• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Sposób na korki: adaptacyjne światła stop

Maciej Naskręt
1 października 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Pierwszym producentem aut wyposażonych w adaptacyjne światła stop jest BMW. Pierwszym producentem aut wyposażonych w adaptacyjne światła stop jest BMW.

Adaptacyjne światła stop poprawiłyby bezpieczeństwo na drogach i może nawet zmniejszyły korki, gdyby były... legalne. Najpierw trzeba zmienić prawo.



W autach marki Mercedes adaptacyjne światła stop po włączeniu pulsują. Widać to szczególnie na zdjęciu, wykonanym podczas długiego otwarcia migawki. W autach marki Mercedes adaptacyjne światła stop po włączeniu pulsują. Widać to szczególnie na zdjęciu, wykonanym podczas długiego otwarcia migawki.
W 99 proc. aut Światła stop informują jedynie o wciśniętym w podłogę hamulcu. Zarówno podczas niewielkiego wytracania prędkości jak i awaryjnego hamowania, czerwone lampy zapalają się zawsze z jednakową mocą. To rozwiązanie powoduje niejednokrotnie perturbacje w ruchu. Widząc hamującego kolejni kierowcy także hamują, często zbyt gwałtownie. Z perspektywy jednego kierowcy strata czasu na powrót do normalnej prędkości nie ma znaczenia, ale gdy zsumujemy "straty" wszystkich podróżujących, okazuje się, że jest tego znacznie więcej.

Utrudnienie przynajmniej częściowo zniwelować mogą adaptacyjne światła stop, które stanowią zazwyczaj dwa lub trzy źródła światła o barwie czerwonej. Znajdują się one po obu stronach tylnej części pojazdu. Zapalają się kolejno - w zależności od siły nacisku kierowcy na pedał hamulca. Łatwo wtedy określić moc hamowania auta przed przednią szybą i bez trudu dostosować do niego prędkość.

Upowszechnienie adaptacyjnych świateł stop pozwoli usprawnić ruch aut poruszających się w korku. Kierowcy jadący za autem wyposażonym w tego rodzaju oświetlenie, nie będą zmuszeni nadmiernie dociskać hamulec.

Na poprawę bezpieczeństwa ruchu w autach wyposażonych w adaptacyjne światła stop wpływa dodatkowa czerwona lampa stroboskopowa lub ponadstandardowy zespół diod typu LED. W czasie awaryjnego hamowania włączają się i świecą światłem pulsacyjnym z częstotliwością 3 Hz.

Aktualnie adaptacyjne światła stop mają pewne ograniczenia. Problem stanowi między innymi ich nieuregulowany prawnie kształt i sposób funkcjonowania. Wiele państw, w tym Polska, nie dopuszcza używania świateł stroboskopowych - pulsujących - jako stop. Tego rodzaju oświetlenie może wywoływać niepożądany efekt stroboskopowy - nieprawidłowe wrażenie zwolnienia, pozornego zatrzymania, a nawet odwrócenia kierunku ruchu.

Pierwsze auta wyposażone w adaptacyjne światła stop pojawiły się w Niemczech. Konstruktorzy BMW jako pierwsi w 2004 r. zainstalowali tego rodzaju oświetlenie w autach seryjnych. Teraz robią to m.in. inżynierowie Opla, Mercedesa i Forda.

Mimo braku norm w zakresie sposobu instalacji w autach adaptacyjnych świateł stop, jest wiele firm, trudniących się ich montażem, a właściwie przerabianiem standardowych instalacji elektrycznych. Przerobienie układu elektroniki kosztuje od 300 do 1500 zł. Cena uzależniona jest od marki auta.

Póki co, auta wyposażone w adaptacyjne światła stop rzadko można napotkać na polskich drogach. Dlaczego? Jest to dodatkowe wyposażenie nowych aut i przy tym bardzo kosztowne. Klienci rezygnują z tego rozwiązania. Niemniej warto w nie zainwestować, choćby ze względu na poprawę bezpieczeństwa.

Opinie (80)

  • Bardzo dobry pomysł! (1)

    Popieram w 100 procentach!

    • 14 32

    • nie pomogą na tych co blokują skrzyżowania stojąc na środku

      • 18 1

  • pozbadzcie sie najpierw zlomow z ulic (8)

    starych passatow 4-sladow,golfow na gaz,polonezow GWE. Wtedy bedzie bezpiecznie

    • 52 35

    • (1)

      i Ciebie też ??

      • 9 5

      • A mojom syręke?

        • 4 1

    • wpadnij na moje podworko (2)

      sasiad ma audi 80 rocznik 1988 stan bdb zero oznak rdzy(ocynk) silnik chodzi idealnie(instalacja gazowa). jest w lepszym stanie niz nie jedno autko 2-3letnie :]

      • 10 4

      • ktory raz silnik wymienial? (1)

        • 2 3

        • oczywiście

          jak Ty czegoś nie ogarynasz swoim rozumem to znaczy, że niemożliwe..
          Dzieci neostrady... echh..
          A muzyka dla Ciebie rozpoczyna się od Rihanny zapewne.

