• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Temperatura w tramwajach do zmiany?

Marek
23 lutego 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Zdaniem czytelnika, przy ustawieniu temperatur w pojazdach, trzeba zwracać uwagę na warunki panujące na zewnątrz Zdaniem czytelnika, przy ustawieniu temperatur w pojazdach, trzeba zwracać uwagę na warunki panujące na zewnątrz

Bieżące regulowanie temperatury w tramwajach to pomysł czytelnika na to, by zapewnić pasażerom większy komfort podróżowania. - Ustawianie sztywnych temperatur, bez uwzględnienia aktualnych warunków zewnętrznych, to najgorsza rzecz, jaką można zrobić dla ich zdrowia - uważa pan Marek.



Czy zdarzyło ci się wysiąść z tramwaju, bo było w nim za gorąco lub za zimno?

W środę informowaliśmy, że w 20 tramwajach kursujących po Gdańsku zamontowane zostaną urządzenia do pomiaru temperatury. Wyniki pozwolą ocenić, czy istnieje potrzeba regulacji jej wysokości w pojazdach.

Obecne wytyczne spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje mówią, że zimą w pojeździe ma być 18 st. C, a latem temperatura powinna być o dwa stopnie wyższa. I właśnie do nich odnosi się w liście pan Marek, nasz czytelnik.

Oto jego spostrzeżenia:

Po przeczytaniu artykułu w końcu wiem, o co chodzi z wiecznym niedostosowaniem temperatur w tramwajach. Czy pracownicy spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje zdają sobie sprawę z tego, że ustawianie sztywnych temperatur, bez uwzględnienia aktualnych warunków zewnętrznych, to jest najgorsza rzecz, jaką można zrobić dla zdrowia pasażerów?

Problemy i latem, i zimą

Wyobraźmy sobie sytuację zimą, kiedy na zewnątrz panuje temperatura - 10 stopni Celsjusza, a w tramwaju jest 18 stopni. Pasażer po wejściu ma dwa rozwiązania: albo siedzi okutany w tramwaju i zaczyna się pocić, po czym wychodzi na zewnątrz i doznaje szoku termicznego, zostaje przewiany i choroba gotowa, albo musi się rozebrać zaraz po wejściu i ubrać przed wyjściem, co często jest trudne do wykonania w tłoku i da się zauważyć, że tego typu "rozbieranki" wykonuje znikoma część pasażerów.

Jeszcze gorzej jest latem. Ustawienie 20 stopni to jakiś horror. Tramwaje nagrzewają się od słońca, co jest normalne. W związku z tym przy szczególnie słonecznych dniach klimatyzacja nie ma szansy nawet dojść do takiej temperatury i wieje cały czas z dosyć mocną siłą mroźnym powietrzem. Nie wiem, jaka temperatura nawiewu jest ustawiona latem w tramwajach, ale jest odczuwalna jako mroźna, szczególnie jak ma się pecha stać prosto pod nawiewem. O to w Pesach nie jest wcale trudno.

Nikt nie mierzy temperatury odczuwalnej

Według aktualnych światowych zaleceń klimatyzacja powinna być ustawiona tak, aby po wejściu do klimatyzowanego pomieszczenia odczuwalna temperatura była niższa nie więcej niż 5-6 stopni w porównaniu do odczuwalnej temperatury na zewnątrz. W przeciwnym razie organizm zostaje narażony na choroby górnych dróg oddechowych, od przejściowego bólu gardła i przeziębień zaczynając, na anginie ropnej kończąc. Podkreślam słowo "odczuwalna".

Na odczuwalność temperatury znaczący wpływ ma przede wszystkim siła nadmuchu klimatyzacji. Zdarzało mi się niejednokrotnie korzystać z tramwaju latem, np. w godzinach wieczornych, gdy temperatura na zewnątrz była w okolicach 10 stopni, a po wejściu do tramwaju odczuwało się panującą w nim temperaturę jako niższą, właśnie z powodu temperatury nawiewu i jego siły.

