezdni (na podstawie zmiany Rozporządzenia w sprawie znaków i sygnałów drogowych 23 września 2013 r., która weszła w życie w lutym 2014 r.).

Zobacz więcej: Gdańsk pomaluje miejsca postojowe w strefie płatnego parkowania

Właśnie poznaliśmy pierwsze szczegóły planowanych zmian w SPP. We wtorek w Oliwie odbyło się kolejne spotkanie przedstawicieli Zarządu Dróg i Zieleni z mieszkańcami, na którym zaprezentowano strefę w nowym wydaniu dla tej dzielnicy. Podobne zasady zostaną wprowadzone także w pozostałej części miasta.

Strefa płatnego parkowania w Oliwie w przyszłym roku ma zostać powiększona. Strefa płatnego parkowania w Oliwie w przyszłym roku ma zostać powiększona.
- Oznakowanie poziomie pojawi się wiosną, bo teraz nie ma do tego warunków - tłumaczy Tomasz Wawrzonek, kierownik Działu Inżynierii w ZDiZ. - W Oliwie, ale i w innych dzielnicach dodatkowe oznakowanie będzie oznaczać ograniczenie miejsc postojowych.
I tak w Oliwie z 588 miejsc, na których odbywa się obecnie parkowanie pozostanie ich ok. 440. W Śródmieściu w rejonie ul. Dyrekcyjnej i Zieleniaka liczba miejsc stopnieje ze 178 do 132, przy Politechnice Gdańskiej z 309 do 232, a na Aniołkach z 270 do 204. Z czego to wynika?

- Malowanie pasów może się odbywać tylko w określonych warunkach technicznych i prawnych, a więc np. zachowania 1,5 m przestrzeni dla pieszych. Nie da się też wymalować pasów na gruncie - dodaje Wawrzonek.
Zobacz więcej: Strefy płatnego parkowania wymagają dużych zmian

Wiosną na bruku pojawią się więc białe linie i powstaną dwa rodzaje miejsc: dla posiadaczy abonamentów (mieszkańców) i ich gości. W praktyce dla posiadaczy abonamentów parkowanie pozostanie na dotychczasowych zasadach i w tych samych miejscach, ale pod warunkiem, że będzie ono zgodne z prawem o ruchu drogowym. Pozostali będą mogli parkować w SPP, ale tylko w miejscach wyznaczonych.

Wyznaczone miejsca o szerokości dwóch metrów pojawią się na jezdni i na części chodnika. Tam, gdzie będzie to możliwe, przy jednoczesnej woli mieszkańców - drogowcy zmienią organizację i wprowadzą ruch jednokierunkowy. Tam, gdzie miejsca będą wyznaczone, wnoszenie opłat będą kontrolować pracownicy ZDiZ, na pozostałych odcinkach - Straż Miejska.

Zobacz więcej: Miasto zlikwidowało dziki parking przy ECS, na granicy strefy płatnego parkowania

Niewiadomą pozostaje jeszcze opinia konserwatora zabytków. W kratkę wymalowany zostanie bowiem np. Targ Węglowy. Wątpliwości kierowców budzi też trwałość farby, którą zostanie pokryty bruk czy kwestia utrzymania miejsc postojowych i widoczności wymalowanych na nich linii w okresie zimowym.

Nasi czytelnicy dopytują też, czy mają obowiązek płacić za parkowanie w SPP zanim pojawi się tam dodatkowe oznakowanie. Pracownicy ZDiZ nie pozostawiają wątpliwości.

- Żaden z wcześniejszych wyroków, jakie zapadały w Sądach Administracyjnych nie wskazywał, by mieszkańcy zaprzestali wnoszenia opłat do momentu wymalowania oznakowania poziomego. Nasi pracownicy będą kontrolować kierowców do tego czasu na takich samych zasadach, co dotychczas - dodaje Wawrzonek.
Jakie koszty za postój?

