• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tristar oficjalnie wystartował. Czy się sprawdzi? Odpowiedź poznamy za 5 lat

Maciej Naskręt
20 listopada 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Tablica zmiennej treści - jeden z elementów systemu Tristar, który umożliwia przekazywanie komunikatów kierowcom. Tablica zmiennej treści - jeden z elementów systemu Tristar, który umożliwia przekazywanie komunikatów kierowcom.

System inteligentnego sterowania ruchem Tristar oficjalnie uruchomiony. Inwestycja za ok. 159 mln zł ma usprawnić ruch w mieście, a szczególnie podróżowanie komunikacją miejską. Choć kiedyś tłumaczono, że system ograniczy korki, dziś celem jest zapobieżenie ich wzrostowi.



Który z elementów Tristara ułatwia ci najbardziej podróżowanie?

W czwartek w Pomorskim Parku Naukowo-Technologicznym w Gdyni oficjalnie wdrożono system inteligentnego sterowania ruchu - Tristar. Warto jednak zaznaczyć, że jego podzespoły włączane są na ulicach Trójmiasta nieustannie od dwóch lat. Ostatnim podzespołem, który został udostępniony, są strony internetowe, na których mieszkańcy mogą sprawdzić aktualną sytuację na drogach.

Inwestycja pochłonęła ok. 159 mln zł. Przedsięwzięcie w 85 proc. było dofinansowane ze środków Unii Europejskiej. To wspólny projekt Gdyni, Sopotu i Gdańska, z tym że ogłoszenie przetargu i nadzór realizacji spoczęły na barkach gdyńskich urzędników.

Tristar to system, który dzięki kamerom i czujnikom kontrolującym ruch aut na ulicach automatycznie dopasowuje sygnalizację świetlną do jego potrzeb. Jego zadaniem jest generowanie tzw. "inteligentnej zielonej fali", która zapewni pojazdom płynny przejazd przez miasto. Kontroluje też parkingi (tablice świetlne mają kierować nas tam, gdzie znajdziemy wolne miejsce) oraz informuje na wyświetlaczach przystankowych o ewentualnym opóźnieniu autobusu czy tramwaju. Całość koordynuje zespół pracujący w centrum zarządzania ruchem drogowym w Gdańsku i Gdyni.

Co ważne, póki co fotoradary zamontowane nad ulicami Trójmiasta nie będą rejestrować wykroczeń. Inżynierowie ruchu nie uzyskali zgody na ich użycie.

Film Urzędu Miasta w Gdyni.


6,5 proc. dla komunikacji miejskiej, 5,5 proc. zyskują kierowcy

Według założeń projektowych system inteligentnego sterowania ruchem - Tristar - ma rozwiązywać większość problemów wywołanych dużym ruchem na drogach Trójmiasta. Jego pomysłodawcy i wdrażający system samorządowcy zapowiadali, że w efekcie czas podróży po głównych ulicach Trójmiasta skróci się. Na ile?

Podczas budowy systemu Tristar udało się wprowadzić priorytety dla pojazdów komunikacji miejskiej - tramwajów, autobusów i trolejbusów. Oznacza to, że opóźnione pojazdy względem rozkładu jazdy mają dłuższe zielone światło. Mogą w ten sposób zredukować wspomniane opóźnienie. Dzięki takim rozwiązaniom udało się skrócić czas podróży o 6,5 proc. względem pracy sygnalizacji sprzed modernizacji.

W przypadku samochodów czas podróży skrócił się o 5,5 proc. To oznacza, że na jednym cyklu świateł mogą przejechać dwa auta więcej. W efekcie - w ciągu godziny - to już kilkadziesiąt pojazdów.

Szczegółowe pomiary przyspieszenia na drogach Trójmiasta będą znane pod koniec tego roku.

Dlaczego system Tristar jest tak krytykowany?

Skoro jednak system skrócił podróże na trójmiejskich ulicach, to dlaczego tak głośno jest krytykowany przy każdej nadarzającej się okazji - m.in. informacji o zatorach drogowych, korkach czy też innych zdarzeniach na drodze?

- Trudno tak naprawdę powiedzieć. Być może są to firmy, którym nie udało się wygrać przetargu. Mogą narzekać choćby kierowcy autobusów, którzy teraz są bardziej kontrolowani, jeśli chodzi o punktualność przejazdu - mówi Jacek Oskarbski z działu inżynierii transportu Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.
Ale uwagi pochodzą też od zwykłych użytkowników dróg - kierowców osobowych pojazdów i nawet pieszych, którzy muszą przechodzić przez jezdnię w dwóch etapach.

- Mieszkańcy Trójmiasta nie są odosobnieni w krytyce od innych miast Polski, gdzie pracują takie systemy sterowania ruchem. Rozmawiałem z przedstawicielami Bydgoszczy czy Wrocławia i mieszkańcy tych miast nie odczuwają zmian na lepsze. Szybko zapominamy, jak jeździło się wcześniej i w momencie, gdy natrafiamy na zator jest to od razu wina Tristara - mówi Jacek Oskarbski.
Nowe drogowskazy ustawione w ramach systemu Tristar ułatwiają parkowanie. Nowe drogowskazy ustawione w ramach systemu Tristar ułatwiają parkowanie.
Wykonawca: nie patrzymy w przeszłość, tylko w przyszłość Tristara

Wykonawca systemu inteligentnego sterowania ruchem podkreśla, że nie ma potrzeby porównywać natężenia ruchu z okresu sprzed i po wdrożeniu urządzenia. Dlaczego?

