• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tristar nie taki straszny. 4 mln rocznie na jego utrzymanie

Maciej Naskręt
21 października 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Fotoradary systemu Tristar, które będą rejestrowały wykroczenia kierowców będą koloru żółtego. Wcześniej przy jezdni zostanie także wykonane oznakowanie informujące m.in. o pomiarze prędkości. Fotoradary systemu Tristar, które będą rejestrowały wykroczenia kierowców będą koloru żółtego. Wcześniej przy jezdni zostanie także wykonane oznakowanie informujące m.in. o pomiarze prędkości.

Miało być ich 60, a ostatecznie będzie sześć. Mowa o fotoradarach, które są elementem systemu inteligentnego sterowania ruchem Tristar. Z kolei odcinkowy pomiar ruchu na ul. Słowackiego nie wychwyci piratów drogowych na motocyklach.



Pierwotne plany Gdańska w zakresie liczby fotoradarów na drogach. GITD pozwoliła tylko na trzy urządzenia. Pierwotne plany Gdańska w zakresie liczby fotoradarów na drogach. GITD pozwoliła tylko na trzy urządzenia.
Pierwotny projekt systemu inteligentnego sterowania ruchem Tristar mocno straszył kierowców. 60 fotoradarów zamontowanych nad największymi skrzyżowaniami w Trójmieście budziło obawy nawet wśród tych kierowców, którym zdarzało się naruszać przepisy przez zwykłe gapiostwo.

Jednak na przełomie września i października Generalna Inspekcja Transportu zdecydowała rozpatrzyć pozytywnie tylko niewielką liczbę wniosków trójmiejskich samorządów o ustawienie fotoradarów.

Prawdopodobnie na przełomie tego i przyszłego roku - gdy zostaną włączone wszystkie funkcje Tristara w Trójmieście - niedozwolony przejazd będzie rejestrowany na skrzyżowaniach Morskiej z obwodnicą zobacz na mapie Gdyni oraz Trasą Kwiatkowskiego zobacz na mapie Gdyni. W Sopocie mandat będzie można dostać za przejazd na czerwonym na skrzyżowaniu alei Niepodległości z ulicą Malczewskiego zobacz na mapie Sopotu, natomiast w Gdańsku kierowcy muszą mieć się na baczności m.in. w okolicach Bramy Oliwskiej zobacz na mapie Gdańska, Grunwaldzkiej i Miszewskiego zobacz na mapie Gdańska oraz Grunwaldzkiej i Wojska Polskiego zobacz na mapie Gdańska.

Zobacz jak funkcjonuje serce systemu Tristar w Gdańsku.

Kamery od grudnia będą pomalowane na żółto i specjalnie oznakowane. Reszta poczeka na akceptację Generalnego Inspektora Transportu Drogowego.

Odcinkowy pomiar prędkości niegroźny motocyklistom

Z kolei na leśnym odcinku ul. Słowackiego w Gdańsku zadziała odcinkowy pomiar prędkości. Będzie on mierzył prędkość kierowców na obu nitkach jezdni - każdy fragment będzie miał 1,8 km długości.

Jednak urządzenie nie będzie wychwytywać wszystkich uczestników ruchu.

- Instalacja nie będzie weryfikować prędkości motocyklistów - mówi Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik prasowy miejskiej spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne, która odpowiedzialna jest za wdrożenie gdańskiej części systemu Tristar.

Wizualizacja systemu Tristar w Gdańsku

Powód? Kamery rejestrujące tablice rejestracyjne ustawione są na wjazd do odcinkowego pomiaru prędkości na ul. Słowackiego. Nie mogą one rejestrować tablic rejestracyjnych motocykli, które zainstalowane są z tyłu.

Eksperci jednak twierdzą, że na maszcie można zainstalować kolejną kamerę, która będzie zwrócona w druga stronę i tym samym nagra także rejestrację jednośladu. Dla takiego urządzenia należałoby przeprowadzić dodatkową legalizację.

Tristar ma więcej zalet czy wad?

Poznamy realne koszty utrzymania Tristara

Zarząd Dróg i Zieleni w Gdańsku ogłosił już przetarg na utrzymanie sygnalizacji wraz z elementami Tristara.