Za pierwszą godzinę w SPP trzeba będzie zapłacić 3 zł, za drugą - 3,60 zł, trzecią - 4,30 zł, a za czwartą i następne - 3 zł.

Aby nowe strefy płatnego parkowania w pozostałych dzielnicach mieszkańcy przyjęli z większym zrozumieniem, władze miasta postanowiły znacząco obniżyć ceny abonamentów. Opłaty spadły do 20 zł miesięcznie. Jeszcze mniej - bo nawet 10 zł za miesiąc - płacą kierowcy, którzy wniosą opłatę za cały rok z góry (120 zł).

Jednak ci kierowcy, którzy chcą parkować samochód legalnie we wszystkich strefach płatnego parkowania muszą wnieść opłatę do ZDiZ w wysokości 500 zł miesięcznie.

W ubiegłym roku miasto z tytułu opłat za parkowanie w strefach płatnego parkowania uzyskało przychód w wysokości 4,4 mln zł (z czego 401 tys. zł pochodziło z opłat abonamentowych). Rok wcześniej do budżetu miasta wpłynęło 3,9 mln zł, a w 2013 r. - 3,7 mln zł.


W ubiegłym tygodniu miasto zlikwidowało darmowy, ale dziki parking na granicy płatnej strefy przy Europejskim Centrum Solidarności



Miejsca

Opinie (244) 2 zablokowane

  • Robmy dalej pod górkę ludziom. Szczególnie przy szpitalach. Brawo. (28)

    • 169 48

    • A może zbudujmy parkingi, tak jak obiecywaliśmy od wielu kadencji? (6)

      Lepiej brzmi? :)

      • 36 15

      • (4)

        i pierdylion mieszkań, i kwota wolna, i pińcet dla każdego

        • 17 5

        • buahahahaha, dobre, dobre

          trochę straszne ale i tak śmieszne

          • 7 3

        • i mieszknie dla młodych z wielkimi dotacjami, i ośmiorniczki na stołówkach szkolnych (2)

          • 1 3

          • (1)

            Nie chcemy żadnym ośmiomarniczek w stołówkach!

            • 2 1

            • i nie mów do mnie Misiu, mów do mnie tygrysie!

              • 3 0

      • jesli przez "my" masz na mysli ciebie i wspolnika - prosze bardzo

        za prywatne

        • 4 0

    • Pretensje miej do ludzi (1)

      Pojawił się cfaniak jeden z drugim, co myśleli, że bez linii nie będzie opłat, to się zdziwili.

      • 22 7

      • jaki cwaniak ....

        po prostu ktoś, kto potrafi czytać dokumenty ze zrozumieniem....

        • 0 0

    • (9)

      Wszystkie miejsca postojowe i parkingowe należące do miasta, powinny być objęte strefą płatnego parkowania. Z założenia, takie miejsca nie powinny znajdować się na chodnikach. Powinien zostać wprowadzony ogólnopolski zakaz parkowania na chodnikach.

      • 28 12

      • Pełna zgoda

        • 16 5

      • (1)

        ile można płacić za to samo? czy niemałe podatki płacone co roku nie wystarczą?

        • 17 8

        • Gdzie płacisz miastu za zajmowanie przestrzeni miejskiej przez Twój samochód ?

          • 14 9

      • Proponuję inny zakaz. (1)

        Zakaz posiadania samochodów. Zlikwidujemy sprzedaż aut. A może zlikwidujemy jezdnie.

        • 16 2

        • albo zakaz zakazywania

          ale jak 2 osoby się kłócą to która ma rację?
          a jak 3 osoby się kłócą i każda chce co innego to która ma rację?
          a co gdy 5 osób się kłóci i wszystkie mają trochę racji
          to która racja jest najmojsza?
          i jaką metodą głosowania wybierzemy metodę głosowania?