- Nie ma szans na to, by kierowcy, którzy dotychczas jeździli pięć minut, teraz po wdrożeniu Tristara pojechali raptem trzy minuty - mówi Paweł Jaguś, prezes spółki Qumak, która jest wykonawcą przedsięwzięcia.
- Ważne jest najbliższe pięć lat i to, czy korki zwiększą się, czy też nie. Jeśli drogi nie staną w korkach, a komunikacja miejsca będzie kursować tak samo bądź szybciej, będzie można powiedzieć, że nasz projekt zdał egzamin - dodaje Jaguś.

Ważne jest też to, że istniejący system to otwarty projekt, można go dalej rozwijać, włączać do niego kolejne ulice i skrzyżowania.

Tristar gotowy 1,5 roku później niż zakładano

Początkowo zakładano, że system będzie gotowy w połowie 2014 r. Qumak m.in. wnioskował o odsunięcie terminu zakończenia realizacji do grudnia i uzasadniał to pracami drogowymi na terenie Gdańska, które utrudniały wejście na plac budowy systemu. Przy następnym wniosku o przedłużenie terminu wykonania prac, który wpłynął do zamawiającego pod koniec ubiegłego roku, tego argumentu nie można było już użyć. Mimo to zamawiający zgodził się aneksować inwestycję.

- To nie jest opóźnienie. Pracowaliśmy na żywym organizmie. Myśmy nie zatrzymali życia miasta. Trwały remonty dróg, które utrudniały prace. Budowano linie PKM. Systemu Tristar nie udało się zrobić, nie zwracając uwagi na to. Wszystko było za zgodą miasta. Nazwałbym to bardziej zdroworozsądkowym szukaniem możliwości zrealizowania przedsięwzięcia - mówi Jaguś.
Czy system Tristar sprawdza się?

Przy okazji oficjalnego otwarcia systemu w Gdyni postanowiliśmy przetestować nowe narzędzie inżynierów ruchu na trasie do Gdańska. Maciej Naskręt wyruszył o godz. 11:50 sprzed Centrum Handlowego Riviera zobacz na mapie Gdyni. Początkowo jechał Drogą Różową zobacz na mapie Gdyni, a potem Trasą Średnicową zobacz na mapie Sopotu do centrum Gdańska. 19-kilometrową trasę pokonaliśmy w 31 minut i poruszaliśmy się z przepisową prędkością.

Można uznać, że tzw. "zielona fala" funkcjonuje. Zatrzymaliśmy się zaledwie w czterech miejscach - przed ul. Wielkopolską zobacz na mapie Gdyni, na skrzyżowaniu al. Niepodległości i ul. Sępiej zobacz na mapie Sopotu, na skrzyżowaniu przy granicy Gdańska i Sopotu zobacz na mapie Gdańska, a także na wysokości ul. Abrahama w Oliwie zobacz na mapie Gdańska.

Zachęcamy do wysyłanie uwag na temat funkcjonowania systemu Tristar na nasz adres. Postaramy się wspólnie z inżynierami ruchu zaradzić tym problemom.

Miejsca

Opinie (424) 8 zablokowanych

  • Szkoda że fotoradary nie będą działały (71)

    Piraci drogowi czują się wciąż bezkarni w Trójmieście. Będzie trzeba w takim razie kupić kamerę do samochodu i samemu wziąć się za poprawę bezpieczeństwa na drogach skoro urzędnicy nie potrafią się w tym teoretycznym państwie dogadać w tak ważnej sprawie jak bezpieczeństwo ruchu drogowego.

    • 179 519

    • Weź się zapisz do policji (8)

      Albo lepiej do SM
      :)

      • 116 48

      • Seba lubisz chłopców? Ja też :* (1)

        • 43 16

        • Wow...

          Dotykasz mojego tralala

          • 0 0

      • za głupi

        • 3 7

      • W ORMO takich potrzebowali kiedys. (1)

        • 9 10

        • ojciec był to znasz to z autopsji

          • 12 5

      • (2)

        Jakbyś używał mózgu jadąc swoim golfem to fotoradary nie byłyby potrzebne buraku. Jeśli zachowujesz się jak baran to potrzebny jest bat - to powinieneś wiedzieć ze swojej wioski

        • 11 1

        • A co ty chcesz od Golfa i wiosek?

          Masz jakieś kompleksy, których nabyłeś w dzieciństwie?

          • 5 8

        • nie wpuszczać GWE I GPU do Gdyni i od razu będzie lepiej

          • 0 0

    • Emil jest ok (2)

      KAMERKĄ to możesz sobie ŻONĘ nagrywać jak bd po 70 ce to sobie puścisz w sypialni i bd ujarany a nie tam pirata nagrywał ,O tego są Służby nazywa się POLICJA .

      • 57 34

      • policja nie jest od nagrywania, jest od łapania (1)

        ale z tym łapaniem mają problem, bo chobys im gnoja na zlotym półmisku pod sam nos podstawil, to go nie udupią, a potem jeszcze go puszcza

        • 26 4

        • dokładnie...

          co innego kapować działaczy za komuny
          a co innego kapować NIEBEZPIECZNCH kierowców....
          nie ma nic złego w wysyłaniu na policje filmów z idiotami wyprzedzającymi na przejściach i jeżdżącymi na "późnym żółtym", albo wyprzedzającymi "na trzeciego"

          ale troche czasu minie zanim do niektórych idiotów ten fakt dotrze....

          co do samego systemu: gdzie odpowiedź w ankiecie, że nic się nie zmieni? :)

          • 16 3

    • ale ty jesteś BĘCWAŁ (8)

      • 11 28

      • Bęcwałem jest Sebatsian czy Janusz w Passacie, którzy grzeje przez miasto z nieprzepisową prędkością (7)

        • 71 23

        • (2)

          Albo w Skodzie

          • 23 3

          • głównie w Skodzie

            :)

            • 7 3

          • W kaszkiecie (dziadek), kapeluszu (ojciec) lub bejsbolówce (synek przygłupek)

            • 2 3

        • JOP (2)

          ALBO W TOYOCIE

          • 11 2

          • (1)

            albo w peugeocie

            • 9 3

            • albo przy plocie

              kochaj mnie!

