• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wiosną ruszy budowa zwodzonego mostu w Przegalinie

Maciej Naskręt
8 grudnia 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Już w przyszłym roku śluzę w Przegalinie będą mogły pokonywać wyższe niż dotychczas statki i łodzie. Już w przyszłym roku śluzę w Przegalinie będą mogły pokonywać wyższe niż dotychczas statki i łodzie.

W marcu 2011 roku ruszy przebudowa dwóch śluz wodnych w Przegalinie. Do maja 2012 r. powstanie tam most zwodzony. Podczas prac nie będzie utrudnień w ruchu dla kierowców.



Tak będą wyglądać śluzy po przebudowie. Tak będą wyglądać śluzy po przebudowie.
Plan przebudowy śluz wodnych w Przegalinie. Plan przebudowy śluz wodnych w Przegalinie.
Na początku grudnia gdański Zarząd Dróg i Zieleni ogłosił przetarg na przebudowę dwóch śluz - północnej i południowej - w Przegalinie na Wyspie Sobieszewskiej zobacz na mapie Gdańska. Inwestycja realizowana jest w ramach projektu "Pętla Żuławska - rozwój turystyki wodnej".

Pierwsza z nich, śluza północna, niedziałająca od początku lat 90., po przebudowie przestanie pełnić funkcję mostu. Przęsło, po którym dziś poruszają się samochody, zostanie rozebrane. Śluza zamieni się w miejsce dostępne wyłącznie dla pieszych. Projekt przewiduje tam również wykonanie punktu widokowego. Aby przejechać na drugą stronę kanału, samochody pojadą nową drogą, która pobiegnie po wale przeciwpowodziowym - tuż obok nieczynnej śluzy.

Druga, południowa śluza, przejdzie większą metamorfozę. Tuż obok niej powstanie most zwodzony z przęsłem o długości ok. 18 m, które będzie unosić się pod kątem 70 stopni. Jego otwarcie będzie trwało ok. 1,5 minuty. W ramach prac na południowej śluzie będzie prowadzona też rozbiórka mostu tymczasowego.

- Chętnych na realizację tego zadania poznamy jeszcze przed świętami Bożego Narodzenia. Budowa ruszy, jak tylko puszczą lody - w marcu przyszłego roku. Inwestycja potrwa co najmniej do maja 2012 r. - mówi Mieczysław Kotłowski, dyrektor ZDiZ.

Utrudnień w ruchu nie będzie. - Auta będą mogły podczas budowy poruszać się po starym moście. Gdy budowa zostanie ukończona, wjadą na zwodzony obiekt. Wtedy wykonawca przystąpi do rozbiórki starego mostu - zapewnia Kotłowski.

Kto będzie pełnił nadzór nad nową przeprawą w Przegalinie? - Most zwodzony obsługiwać będzie nasz pracownik. Natomiast śluzą zajmie się osoba wytypowana przez Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gdańsku. Otwieranie i zamykanie mostu będzie wykonywane z pobliskiej wieży sterowniczej - wyjaśnia Marian Werner, kierownik działu inwestycji w gdańskim ZDiZ.

Przebudowa śluz w Przegalinie finansowana jest w 40 proc. z budżetu miasta Gdańska. Projekt wpisuje się w Program Operacyjny Unii Europejskiej "Innowacyjna Gospodarka", z którego pochodzić będzie pozostałe 60 proc. pieniędzy. Planowana łączna wartość projektu "Pętla Żuławska - rozwój turystyki wodnej" wynosi ok. 82 mln zł.

Ile dokładnie będzie kosztować przebudowa dwóch śluz na wschodzie Gdańska, jeszcze nie wiadomo, trwa bowiem procedura wyłaniania wykonawcy.

Most w Przegalinie nie rozwiąże jednak wszystkich problemów komunikacyjnych mieszkańców Wyspy Sobieszewskiej. Najważniejsza dla nich byłaby budowa mostu, który zastąpi istniejącą przeprawę pontonową w ciągu ul. Sobieszewskiej zobacz na mapie Gdańska. Kiedy tam rozpoczną się prace? - Gotowy jest już projekt, powstanie tam dwuklapowy most zwodzony. Inwestycja nie ruszy jednak szybciej, niż po 2012 r. - przyznaje Kotłowski.

Historia śluz w Przegalinie

Budowa śluzy południowej w Przegalinie. Budowa śluzy południowej w Przegalinie.
Pod koniec XIX w. w ramach realizacji programu inwestycyjnego - przekop ujścia Wisły - projektanci postanowili odgrodzić śluzą Wisłę Gdańską (dzisiaj Martwą Wisłę). Najlepszym miejscem do tego celu okazał się północny cypel w miejscowości Przegalina. Wzniesiona tam śluza, obecnie nieczynna, nazywana też śluzą północną, służyła do późnych lat 70. Wtedy wybudowano tuż obok nową śluzę - południową.

