• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dlaczego Gdańsk i Gdynia nie dofinansują połączeń PKM?

Maciej Naskręt
22 listopada 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Przyszłość PKM-ki bez wsparcia gmin wygląda tak, jak na powyższym zdjęciu przystanku w Jasieniu - mgliście. Przyszłość PKM-ki bez wsparcia gmin wygląda tak, jak na powyższym zdjęciu przystanku w Jasieniu - mgliście.

Kolejny rok funkcjonowania linii PKM pokazuje, że Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego nie ma co liczyć na wsparcie finansowe połączeń aglomeracyjnych przez samorządy Gdyni i Gdańska. Postanowiliśmy sprawdzić, gdzie leży problem.



Czy Gdynia i Gdańsk powinny dokładać się do kursów na PKM?

Pociągi Pomorskiej Kolei Metropolitalnej kursują już od ponad dwóch lat. Początkowo po trasie poruszało się dużo więcej składów, ale w połowie 2016 r. władze samorządu województwa postanowiły zreorganizować rozkład jazdy linią PKM, by - jak zaznaczyli samorządowcy - "nie wozić powietrza".

Trzeba podkreślić, że przewozy kolejowe w regionie to usługa deficytowa - samorząd województwa musi do niej dokładać ponad 50 mln zł. Nie bardzo jest skąd dorzucić pieniędzy na dodatkowe połączenia, bo nie dość, że to województwo organizuje przewozy, to jeszcze na swoje barki wzięło utrzymanie infrastruktury - 18-kilometrowej linii PKM z Wrzeszcza do Osowy.

Fakty są jednak takie, że pociągów jest za mało w szczycie komunikacyjnym, a godziny ich odjazdów są niejednokrotnie przypadkowe - mi.n. nie ma stałej częstotliwości odjazdów. Sytuację mogłyby poprawić dodatkowe kursy pociągów - np. z Gdyni do Gdańska przez Osowę i z powrotem.

Od urzędnika średniego szczebla z samorządu województwa usłyszeliśmy, że wprowadzenie jednego połączenia przez cały rok tam i z powrotem, czyli z Wrzeszcza do Gdyni przez Osowę, kosztuje około 400 tys. zł. Gdyby Gdańsk i Gdynia zrzuciły się na tę kwotę po połowie - od grudnia przyszłego roku można by było uruchomić dodatkowe połączenie. Albo kilka - w zależności od hojności samorządów.

Urząd Marszałkowski nie widzi przeszkód.

- Oficjalnie żadnych pism zapraszających do partycypacji w kosztach za przewozy PKM nie wysyłamy do samorządów gmin i miast. Jednak na każdym spotkaniu z samorządowcami powtarzam, że jeśli chcą więcej przewozów, to jedyną opcją jest dorzucenie odpowiedniej kwoty pieniędzy do projektu PKM - mówi Ryszard Świlski, członek Zarządu Województwa Pomorskiego.
Czytaj też: Nowe przystanki PKM w Gdyni, ale kursów nie przybędzie

Przejazd dodatkowego pociągu z Gdańska do Gdyni i z powrotem to koszt 400 tys. zł rocznie. Przejazd dodatkowego pociągu z Gdańska do Gdyni i z powrotem to koszt 400 tys. zł rocznie.
Gdańsk: nie będziemy się dokładać do kolei

O propozycje dołożenia puli pieniędzy zapytaliśmy w gdańskim magistracie.

Zastępca prezydenta, Piotr Grzelak, powiedział nam, że priorytetowym zadaniem Gdańska jest doprowadzenie komunikacji miejskiej - autobusowej i tramwajowej - do linii PKM. Miasto wybudowało węzły przesiadkowe, a w planach ma kolejne. Gdańsk dlatego nie będzie partycypować w kosztach związanych z przewozami kolejowymi, bo nie jest to jego zadanie.

Władze zwracają także uwagę na fakt, że aktualnie bardziej na linii PKM potrzebna jest stała częstotliwość połączeń kolejowych, dzięki której będzie można zgrać przyjazdy pociągów z odjazdami komunikacji miejskiej - tramwajów i autobusów.

Sprawdź rozkład pociągów PKM i SKM.

Problem z taborem można rozwiązać. Problem z taborem można rozwiązać.
Gdynia: czekamy na propozycje, ale...

Władze Gdyni podkreślają z kolei, że dodatkowe kursy do Gdyni są potrzebne.