Jeszcze gorzej jest, gdy panuje słoneczna pogoda, jest upał, na zewnątrz 30 stopni w cieniu, brak wiatru. Na przystanku odczuwane będzie może nawet i z 35 stopni. Po czym wchodzi się do tramwaju, który ma docelową temperaturę ustawioną na 20 stopni i jednocześnie ma się pecha, że jedyne wolne miejsce do stania jest pod nawiewem, bo nikt tam nie chce stać, a tam odczuwalna 10 stopni albo i niżej.

Zagrożenie dla starszych i niemowląt

W ten sposób sam kilkukrotnie nabawiłem się przez tramwaje anginy, które spowodowały konieczność brania antybiotyków, zwolnienie z pracy, utracony zarobek. W pewnym momencie, po kolejnym takim przypadku, rozważałem podanie spółki do sądu o odszkodowanie. Nie wspominam już o tym, że dużo częściej zdarzało się, że po przejeździe tramwajem wieczorem i następnego dnia po prostu bolało mnie gardło, bywałem lekko przeziębiony. Na całe szczęście zmieniłem miejsce pracy, na takie, które nie wymaga korzystania przeze mnie z tramwajów i problem rozwiązał się sam.

Jest rozwiązanie

Pomysł badania temperatur w tramwaju i wyciąganie tylko na podstawie tego wniosków uważam za chybiony. Termometry pewnie wskażą, że temperatura jest wyższa niż 20 stopni, zostaną wyciągnięte wnioski, że klimatyzację trzeba ustawić jeszcze bardziej agresywnie i zamiast lepiej będzie gorzej albo tak samo.

Co byłoby znacznie lepszym pomysłem? Przede wszystkim trzeba wprowadzić dynamiczne ustawienia temperatury, zachowując zasadę różnicy 5-6 stopni (może być nawet brana pod uwagę temperatura mierzona termometrem, to i tak będzie postęp). Należałoby zmierzyć temperaturę w tramwaju, w miejscu pobytu pasażera, a następnie skorygować ją do temperatury odczuwalnej na podstawie prędkości ruchu powietrza z nawiewu, również w miejscu pobytu pasażera. I dopiero na tej podstawie wyciągać wnioski, czy klimatyzacja jest ustawiona dobrze, czy nie.
Marek

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Miejsca

Opinie (109) 3 zablokowane

  • (3)

    No i jest! Ogrzewanie jak ciepło klima jak zimno ;)

    • 42 2

    • (1)

      Narzekacie jakbyście pół dnia w tych tramwajach spędzali.

      • 4 8

      • Niestety wystarczy te 20-30 minut i ma się dosyć

        • 11 3

    • Ja myśle ze kierownictwo w Ztm do zmiany

      Koniec z tymi debilnymi rozkładami autobusy nie przyjeżdża a pan który odbiera tel jakiś debil każe czekać na następny który będzie za 30 min

      • 5 2

  • Kiepsko z tym (1)

    W lato w Kasselach (1161-1176) z klimatyzacji leciało ciepłe powietrze, w Pesach było dobrze ale zdarzało się że było bardzo zimno jak w zamrażalniku, ale to nie jest najgorsze bo podczas zimy gdy jest za ciepło w tramwaju idzie się ugotować i nie idzie wytrzymać

    • 47 3

    • bajer polega na tym że paru będzie pasowało ale przyjdzie PANIUSIA HRABIANKA i bedzie strzelać z d... że jej zimno

      • 8 2

  • Jeszcze istnotniejsza dla zdrowia jest wilgotność powietrza (1)

    Przy ekstremalnie działającym chłodzeniu latem lub nagrzewaniu zimą powietrze w tramwajach jest suche jak pieprz. Zimą zostaje oddychanie przez szalik - mniej niezdrowo jest się "zagotować" niż przesuszyć śluzówkę.

    • 25 3

    • to właśnie autor artykułu powiedział (pośrednio), temparatura odczuwalna jest zależna od wilgotności

      reguluj temperaturę odczuwalną
      i wszystkie problemy są rozwiązane

      • 8 0

  • najbardziej lubie podróżować pkp gdzie termostat jest zapsuty i jest 40 stopni ciepła

    A lampa świetlówka miga jak w horrorach, moi wspoltowarzysze co chwilewychodza na papierosa i wracają cali śmierdzący

    • 67 3

  • powinni brać przykład z Niemców! (7)

    • 9 5

    • moze lepiej nie, kupilismy od nich tramwaje dortmundy (4)

      najgorsze scie*wo jakie jezdzilo po torach ever. Ciasno, nie wygodnie, i do tego sie jeszcze psuja.