              • 11 1

        • albo w Fiacie

          • 2 3

    • Tristar nie zadziała bo: (10)

      - osoby przekraczając prędkość nie dostaną zielonej fali więc będą stały co światła
      - nie wyeliminuje bezmózgów "szybko i bezpiecznie" którzy są najczęstszą przyczyną wypadków i przez to korków np. Słowackiego, Obwodnica czy Spacerowa

      • 63 9

      • (7)

        Zielonej fali ? 2 dni temu wracajac z gdanska z przepisowa predkoscia praktycznie na kazdych swiatlach mialem czerwona fale. Wiec moga sobie spakowqc ten swoj system i wyrzucic na zlom

        • 52 12

        • zielony mit (5)

          zgadzam się w 100%, jeżdżąc przepisowo nie ma szansy na tzw "zieloną fale"
          jedziesz przepisowo - stoisz na każdych światłach (np jadąc z Gdyni do Gdańska)
          i prawie 160 mln jak psu w oko.
          a na takie rozwiązania jak odliczanie czasu pokazujące ile dane światło jeszcze będzie się świecić nie ma kasy- bo tristar,,,,

          • 47 5

          • tak tak ignorancie (1)

            bo chciałbyś mieć zielona falę zawsze tam gdzie jedziesz

            • 15 22

            • Na głównej trasie - tak.

              • 8 3

          • wymyśl minutniki do "inteligentnego" systemu geniuszu

            • 3 7

          • A kto i gdzie kiedykolwiek mówił że tristar to będzie zielona fala? (1)

            bo ja sobie nie przypominam.
            A co za różnica czy jest minutnik czy nie? Jak będą ostatnie sekundy to depniesz mocniej żeby przeskoczyć? Czy zwolnisz żeby zatrzymać się bez heblowania? Obstawiam to pierwsze. Pamiętaj że przed czerwonym jest jeszcze światło żółte - które mówi zwolnij a nie przyśpiesz - lub przygotuj się bo będzie zielone. Kiepskiej baletnicy i minutniki nie pomogą.
            Na korki w trójmieście pomóc moze jedynie podwyżka cen paliw, oraz zakaz wjazdu dla samochodów starszych niż 10lat.

            • 8 16

            • do pr

              Bredzenie zarozumiałego bufona. Mój 12 letni samochód bije we wszystkim na głowę twego nowego .

              • 0 3

        • A ja wczoraj wracajac z Gdyni do Gdanska ani razu nie stalem na swiatlach .Wiec moga

          rozpakowac ten swoj system i znowu zamontowac.!

          • 5 2

      • przczyną korków na spacerowej, Słowackiego i obwodnicy są przedewszystkim ilość aut (1)

        - kolizyjne skrzyżowania
        - światła co 100 m...

        • 7 2

        • przyczyna korków

          Przyczyną korków na Spacerowej nie jest ilość aut ,tylko głąby za kierownicą którzy przed sobą muszą mieć co najmniej 50 metrów wolnego miejsca.

          • 4 4

    • Inwestycja Euro 2012 (5)

      Całe szczęście że zdążyli na euro ...

      • 33 4

      • Chyba Euro 2014. (4)

        W 2012 moze bylo w budowie a moze jeszcze nie.

        • 5 1

        • masz krótką pamięć ...

          http://gdansk.tvp.pl/5532327/system-zarzadzania-ruchem-tristar-jeszcze-przed-euro-2012

          • 10 0

        • (2)

          W 2014r. nie było Euro;P

          • 2 0

          • (1)

            jak tu dyskutować z debilem ... eh ręce opadają

            • 4 0

            • Oh ty wariacie

              • 0 1

    • Sz. P.Emilu (19)

      jak masz caly dzień na zalatwienie jednej sprawy, to wlecz sie 20-30/godz prawym pasem i wszystko bedzie ok, bo takich co w/w predkoscia jada lewym pasem (bo za 10 km bedzie skrecal w lewo, lub wogole ,,zacma,,) nie brakuje ... a potem,, ola boga,, jak oni szybko sie poruszaja !

      • 33 22

      • (1)

        Zamożny człowiek na poziomie nie śpieszy się bez przerwy. To on jest panem swojego czasu i to na niego inni czekają.

        Śpieszą się pionki, wieczni średniacy, co najwyżej średni szczebel drabiny. Zbywalni ludzie.

        • 37 14

        • trafiłeś w sedno tarczy - zabójczy pośpiech za wszelką cenę dotyczy dostawców papieru toaletowego

          • 31 2

      • (16)

        A jeśli jedzie lewym pasem po obwodnicy 120godz. to też ci przeszkadza kmiotku?

        • 7 17

        • (4)

          Tak bo tyle mozna jechac

          • 6 5

          • (3)

            można 110

            • 0 9

            • (2)

              120

              • 5 1

              • Ale jak to tak?

                120 godzin non stop?

                • 0 1

              • Hahah

                Mozna 100 na odcinku "gdyńskim" i 120 poza

                • 0 0

        • (3)

          Tak bo łamie przepisy Imbecylu
          Ma obowiązek zjechać na prawy pas

          • 21 4

          • Prawy pas jest zajęty przez ciężarówki jadące 80

            • 7 1

          • ty też masz taki obowiązek - skąd się wziąłeś na lewym pasie burasku?