- Natomiast kwestia ich finansowania przez miasto jest już dużo bardziej złożonym problemem. Jeśli wszystkie gminy, które obsługuje PKM, miałyby dopłacać do kursów, nie byłoby żadnej wątpliwości. Gdynia poniosłaby swoje koszty - mówi Marek Stępa, zastępca prezydenta Gdyni.
Jednak sytuacja, w której to tylko Gdynia miałaby płacić za to, że pociągi PKM dowożą pasażerów do miasta, w przekonaniu władz Gdyni nie jest właściwa.

- Oczekujemy propozycji transparentnych zasad współpracy w tej materii - dodaje Stępa.
Czytaj też: Nowe przystanki PKM w Gdyni, ale kursów nie przybędzie

W takiej sytuacji, przynajmniej do czasu, gdy Gdańsk nie włączy się do finansowania połączenia, nie ma co liczyć na finansowe wsparcie ze strony Gdyni.

Dzisiaj kursowanie pociągów PKM w 100 proc. finansuje samorząd województwa. Dzisiaj kursowanie pociągów PKM w 100 proc. finansuje samorząd województwa.
Potrzebne dodatkowe składy

Warto zaznaczyć, że aby zwiększyć liczbę połączeń w Trójmieście, należałoby pozyskać dodatkowy tabor. To może okazać się sporym problemem, ale możliwym do rozwiązania.

Przede wszystkim należałoby wypożyczyć autobusy szynowe od Przewozów Regionalnych. Część z nich gotowa jest do pracy i stoi np. w Chojnicach.

Planowana jest też reorganizacja rozkładu jazdy na trasach Tczew - Chojnice i Malbork - Grudziądz, dzięki czemu (bez pogarszania oferty, a w przypadku linii do Chojnic nawet ze zwiększeniem liczby pociągów) udałoby się "odzyskać" dwa lub trzy pojazdy, które można by było wysłać na linię PKM.

Inne miasta dokładają się do kolei

Warto zaznaczyć, że Gdańsk w ostatnich latach tylko raz finansował przewozy kolejowe - podczas Mistrzostw Europy w piłce nożnej w 2012 r. Uruchomiono wtedy linię z Gdańska Głównego na stadion. Dowoziła ona kibiców na mecze. Teraz za dojazdy SKM-ek przed stadion płacą organizatorzy wydarzeń.

Inne polskie miasta chętniej dokładają do kolei. Przewoźnikiem kolejowym finansowanym z kieszeni mieszkańców jest spółka SKM Warszawa, bowiem jest jednocześnie spółką komunalną. We Wrocławiu natomiast w tym roku uruchomiono nowe połączenie w całości finansowane przez miasto (obsługują je Koleje Dolnośląskie).

Z kolei po Wielkopolsce pasażerów wozi Poznańska Kolei Metropolitalna, która jest wspólnym przedsięwzięciem marszałka województwa wielkopolskiego, Poznania i całego powiatu poznańskiego oraz gmin i powiatów położonych wzdłuż linii kolejowych Poznańskiego Węzła Kolejowego.

Opinie (262) 8 zablokowanych

  • Nie da się. (24)

    Dziękuję, pozdrawiam!

    • 173 22

    • Jak dostanę mieszkanie (3)

      ....to pomyślę

      • 157 29

      • (2)

        Weź kredyt i kup.

        • 16 0

        • i koniecznie zmień pracę!

          • 19 0

        • kupic, na dodatek na kredyt, to kazdy "gupi" potrafi! ;)

          • 4 4

    • Warszawka i mafia mi nie pozwala

      są lukratywniejsze biznesy do dotowania.

      • 52 13

    • gdzie jest szczur? dlaczego on nigdy nie wyjaśnia kwesti które są ważne? (8)

      Co on robi cały dzień?

      • 17 12

      • Pozdrawiam tych co mają codziennie ból dpy (7)

        Ciesze sie, ze jestem szczesliwy i nie przegralem życia jak trol powyzej

        Gdynia powinna dopłacać proporcjonalnie do liczby:
        - wybudowanych przystanków i kursów , i
        - kasy wydanej na PKM w Gdyni
        Czyli 50 razy mniej niz Gdansk.
        Ale Struk dotuje de facto Gdansk z kasy wojewodztwa - wtedy, gdy miliard doracji PO wydala na PKM tylko w Gdansku i teraz gdy dalej sekuje Gdynie smiesznym rozkladem jazdy.