Stan północnej śluzy w ciągu kilkunastu lat pogorszył się. Stąd w 1992 r. podjęto decyzję o wyłączaniu jej z eksploatacji. Zaś w latach 1995-99 w awanporcie górnym (wschodnim) śluzy północnej usypano wał przeciwpowodziowy - zabezpieczono tym samym tereny znajdujące się nad Martwą Wisłą.

Od 1905 r. aż do lat 70-tych po moście nad śluzą jeździły też pociągi Gdańskiej Kolei Dojazdowej, które zmierzały do Świbna. Tam przeprawiane były na promie kolejowym (do ok. 1955 r.) przez Wisłę do Mikoszewa i dalej jechały do Stegny i Sztutowa.

Miejsca

Opinie (71) 5 zablokowanych

  • Gratulacje ale nie do końca (7)

    To wspaniała wiadomość, oby prawdziwa.A tak na marginesie, kiedy ruszy odbudowa mostów zwodzonych w Gdańsku. Przezciez decyzja o tym zapadła kilkanaście lat temu?

    • 72 2

    • DOKŁADNIE...A CO Z MOSTEM W SOBIESZEWIE? PAN ADAMOWICZ ZAPOMNIAŁ??? (2)

      • 13 3

      • Sobieszewo !!!

        Jak widzę autobusy jadące tą kładką zwaną mostem pontonowym czy jakoś tak - to zastanawiam się jak można pozwolić na takie dziadostwo. Myślę że most zwodzony można sobie podarować a zacząć od SOBIESZEWA bo tam któregoś pięknego dnia rozjedzie się ta kładka.

        • 6 3

      • spokojnie

        maja budowac ale wzdluz martwej wisly wiec to troche potrwa i nie wiadomo gdzie sie skonczy budowa

        • 0 1

    • Kiedy zbudują most w

      Sobieszewie? Nowy budują od końca lat 70. Stary się sypie już. Za pieniądze, które ida na utrzymanie pontonowego byłyby już 2 nowe porządne mosty.

      • 14 1

    • (1)

      ruszy kiedy w kazdej dzielnicy bedzie jakze potrzebna hala widowiskowo-sportowa i kiedy splacimy kredyty zaciagniete na ich budowe + kredyt na stadion. Czyli za jakies kilkaset lat.

      • 15 12

      • wredziole Cie zminusowali, ale dla mnie to Ty masz racje.

        • 7 2

    • co najwyżej

      wzwodzonych :D i tylko w czasie wyborów :)

      • 3 0

  • Do budowy zostaną użyte podobno belki z bramy wyżynnej;-)

    • 44 22

  • Do Twierdzy Wisłoujście tez jest zwodzony - raz otwarty (4)

    Na nasze pieniądze wywalono zwodzony most z którego opcji "otwierania" nikt nie korzysta. Bo poco skoro jest na fosie podstępnej z dwóch stron a ponadto zarośniętej tak, że kajakiem strach wpływać.

    • 27 9

    • A słowo "zabytek" coś ci mówi? (2)

      Odbudowa tego mostku to jeden z elementów odbudowy i rewitalizacji Twierdzy Wisłoujście. Idąc twoim tokiem myślenia, należałoby zasypać fosę - po co ma istnieć, skoro nikt nie zamierza atakować Twierdzy? Zlikwidować otwory strzelnicze w murach, zniwelować wały...

      • 13 0

      • Ten mostek to kompletna porażka podczas otwarcia były problemy bo się nie otwierał źle zaprojektowany i kompletne dno w wykonaniu. Kupa pieniędzy na mosteczek który nie działa!!!

        • 0 1

      • Zabytek funkcjonalny ?

        To zgodnie z Twoim rozumowaniem, w otworach strzelniczych powinna być nabita broń ostra, wały obronne "najeżone" kołkami sosnowymi, a nad bramą wjazdową beczka z rozgrzaną smołą?

        Zabytek owszem ale po co tam ten mechanizm i funkcjonalna nie używana konstrukcja.

        • 1 2

    • bo kajakiek to sie po jeziorach pływa

      • 2 4

  • Zniknie ostatni ślad kolei wąskotorowej do Gdańska (5)

    Na podjazdach do tego mosty wtopione w asfalt są ostatnie zachowane metry wąskotorówki z Gdańska do Mikoszewa.

    • 58 1

    • Dlatego warto zostawić te tory w tamtym miejscu. (1)

      • 10 3

      • jestem za odbudowaniem

        kolei waskotorowej, troche tradycji nie spowolnie rozwoju pomoza!

        • 15 0

    • Na Wyspie pewnie tak (1)

      Ostatni ślad wąskotorówki w Gdańsku to most w pobliżu stadionu Wybrzeża. Teraz chyba jakieś rury tamtędy idą.

      • 3 0

      • zostal tez kawalek nasypu po drugie stronie ulicy. jako atrakcja turystyczna MOZE i dobre by to bylo...