- Sądzimy, że konserwacja nowych urządzeń sterowania ruchem będzie droższa o ok. 30-40 proc. od dotychczasowych kosztów - mówi Mieczysław Kotłowski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.

Podobnie będzie się to odbywać w Gdyni. - Czekamy jednak na zakończenie dotychczasowej umowy na utrzymanie m.in. sygnalizacji świetlnych - mówi Maciej Karmoliński, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.

Szacunkowe koszty utrzymania systemu określa studium wykonalności z 2010 r. Wynika z niego, że w latach 2014-2020 trójmiejskie samorządy na jego eksploatację będą musiały co roku wysupłać ok. 4,053 mln zł. Gdańsk najwięcej, bowiem tu będzie najwięcej skrzyżowań objętych systemem. Przez sześć lat samorządy zapłacą za system łącznie 24 mln zł.

Tristar będzie rozwijany

Co ważne, system będzie rozbudowywany. W Gdańsku prace nad tym będzie prowadzić prawdopodobnie Zarząd Dróg i Zielni. W Gdyni natomiast zadanie to przypisane zostanie Wydziałowi Inwestycji Urzędu Miasta.

Niewykluczone też, że kolejne fotoradary pojawią się na drogach Trójmiasta. - Wnioski o ich włączenie do GITD będzie można składać co rok, albo dwa, trzy lata, w zależności od sytuacji - kolizji i wypadków - na drodze - mówi Jacek Oskarbski, kierownik działu Inżynierii Transportu ZDiZ w Gdyni.

Twórcy systemu Tristar - inżynierowie ruchu - chcą zoptymalizować podróże (skrócić czas przejazdu) w Trójmieście średnio o ok. 20 proc. Takiego wyniku nie udało się osiągnąć żadnemu miastu na świecie, w którym istnieje odpowiednik systemu Tristar. W Tuluzie, Toronto, czy Koloni zdołano ruch usprawnić o niecałe 10 proc.

Rekordzistami są tu Southampton i Los Angeles, gdzie czas podróży samochodem skrócony został o 18 proc. Trzeba jednak pamiętać, że wymienione miasta mają świetnie rozwiniętą infrastrukturę drogową, czego nie można powiedzieć o Trójmieście.

Całkowity koszt trwającej inwestycji to 160 mln zł. 136 mln zł do przedsięwzięcia dokłada Unia Europejska z programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Pozostała kwota pochodzi z budżetów Gdańska, Sopotu i Gdyni. Koszt budowy systemu to 133 mln zł, które zainkasuje firma Qumak.

Opinie (274) 4 zablokowane

  • spokojnie (20)

    Kierowcy utrzymaja to ustrojstwo

    Daj kase bo cie mamy...

    • 170 24

    • (12)

      nie kierowcy tylko idioci którzy myślą że są wyjątkowi i mogą jeździć jak im się podoba

      • 56 79

      • +1

        • 9 3

      • heh (10)

        Czyli 90% Gdańszczan? Platforma tak Was rozpieszcza, że chcecie jeszcze więcej. Niestety wpływa to na psychikę i później widać na drodze jak jedne do drugiego z mordą skacze albo zajeżdża drogę w centrum.

        • 32 5

        • najpierw sie ustala symptomy bycia idiota (9)

          a jesli potem pasuje do tego tak duzy odsetek... Trudno.

          Mozemy zdefiniowac, co rozumiemy przez bialego czlowieka. Jesli sie okazuje, ze 99% pasuje do tej definicji nie mozemy jej z tego powodu uznac za obrazliwa.

          A placic beda kierowcy lamiacy przepisy. Nie kierowcy jako tacy. Mam od 9 lat prawo jazdy i jeszcze nie dostalem zadnego mandatu. A juz troche po swiecie jezdze, nie tylko w Polsce. Inna sprawa, ze mialem kilka razy szczescie, bo nie zawsze poza terenem zabudowanym respektuje narzucone limity.

          Tyle, ze nie wiem, jak ktos jest w stanie w ciagu roku zarobic 21 pktow...

