• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dłuższe kontrakty na obsługę linii SKM i PKM

Michał Brancewicz
14 sierpnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Od grudnia umowy przewozowe na obsługę linii SKM i PKM będą wydłużone do 3 i 4 lat. Od grudnia umowy przewozowe na obsługę linii SKM i PKM będą wydłużone do 3 i 4 lat.

Nie jak dotąd na rok, lecz na trzy i cztery lata mają zostać podpisane najbliższe umowy na obsługę linii kolejowych SKM i PKM. Samorząd Pomorza, który jest organizatorem przewozów, chce w ten sposób zachęcić PKP do dalszych rozmów o oddaniu kontroli nad SKM. Z drugiej strony dłuższy kontrakt może przyspieszyć kupno nowych pociągów.



Czy wydłużenie umów przewozowych to dobry krok?

Od momentu uruchomienia Pomorskiej Kolei Metropolitalnej jesienią 2015 roku, województwo pomorskie ogłasza co roku przetarg na obsługę połączeń na swoich liniach kolejowych, w tym na trasach SKM i PKM. Za każdym razem kontrakt podpisywany był na 12 miesięcy.

Czytaj też: 51 mln zł dla SKM za przewóz pasażerów

Od dawna kolejni prezesi Szybkiej Kolei Miejskiej domagają się się, by kontrakt był dłuższy, np. 5- lub 10-letni. Dlaczego? Bo taki kontrakt dawałby gwarancję stałych przychodów, co z kolei pozwoliłoby SKM zaciągać kredyt, np. na kupno nowych pociągów. Władze województwa odpowiadają, że dopóki nie będą mieli większościowego udziału w spółce SKM, nie zaryzykują tak długiej umowy. A na przejęcie udziałów nie chce zgodzić się PKP - większościowy właściciel Szybkiej Kolei Miejskiej.

Wiele wskazuje na to, że najbliższe umowy przewozowe w końcu będą zawierane na dłuższy okres. W biuletynie Unii Europejskiej pojawiło się ogłoszenie, w którym zapowiedziano udzielenie zamówienia na liniach:

  • Tczew - Gdańsk - Wejherowo/Lębork (obecnie częściowo obsługiwana przez SKM, bez Pruszcza i Tczewa) na okres trzech lat (9.12.2018 - 11.12.2021)
  • Gdańsk - Gdańsk Port Lotniczy - Gdynia (obsługiwana przez SKM) na okres czterech lat (9.12.2018 - 10.12.2022)
  • Kościerzyna - Gdańsk (obsługiwana przez SKM) na okres czterech lat 9.12.2018 - 10.12.2022
  • Kartuzy - Gdańsk (obsługiwana przez SKM) na okres czterech lat 9.12.2018 - 10.12.2022
  • Kościerzyna - Gdynia (obsługiwana przez SKM) na okres czterech lat 9.12.2018 - 10.12.2022


Dłuższy kontrakt dla kolejarzy to decyzja władz Pomorza



Skąd taka zmiana w podejściu?

- To jest nasza odpowiedź na postulaty Szybkiej Kolei Miejskiej. Przy okazji chcemy pokazać właścicielowi spółki - Polskim Kolejom Państwowym - że poważnie traktujemy sprawę usamorządowienia SKM-ki. Wydłużenie czasu kontraktu było jednym z warunków przystąpienia do dalszych rozmów - wyjaśnia Ryszard Świlski, członek Zarządu Województwa Pomorskiego. - Od razu zaznaczę, że to nie jest ultimatum z naszej strony. Jeśli rozmowy znów utkną w martwym punkcie, to my się z tego i tak nie wycofamy.
Zobacz też: Marszałek nadal chce przejąć udziały w SKM-ce

Ale jest też druga strona medalu. Dłuższy kontrakt oznacza, że może się na niego połasić także inny przewoźnik, nie tylko SKM. Czas pokaże, czy tak się stanie.

Szansa na dłuższy kontrakt cieszy SKM



- To jest dobra wiadomość zarówno dla pasażerów, jak i naszych pracowników - przyznaje Maciej Lignowski, prezes spółki PKP SKM Trójmiasto. - Dłuższy kontrakt pozwala wynegocjować lepsze warunki cen paliw i energii, łatwiej też utrzymać zatrudnienie, gdy los pracowników jest pewniejszy.
Dłuższy kontrakt może przyspieszyć również zakup nowego taboru. W lutym SKM-ka otrzymała zapewnienie o 160 mln zł dotacji unijnej na kupno 10 nowych pociągów. Drugie tyle musi jednak znaleźć zaciągając kredyt lub emitując obligacje.