            • 4 3

          • nie ma obowiązku jeśli wyprzedza ciężarówki

            jadące prawym 80km/h

            • 5 0

        • (1)

          jak jedzie tak dlugo to jest mega niebezpieczny

          • 7 3

          • jasna sprawa ale z reguły jedzie krótko a nawet to przeszkadza palantom, którzy nie rozstają się z lewym pasem - to sprawa chorej ambicji prowincjonalnych kmiotków

            • 6 0

        • Ty od 120 marsz na kurs nauki jazdy. (2)

          • 0 4

          • (1)

            ogarnij się - stara cię zdradza jak jesteś w trasie

            • 3 0

            • haha współczucia dla rogacza.

              • 1 0

        • Ty od 120 marsz na kurs nauki jazdy.

          • 0 3

        • tak bo to nie anglia, tylko polska

          ruch prawostronny się kłania...

          • 2 0

    • (5)

      Zjedz baranie na prawy pas nie blokuj innym drogi i jedź sobie nawet 40
      A najlepiej idź na autobus

      • 24 9

      • Ale co mam zjeść? (2)

        • 11 1

        • Kozę!

          • 6 0

        • Byka z jajami

          • 2 1

      • szczegolnie, ze w miescie mozna jechac 50...

        Uuuu, ale go wyprzedzisz, ze tez ten BARAN ci nie pozwala jechac na 4-ce :(

        • 2 2

      • Dlaczego?

        Dlaczego ma ustępować wieśniakowi łamiącemu przepisy?

        • 3 4

    • No szkoda!

      Zamontuj se jeszcze navi, CB, kamerę cofania i przyciemnij szyby abyś w dzień lepiej widział co na wyświetlaczach się dzieję...

      • 8 3

    • Deglomantis alor bantis

      Rolka, dzban i czarny kran

      • 2 1

    • koza

      Panie łowca ....do lasu!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      • 1 0

    • Szkoda czasu

      A zgłaszałeś już kiedyś wykroczenie zarejestrowane swoją kamerą? Otóż nie jest tak kolorowo jak Ci się wydaje. Trzeba pójść osobiście z kopią nagrania na płycie , w godz.8-15 do wydziału Ruchu Drogowego, stracić przynajmniej 1 godz., potem wysłuchać, że właściwie to oni nie widzą wykroczenia bo on się nie chce. W końcu zauważają, wzywają gościa a właściwie to nie jego tylko jego żonę na którą auto jest zarejstrowane. Żona przyjmuje mandat 50 zł. Ale to nie koniec bo Policjanci na moim filmie dostrzegają jak im się wydaje kolejne wykroczenie innego kierowcy, ale ponieważ minął już czas jaki mieli na ukaranie kierują sprawę do sądu, wzywają gościa i okazuje się że kiedyś leczył się psychicznie więc musi wypowiedzieć się biegły czy gość jest już zdrowy oraz gość dostaje pełnomocnika. Na drugim posiedzeniu Sąd tak jak i ja nie dopatruje się winy tego kierowcy. Całą sprawa kosztowała budżet przynajmniej 1000 ( 2 posiedzenia, opinia biegłego, pełnomocnik, oraz moje koszty utraconego zarobku, bo jestem na działalnośći i koszty dojazdu). Kupa nerwów i straconego czasu chyba że faktycznie jesteś świadkiem poważnego zdarzenia w którym ktoś ucierpi, inaczej szkoda czasu na bycie szeryfem.

      • 1 0

    • Fotoradary to nie policja! Ludzie!

      ile lat żyjecie na tym świecie za fotoradary czeszą was z TD transportu drogowego! maszynka do pieniędzy ...dodatkowo SM straż miejska nieprzydatna do niczego ...wlepią mandat pani za handel na rynku ,spróbujcie się dodzwonić "pracują :) do 16-17 ?i to z naszej kasy!

      • 2 0

    • szkoda że...

      Pisząc takie bzdury powinieneś maluchu wrócić do szkoły ,aby skończyć edukację.!!!! Czasy ormo już się skończyły!!!!

      • 0 0

    • zapisz się do ORMO

      za komuny ludzie nazwali by cię donosicielem, lub kapusiem
      wtedy działało coś takiego jak ORMO - nadawał byś się

      • 0 0

  • nie ma szans ponieważ aut jest zbyt wiele!!!zrozumcie to wreszcie ze korki będą.i juz. (30)

    • 260 22

    • Trzeba zrobić bramki i opłaty na wjeździe do miasta (19)

      Korki znikną jak ograniczymy wjazd samochodów z rejestracją trzyliterową np. GDA, GKS, NEB, GWE, GPU, NIL itd

      • 68 26

      • Paaannie (2)

        GDA toć już prawie Gdańsk jest :-)

        • 19 5

        • prawie robi różnicę (1)

          • 8 5

          • korki będą rosnąc tak długo jak taniej do roboty będzie dojechać samochodem...

            • 8 1

      • Ty masz chyba bramkę na resztkach mózgu... (8)

        najlepiej ogrodźcie miasto drutem kolczastym i wystawcie karabiny maszynowe na przyjezdnych

        • 19 14

        • Gdańsk dla Gdańszczan (7)

          • 22 10

          • (5)

            od którego pokolenia licząc?

            • 19 8

            • od dnia zameldowania głąbie

              • 17 6

            • Od pierwszego, które płaci tu podatki (3)

              • 17 1

              • popatrz, ja tu płacę podatki ale meldunku nie mam (2)

                nie chcę się wiązać z jednym miejscem na całe życie więc wynajmuję. Meldunek stały mam zatem w pipidówie mniejszej.