          • 15 23

          • Teraz się szybko dowiesz. (2)

            • 25 7

            • (1)

              Z przekraczaniem jak z alkoholem. Po prostu się nie da jechać zgodnie z przepisami. Samochód nie ma takich możliwości technicznych. Nie mówiąc o tym, że ograniczenia tozamech na naszą wolność i podstępny ssposób ograbienia nas z pieniędzy. ONI wiedzą o niemożności utrzymania prędkości poniżej limitu i wykorzystują ten fakt do zabrania nam kasy o pławienia się w luksusach. W spisku uczestniczą producenci samochodów robiąc miękki pesał gazu. Za komuny było wiadomo, że nieprzestrzeganie prawa jest wyrazem patriotycznego sprzeciwu. Teraz to jest nieposłuszeństwo obywatelskie.

              • 5 9

              • Kolega raczy szydzić ;)

                Jedyny element samochodu,który może "uniemożliwiać" przepisową jazdę,jest "montowany" na końcu kierownicy ;)

                • 4 1

          • (3)

            Widzę samozwańczy miszcz kierownicy się odezwał, nie ma to jak samemu sobie pochlebiać :) Ja jeżdżę 17 lat i 12 lat bez mandatu ale to nie świadczy o mnie że jestem super mega świetnym kierowcą, jeżdżącym przepisowo i wskazującym dookoła że wszyscy są be, bo akurat mam długiego farta w nieotrzymywaniu mandatów, ale i to może się zmienić.I to że nie wiesz jak ktoś jest w stanie otrzymać w ciągu roku 21 punktów karnych to dam sobie głowę odciąć że tych 21 pkt robisz UWAGA w ciągu tygodnia,no ale nikt nie widzi (przede wszystkim policja) to można robić z siebie miszcza ;)

            • 22 5

            • sadze, ze statystyka dziala dla kazdego (1)

              Kazdy popelnia bledy za kierownica. Kazdy lamie od czasu do czasu przepisy lub je silnie naciaga.

              I powiedzmy - statystycznie - raz na 100 razy jest za to ukarany. Czasem to bedzie 5 pkt, czasem 2.

              Zatem ktos, kto dostaje 21 punktow w ciagu roku _bardzo_ sie napracowal. Sorry nie wierze w bajki o "pechu". Od czasu do czasu - tak. Na pewno. Ja pewnie w ciagu tych 9 lat moglbym w sumie zebrac pewnie i z 40 pktow. Jednak, jesli mialbym ich 15 to bym jezdzil wiecej niz zgodnie z przepisami.

              Mam przyklady kilku zawodowych kierowcow, ktorzy byc moze rocznie dostawali 2-5 pkt robiac dziesiatki tysiecy kilometrow po Polsce i Europie.

              No, ale zawsze lepiej powiedziec, ze ma sie pecha, i ze Tusk chce mnie okrasc. Tak przeciez latwiej, Gdy nic w twoim zyciu nie zalezy od Ciebie, nigdy nie jestes niczemu winien...

              • 9 9

              • Z wszystkim się zgadzam ale z tym Tuskiem to trochę przegiąłeś, wiem że życie zależy ode mnie i nie głosowałem na niego bo znam dobrze historię lat 90-tych a jednak mimowolnie mnie okradł, Ciebie zresztą też jak i resztę i za przeproszeniem g... mogę z tym zrobić dzięki wyjałowionemu narodowi.

                • 10 3

            • Masz po prostu farta ;)

              • 0 1

          • Wystarczy, że przez tydzień dojeżdżając do fabryki dasz sobie zrobić fotkę jadąc +11km/h. Oczywiście po pierwszym razie nikt Cię o tym nie poinformuje. Po powiedzmy 2 tygodniach dostaniesz pakiet 10 fotek * 2 punkty karne i się ogarniesz.

            • 4 1

          • Tak przy okazji "miszczu" kierownicy - wypadało by się czasem dokształcić z nowych przepisów dotyczących ruchu drogowego: 21pkt było dawno temu. Teraz limitem jest 24 punkty. Ciekawe o jakich zmianach jeszcze nie wiesz? Może sądzisz, że zjeżdżając z ronda z lewego pasa masz pierwszeństwo? A może, że w terenie zabudowanym obowiązuje ograniczenie do 60km/h? Światła w dzień włączasz czy nie?

            • 2 2

    • no dobra nikt nie napisał (6)

      jaka jest tolerancja tego odcinkowego pomiaru !!!
      czy jak bede jechałc 80 na 70 to będzie mandat?