- Harmonogram, jaki złożyliśmy w Centrum Unijnych Projektów Transportowych zakłada, że przetarg ruszy za dwa lata. Jeśli szybciej uda się zawrzeć dłuższe umowy przewozowe, to będzie można przyspieszyć ten proces - przyznaje Lignowski.

Opinie (136) 2 zablokowane

  • Hehe...no to jak mają gwarancje zarobku na 3 lata to teraz zobaczymy na co ich stac:) (5)

    Ja spodziewam się że na początku września ceny przejazdów pójdą do góry i to znacząco:) Bo po co martwić się o to co się stanie za 12 miesięcy jak można zacząć się zastanawiać za 30:)
    A poza tym jak najlepiej sfinansować przejęcia?? Oczywiście z obywateli obywateli:)
    Więc suweren zapytuje co na to dobra zmiana?:)

    • 45 26

    • Oby jak najmniej skm na naszych torach (1)

      Najlepiej jakby była konkurencja jakaś np arriva, od biedy niech będą przewozy regionalne ze swoim złomem ale nie skm. Oni tam pasażerów już całkiem gdzieś mają. Pociągi się spóźniają nawet gdy nie ma utrudnień bo obsługa się nie spieszy. Serwis kompletnie leży i są ciągłe awarie. Dramat. To SKM to takie samo PKP jak od dziesiątek lat. Gorzej to już chyba tylko w intercity pracują.

      • 17 17

      • spużnienia są nie przez obsugę tyl;ko przez awarie

        Co maszynista może zrobić , jak codziennie są awarie systemu drzwi ``zorin`` i ciągle psujące się przetwornice , gryż są za małej mocy i ciągle się wyłączają się. Władza o tym wie i nic z tym nie robi.

        • 3 1

    • (2)

      PKM też tragedia, pociągi nowe a co chwila jakieś awarie, klima nie działa, spóźnienia, wszystko jest źle i przedłużamy umowę? Jakiś żart :/

      • 12 9

      • te pesowskie autobusiki po prostu nie nadają się na tą linię

        linia jest górska, dużo przystanków. Tylko elektryfikacja załatwi sprawę

        • 15 2

      • Po "PKM" jeździ SKM tłuku, ale tak - to żart, że przedłużają im tam umowę

        • 8 4

  • Kiedy PKM pojedzie na północ Gdyni?? (5)

    • 55 28

    • nigdy bo (2)

      nikogo nie obchodzi ta cześć miasta, a północą Gdyni to jest Chylonia, czy Cisowa

      • 18 13

      • szczur to ty? (1)

        Zauważysz nas na wyborach, nikt na Ciebie nie zagłosuje!

        • 13 9

        • Nie to ja troll edziu. Zaraz zacznę ze sobą konwersacje.

          • 2 3

    • Jak, Hutniczą? To przejazd przez Chylonię będzie trwać dłużej niż busem przez estakadę, a przy tym Hutnicza będzie zamykana, co spowoduje korki do Rumi. Poza tym utrzymanie infrastruktury kolejowej jest bardzo drogie.

      • 6 10

    • To w czynie społecznym podobno miało być?

      • 0 0

  • "Może się połasić inny przewoźnik niż skm..." (5)

    Czemu napisano to w sposób, wprost wskazujący pejoratywny wydźwięk takiej możliwości?

    • 84 5

    • chyba polisić

      • 8 1

    • bo tak wygląda współczesne "dziennikarstwo"

      Mediaworkerzy (bo nie dziennikarze) często nie znają ortografii i gramatyki, nie wspominając nawet o takich niuansach języka jak podteksty czy nacechowanie emocjonalne.

      Piszesz zdanie, klikasz myszą, wybierasz jeden z propnowanych synonimów, bo to jedyne czego się w szkole nauczyłeś. Nikt tego nie sprawdza i mamy kwiatki tego typu.

      • 33 0

    • I o to chodzi!

      Może wreszcie DB wejdzie na SKMke

      • 11 4

    • jaki? że coś mi imputujesz

      • 1 0

    • Czytaj uważnie!!

      A kto ma udziału w SKM-Gminy!! To chyba nie sądzisz że kogokolwiek innego dopuszczą!!!