        POrażka POlitykow

        • 23 17

        • ty jesteś szczęśliwy i jesteś trollem:))? (1)

          • 15 7

          • Nie trolluj, nie ze mna takie numery

            Łap minusa

            • 5 6

        • Ok pod warunkiem że do SKM będzie dopłacać na takich samych zasadach

          • 4 2

        • manipulujesz pseudofaktami piSSowski pajacu (3)

          • 8 11

          • Lepiej byc pajacem niz zdrajca i złodziejem (2)

            A na drzewach zamiast lisci zadyndaja komunisci

            • 7 10

            • Nie tobie śmieciu oceniać kto jest zdrajcą!

              Ty piSSowski pachołku!

              • 2 6

            • Kiedy otworzycie Sztutowo, tym razem polskie.

              • 0 0

    • Horala blokuje PKM używając swoich wpływów w Warszawie Moskwie i Berlinie! (2)

      Gdyby nie on, to Gdynia byłaby już Nowym Jorkiem!!!

      • 18 6

      • Nie wiem co robi Horala (1)

        Ale wiem, ze Tusk i jego europosłowie to zdrajcy Polski i nowa Targowica

        • 20 27

        • to mało wiesz d*pku

          • 10 11

    • przecież to koledzy z jednej partii (1)

      • 4 3

      • Tak, tak

        "Od 16 marca 2006 był doradcą społecznym Prezydenta RP Lecha Kaczyńskiego do spraw samorządu"

        • 4 1

    • Prawda jest taka, że PKM to chybiona inwestycja (4)

      W pierwszym półroczu 2017 przewiozła 1.5mln pasażerów. Nawet niech będzie 3 mln w całym roku. Natomiast dofinansowanie wynosi 50 mln zł. Czyli prawie 17 zł dopłaty do każdego przewiezionego pasażera. Inaczej licząc korzysta z niej regularnie ok. 3 tys. osób. Każda z tych osób kosztuje województwo 16 tys zł. A jest to tylko dofinansowanie przewozów. Nie uwzględnia amortyzacji kosztów budowy linii (1 mld zł) oraz jej utrzymania.
      Kto by chciał z własnej woli to coś utrzymywać. Koszty duże korzyści znikome.

      • 3 8

      • Zlikwidujmy wszystkie połączenia kolejowe i może ludzie tacy, jak Ty zrozumieją, dlaczego nowoczesne miasto bez kolei nie może (1)

        istnieć

        • 14 3

        • Jeszcze raz powtarzam

          regularnie (dojazdy do pracy, szkoły) korzysta z niej maksymalnie 3 tys. osób!!! To nie są potoki pasażerów na kolej. To jest zbyt mało nawet na tramwaj. Stąd ten gigantyczny deficyt i dofinansowanie.
          Ludzie, którzy przesiedli się na PKM i tak w większości jeździli autobusami. I tak powinno pozostać. Skrócenie czasu dojazdu dla tej ilości osób nie jest warte nakładów (1mld budowy + 50 mln rocznie dopłat do przewozów + utrzymanie linii kolejowej).

          • 2 4

      • Niby tylko...

        3000 osób, ale to ok 1500 samochodów na ulicach mniej!

        • 3 0

      • Czytaj uważnie!

        50 mln złotych to samorząd dokłada do CAŁEGO regionu, a nie tylko do PKM-ki

        • 0 0

  • Wyobraźcie sobie jak miłoby było jechać na bilecie ZTM z Jasienia do Wrzeszcza i odciążyłoby to autobusy! (16)

    Ale pan grzelak o tym nie wiem, bo wozi tyłek autem, pewnie z szoferem... Normalnie chłopie kompromitujesz się na każdym kroku...

    Policzcie ile zabiera osób taki pociąg, a ile autobus nawet przegubowy i co jest bardziej opłacalne czy PKM czy zestaw autobusów... Autobusy też są ważne, ale kolej i ewentualnie tramwaj powinny być najważniejsze, a tu jest myślenie, toż przecie ma autobus, a to że się nie mieści to niech na dachu jedzie...