      • 6 4

      • Zero tolerancji. Bo potem cebulak na 30 jedzie 50,na 50 jedzie 70,na 70 jedzie 90,na 90 jedzie 110,na 120 jedzie 160,a na 140 (2)

        • 8 21

        • (1)

          Cebulat własnie odwrotnie robi - na 50 jedzie 30, na 90 70 itd, co by mu za dużo autogazu nie poszło jak na działke jedzie.

          • 7 5

          • zdzichu cebulak

            • 1 0

      • (2)

        głupie pytanie. A teraz jak masz fotoradary, to dostajesz mandat za jechanie 55 km/h przy dozwolonej 50 km/h ?

        • 3 2

        • (1)

          Liczniki są tolerowane w dół właśnie żeby nie było że nie wiedziałeś. Radary w dół. ale przy dzisiejszych dokładnościach to może być 2%, ale może wslazywaç dokładnie. Jedziesz tal, zeby na liczniku nie było więcej niż ograniczenie. W Polsce za mniej niż 10 się nie karze (chyba jest rozporządzenie). Także bezkarnie można przekraczać do 10. Można też porobić pomiary własnego licznoka, ale tylko stare miewały -10%. Teraz jak na 70 uszczkniesz max 3 to dobrze. Pytanie czy warto jechać na granicy np. na 70 mieć 83. Zawsze możesz nie zauważyć, że przez chwilę jedziesz 85. Dlatego aby nie płacić trzeba mieć na liczniku tyle lub mniej niż na ograniczeniu. Druga strategia to odłożyć sobie pewną kwotę do schowka i przekraczać według tej kwoty, np. pdkładasz 100 zł i zawsze przekraczasz 10-15 (nadal wg licznika nie kalkulacji). Jak złapią to płacisz z uśmiechem i przez rok polnujesz się, żeby nie dostać więcej punktów. Punkty są na tyc z nieograniczonym budżetem. Ja bym raczej do wykroczeń drogowych wprowadził pojęcie recydywy i trzeci raz przekroczenie> 50 skutkowałoby aresztem domowym i pracami społecznymi.

          • 1 0

          • radary w górę oczywiście :)

            • 0 0

  • Wielka szkoda (15)

    że nie będzie walki z piratami drogowymi - ITD daje jasny sygnał: jeździjcie jak chcecie, tylko w niektórych miejscach uważajcie. A potem liczbę ofiar liczymy w tysiącach i winnych nie ma.

    • 119 223

    • (10)

      Jedziesz przepisowo = jedziesz na "zielonej fali". Jedziesz szybciej = stoisz na czerwonym. Jak nic widzę tu walkę z piractwem drogowym. Cała ta "szopka" polegała na tym, żeby unormować prędkość pojazdów światłami a nie mandatami.

      • 22 19

      • (1)

        Myślisz, że taki gamoń jeden z drugim będzie się przejmował tym, że będzie czekał na kolejnych światłach? Otóż nie. Ruszy na zielonym i między światłami 140km/h. Bo może się uda zdążyć jeszcze na poprzednią zmianę... A jak nie to w d*pie z tym, najwyżej przejedzie na dojrzałym żółtym bo akurat na tym skrzyżowaniu nie będzie to rejestrowane... Idiotów nie spowolni i nie zatrzyma żaden system, jedynie jakaś solidna przeszkoda. Tylko wtedy niestety ktoś ucierpi...

        • 21 16

        • każdy system można rozpracować, wystarczy jeden miesiąc.

          • 11 3

      • A widziałeś tą zieloną falę

        Chyba po trawce

        • 39 7

      • (6)

        zapraszam na havla...
        czerwona fala gwarantowana dla przepisowej predkosci ( irytujace jest ze lamiacy przepisy dzieki temu oszczedzaja sporo czasu)
        Osoba ktora ustawiala te swiatla powinna obowiazkowo na tym terenie jezdzic

        • 42 1

        • Polanki - Rybińskiego

          ja zapraszam na to skrzyżowanie zielona fala dla jadących z podporządkowanej, a dla jadących polankami zielone dla 3 może 4 samochodów.

          • 9 1

        • pewnie jezdzi... (4)

          Stad takie ustawienia.