      • 1 8

      • (1)

        Jak Dortmundy przyjechały do Polski były w znakomitej formie (kilkudziesięcioletnie tramwaje!) . Niestety, my zaczęliśmy w nich grzebać i nie potrafimy utrzymać w dobrym stanie technicznym.

        • 11 2

        • Trza było kupić tramwaje od firmy Maybach

          • 0 0

      • (1)

        to po co kupowali

        • 1 1

        • Niemiec płakał jak sprzedawał

          • 4 3

    • Nein danke!

      • 1 2

    • Ci to lubili przygrzac

      • 0 0

  • (5)

    Jest za gorąco, chodzimy w kurtkach, szalach, czapkach a w tramwaju ma być 18 stopni ? Jakaś paranoja. ludzie jak jest 18 stopni nikt nie idzie w czapce , szalu i kurtce zimowej. nie wiem co tu mierzyć. ostatnio wysiadłem z pesy bo była sauna. lepiej niech urzędnicy rozwiążą problem nie działającej zielonej fali oraz w ogóle świateł ustawionych tak, że tramwaje stoją wszędzie na każdych światłach.
    a ogrzewanie zimą max 10 stopni to wystarczy dla tego stroju , który na sobie mamy by było ciepło.

    • 65 11

    • ... (1)

      Przeczytaj jeszcze raz a zrozumiesz że w tramwajach nie powinno być 18 stopni...

      • 4 14

      • to Ty przeczytaj jeszcze raz

        "Obecne wytyczne spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje mówią, że zimą w pojeździe ma być 18 st. C, a latem temperatura powinna być o dwa stopnie wyższa. I właśnie do nich odnosi się w liście pan Marek, nasz czytelnik".

        • 13 2

    • w autobusach też jest fajnie zimą

      kierowca w krótkim rękawku dla wygody a potem daje do pieca bo mu zimno... można zdechnąć

      • 10 0

    • Nie wiem jak to jest rozwiazane w Szwecji...

      ...codziennie dojezdzam do pracy tramwajem, ktory przez wieksza czesc trasy nie ma wyznaczonego torowiska tylko tory biegna po ulicy, i tramwaj praktycznie nigdy nie stoi na swiatlach.
      Zwykle jak dojezdza do skrzyzowania swiatlo od razu zmienia sie na zielone, ze nawet nie trzeba hamowac. Nie ma praktycznie zadnych opoznien, i dojazdy tramwajem sa duzo lepsza alternatywa niz samochod.
      A co do klimy to w tych nowych tez zimno. Niestety :(

      • 1 2

    • Jadę tramwajem 40 minut

      10 stopni??? Miej nade mną litość!!!

      • 2 4

  • Bylo by dobrze (3)

    gdyby zimą było kilka do dzisięciu stopni cieplej niż na zewnątrz,
    a latem kilka stopni chłodniej.
    Nigdy nie rozumiałem tramwajów i galerii handlowch - wchodzisz z zimowej aury do upału, nie ma co zrobić z odzieżą i nie chce się chodzić.

    • 56 3

    • galerie handlowe (2)

      A pracownicy galerii handlowych powinni zimą pracować w kurtkach, żeby temperatura odpowiadała klientom opatulonym w czapki, rękawiczki?? Co za problem zostawić kurtkę w samochodzie lub nosić pod pachą?

      • 2 7

      • A jak ktoś się urodził z rękoma bez pach?

        • 7 2

      • dlatego właśnie lepiej kupować przez internet niż nabijać kabzę takim, jak przedmówca...

        • 4 0

  • Ja bym zaczął od powołania dyrektora ds temperatury w GAiT (7)

    z naborem nie bezie problemu bo koło Budynia ostatnio jakieś roszady w składzie były

    • 37 7

    • bez przesady z tym dyrektorem (4)

      wystarczy główny specjalista ds temperatury w Wydziale Ruchu Tramwajowego.
      Jak będzie miał jaja to ogarnie.

      • 5 2

      • Szowinistyczna męska świnia (3)

        a jakby miała macice to by nie ogarneła?!?!?!!??!