                • 2 7

              • czy jestes zatem pewien, ze podatki placisz tu?

                • 5 0

              • na jakie "całe życie"??!

                Możesz się meldować raz tu raz tam, na żadne "całe życie" wiązać się nie musisz. Wiedz, że podatki odprowadzasz do US w pipidówce mniejszej, a jeździsz po drogach w Gd, korzystasz z naszej komunikacji, ktoś odśnieża dla Ciebie ulice gdy jest zima... za pięniądze NASZE, a za Twoje idą do pipidóki..więc się zastanów...

                • 1 2

          • ziemia dla ziemniaków

            • 1 1

      • Trzeba zrobić bramki i opłaty na wyjeździe z miasta (2)

        Znikną pojazdy z dwuliterowymi rejestracjami GD i GA oraz trzyliterowe GSP poza granicami trójmiasta, znikną śmieci z lasów, Janusze golfów, passatów i bmw znikną z krajowych i wojewódzkich dróg, pozdrawia właściciel pojazdu z Głównej Wsi Europy (GWE)

        • 16 23

        • dobrze gadasz :)

          wódki mu dać !!! podpisuję się pod tym ręcyma i nogami :))))

          panie

          • 7 8

        • gwe...

          Źle rozwinąłeś skrót:
          GWE: g*wno Wiejskie Europejskie

          • 5 1

      • A dla was wizy i testy psychologiczne. Bez nich - nie ma prawa wyjechania dalej jak do granic Obwodnicy z Obwodnica Poludniowa. Choc i tak wielu kierowcow nawet nie wie jak Poludniowa wyglada lub nazywaja ja... Autostrada! Ale to GD! Widza i doswiadczenie + wyzszosc nad wszysytkim i wszystkimi wyssana z mlekiem matko. Najpewniej wywodzacej się ze Slaska lub kresow.

        • 3 6

      • Trzeba zrobić bramki i opłaty na wjeździe na Kaszuby

        i w lasach i nad jeziorami zrobi się cicho i spokojnie jak nie będą tam jeździć GD

        • 3 3

      • Akurat oplaty za wjazd to nieglupi pomysl

        Gdanszczanie na tym nie straca, a kto bedzie musial ten wjedzie i zaplaci, krzywda sie wielka nie stanie. Natomiast ci, ktorzy najbardziej narzekaja na korki i drogi w miescie, a dojezdzaja z poza miasta, beda mogli przesiasc sie na pociag, jesli oplaty ich przerosna. Jakos na zachodzie niektore miasta tak dzialaja i to zdaje egzamin.

        • 2 0

      • Tak a na wyjezdzie dla tych GD !!! Żeby płacili za przejazd przez piękne kociewie, żuławy i kaszuby.

        • 3 3

    • to chodzi o uspokojenie ruchu i równomierne rozłożenie (2)

      a ilość samochodów będzie rosła i na to się nic nie poradzi. Poza tym dziennikarze w poszukiwaniu sensacji odpytują kierowców autobusów i przez pryzmat ich wypowiedzi wydają opinię o całym systemie...lekka żenada ...Tristar jest do d...bo się Panu Januszowi tablica na przystanku nie świeci jak trzeba....albo inny nie może jechać 90 km/h przez miasto bo ma ciągle czerwone...a kiedyś to łapał zieloną falę....

      • 12 6

      • Niestety najwięcej mają do gadania krzykacze (1)

        typu "Mam BMW i mogę jechać ile chcę" lub "nie po to kupowałem Passata żeby jechać 50"

        Dla tego kraju nie ma ratunku dopóki tacy ludzie nie są łąpani.

        • 27 8

        • a najwięcej do pisania mają .....

          ....profesorowie zza kierownicy Toyoty corolli oraz elitarnej Kia Ceed i Renault Thalia; czasem Forda Focusa .....jakie to szczęście, że tymi autami jeżdzą tylko elity tego społeczeństwa a VW, BMW i Mercedesem przygłupy i kryminaliści lub też biznesmeni z koziej d*py .....

          • 4 1

    • (1)

      "Szybko zapominamy, jak jeździło się wcześniej i w momencie, gdy natrafiamy na zator jest to od razu wina Tristara"
      Jako użytkownik autobusów pamiętam doskonale jak było zanim ustawiono tablice. Dokładnie tak samo, albo nawet lepiej.
      Czas rzeczywistego oczekiwania nie skraca się, a informacja o tym że przyjedzie autobus za 2 minuty jedynie irytuje, bo wyświetla się przez np. przez 10 minut. W tym czasie zamiast stać i gapić się w tablicę jak sroka w gnat można by np. przesiąść się do innego środka transportu. Ale ja naiwnie wierzę że tym razem to będą rzeczywiście 2 minuty i stoję jak pajac....

      • 31 6

      • Dokładnie, tablice nie pokazują rzeczywistego czasu w jakim przyjedzie autobus, nie uwzględniają natężenia ruchu i potem przez 10 min wyświetlają się 2 min. Bez sensu coś takiego. Juz lepiej żeby wyświetlana była po prostu planowa godzina jazdy z rozkładu, ale czy do tego potrzebna tablica? Taka fanaberia

        • 20 2

    • jeśli będzie się zabierać pasy ruchu dla samochodów pod tzw buspasy to żaden tristar (4)

      nic nie zmieni, samochodów jest coraz więcej a przepustowość ulic jak w latach 80 , można więc wywalać jeszcze większe pieniądze unijne na te elektroniczne systemy, które trzeba będzie zaraz spłacać ale nie można liczyć, że to rozwiąże sprawę korków
      ja jeżdżę codziennie od Elbląskiej do Sopotu i od lat największą masakrę przeżywam właśnie na odcinku Elbląska - Zieleniak, gdzie bezmyślnie parę lat temu trzypasmową ulicę okrojono z jednego pasa puszczając tam autobusy mimo, że na tym odcinku leci środkiem tramwaj

      • 5 7

      • gdzie do skrętu w prawo jest jeden pas

        więc nawet osiem pasów przed skrzyżowaniem nie skróci postoju

        • 4 0

      • To mam dla Ciebie propozycje (1)

        wsiadz w tramwaj, dojedz do SKM Srodmiescie, wsidz w SKM i spokojnie dojedz do Sopotu.