          • 7 0

      • (3)

        Ok. Zgadzam się z tobą ale.....
        Gdzie w takim razie parkować jak nie ma miejsc?? Choćby człowiek chciał płacić to miejsc nie ma. Tu nie chodzi o wygodę i cwaniactwo ale o chory system. Auto to juz nie luksus ale rzecz potrzebna wielu ludziom do pracy i życia. Miasto wydaje zgodę na budowę nowych biur , mieszkań , centrów handlowych ale nikt nie wymaga od deweloperów aby była wystarczająca ilośc miejsc postojowych. Deweloperka zarabia krocie. Niech budują 5 pięter w dół parking. Ale nikt nie chce bo za dużo to kosztuje. Mury oporowe to kasa. Ale czy nie jest chora sytuacja np w Oliwie. Na odcinku paruset metrów Oliwia Gate , Alchemia , Castorama , Leroy Merlin etc. To gdzie maja parkować?
        I proszę bez głupich odpowiedzi zeby dojechać tam komunikacją miejską bo lodówki tramwajem nie zabierzesz. Ani nawet telewizora.

        • 4 4

        • Kupując mieszkanie powinieneś rozważyć czy będziesz mógł zaparkować swój samochód. Posiadanie samochodu w centrum europejskiego miasta to luksus. W Berlinie na 1000 mieszkańców przypada 350 samochodów. W Gdańsku 550.
          Wszędzie tam gdzie wprowadzono płatne parkowanie skończyły się kłopoty ze znalezieniem wolnego miejsca.

          • 2 3

        • Tak na marginesie, nie ma problemu z dojazdem i zatrzymaniem się przed sklepami typu Lidl, Biedronka, Leroy Merlin lub Castoramą. Biurowce stoją w bezpośrednim sąsiedztwie kolejki elektrycznej, tramwajów i autobusów. Pracując w biurze nie musisz przemieszczać się stale po mieście.

          • 6 2

        • miejsca są tylko tobie się nie chce albo płacić 40 zł rocznie albo przejść 100 metrów = 60 sekund swobodnego marszu

          • 2 3

    • a co tam szpitale

      Kasa Misiu, kasa.

      • 8 3

    • ... a potem będzie... (4)

      ... jak to się mogło stać? Dlaczego przegraliśmy wybory? To pewnie wina braku demokracji...

      Jak ma się obywateli w 4-literach to potem tak jest, na koniec wielkie zdziwienie.

      • 10 5

      • no powiem Ci że od kilku lat jest to samo a Adamowicz dalej siedzi :D

        • 4 5

      • (2)

        ... a potem będzie rozdawnictwo i PRL bis. Za kolejnych kilkanaście lat ludzie znowu pójdą po rozum do głowy i wybiorą ....Jak się ma rozum w 4-literach to potem tak jest i na koniec jest wielkie zdziwienie.

        • 6 2

        • ... błąd, nie pójdą po rozum... (1)

          Nie poszli nigdy od 1990, pomimo tylu lat i wniosków jakie można by wyciągnąć kiełbasa przedwyborcza smakuje obywatelom zawsze.

          • 3 1

          • kiełbasa tuczy

            • 2 0

    • pod górkę ludziom robią kierowcy korzystający z samochodów na małe odległości

      kierowcy sami sobie gotują ten los.

      Ciekawe, ilu internautów rozumie, o co kaman.

      Dla niekumatych: samochód nie jest jedynym sposobem poruszania się po mieście. Korzystanie z samochodu utrudnia życie innym mieszkańcom miast i w olbrzymiej większości przypadków nie jest konieczne.

      • 4 1

    • ale tutaj KOD nie zaprotoestuje

      oni szukają demokracji , zgroza!

      • 1 3

    • zastrzegać to oni sobie mogą,,,,,

      zgodnie z zapisami, miejsca parkingowe powinny być odpowiednio oznakowane... tzn oznaczeniem poziomym... nie ma to mogą co najwyżej napisać list do świętego mikołaja

      • 0 1

  • Sami chcieliście (15)

    Tak się samochodziarze wykłócaliscie o te wymalowanie miejsc, że nie będziecie płacić bez oznakowania poziomego - to proszę bardzo :)
    Teraz będzie porządek.