        • 2 0

    • Dotyczy pozostałości Gdańskiej Kolei Dojazdowej

      ...te szyny które są w podjazdach do mostu to nie ostatnie metry,wystarczy przejść się trochę dalej na południe drogą i można spotkać kolejne zatopione w asfalcie szyny... :)Nie zmienia to jednak faktu,że zniknie kolejna pamiątka-ale takie są koszty postępu...

      • 0 0

  • (5)

    pytam bo nie wiem - tam w ogóle jakiś ruch wodny jest?
    jak dużo jednostek nie jest w stanie (przy spokojnej wodzie) przejść z gdańska do górek morzem?

    • 12 6

    • Czytamy ze zrozumieniem, a nie piszemy co nam slina pomiedzy okruszki na klawiaturze przyniesie:
      Inwestycja realizowana jest w ramach projektu "Pętla Żuławska - rozwój turystyki wodnej".

      • 7 4

    • Ciężko jest wejść przekopem Wisły bo albo są bardzo gęsto porozstawiane sieci oznaczone baniakami po płynie do spryskiwaczy pozostawiając 3m miejsca na przejście, albo trafi się na mieliznę. Jak mocno dmucha to jeszcze gorzej.

      • 3 0

    • A czemu z Gdańska do Górek? (1)

      Na trasie z Gdańska do Górek nie ma żadnej śluzy (była kiedyś w Płoni/Pleniewie, ale została rozebrana), Przegalina jest kawałek dalej.

      • 0 2

      • bo nie jest tam potrzebna

        a śluza w Przegalinie być musi, inaczej w razie powodzi byśmy kajakiem do dworca płynęli...

        • 4 0

    • Jest ;-)

      "Ruch wodny" przez śluzę w Przegalinie istnieje, choć żegluga śródlądowa w Polsce raczej sie "zwija" niż rozwija... Szkoda, transport śródlądowy jest wielokrotnie tańszy od drogowego i kolejowego. Tyle, ze na początek trzeba sporo zainwestować w infrastrukturę (np. w mosty - rozsypujący się dziś nad śluzą w Przegalinie most "tymczasowy" stoi coś ze 30 lat...)

      W przeciwieństwie do transportu śródlądowego rozwija się turystyka wodna - umożliwiło to m.in. podniesienie wszystkich przeszkód i uruchomienie mostów zwodzonych na drodze wodnej Szkarpawy i Wisły Królewieckiej.
      Dotychczasowy, prowizoryczny most w Przegalinie jest ostatnią przeszkodą dla umożliwienia żeglugi z Gdańska jednostkami do 11 m wysokości, bez kładzenia masztu - choć wciaż zawalidrogą pozostaje most pontonowy do Sobieszewa...

      Piszesz "z Gdańska do Górek morzem" - nie ma potrzeby wypływać na morze (Zatokę...) Port gdański połączony jest z Górkami Martwą Wisłą> Trzeba kednak na tej trasie płynąć pod trzema stałymi mostami (dwa z nich zbudowano niegdyś jako zwodzone...) istotne jednak, ze nie ma to związku ze Śluza w Przegalinie... Spójrz po prostu na mapę ;-)

      Przez śluzę w Przegalinie można wypłynąć z rejonu Gdańska oraz Górek:
      1. w górę Wisły, ktora jest zeglowna przynajmniej do kanału Bydgoskiego.
      2. Szkarpawą w stronę Zalewu Wiślanego, Nogatu (do Malborka i dalej), do rzeki Elblag (do Elbląga), dalej do systemu Kanału Elbląskiego.
      3. przez Świbno/Mikoszewo w stronę Zatoki Gdańskiej.

      • 1 0

  • To można wykorzystać pozostałości mostu zwodzonego odnalezionego w Bramie Wyżynnej.

    • 2 8

  • (1)

    w końcu !!

    • 11 0

    • fuj, śluz, więcej śluzu, sam śluz...

      • 0 2

  • Droga (1)

    po wale przeciwpowodziowym? No, ładnie.

    • 11 8

    • Już go tiry rozjadą...

      • 7 0

  • Mała rzecz, a cieszy

    To jest jedna z tego rodzaju inwestycji, które niby drobne, ale mające wbrew pozorom duże znaczenie.

    • 19 0

  • remont dreogi (1)

    bardzo pięknie :) sugeruję jednak żeby wyremontować nawierzchnię ulicy Przegalińskiej. W chwili obecnej dziura na dziurze. Drogi na południe od śluz są utrzymane na przyzwoitym poziomie - bo należą do gminy Pruszcz Gd. , natomiast ta na Wyspie - mieszkańcy wyspy wiedzą.
    Tak na marginesie, w ubiegłym roku interweniowałam w sprawie dziurawej nawierzchni ul.Przegalińskiej i usłyszałam od kierownika .... "kto w ogóle wymyślił tam drogę?" - czas gościa na emeryturę wysłać :/

    • 24 0

    • i miał rację kierownik

      • 0 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Sprawdź się

Sprawdź się

VW Crafter to:

 

Najczęściej czytane