        Sorted.

        A jesli chodzi o przepustowosc... Po pierwsze w Gdansku od lat 80 wybudowano za duzo nowych drog i poszerzono juz istniejace. Po drugie nalezy zwalczac ruch samochodow indywidualnych, bo dlaczego ty masz jezdzic, a inni nie? A jesli wszyscy wsiada w samochod nie ma najmniejszej opcji, aby udalo sie opanowac korki. Nie ma na swiecie miasta > 500k mieszkancow, ktore moze opierac transport na samochodzie.

        I chocbys sie poplakal i powyklinal wszystkich "lewakow" czy kolwiek chcesz wyklinac - nie zmienisz tego. Pokaz prosze, jakim cudem w Gdansku mialoby jezdzic chocby 300k samochodow? Gdzie parkingi, gdzie zmiescic nowe drogi? Kto za to wszystko zaplaci? Jak utrzymac te wszystkie drogi.

        Ludzie, myslcie. Chcecie przeznaczac zawsze ponad 50% budzetu miasta na utrzymanie drog?! Czy w miescie nie ma niczego innego?

        • 6 4

        • Prawda

          Ciezko sie z tym nie zgodzic, dlatego byc moze najrazsadniejsze bedzie pobieranie oplat za wjazd do miasta dla osob tutaj niezameldowanych. Oczywiscie czesc sie o urzy, bo jak to tak, ale budowa kolejnych drog nie pomoze, bo samochodow zawsze bedzie za duzo

          • 1 0

      • A skad dokad dokladnie jezdzisz?

        Moze wybierac calkowicie nieprawidlowa trase?

        • 1 0

  • hmm (8)

    a nie lepiej by było by kupić autobusów za 159 mln zł ? Tristar jak PKM okaze sie nie wypałem ...szkoda bo ten 1 mld na pkm by mogl by wiele zmienic w gdansku...i w okolicach...

    • 151 54

    • PKM

      Nie zgodzę się z Tobą w sprawie PKM zapraszam na przejażdzkę z gdańsk osowa 07 07 to zobaczysz czy nie wypał!

      • 23 4

    • czemu niewypal? (2)

      Pkm jest z nami niecałe 3 miesiące. Poczekajmy z rok z osądem.
      Tak, wielkim minusem jest brak biletomatów na przystankach, ale z czasem będą. Cierpliwości

      • 7 3

      • byloby dobrze, jakby je wprowadzili

        Jednak dla wszystkich, ktorzy maja smartphona i internet - uzywajcie skycasha. Przy okazji mozecie tez sobie kupic bilet jednorazowy na ZTM, 20gr taniej ;)

        • 0 1

      • tą samą trasą tramwajem przez tristar jadę 10 min dłużej niż przed jego uruchomieniem

        • 2 0

    • A-busy...

      I postawić te autobusy w korkach i czekać zmiłowania boskiego?

      • 2 5

    • Zgadzam się! Tylko kilka składów w godzinach szczytu wozi ludzi. Reszta pusta! Trudno dostrzec żywego człowieka! (2)

      • 2 6

      • nieżywego łatwiej?

        • 5 2

      • pytanie

        A ty kto? maniak kolejowy co jeździ pociągiem całą dobę i liczy pasażerów.

        • 3 0

  • Strona internetowa to jakaś tragedia, brak wersji mobilnej. (2)

    • 139 5

    • Obwodnica (1)

      Gdzie kamery internetowe z obwodnicy?!

      • 5 2

      • obwodnica

        Google twoim przyjacielem:

        tu se pogmeraj, to coś wynajdziesz:
        http://www.traxelektronik.pl/pogoda/kamery/kamery_zb.php?rejid=4

        • 2 0

  • Już widzę, że jedzie się inaczej.....raz lepiej a raz gorzej (7)

    Bez problemu mogę złapać zieloną falę poza godzinami szczytu. A czasem rano mam co chwilę czerwone....podobno to uspokojenie ruchu, żeby nie piętrzył się ruch na jednym skrzyżowaniu...może i tak ale dziwnie się jedzie skokami...

    • 86 3

    • Dziwnie, ale przynajmniej nie blokujemy jednego odcinka na cały poranek

      • 0 6

    • Pomijając tristar (5)

      jadąc od strony moreny w kierunku pętli havla. zaliczymy wszystkie czerwone! startując na jednym czerwonym kolejne skrzyżowanie włącza czerwone i tak na każdym skrzyżowaniu zwłaszcza pod górkę przy cmentarzu. Nikt nie potrafi tego skoordynować by była "zielona fala" . Przy carefourze , na wysokości shuberta , przy kartuskiej, na armi krajowe, płocka, wszędzie pojawia się czerwone w momencie gdy auta dojeżdzają z poprzedniego skrzyżowania. Jedno się nasuwa ustalone jest odgórnie- więcej będą ruszać więcej zużyją paliwa a państwo natrzepie kasy !