          Bardzo przykrym jest to, ze ludzie odpowiedzialni za komunikacje w Gdansku maja zdecydowanie przyspawane tylko do samochodow.

          Rozwiazania komunikacyjne inne niz samochod sa zawsze w jakims elemencie zepsute, pierwszy przyklad z brzegu: tramwaj na "Morene" jeszcze dlugo bez polaczenia z Wrzeszczem... Zabiora autobusy bezposrednie do Wrzeszcza i bedzie trzeba albo przez Glowny, albo tramwajem do PKM, 2 przystanki PKM potem znowu w tramwaj... 2 przesiadki, aby dostac sie 4km dalej? Cos nie tak.

          Sciezka rowerowa zdluz Grunwaldzkiej. Jadac z Wrzeszcza do Oliwy trzeba chyba z 4 razy zmieniac strone ulicy...

          • 4 5

          • (1)

            Nie wiem jak naliczyłeś 4 razy, jak zmienia się dwa razy...

            • 1 0

            • To i tak o dwa razy za duzo

              • 2 1

          • zawalidrogi (1)

            Rowerzyści to pomyłka tylko ulicę zapychaja święte krowy

            • 1 3

            • Na przestrzeni zajmowanej przez samochód mieści się 5 rowerów. To kto zapycha?

              • 1 1

    • taaak, bo teraz w tych miejsach giną tysiące ludzi...

      To miał być zwykły skok na kasę a nie poprawa bezpieczeństwa.

      • 24 12

    • A co. Podoba Ci się system z Wejherowa.

      Tam kilkukrotnie wzrosła liczba stłuczek w reakcji na gwałtowne hamowanie w reakcji na 2 sekundowe żółte.
      Nie cierpię kierowców co jadą na różowym, ale tam to było polowanie i to krwawe.

      • 27 5

    • pirat drogowy juz sie cieszy widac to po liczbie minusów

      to w kocu wyborcy wiec trzeba było im podarowac taka władza polityczna własnie jest szkodliwa!!

      • 1 2

    • normalny kierowca?

      jesteś niedzielnym kierowcą - na dodatek w matizie lewym pasem
      ciekawe jakbyś gadał gdybyś robił po polskich drogach 2tys km tygodniowo...

      • 4 1

  • Spoko, to jest 10 tys zl dziennie czyli 35 mandatow po 300 zl (6)

    Albo 20 mandatow po 500

    • 132 9

    • albo (3)

      Jeden za 10000
      Albo inne czynniki dajace taki iloraz

      • 2 16

      • czynniki to chyba dają iloczyn, panie matematyku (2)

        • 26 0

        • w sumie to bez różnicy (1)

          • 9 5

          • Absurd do potęgi !

            • 5 6

    • nie bądź taki matematyk bo ci logika w tyle zostaje, pomyśl o pkt. które będą gratisem do mandatów to się okaże że tristar będzie służył do sterowania ruchem rowerzystów

      • 7 4

    • to będzie podatek od prędkości

      niebawem wprowadzą inne wymyślne innowacje nabijające budżet miasta

      • 2 3

  • Maszynka do robienia pieniędzy - a nie bezpieczeństwo i przejezdność !! (6)

    • 270 42

    • jaka maszynka znowu? ile masz tych radarów na skrzyzowaniach? (5)

      lubisz na czerwonym przejeżdżać?

      • 16 20

      • ile razy sie zdaza ze jedziesz a tu z nienacka zółte ipo 0,0001 sek. czerwone (4)

        nie masz zadnych szans a fotke ci złodzieje zrobia i nie wytłumaczysz się

        • 9 12

        • Tak,tak,"nagle" się zapala czerwone po mikrosekundzie żółtego (2)

          Nie zapier-aj stówą, gadając przez komórę, czy też skupiając się na wszystkim,tylko nie na drodze,to cię czerwone nie "zaskoczy". W mieście jest 50 km/h żeby nawet oferma,czy dziad niedołęga zdążyli zareagować na sytuację na drodze. No,chyba,że masz refleks gorszy od starego dziada,to wtedy sprzedaj auto,a prawko odnieś staroście ;)

          • 17 4

          • (1)

            jesteś tego pewien to mogę ci oznajmić ze jadąc w godzinach 23 - 3 zdarza się sytuacja że światło zielone zamienia się w czerwone w niecałą sekundę taka sytuacja ma miejsce w Gdańsku jak i w Gdyni

            • 6 7

            • Mój Boże,niecałą sekundę? Masz stoper w oczach???