        • 2 3

        • Nie

          • 1 1

        • w menopauzie uderzenia gorąca

          • 2 1

        • kobiety też mogą mieć jaja

          chodzi o wymiar symboliczny!

          • 1 1

    • (1)

      Jeśli już to nie dyrektor, a co najmniej wiceprezes. Albo jeszcze lepiej - wydzielić osobną spółkę Temperatura Gdańskich Autobusów i Tramwajów sp. z o.o. z osobnym zarządem, siedzibą, radą nadzorczą itd. itp. Z tak szerokimi kadrami na pewno osiągnie sukczes.

      P.S. I proponuję wprowadzić odrębny bilet pozwalający korzystać z ogrzewania i klimatyzacji.

      • 7 0

      • trzeba wrócić do 105tek - składy po 3 wagony, w pierwszym - temperatura regulowana, w drugim zawsze mega zimno a w trzecim zawsze mega gorąco

        • 3 0

  • (4)

    "Zabawa" z klimatyzacją jest bardzo prosta - latem maks. 5-6 stopni, zimą wystarczy jak tramwaj nagrzany będzie do 10 stopni "na plusie"...
    Nawet małpa takie zasady pojmie...

    • 51 4

    • 5-6 stopni różnicy*

      • 6 1

    • O tym właśnie mówi pan Marek. Ale w ZTM są głupsi od małp (2)

      • 18 1

      • czego sie spodziewasz (1)

        Po bandzie kolesiow budynia? Nie po to sa kolesiami zeby myslec.

        • 2 2

        • Ale co za problem wystartować na stanowisko i zmienić kolesi i samemu zabrać zię za ten biznes? No chyba, że nie masz z czym startować = zero doświadczenia w temacie.

          • 0 0

  • Powinna być temperatura w tramwajach, w okolicach 21stC. (10)

    Tak samo jak w mieszkaniu i to by było najlepsze rozwiązanie bo ani za zimno, ani za ciepło.

    • 9 64

    • (1)

      Latem pewnie tak ale w odzieży zimowej przy 21 stopniach?

      • 26 2

      • Należy w tramwajach wydzielić szatnię. I obowiązek jazdy w krawacie - pasażer pod krawatem jest mniej awanturujący się.

        Za rzeczy pozostawione w szatni szatniarz nie odpowiada.

        • 22 0

    • (6)

      A w domu przy 21 st. siedzisz w zimowej kurtce? Czy też planujesz rozbierać się przy każdym wejściu do tramwaju?

      • 20 4

      • a co za problem kurtkę zdjąć? (5)

        • 3 30

        • taki sam jak zdjąć buty i skarpetki

          odwinąc szalik, rękawiczki
          i to wszystko rzucić na podłogę
          a barierkę trzymać zębami

          • 31 4

        • niech lepiej te polskie brudasy co mydlo widzieli jedynie na wystawie niczego nie zdejmuja

          • 11 2

        • (1)

          Jeszcze najlepiej jak musisz się przesiadać. Dwa przystanki gorąco, rozbierasz się i zaraz ubierasz. Marzniesz na pętli. Tramwaj, rozbierasz się. pitolca można dostać.

          • 6 3

          • i jeszcze bardzo trudno się rozbierać i ubierać w tluku na stojąco w czasie jazdy

            na siedząco zresztą też jest ciężko płasz nakłądać i zdejmować, nakładać i zdejmować, nakładać i zdejmować,
            a gdzie czapkę? do rękawa? a jak wypadnie znów na podłogę w kałużę?
            rękawiczki to samo, a id pan w cj=kij do zarąbania,
            wolę kupić auto

            • 2 1

        • i niech basen na przyczepce każdy tramwaj ciągnie, żeby ci co im gorąco mogli choć się trochę ochłodzić.

          • 3 1

    • Bzdura. W mieszkaniu nie chodzisz w kurtce, czapce i szaliku wiec ok 10-15 stopni wystarczy żeby się nie spocić zimą. W autobusach jest to samo...

      • 13 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorska Giełda Modeli Samochodów

kiermasz

Cars for Cause 3city

zlot, imprezy i akcje charytatywne

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Sprawdź się

Sprawdź się

Jaką długość ma Obwodnica Trójmiasta?

 

Najczęściej czytane