    • 81 47

    • To niedobrze, że będzie porządek? ;) (4)

      • 20 4

      • (3)

        No mnie porządek cieszy. Ale to piękny przykład tego, jak samochodziarze sami sobie strzelili w stopę. Śmiać mi się z tego strasznie chce :)

        • 20 14

        • Ja jestem samochodziarzem... (2)

          ...ale przede wszystkim zwolennikiem przestrzegania prawa.

          • 25 1

          • i to w szczególności przez władzę (1)

            • 17 1

            • pambuk nie rychliwy ale sprawiedliwy

              i na drzewach będą wisieć narodowi socjaliści
              oraz agentura watykanu i knutina

              • 5 3

    • (5)

      Tu nie chodzi o klutnie tylko poszanowanie prawa przez miasto. Myślenie że u nas takie prawo się nie przyjęło lub nie sprawdza nie może być tolerowane. Inna sprawa jest upór miasta jeżeli chodzi o strefy płatnego parkowania. To jest ewidentny skok na kasę.

      • 16 15

      • A gdzie się podziewa poszanowanie prawa przez kierowców... (4)

        jak trzeba zostawić 1,5 metra chodnika dla pieszych, dla nie rozjeżdżania trawników, nie zastawiania skrzyżowań, przejść dla pieszych i dróg rowerowych, nie blokowania jezdni i przejazdów tramwajowych?

        • 26 5

        • (1)

          Kiepski argument. Na zasadzie mogę kraść bo inni tak robią.

          • 7 11

          • Raczej na zasadzie od innych wymagam przestrzegania prawa, sam robię jak mi wygodnie.

            • 4 1

        • zobaczymy te malowanki (1)

          czy zostawią te 1,5 m na chodnikach dla pieszych?
          jeśli tak to w niektórych miejscach zwężą jezdnię do jednego pasa, bo chodniki mają dokładnie 1,5 lub nawet 1 metr szerokości
          powinni od razu postawić też znaki z której strony pojazdy maja pierwszeństwo przejazdu, bo zrobi się bałagan i korki

          • 9 3

          • no to tam nie będzie linii i miejsc.

            • 8 0

    • no i super

      o to przecież wszystkim chodzi. Żeby były wyznaczone miejsca. Żeby był porządek, żeby samochody zniknęły z krzaków.

      • 13 1

    • Ten przepis (2)

      to szpecenie miasta.
      Kostka brukowa umazana białą farbą, wygląda jak na dalekim wschodzie.

      • 7 10

      • nie

        • 0 3

      • Jak społeczeństwo zachowuje się jak z dalekiego wschodu to i musi wyglądać jak na dalekim wschodzie - jak po dobroci nie skutkuje to trzeba siłą niestety.

        • 6 1

  • Szantażyk ilością miejsc, bo jaśniepaństwo z ZDiZ muszą pasy namalować? (2)

    No pewnie, po co mają być pełnowymiarowe miejsca, skoro można parkować obok siebie na grubość lakieru? Przejścia 1,5 m dla pieszych? Kto to widział takie fanaberie?!
    Że-na-da!!! Pewnie, że za samochody ściśnięte jak sardynki w puszce można więcej skasować, ale jaśniewłodarze nie wpadli na to, że w Gdańsku po prostu trzeba zbudować więcej parkingów? Chrzanią o tym od lat, a budują tylko więcej parkomatów. Że o kasowaniu 24/7 w lecie nad morzem już nie wspomnę...
    ZDiZ i spółka - zamiast się żalić na złe prawo, zacznijcie w końcu porządnie pracować!!!

    • 124 46

    • W punkt Panie, w punkt...