      • 10 0

      • wolalbys zaliczyc jedno czerwone na koncu trasy na pol godziny? (3)

        • 0 2

        • dlaczego na pół godziny ?? I dlaczego na koncu ? (2)

          Dlaczego na głównej drodze z moreny na havla jest zielone gdy nie ma samochodów ? A jak jadą samochody to włącza się czerwone ? Samochody z ulic bocznych mogłyby w czasie zielonego gdy nic nie jedzie mieć zielone ! nonsens !

          • 5 0

          • (1)

            Jesteś idiotą? Ruch w mieście przypomina symbol nieskończoności . Żeby był płynny gdzieś musi być czerwone, żeby było zielone.

            • 1 4

            • tępaku chyba nigdy nie korzystałeś z samochodu .

              i nie wiesz o czym on pisze !

              • 1 1

      • Naprawde wk... Miejsce. Wieczorem tak samo sie stoi ale jak jedziesz 90 to zielona fala jest.

        • 4 1

  • Hmm zielona fala? (13)

    Proponuje przetestowac odcinek od Zieleniaka do Miszewskiego. Od ok 2 lat nie ma możliwosci przejazdu na tej trasie bez zatrzymania się na swiatłach przy Operze Bałtyckiej.

    • 181 8

    • w Trisatarze nie chodzi o tą mityczną zieloną falę....te czasy już nie wrócą. (9)

      • 18 5

      • ... (4)

        To jakie to usprawnienie ruchu jak nie ma zielonej fali?

        Do Gdyni przed wprowadzeniem tristara jechalem 40 minut teraz 1h bo wciaz swiatla mnie lapia. Widze jak pruja 100 po miescie aby zalapac sie na zielone wiec o bez pieczenstwo terz raczej nie idzie. Bubel i tyle.

        • 30 6

        • Dokładnie (2)

          Jadąc Chłopską od Pomorskiej jak się przyciśnie to się jeszcze przez Piastowską przeleci. Jadąc zgodnie z przepisami stoisz co światła.

          • 23 2

          • Bzdura :) (1)

            Od Piastowskiej do Kołobrzeskiej jest w obu kierunkach zielona fala na około 50km/h (w nocy chyba na około 55km/h).

            • 2 3

            • Brednia-patrz na prędkościomierz.

              Jeżdżę tą trasą i przy ruszeniu ze świateł przy Pomorskiej i jeździe 50 zatrzymujesz się na światłach czerwonych przy Piastowskiej.

              • 2 0

        • ile samochodów od tamtego czasu przybyło? 2x więcej?

          samochodów nie ubywa, a ludzie jeżdżą nimi wszędzie....nie tylko do kościoła jak kiedyś

          • 8 2

      • Państwo nie miało by zysku na ustawieniu świateł na "zieloną falę" (3)

        wtedy było by mniejsze spalanie paliwa co wiąże się z rzadszym tankowaniem! wszystko jest zrobione po to by właśnie zatrzymywać się na czerwonym!

        na skrzyżowaniu gdzie nadjeżdża masa samochodów jest zielone gdy dojeżdżają do skrzyżowania włącza się czerwone! super

        • 5 1

        • (2)

          masz patologiczny sposób myślenia i kolejny raz muszę napisać, że jesteś półgłówkiem. Do tego g wiesz na temat globalizacji. Tak jak mówisz, że państwo chce żebyś więcej zużył paliwo to pomyśl głąbie, że też państwo chce nie płacić kar uni za emisję CO2, które wytwarzasz podczas korku...

          • 0 7

          • ale "państwo" czyli zarządzający nim politycy i instytucje ze swojej prywatnej kasy kar za te emisje nie płacą, więc koło wiesz czego im to wisi... A poza tym kto zmierzy ile spalin w danym momencie wytwarzaja np trójmiejscy kierowcy z rur wydechowych samochodów przed uruchomieniem tristara i po? Bedą chodzić z miernikami po skrzyżowaniach i średnią wyliczać? W Tristarze chodzi o to że można będzie walić grubą kasę na zagapionych kierowcach którzy będą chcieli załapać zieloną falę, jeszcze większą kasę na tych których złapie pomarańczowe w połowie przejeżdżania się przez skrzyżowanie, dodatkowo na tych których chwyci Tristar przez błędy w systemie których jest mnóstwo (jest gorzej niż było na początku z ViaToolem) no i największa na gromadzeniu i sprzedaży danych w celach marketingowych. O kasie którą ktoś za niego przytulił nie wspomnę.

            • 4 0

          • do nawiedzonego

            Oddychając wydychasz co2 więc za ciebie państwo płaci kary bo zasmradzasz atmosferę.

            • 1 0

    • Jak jadę z Pruszcza do Gdyni to też nie mam zielonej fali!

      • 9 1

    • oczywiście że jest (1)

      sprawdź jadąc w przedziale 130-160 będziesz miał zieloną falę ;)

      • 9 0

      • Potwierdzam, tak jest. Gaz w podloge I jazda

        • 4 0

  • no to korki murowane teraz

    • 78 11

  • Tristar (5)

    Duża kasa ******* a ile możliwości??
    Pożyjemy zobaczymy. Szybciej się będę mandatów spodziewał, niż poprawy na drogach.

    • 132 2

    • Mandaty poprawiają bezpieczeństwo i ruch na drogach. (2)

      • 4 23

      • naprawdę wierzysz w zależność mandatów od bezpieczeństwa? Powiedz mi jak realnie na bezpieczeństwo wpływa mój dzisiejszy kryminalny występek jakim była niepaląca się jedna z dwóch żarówek podświetlenia tablicy.... Zostałem potraktowany prawie jak bandyta z francuskich zamachów... nie pierwszy raz zresztą...

        • 1 0

      • Mandaty poprawiają bezpieczeństwo i ruch na drogach.