    Drogie miasto Gdańsk, dorzućcie się do PKM, jak gmina Żukago nie chce się dorzucić, to pociąg zawsze może omijać stację Gdańsk Rębiechowo, która obsługuje głównie Banino itd., ale swoim mieszkańcom sprawiliście wielką przyjemność, nawet z Osowy wygodniej by było dojechać do Dworca i jechać PKM do Wrzeszcza niż stać w korku w autobusie

    • 229 12

    • (8)

      Trzeci akapit w punkt. Może gminy ościenne, które korzystają z PKMki zaczęły siędorzucać. Ostatnio czytałem, że najbardziej korzystają ci z kierunku Kościerzyna...

      • 21 0

      • Najbardziej zapchane są kaszubowozy do Kartuz.

        • 13 0

      • (6)

        Ale czemu gminy ościenne mają się dorzucać, skoro nie dorzuca się póki co Gdańsk.
        Albo wszyscy albo nikt.

        • 2 6

        • Bo Gdańsk bez tych gmin da radę (3)

          Te gminy bez Gdańska nie.

          • 10 5

          • jasne, a te potoki poranne ludzi, to turyści, którzy pragną walnąć zdjęcie z Neptunem

            albo przejść się koniecznie kładką...

            • 8 3

          • Te gminy są w bardzo dobrej kondycji... (1)

            Ponieważ Gdańszczanie wyprowadzili się na gminy ościenne, tam rozliczają podatki a do Gdańska przyjechało sporo osób z innych województw, które niestety nie płacą podatków w Gdańsku. Gdańsk Gdynia Kartuzy Żukowo - powinny dorzucić się do PKMki solidarnie.

            • 4 0

            • Powiedz jeszcze dlaczego i wszystko będzie jasne

              • 1 0

        • Bo Gdańsk... (1)

          Bo Gdańsk wybudował infrastrukturę PKMki w mieście, do której żadna z ościennych gmin nie dołożyła ani złotówki, a z której infrastruktury korzystają mieszkańcy tychże gmin (jak się okazuje w dużej mierze, vide: kierunek Kościerzyna/Kartuzy).
          Stąd nie jest to chyba zbyt wielkim wysiłkiem, by choć trochę dołożyć do częstszych kursów pociągów w ichniejsze rejony (czyt. infrastruktura jest, to dołożymy chociaż do kursów)...

          • 4 0

          • gdansk nie wybudował niczego

            tylko wspólne dla wszystkich województwo.

            • 0 0

    • "Drogie miasto", dobre :)

      • 5 1

    • bilet tandemowy za 140 zł miesięcznie (2)

      I masz PKM, SKM, tramwaje, autobusy i nawet trolejbusy na terenie Sopotu.

      Taki bilet obejmuje Gdańsk i Sopot, albo Gdynię i Sopot - dwie opcje.

      140zł.

      • 4 6

      • Ten bilet kosztuje 150 zł (1)

        To po pierwsze. Po drugie, przy dojazdach Gdynia-Gdańsk trzeba kupić ten za 230.

        • 11 1

        • a po trzecie ja chce bilet Gdańsk-Gdańsk

          ja nie potrzebuję jechać do Sopotu czy Gdyni. 100zł za Gdańsk-Gdańsk byłoby odpowiednie

          • 4 0

    • Przekręt a nie komunikacja zbiorcza (1)

      Zrobili by po ludzku w mieście tramwaj. Od lotniska do pętli na Zaspie/Przymorzu, a pociąg od lotniska w stronę Kaszub i Gdynii. Przystanek na lotnisku by miał taka formę jak ten na Brętowie i by było cacy. W obrębie do lotniska byśmy śmigali na biletach ZTM, poza na kolejowych lub metropolitalnych. Ale nie było trzeba wyciągnąć kasę od podatnika, ciekawe ile konsultanci wyciągnęli z tej inwestycji, 20%? Tak to wszystko porobili, że pomiędzy Matarnią i Kiełpinem nadal nie usunięto szkód po deszczyku jaki nawiedził 3city. Kpina z obywateli.

      • 2 6

      • Bez sensu

        Z Gdańska do Kartuz zamiast w godzinę połączenie tram + train trwałoby półtorej. A tyle w szczycie to już Gryf jeździ.

        • 0 0

    • NIe ma problemu całe Kaszuby mogą jeździć samochodami - i znowu będzie lament....