      • 13 6

    • I przestańcie pisać głupoty, że do czasu wymalowania trzeba płacić

      każdy, kto nie zapłaci i pójdzie do sądu, wygra sprawę i wiecie o tym doskonale. Więc po co pisać glupoty?Gdyby nie wygrywali juz byście na farbie oszczędzieli i na wiosnę pomalowali co najwyżej swoje biura, a nie linie parkingowe dla aut.

      • 8 6

  • (7)

    Są jakieś statystyki o ile np.zmniejszyła się liczba aut w centrum po wprowadzeniu stref płatnego parkowania? Czy aut jest tyle co było a urzędasy kolejny raz złupiły mieszkańców(kierowców) Pytanie kluczowe jest,dlaczego nie ma stref płatnego parkowania koło urzędu marszałkowskiego i miejskiego gdzie parkują urzędasy?PO trzeba rozliczyć ,a jej członków sprawdzać ,kontrolować i surowo karać!

    • 89 29

    • Potrzebuję coś załatwić, (1)

      płacę 1-3zł i zawsze mam miejsce.
      Tam gdzie nie ma płatnego stoją auta po 8-12h. a Ty jeździsz w kółko jak wariat szukając szczęścia.

      • 19 3

      • Prawda, jak jadę do Wrzeszcza to zawsze na Dmowskiego lub przy syrence coś zjadę - bez stresu.

        • 4 1

    • i dalczego na miejskim gruncie urzędasy parkują za darmo (teren UM)? (3)

      niech dla przykładu jeżdżą komunikacją miejską

      • 20 4

      • co wolno wojewodzie (2)

        to nie tobie smrodzie
        a teraz idź za stodołę zjedz jakąś książkę

        • 7 7

        • (1)

          Jakim prawem ty mi rozkazujesz,co mam robić ?Dobrze ię czujesz?Może się przedstaw.

          • 3 5

          • przegrałeś z mocą

            • 1 0

    • Statystyk nie mam, mogę się za to podzielić swoimi obserwacjami

      Przy Politechnice Gdańskiej faktycznie zrobiła się duża rotacja samochodów, zawsze idzie tam znaleźć miejsce do zatrzymania się na godzinę. Ilość samochodów zmalała, a chodnikami nagle da się przejść po ludzku, bez przeciskania na zostawionym skrawku miejsca.

      Czy jest lepiej? A owszem, jest.

      • 13 1

  • strzałeczka (1)

    Spora ta strefa parkowania w Oliwie

    • 25 9

    • Ale i tak jeszcze za mała

      • 6 3

  • to się nadaje do prokuratury (4)

    - Żaden z wcześniejszych wyroków, jakie zapadały w Sądach Administracyjnych nie wskazywał, by mieszkańcy zaprzestali wnoszenia opłat do momentu wymalowania oznakowania poziomego. Nasi pracownicy będą kontrolować kierowców do tego czasu na takich samych zasadach, co dotychczas - dodaje Wawrzonek.

    To jawne łamanie prawa i wyłudzanie opłat za parkowanie w miejscach, w których zgodnie z prawem nie wolno pobierać opłat bo nie są oznakowana jako miejsca do parkowania (płatnego) To takie jasne, że sąd nie musiał o tym wspominać. W innych miastach zaprzestano pobierania opłat do czasu wymalowania linii.

    • 136 15

    • Statystycznie 1/10 kierowców skieruje sprawę do sądu a to jest sukces.

      • 1 3

    • Nie chcesz płacić, to zawsze możesz iść do sądu.

      • 3 1

    • (1)

      "to się nadaje do prokuratury" - zgłosiłeś to do Prokuratury albo na Policję?

      • 2 0

      • i to się nadaje do prasy

        nogami do przodu

        • 1 2

  • I znowu miejsca parkingowe kosztem chodnika. Urzędnicy zamiast walczyć z patologią traktowania przestrzeni pieszej do cumowania, będą ją wspierali!