      • 0 0

  • To są dopiero wały skm pkm renoma zkm (3)

    W biały dzień Renoma wygrała przetarg na 22 mln zł 3 lata głupiej kontroli biletów co jest warty max 6 mln zł przy zarobkach kontrolerów ok 4 tys zł już wiemy dlaczego nie ma w ZKM podwyżek dla kierowców autobusów media ciszszszaaa.... .... gdzie reszta milionów ? PKM wc nie czynne ciągle spóżnienia astronomiczne ceny budowy i zakupu składów spalinowych które ciągle się psują.... skm ciągłe podwyzki 10 dyrektorów .... wspólny mianownik brak wspólnego biletu metropolitalnego ale ale dlaczego nie da się ? Nie !!! trzebaby wywalić 20 dyrektorów stanowisko straciłby taki lisicki nierób dlatego nikt nie chce ruszyć tematu tak bardziej się opłaca okradać każde przedsiębiorstwo komunikacji jak więckej zamieszania więcej stołków a mieszkańcy potem płaca za bilety nienormalne ceny

    • 66 20

    • odczep sie od moich kolego, durniu!!

      • 8 4

    • (1)

      To czemu nie startowałeś w tym przetargu?

      Jakby to był taki biznes to by kontrolerzy z Koszalina dojechali.

      • 7 5

      • I dojezdzaja

        • 2 1

  • Ktoś widział jakąś skmkę w Tczewie? (3)

    Bo ja nie

    • 58 10

    • Mam nadzieję że w końcu wróci (1)

      • 11 6

      • Po co?

        Regiony poprawią tabor I będzie ok

        • 8 1

    • skmka w Tczewie - bezsensowny pomysł. tam 90% ludzi ma bilety miesieczne

      • 1 1

  • Brawo Adamowicz. Jeszcze daj darmowe przejazdy. (4)

    • 19 33

    • Co ma Adamowicz do Marszałka Województwa? (3)

      • 16 0

      • (2)

        trolle z nowogrodzkiej nie ogarniają różnicy

        • 4 2

        • to lemingi żyją w błogiej nieświadomości gołym okiem widocznych układówna Małej Cecylii (1)

          • 0 2

          • Mała Cecylia

            to twoja żona? Nie dziwię się że się na niej układają.

            • 2 0

  • może arriva? mają lepsze składy, potrafią poradzić sobie z rozkładem i rowerami. (21)

    Koniecznie kursy do Tczewa, Nowego Portu, północ Gdyni, Wejherowa.

    • 89 14

    • lepiej olt express

      • 20 9

    • Poza starymi, śmierdzącymi autobasami arriva nic nie ma (4)

      więc skąd te przypuszczenie, że będą lepsze składy?

      • 15 19

      • Arriva stara i śmierdząca? (3)

        Kiedy żeś ostatnio z nimi jechała?

        • 18 7

        • Te szynobusy, które jeżdżą na Hel są własnością województwa (2)

          arriva ma tylko stare Mr-y bez klimy

          • 13 4

          • niemiecki żebrak (1)

            Firma bez taboru, bez pomysłu, bez sensu. Jak chcą jeździć, to niech podstawia NOWE składy. Dla DB w Bydgoszczy budują spalinowe zespoły trakcyjne, to Niemiec o wszystko się przyczepi i słusznie. Niech tabor będzie bezawaryjny i trwały oraz estetyczny. Za to Arriva jako własność DB w Polsce może jeździć starymi składami. Niech uczciwie podejdą do tematu i niech Arriva podstawia nowe składy w Polsce.

            • 3 0

            • Firma bez taboru, bez pomysłu, bez sensu. Jak chcą jeździć, to niech podstawia NOWE składy

              Hm, a od skm, pr czy Intercity to już wystarczy tylko, aby pojechało cokolwiek?

              Patriota-idiota.

              • 4 1

    • Tak. Przewóz rowerów z Helu, rozwiązano tak że ich nie przewożą.

      • 11 2

    • Dokładnie (3)

      Mówcie co chcecie ale Arriva przede wszystkim posiada własny spalinowy tabor, jakikolwiek, którego SKM nie posiada z kolei wogóle i w razie awarii na PKM odwołują pociągi z informacją "niestety ale nie mamy taboru" i papa. No i Arrivie zależy na pasażerach, dogrywają rozkłady, nie robią cyrków z rowerami, a SKM ma to wszystko wiadomo gdzie.

      Pamiętajcie, że to co jeździ obecnie na liniach PKM jest oddawane do użytku dla wygrywającego przetarg, tak więc gdyby wygrała Arriva, to jeździłoby na PKM to co teraz + być może jeszcze dodatkowo coś albo chociaż by mieli rezerwę taborową i wagony rowerowe.

      • 20 8

      • co? (1)

        Arrivie zależy na pasażerach? Takiego żartu nie słyszałem, ani nie czytałem. Zapraszam na dworzec Bydgoszcz Główna. Tam stary MRD, dwuczłon, który ledwo rusza. Ludzie jak sardynki jadą. Po godzinach szczytu jadą puste, bo nie ma chętnych na pociąg. Lepiej samochodem jechać.