      • 2 0

  • Gdynia to niech sie najpierw di SKM dorzuci bo ma proporcjonalnie duzo mniejsze udzialy niz Pruszcz gdzie skm nie jezdzi (9)

    • 107 14

    • szczur nie ma, kasa jest pusta, za co skończmy lotnisko? (3)

      • 19 4

      • Janusz Ch (2)

        Nie zmieniaj POdpisu, nie do twarzy ci z nim

        • 7 7

        • Ale z meritum się zgadzasz? Szczurek wtopił 100 milionów pieniędzy obywateli na swoje chore ambicje? (1)

          • 8 1

          • I ...

            Dalej ta sama śpiewka! Gdy na Babich Dołach miała powstać filia Rębiechowa, to wszyscy byli zachwyceni, gdu lotnisko powstało jako spółka Gdyni z Kosakowem, to tragedia!

            • 3 3

    • (1)

      niech Gdynia nie idzie w SKM i PKM, to jest szambo, które pochłonie każde pieniądze

      • 2 13

      • Słusznie, jest jeszcze za mało korków w Mieście Słońca Bulwaru

        • 7 1

    • Pruszcz ma proporcjonalnie większe udziały niż ktokolwiek (1)

      Pruszcz powinien wszystkie udziały oddać za darmo Rumii i Redzie, mówię serio. Miasta na północny zachód od Gdyni są bardzo zaangażowane w rozwój SKM. A Pruszcz ani pociągów, ani inicjatywy.

      • 9 3

      • Za darmo? A z jakiej racji?

        Zapłacić i jeszcze g z tego mieć? Teraz to Pruszcz po złości powinien wszystkim za jego olewanie kija w szprychy wkładać, a nie cokolwiek fundować.

        • 0 0

    • Nie znasz tematu a się wypowiadasz.

      Tak trudno zrozumieć ze Gdańsk ma dużo udziałów bo wykopując je dał SKM kasę na budowę Śródmieścia bo bez tego SKM powiedziała ze nie wybuduje? Jak Gdynia będzie chciała budować nowy przystanek to też wykupi.

      Nie siej fermentu. Gdańsk ma większe udziały i nic z tego nie wynika. Nie dokłada z tego powodu większej kasy do przejazdów.

      • 3 1

  • (21)

    No tak, bo Gdańsk wcale nie ma interesu w tym, żeby samochody GKA zostały w swoim powiecie, a uczniowie, pracownicy, klienci podjechali PKM.

    Wiara w to, że ktoś podjedzie 30km i zostawi samochód na P&R za obwodnicą? Śmiechłem.

    Biurko za wysokie, bo chyba nic zza niego nie widać.

    • 100 21

    • a może jeszcze czerwony autobus do GKA puścić? (4)

      No chyba ktoś tu sobie mocno żartuje. Parking P+R powinien być dla was wręcz płatny, bo dlaczego my gdańszczanie mamy wasze kaszubstwo utrzymywać! Nie podoba się to poszukaj roboty poza Gdańskiem, ja płacę podatki w Gdańsku i pracuję w Gdańsku, i tylko tacy mają prawo czegoś żądać, a wy to ewentualnie jesteście gośćmi w Gdańsku i macie płacić!

      • 29 28

      • Ucz się więcej

        To nie będziesz musiał ze złym Kaszubą o miejsce pracy przy łopacie walczyć.

        • 23 13

      • (1)

        No pudło, pisałem z perspektywy Wrzeszcza.

        • 7 2

        • Wyjdz z piwnicy

          • 3 2

      • Akurat czerwony autobus do GKA jeździ. I Żukowo za niego płaci.

        • 3 0

    • Chyba "parkingu" w Rębiechowie nie widziałeś (2)

      Mimo warunków poniżej krytyki parkuje tam kilkadziesiąt samochodów dziennie. Mogłoby więcej.

      • 15 3

      • Co to jest kilkadziesiąt samochodów? (1)

        Tyle przejeżdża Słowackiego w jednym cyklu świateł.

        • 4 2

        • jak mam autem jecha 30-50 min a zbiorkomuną 2,5 godziny, to wybór jest oczywisty

          PS. licząc w jedną stronę...

          • 2 0

    • A gdzie masz miejscowość czy dzielnicę gka? (4)

      Parę lat temu wyprowadziłem się z wrzeszcza bo aż dusiło od spalin i jak widzę z perspektywy dobrze, bo dusiloby mnie mieszkanie z takimi ciasnymi umysłami jak twój.