          • 0 0

    • he he he (1)

      Od jakiegoś czasu jedynymi kierowcami, którzy stwarzają zagrożenie, gdy ich mijam są kierowcy pojazdów oznaczonych tablicami GD. Ciekawe dlaczego? Czyżby słoma wychodziła z bucików?

      • 3 2

      • jak stoisz z podniesioną maską na środku skrzyżowania to każde auto nie tylko z rejestracją GD będzie dla Ciebie zagrożeniem...

        • 5 0

    • to kup wszystkim auta....

      • 1 0

  • Żeby nie hamować gwałtownie, wystarczy trzymać odpowiedni dystans. Mając kilka dodatkowych sekund w zapasie, łatwiej jest (18)

    ocenić sytuację Pozdrawiam osoby, które uwielbiają siedzieć na zderzaku! Czasem, jak stoję w korku i mi włażą na zderzak, to włączam wsteczny - wyraz miny jest bezcenny! :)

    • 75 22

    • Najgorsi są na obwodnicy w godzinach szczytu, jak jest sznur aut, to tacy się pchają prawie na barierkę, byle wyprzedzić jedno auto

      • 15 3

    • (4)

      Stajesz na światłach, za tobą koleś na skuterku.... Ty 2 razy gazujesz, kiedy zbliża się zielone, a krótko po gazowaniu wbijasz wsteczny. Mina kolesia bezcenna...

      • 3 19

      • TYLKO NIE ZAPOMNIJ puścić sprzęgła

        • 10 0

      • i w jakim celu to robisz?

        masz jakiś problem z głową?

        • 24 2

      • ciekawe jak zobaczyłeś wyraz jego miny jak pewnie był w kasku?

        • 12 2

      • łaaaaał ale kozak jestes.....

        • 1 1

    • Trzymać dystans !!! (2)

      Kilka lat temu jechałem na grzyby, za mną sunął szybki " Gość". Jechał mi na zderzaku 2-3 km, a przed nami ... nikogo. Wkurzony tą jazdą , na prostym odcinku drogi dałem kierunkowskazem sygnał - mijaj. On na zderzaku dalej mi siedział. Wtedy rzekłem do żony : za moment będę hamował, trzymaj się !. Hamulec, pisk opon za mną, i " gość" już jest 50 m za mną, jedzie grzecznie,ale wymachują rękami, kłócą się między sobą. Jest ODSTĘP. Wymuszony, ale jest !!! Nie polecam naśladownictwa !

      • 21 1

      • takim jak ty robię to samo po chwili, tyle że do zera i wysiadam z auta... (1)

        • 0 4

        • Ja wtedy też wysiadam i wsiadasz z powrotem do swojego brum bruma

          • 2 0

    • włączasz wsteczny i co ? (7)

      Nie rozumiem :] Akurat mam przedni zderzak do roboty, więc przydał by się taki sponsoring :]

      • 5 2

      • muczaczo, ale to ty zapłacisz ze swojego OC, bo prędzej ja udowodnię policji, że mi się wpi%łeś w tył, niż Ty, że ja wjechałem (5)

        na wstecznym :)))

        • 3 7

        • powiadasz :] (4)

          przy korkach świadków nie ma ? Aby udowodnić trzeba mieć dowody :]

          • 2 4

          • tu nie ma co udowadniać, bo werdykt będzie jednoznaczny - winny jest ten, który znajduje sie z tyłu (3)

            a policja ci powie "no, panie... nie zachował pan odpowiedniego dystansu do auta z przodu.." już nie raz przerabiałem takie akcje... mój tylny zderzak - to moja kura, co znosi złote jaja :) Parę razy przy%lę takim pedałom na wstecznym, i mam na paliwko na pół roku :)

            • 1 7

            • to pierwszy raz musiał byś się zdziwić :) (2)

              lubię takich niedzielnych kierowców, co najmądrzejsi są na necie :)

              • 5 1

              • jak jesteś takim muczaczo, że siedzisz na zderzaku, to do zobaczenia codziennie na spacerowej. Niestety w niedzielę wolę zostać (1)

                w domu.

                • 1 4

              • hehe

                no tak, w niedzielę najlepiej posiedzieć na necie i troszkę się ponapinać :]

                • 5 0

      • hahahahaha..

        ciekawe jak udowodnisz ...?

        Jak mi wskakuje ktos na ogon , na centymetry szczegolnie na obwodnicy to wlaczam przeciwmgielne, czerwone dziala jak plachta .... on po hamulach a ja odjezdzam....

        • 2 1

    • wszystko ok, ale przeginka z tym wstecznym poniewaz powodujesz tym dodatkowe zagrozenie.

      • 3 0

  • (2)

    Nie widzę potrzeby stosowania takich świateł, one tylko zmniejszyły by czujność kierowców. A na korki najlepszy jest autobus.

    ps. Ja też lubię wrzucać wsteczny lub lekko hamować jak mam pedała na zderzaku.