              • 6 2

        • Mi się nie zdarza. Może zmień zegar,bo ten cię oszukuje.

          • 9 1

  • kiedy zlikwidowane będą przyciski dla pieszych ? (11)

    na wiosnę w paru miejscach były zdjęte - myślałem że definitywnie, ale to była tylko wymiana na nowe, jeszcze gorzej widoczne przy słonecznej pogodzie. A wiadomo, nie naciśniesz na czas to kiblujesz karną rundę zmiany świateł

    w niektórych miejscach (brama oliwska, skrzyżowanie armii krajowej i 3 maja) piesi mają wyjątkowo przerąbane, bo często i gęsto nie wciskają tych przycisków na czas albo nie zauważąją, i przez to nawet w czasie ich teoretycznego zielonego dalej mają czerwony sygnalizator

    • 80 55

    • No, ale skoro nie naciskają to co ci chodzi? (2)

      • 20 3

      • (1)

        jakoś kierowcy samochodów też nie naciskają i jadą to z jakiej paki pieszy musi wcisnąć jakiś chory przycisk skoro i tak miałby zielone?

        • 12 14

        • bo może go nie być i aamochody by stały przed pustym przejściem. Kiedy minie czas cyklu po naciśnięciu guzika zielone dla pieszego może (nie wszędzie) zapalić się wcześniej.
          Lepiej byłoby wykrywać pieszych, problemem jest detekcja chęci przekroczenia ulicy. Samochód jak przejedzie pętlę to wiadomo, ze chce jechać dalej.

          • 3 1

    • nie wchodz na jezdnie bo jest ona dla pojazdów - ja ci po chodniku nie jezdze! (2)

      • 18 16

      • ty może nie, ale inni kierowcy jeżdżą nagminnie

        przecież z jezdni na chodnik nie przenoszą samochodów helikoptery. Oprócz wjeżdżania na chodnik by zaparkować, jazda chodnikiem i drogami rowerowymi na skróty zdarza się bardzo często - na tyle często, by piesi nie mieli poczucia bezpieczeństwa. Przypomnij sobie wypadki z dni w okolicach Sylwestra i Nowego roku, policz ofiary wśród Bogu ducha winnych pieszych na chodnikach....

        • 10 4

      • ale na chodniku parkujesz i nie mow ze nie hipokryto

        • 3 2

    • masz problemy. (4)

      straszne rzeczy

      • 4 2

      • (3)

        Nie mam nic przeciwko guzikom, ale niech każdy uczestnich ruchu je wciska! Kierowca, motorniczy, rowerzysta i pieszy! Wtedy będzie sprawiedliwie dzielony ruch dla każdego! Na razie to mamy do czynienia z dyskryminacją pieszych kosztem przepustowości.

        • 4 7

        • no cóż, może kiedyś zarobisz na swój pierwszy samochód... (1)

          • 7 7

          • teraz kazdego stac na samochod

            90% samochodów na polskiej drodze jest wart do 10k zł... ale trzeba być bogaczem hohoho...

            • 2 4

        • odpowiednikiem guzików dla samochodów są pętle indukcyjne.działają.

          • 4 0

  • I p co to wszystko (3)

    bzdura, lepiej wybudowali by nowe drogi lub połatali istniejące. 10 -lutego jak czołgowisko wstyd!

    • 139 20

    • nowe drogi = więcej samochodów (2)

      miasto powinno być dla ludzi a nie głównie lub co gorsza - tylko dla pojazdów

      • 9 9

      • miasto dla ludzi to trzeba zburzyć połowę tych domów i sklepów szpecących jak to nazwałeś miasto, kiedyś były parki, a teraz zam beton i sklepy na każdym kroku.

        • 7 5

      • pojazdy same nie jeżdżą

        • 2 0

  • Twórcom prawdziwej idei Tristara, czyli wypływom z mandatów trochę chyba skoczyło ciśnienie ;) (4)

    • 124 13

    • to musiałoby skoczyć GITD (2)

      bo GITD będzie mandatować....