      • 9 11

      • (3)

        Gka to np Banino, Pępowo czyli praktycznie Gdańsk, jeszcze do niedawna Gdańsk lotnisko to była po prostu wieś firoga

        • 6 8

        • Ekhm... to było pytanie retoryczne ale mimo to dzięki ;)

          • 1 0

        • I słynnej kufloteki w Firodze już nie ma... Co za czasy.

          • 0 1

        • to nie jest Gdańsk, tylko Banino i Pępowo

          i nie mamy z tym nic wspólnego. Uciec na wiochę, wyrżnąć drzewa i oszkalować dewelo-dworkami krajobraz, pyskować i ciągnąć frukta z Miasta to dopiero wiocha.

          • 6 3

    • Wręcz wyjazd z Gdańska powinien być dla ciebie płatny.

      Dotyczy wylotu również, bo Matarnia, Firoga i Rębiechowo od niedawna w granicach. Zostaje jedynie prom.

      • 11 3

    • Tak się składa, że przystanek Rębiechowo, to jeden z najbardziej obłożonych przystanków (6)

      Tak więc, ludzie chcą zostawiać samochody na przedmieściach. Widzę rano coraz większe obłożenie pociągów PKM, więc ich popularność rośnie.
      Powinien jeszcze powstać przystanek przy Kielnieńskiej, a miasta i gminy ościenne powinny się bez łaski dorzucać do PKM'ki. Podstawa sprawnej komunikacji, to częste i regularne kursowanie, nawet gdyby czasami wagony jechały puste.

      • 14 0

      • Płacisz wójtowi, to wójt ci buduje proste! (3)

        Od miasta wara!

        • 0 9

        • Napisał "Danziger" od 14 miesięcy, a wystawiający worki ze śmieciami na klatce schodowej (2)

          obok butów z wywiniętym czubem.

          • 7 0

          • (1)

            od bartoszyckich koszykarzy to ty się odstosunkuj :P

            • 2 1

            • A bo mnie...

              • 0 0

      • popieram

        ludzie chcą jeździć PKMką w obie strony, ja np pracuje na Kaszubach i dojeżdżam z Gdańska i widzę korki codziennie w OBIE strony
        od pon do piątku lokalny patriota "Gdańszczanin" klnie na p***** Kaszubów że mu prace zabierają, powietrze zatruwają itp, a w sobotę tłumy na Kaszuby w korku stoją byle słoneczko zaświeci korki w Żukago od strony Gdańska już w Leźnie, albo stoi taki Gdańszczanin w kolejce po świeże jaja na Zielonym Rynku ( oczywiście ze ze wsi ). co za hipokryzja
        Jak się gminy ościenne nie dogadają w tej sprawie to miasto stanie totalnie, bo obwodnicy metropolitarnej to się raczej nie doczekamy i jedyną droga to będzie droga wodna, wtedy Gdańsk będzie mógł sobie być samotną wyspą Miasta Wolności. a p*** Kaszubi sobie poradzą i tak :)

        • 6 1

      • miasta i gminy ościenne powinny się bez łaski dorzucać do PKM'ki

        A Gdańsk to nie z jakiej łaski? Z lotniska w kierunku Gdańska to się wsiada, a nie tam wysiada - tak więc Gdańsk tez jak najbardziej z PKM korzysta.

        • 0 0

  • W Gdyni trzeba dać 60 milionów na dokończenie lotniska. (7)

    Kilka milionów na linie do Gdyni północ nie ma. Niech ludzie gniją na estakadzie w korkach!

    • 105 14

    • Trxeba bylo kupic mieszkanko w centrum albo Karwinach (5)

      Ale metr kosztowałby wiecej niz w Rumi.

      To byl twoj wybór, misiaczku

      • 8 17

      • w centrum za 10 tysięcy? nie robię interesów z urzędem miasta, nie stać mnie. (1)

        Nie jestem prezesem MTM!

        • 18 2

        • To wypad do cudownego Gdańska.

          • 1 13

      • Wooooow ale dolej lama z ciebie! Nieustawaj w głoszeniu!

        • 0 0

      • A Karwiny to w korkach nie stoją?

        • 11 0

      • Żeby po południu wrócić na Karwiny, stoisz w korkach tak samo, jak na przykład na Obłuże. Na Karwiny z centrum jest jedna droga. Samochodów coraz więcej, a przepustowość tej drogi już zbyt mała. Dodatkowo to jest droga dojazdowa do obwodnicy.