    • 33 6

    • szczególnie podczas jazdy

      a tiepier rakietu

      • 4 0

    • jeżdzisz byle czym to ci został tylko wsteczny albo hamowanie

      ja naciskam klakson i zdmuchuję szroty co jadą przedemną

      • 0 1

  • Mam takie (5)

    z przodu ledy z tylu ledy.
    180KM 4WD zimy sie nie boje w korkach nie stoje,wszystkich lewym pasem loje.

    • 12 24

    • (1)

      jo

      • 0 1

      • NO

        a jak

        • 1 0

    • sam raz na plug do odsniezania (1)

      dobry rozwiazaniel bo mozesz w zime za pluga robic i zaspy zgarniac...

      • 0 0

      • moge

        ale nie bede ...
        Zbytnio zawsze sie spiesze.A zreszta,moj TURBOLOT to nie Spolka z.o.o

        • 1 0

    • szczególnie w korku lewym,

      wiecej takich idiotów na drodze to bedzie "lepiej"

      • 0 0

  • Takie myślenie, to patologia! (3)

    "Z perspektywy jednego kierowcy strata czasu na powrót do normalnej prędkości nie ma znaczenia, ale gdy zsumujemy "straty" wszystkich podróżujących, okazuje się, że jest tego znacznie więcej."
    Takie myślenie to patologia!
    Powinno być więcej dróg i parkingów a nie wymyślanie jak upchać więcej samochodów.
    Może podoczepiamy autka jak wagoniki na Słowaka, będzie lepiej!

    • 12 4

    • takie myślenie to bujanie w obłokach...

      nie będzie więcej dróg i nie będzie więcej parkingów marzycielu, więc nie rozumiem dlaczego uważasz, że patologią jest myślenie o najlepszym zagospodarowaniu tego, co się ma...

      • 1 2

    • Otóż właśnie nie patologia

      Można naprawde lepiej poukładać ruch na ulicach.
      Najlepszy dowód - Podwale Przedmiejskie i zmiana ustawienia świateł, która mocno skróciła korki w czasie szczytu.
      A przecież obwodnice południową dopiero buduja... To nie ona pomogła.

      Można? Można. Tylko trzeba myśleć.

      Myślę o tym zawsze gdy stoje na czerwonym świetle, a przede mną puściuteńkie skrzyżowanie. Żywej duszy. A ja stoję i czekam.

      • 3 0

    • "Powinno być więcej dróg i parkingów a nie wymyślanie jak upchać więcej samochodów."

      Dróg zawsze będzie za mało. Nie da się zrobić tylu dróg i parkingów, żeby nie było korków. To droga donikąd.

      • 0 0

  • Nie ma to sensu przy mentalności polskich kierowców (1)

    To będzie tylko ułatwienie dla wszystkich pseudokierowców dobierających się do dupy innym kierowcom. Widząc, że hamowanie jest niewielkie, będą mogli jeszcze pewniej siedzieć na zderzaku, bez rzadnego ryzyka.
    Proponowałbym zamiast tego wprowadzić do seryjnej produkcji systemów autodestrukcyjnych, które uruchamiałyby się w sytuacji zbytniego zbliżenia się do poprzedzającego auta, przejechania na czerwonym świetle, wyprzedzania na trzeciego, nieużywania kierunkowskazów i w jeszcze kilku innych.

    • 24 3

    • Tak popieram zrobić twardszy dach a w fotelu kierowcy katapultę.

      • 1 0

  • po tytule artykułu sądziłem ( ja głupi ), że będzie mowa o... (1)

    poprawie głupio ustawionej sygnalizacji świetlnej

    • 40 0

    • kutwa,

      ja też?!

      • 0 0

  • Ja rozumiem, takie światła na autostradzie, (3)

    ale co mają do tego korki?

    • 17 3

    • Dokładnie. (2)

      W korkach i tak bardziej sie obserwuje całe auto a nie akurat światła stopu. Co to za prędkości - 5 km/h - też mi gwałtowne hamowanie!

      Na autostradzie za to - faktycznie - ma to znaczenie. Nieraz trudno ocenić czy auto tylko hamuje o 10-20 km/h, czy własnie się zatrzymuje. Dlatego dobrym zwyczajem jest włączanie świateł awaryjnych gdy jest niespodziewana sytuacja.

      • 5 0

      • i to wystarczy

        • 3 0

      • jak się napatrzyłeś na to np. w niemczech

        to podpowiem Ci, że to żaden zwyczaj, tylko wiele samochodów ma system awaryjnego hamowania, który te światła uruchamia przy bardzo gwałtownym wytracaniu prędkości:D

        • 1 0

  • zda się to psu na budę

    • 15 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorska Giełda Modeli Samochodów

kiermasz

Cars for Cause 3city

zlot, imprezy i akcje charytatywne

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Sprawdź się

Sprawdź się

Firma Walder to trójmiejski przedstawiciel:

 

Najczęściej czytane