      • 5 1

      • GITD nie daje rady ze swoimi 300 im te nowe to jak psu na budę potrzebne

        • 5 3

      • GITD jak narazie nie ma prawa kierować spraw do sądów

        więc może sobie pisać pisma a odpowiedzi nie dostaną

        • 3 4

    • Znając budynia, jest to informacja przedwyborcza!!!

      • 0 0

  • (6)

    walić mandaty za przekraczanie przepisów. to jedyna metoda na poprawienie bezpieczeństwa na drogach.

    • 59 78

    • Wg badań to nie mandat a czerwone światło (5)

      Najbardziej dyscyplinuje kierowców. Wystarczyłby system pętli indukcyjnych pod jezdnią, który spowalnia jadących szybciej niż 10km/h od dozwolonej. Na kilka sekund zapala się czerwone światło. W Szwecji świetnie się sprawdza, nikt nie pędzi, bo i tak by stał na następnych światłach. Jedziesz z dozwoloną prędkością to praktycznie cały czas jest zielone. Dojezdzasz do krzyżówki, pętla czuje że samochód oczekuje. Nie trzeba inteligentnych kamer, oprogramowania, utrzymania ich w czystości, kalibracji gdy ktoś kopnie w kamerę i pewnie 10 razy tańsze niż ten tristar. Niestety w Polsce lepiej jest zarabiać na mandatach niż prawdziwe poprawiać bezpieczeństwo.

      • 19 9

      • (2)

        W Niemczech i Szwecji to nie czerwone światła a wysokość mandatów dyscyplinuje naszych kierowców więc nie wymyślaj dziwacznych teorii

        • 21 10

        • chodzi tez o kulture jazdy... (1)

          • 6 3

          • co wy bredzicie, kto widział porównywać stado baranów do europy i zdyscyplinowanych kierowców? polacy nigdy nie nauczą się jeździć bo najważniejszy jestem ja w swoim samochodzie na lewym pasie i co najważniejsze żeby były tablice z miasta bo wiejskie to już wstyd jechać. z takim podejściem nic się nie zmieni w tej kwestii.

            • 13 2

      • kierowców dyscyplinuje odpowiednia geometria pasa drogowego (1)

        esowanie osi jezdni i inne zabiegi wymuszające uspokojenie ruchu, również światła

        • 7 1

        • esowanie jezdni ???? większość kierowców ma chyba zablokowane kierownice i nie uznaje znaków poziomych. Po esowanych jezdniach jeżdżą zawsze prosto

          • 0 0

  • Phiii, 4 miliony. Co to jest, dla takiej krainy mlekiem i miodem płynącej jak Gdańsk... (5)

    To 1/3 budżetu obywatelskiego ino. Kierowcy spłacą/utrzymają, urzędasy już łapówki miedzy siebie pewnie porozdzielały. Czyjś synek zarobi na serwisie i świat sie kręci. Żyć, nie umierać, nasz grajdołek lepszy niż inne...

    • 130 14

    • (3)

      za niewinność mandatu nie dostaniesz :)

      • 7 20

      • Nie o mandaty chodzi... a o sensownosć tego "tworu"... (2)

        Tylko naiwniaki wierzą, że pomoże to usprawnić ruch. Myśle, że większy pożytek byłby z zamontowania zegarów/sekundników na sygnalizatorach. Koszt to pewnie 1/1000 całego tego Tristara ;-).

        • 32 3

        • gdyby były zegary

          to nie trza by dziewczyny która by mówiła start :) i nasze golfiki by się ścigały

          • 4 0

        • spójrz jak wygląda np. sterowanie ruchem w Londynie. Tristar przy tamtych rozwiązaniach to dziecko w powijakach. Spróbuj wjechać w strefę z płatnym wjazdem bez uregulowania należności. Z kamery odczytają ci numer rejestracji i od razu status płatności. Jak nie ma, to mandat przyjdzie do domu. Kamery w strefach 30 wiszą na co drugim słupie, prawie że.

          • 3 0

    • to obstrukcja

      jeździć wolono nie płacić , po roku 2 starty poda w miliony

      • 0 0

  • bardzo tanio,,,,,,, :)

    • 34 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Sprawdź się

Sprawdź się

Co przedstawia logo Skody?

 

Najczęściej czytane