    • 29 12

  • Budyniowy terroryzm (9)

    Budyń potrzebuje zedrzeć kasę i tyle. Nowe strefy płatnego parkowania nie są niczym innym niż tanim zarobkiem.
    Co do pobierania opłat przed wymalowaniem miejsc- bezprawne. Bo skoro nie wyznaczono miejsc płatnych zgodnie z przepisami to skąd kierowca ma wiedzieć gdzie są ???? Ma czytać uchwały Rady Miasta w tym temacie????
    W sądzie urzędnicy przegraliby z miejsca.
    Mam nadzieję, że Budyń zostanie skazany za przekręty przy wypełnianiu oświadczeń. Sąd, który uchylił wyrok o warunkowym umorzeniu nie kierował się przesłankami formalnymi, a merytorycznymi wyraźnie wskazując, że charakter przestępstwa nie pozwala na umorzenie. Teraz możliwe są już tylko dwa wyroki: albo uniwinnienie albo skazanie. Zostanie skazany. I straci stołek.
    I ja czekam na ten moment bo gościa nie lubię. Między innymi za te nowe strefy parkowania.

    • 83 30

    • Jaki to trzeba mieć tępy łeb żeby po tym postem minusować??? (7)

      • 11 17

      • Sporo nauki przed Tobą. Ponadto uważam, że jej finał nie musi być pozytywny. Chciałbym się mylić.

        • 5 5

      • Jeszcze jedna refleksja. Naprawdę wpisujesz tutaj swoją opinię aby dostać "plusa" ?

        • 3 6

      • bo kmioty miasto nie zarabia na parkingach (4)

        wiem, ze dla was podludzi zarabiajacych 2-3tys 3zl za godzine to duzo, ale dla miasta to i tak koszt. To po to, zeby kazdy z was wsiokow nie mogl jechac i parkowac gdzie chce. Jak widac , dziala

        • 8 9

        • (3)

          szczególnie pod szpitalami

          • 4 7

          • jeśli jesteś notorycznie chory to zasługujesz na wypadnięcie z puli genetycznej (2)

            nic osobistego, używam twojej własnej logiki

            • 6 7

            • dziecko, skończ może najpierw gimnazjum... (1)

              • 4 6

              • chcesz powiedzieć, że śmierci się boisz?

                czyżby kolejny religijny lunatyk bez szkoły?

                • 4 2

    • a co ma do tego Budyń

      narodzie mów na temat ,na temat

      • 0 1

  • stara Oliwa (5)

    Dobrze,że w tekście wspomniana jest potrzeba opinii konserwatora zabytków. To po to były remontowane ulice Oliwy by teraz zamalować stary bruk oznaczeniami miejsc postojowych? Będzie "prześlicznie"...

    • 74 3

    • tak to jest jak chce się mieć ciasko i zjeść ciastko (1)

      kasa misiu, kasa!

      • 6 4

      • kolejny spiskowiec teoretyk amator

        idź za stodołę i zjedz jakąś książkę

        • 3 0

    • To są #pasypłażyńskiego

      • 2 1

    • (1)

      Zdaje się, że dosyć mocno optowaliście za SPP? W czym więc problem? Niech oznaczą to prawidłowo i widocznie.

      • 4 1

      • Nie przeczę, sam jestem za utrzymaniem SPP. Nagle okazało się, że nasza ulica wcale nie musi być zablokowana samochodami z Olivia BC. Ale to jedno - a malowanie dzielnicy w jeden wielki parking to drugie.

        • 3 4

  • Parkowanie

    Zakazać jazdę pojazdami ale pobierać opłaty za ubezpieczenie i miejsce do parkowania ! Będzie spokój i nie trzeba będzie się gimnastykować z miejscami do parkowania. Wystawić na każdym skrzyżowaniu pomnik dla BUDYNIA !!

    • 15 12

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Sprawdź się

Sprawdź się

Drywa to trójmiejski przedstawiciel marki:

 

Najczęściej czytane