        • 1 0

    • Będziesz latał na północ Gdyni samolotem

      z Rębiechowa

      • 8 0

  • Horala jesteś prezydentem Gdyni 20 lat dlaczego nic nie robisz:), (3)

    Chcemy PKM!

    • 49 15

    • Dobry bait

      • 13 2

    • 20 lat temu to Horała (1)

      robił przewrót w przód na WF-ie. Miał wtedy 16 lat

      • 19 0

      • A może był z niego zwolniony, jak gros uczniaków w ostatnich latach..

        • 0 2

  • panie naskret po pierwsze napisz prawde o urzedzie marszalkowskim (3)

    Dlaczego urzad daje umowe przewozowa na rok a nie na 10 lat tak jak to jest w innych wojewodztwach ! Przez to zadnemu przewoznikowi bank nie udziela kredytu na zakup nowego taboru!! Tylko nasze wojewodztwo jest tak zacofane przez ten urzad! W innych wojewodztwach marszalek zakupuje tabor kolejowy. W pomorskim ma nas w d.... Ale nie napiszecie o tym bo z PO jestescie

    • 117 19

    • Łap plusa (2)

      Oni wszyscy pisza z perspektywy PO bo sa na garnuszku reklam

      Jak jeden czytelnik opisal prawde o PO dot SKM, to przykryli go kolrjnym artykulem pisanym na biurku urzednika z nadania PO

      • 18 18

      • Jeśli widzisz Tuska w lodówce (1)

        To jest mi przykro, ale to się naprawdę daje leczyć.

        • 16 6

        • PKM to POrażka

          Z premedytacją zorganizowaną przez kolesi z PO.

          Nadal rządzą kasa województwa i takie są efekty.
          Z faktami chcesz się spierać? Struki jego zaplecze to Kukiz wg Ciebie?

          • 4 3

  • (4)

    Dofinansowanie do skm/pkm tykko jezeli bedzie jeden wspolny bilet na autobusy, tramwaje, trolejbusy, skm i pkm

    • 86 1

    • Nie ma szans na dogadanie sie ze szczurem (3)

      Budyń próbował wiele razy:(

      • 18 7

      • i bardzo dobrze, nie ma co się ładować z kasą w pkm, Szczurek wie, co robi, nawet z lotniskiem miał rację

        • 4 14

      • od 2013/14

        Ci "panowie" ze sobą nie rozmawiają...

        • 2 0

      • Oooo... informacje z pierwszej ręki od trolla trójmiasto.pl, który swoimi kontaktami sięga najwyższego szczebla władz.

        Jakie jeszcze prawdy objawione nam przedstawisz?

        • 1 2

  • To bedzie tak - my dolozymy sie do interesu (7)

    Pociagi dalej beda puste, a przyjezdne zlomy dalej beda nam korkowac drogi i smrodzic. Nie tedy droga. Moze lepiej wprowadzic oplaty za wjazd do miasta dla osob z rejestracjami innymi niz GD?

    • 19 44

    • A jak ktoś mieszka w Wolnym Miescie, ale ma auto zarejestrowane gdzieś pod Gdańskiem albo niedaj Bóg w gdyni? (4)

      Ten pomysł jest dość krzywdzący

      • 10 4

      • A może sprawdzać miejsce urodzenia? (2)

        A pkm to raczej w godzinach szczytu pełne jeżdżą. Lepiej zacząć od parkingów przy przystankach, bo gdzieś to auto trzeba zostawić.

        • 5 0

        • Jeszcze lepiej (1)

          I jeszcze podzielić miejsca w komunikacji na część dla lepszych obywateli i tych gorszych.

          • 11 0

          • Ja z klinicznej więc miejsce urodzenia jeszcze do tego kanoniczne

            • 6 0

      • To sobie przerejestruje i git!

        J.w.

        • 2 0

    • Ty uważaj z taką segregacją. Był już taki jeden gościu kiedyś. Nazywał się Hitler, jak się skończyła ta historia to pewnie wiecie.

      • 4 1

    • Do innych dzielnic i na inną ullcę też

      • 1 0

  • Po jaki czort jest ta pkm, skoro nikt z włodarzy jej nie chce?!

    Gorący kartofel w regionie, który metropolia ma tylko w nazwie. A mogło być tak pięknie...

    • 55 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najnowsze wiadomości

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Sprawdź się

Sprawdź się

Kierowca ma obowiązek wożenia w aucie:

 

Najczęściej czytane