        Taki tekst wydaliło z siebie cudowne dziecko dwóch pedałów.

        • 0 0

    • beda wystawiac ludziom jezdzacym przepisowo? (1)

      Kurde, czas zaczac sie bac.

      Jesli beda wystawiac ludziom lamiacym prawo, to chyba dobrze? Czy jak ktos kupil samochod, to juz kupil sobie legalizacje na lamanie prawa?

      Jesli prawo jest zle, to moze nalezy je zmienic? Jak to jest Januszu z Passatowa?

      • 2 3

      • Tu się pomyliłeś. Jeżdżę A6. Jak jako frajer jeżdżę 50/h to nigdy nie "zdanżam" na zielone. Wszyscy mnie wyprzedzają oprócz czerwonego. Miasto nie jest nastawione na 50-kę. Trzeba jechać 70, aby przejechać na zielonym.
        Zobaczycie co się stanie jak fotoradary dostaną "zielone" na rejestrację. Prędkość spadnie do 40 aby broń Panie Boże na czerwonym nie pojechać, Dodatkowo piski opon staną się codziennością, zaraz obok stłuczek.
        Później nie mówcie, że miałem racje.
        Ps.
        Podpisałem się więc zostaw Januszów w spokoju.

        • 6 0

  • Radzę skręcić w lewo ze Slowackiego w Grunwaldzką jadąc z Niedźwiednika do Oliwy. 4 zmiany świateł się czeka nawet jak nigdzie (11)

    • 85 4

    • ... jak nigdzie na Grunwaldzkiej nie ma ruchu.

      • 0 6

    • Fakt, na jednym cyklu dużo samochodów nie przejedzie. (1)

      Może by wystarczyło wydłużyć o 2 sekundy cykl, jak ogarnięci kierowcy to i dwa samochody jeszcze pojadą ekstra.

      • 6 2

      • Ale niestety w 3mieście z tym ogranięciem/rozgarnięciem kierowców jest słabo.

        • 20 0

    • (1)

      To też poniekąd wina nieogarniętych kierowców, którzy jak się zapali zielone myślą co zrobić, żeby ruszyć...

      • 16 0

      • A wystarczało zamiast tristara kupić sygnalizatory odliczajace czas do zielonego. Byłoby taniej i efektywniej

        • 33 0

    • TO dlatego, że skrzyżowanie było planowane na 2 pasy skręcające w lewo z tego kierunku o którym piszesz (2)

      ale ze względu na stłuczki (przynajmniej tak to uargumentowano kiedyś - można znaleźć artykuły) prawy pas zrobiono tylko do jazdy na wprost (a był na wprost i w lewo). W tym momencie dla mnie (zjeźdżającego Słowackiego) ten skręt "przestał istnieć" bo tak jak piszesz - należy na nim spędzyć kilka zmian świateł. Niech ten, kto zadecydował o tej zmianie uderzy się mocno w głowę. Przez garstkę niepotrafiących jeździć kierowców ukarano resztę.

      • 19 1

      • Dokładnie (1)

        Ja poprostu ostrożnie jeżdżę w lewo z prawego tak jak było na początku. A jak nie ma takiej możliwości to jadę prosto i przejeżdżam pod mostem. Nawet tak jest dużo szybciej. ZDiZ twierdzi że lewoskręt z prawego pasa łamał jakieś przepisy ale według mnie to nacisk Galerii Bałtyckiej...

        • 10 5

        • To nie nacisk GB

          Po prostu skręcanie w lewo z prawego pasa od strony Niedźwiednika jest w pewnych przypadkach kolizyjne ze skręcaniem w lewo z lewego pasa od strony Oliwy. Innymi słowy, Ty skręcasz na zielonym w lewo od strony Niedźwiednika w stronę Oliwy i możesz się "spotkać" z autem, które po skręcie w lewo od strony Oliwy jedzie na wprost w stronę Galerii Bałtyckiej. Projektant skrzyżowania dał ciała i tyle...

          • 3 2

    • (1)

      To skrec w partyzantow.

      • 2 3

      • A w partyzantów ze słowackiego to jest w lewo????

        • 9 0

    • Jedziesz prosto i skręcasz w prawo pod Bałtycką, objeżdżasz rondko, pod wiadukt i wyjeżdzasz z powrotem na skrzyżowanie - ze 2 cykle świateł zaoszczędzisz.

      • 7 3

  • brakuje mi jednego - rzetelnści dziennikarskiej (3)

    Za 5 lat dopiero poznamy efekty funkcjonowania systemu. :D - dobre.

    • 69 3

    • A i owszem

      Efekty będą wręcz namacalne... gdy wkładając rękę do skrzynki by wyrzucić ulotki co tydzień mandacik, policyjne państwo, nic więcej.... ale jest miecz to tarcza się znajdzie....

      • 1 0

    • Emisja CO2

      Rozumiem, że pomiar emisji CO2 był wykonany przed uruchomieniem tego systemu i teraz będzie ponownie zbadany za 5 lat i porównanie czy jest mniejszy?
      No bo w filmie wyżej jest powiedziane, że jedna z zalet to mniejsza emisja dwutlenku węgla (CO2).

      • 1 0

    • Przeczytaj cały artykuł a potem pitol kocopoly .kurka tylko nnarzekać i płakać jak to źle się jeździ i światła i korki i wogle p*********e.to pytam a na kij wam potrzebne jest po dwa trzy auta w rodzinie????.zasuwac komunikacja miejska a nie tylko narzekać ...

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorska Giełda Modeli Samochodów

kiermasz

Cars for Cause 3city

zlot, imprezy i akcje charytatywne

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Sprawdź się

Sprawdź się

Liftback to:

 

Najczęściej czytane