        • 4 2

        • Lepiej PKP dbało o pasażerów, co?

          Zwłaszcza robiąc przerwę w przyjazdach od Tucholi do Bydgoszczy od 6.54 do 8.30. W sam raz dla uczniów.

          • 4 0

      • W odwoływaniu pociągów to i Arriva jest dobra.

        Wcale tacy świeci nie są!

        • 1 3

    • włącz myślenie (4)

      Człowieku, jak nie wiesz, jak Arriva obsługuje kujawsko-pomorskie (częste awarie, spóźnienia, stare, brudne pociagi), jak zabrania wstawiania roweru do komercyjnego pociągu na Hel, to nie pisz bzdur.

      • 4 3

      • No, SKM to awarii nie ma żadnych (3)

        tabor nowy i wypachniony, bez żuli.

        • 7 0

        • Porównania (2)

          Nikt nie pisze o innych liniach tylko o konkretnej. Akurat sporo wpisów było za Arrivą bo ... ludzie jej nie znają. Jeśli wiec ktoś przedstawia jak jest tam gdzie to działa to źle? W odpowiedzi atak na skm. nie ma zaś spięcia porównania. Jeśli bowiem SKM zła a ARiva gorsza to co w zamian? Nie zapominajmy także o serwisowaniu pojazdów i składów. Na nowym terenie dopiero muszą sie dogadywać. A z PKMka od razu było wiadomo że będą problemy. Elektryfikacja pomaga na szybsze ruszanie. Skład elektryczny zawsze wygra ze spalinowym w wożeniu pasażerów w mieście na krótkich dystansach. To wiadomo od dawna.

          • 4 0

          • sedno sprawy (1)

            Niestety w Polsce większość to fachowcy w każdej branży. Najczęściej swoja fachowość rozwijają dzięki "książce twarzy", informacji z telewizji, albo serwisów jak YT, Vimeo. Niestety nawet w tych mediach "fachowcy" wypowiadają się czerpiąc wiedzę m. in. od innych "fachowców" internetowych lub mediów. Mało kto zadaje sobie trud sprawdzenia jaki jest stan faktyczny. I tak powstają legendy o Arrivie jako panaceum na wszystko.

            • 2 1

            • No tak, legendy, PR

              A do łba głupiego nie dojdzie, że można nawet być pasażerem tej firmy. I to zadowolonym. Przynajmniej za ludzkie podejście do człowieka, a nie beton.

              • 1 1

    • zapraszam do kujawsko-pomorkiego (1)

      W kuj-pom Arriva nazywa się awaria. Domyśl się dlaczego?

      • 4 1

      • G. prawda, jakby powiedział Tischner

        Jeszcze nigdy pociąg Arrivy nie rozleciał mi się na trasie. a prów i IC owszem.

        • 2 0

    • lepsze? (1)

      Lepsze składy?
      Te od marszałka kujawsko-pomorskiego, tak, ale własne stare MRD? Szkoda, że nie widziałeś starych Ygrekow. Złom na torach. Właśnie, czemu Ygreki nie jeżdżą?

      • 3 2

      • Arriva ma przynajmniej własne SA, w tym nówki

        A ile pasożycie ma ich twój płatnik w SKM?

        • 2 3

    • Rany-Litości!!!!

      Ludzie zacznijcie czytać uważnie!!! Udziałowcami SKM są samorządy-to na co wy liczycie?? Że kogoś innego dopuszczą??? (już nie ważne kogo) Wiecie ile kolesi samorządowców i ich d........ mogłoby wylecieć wówczas z roboty i stracić intratne stanowiska Prezesów, WivePrezesów, Dyrektorów, Sekretarek, Public Relations itp???? Litości-na co wy liczycie??? Poczytajcie sobie co się pisze o PKM od początku ( zwłaszcza o rowerach itd) I co??? Ile lat to już minęło??? Zmieniło się coś???? !!!!!( o rozkładzie co godzinę nawet nie wspominam-żenada) Zejdzie na ziemię-tu nikt nie ma interesu w tym by coś tu zmienić i poukładać!!!! Jedynie to co takie pitolenie o zmianach by wszyscy (zwłaszcza przed wyborami) myśleli jak to działają, jak to się starają, jak to nagle zaczęli o nas dbać!!!

      • 0 0

  • (1)

    Wiedzą, że przegrają najbliższe wybory, więc sobie szykują posadki na najbliższe lata.

    • 50 15

    • PiS nie zatrudnia ludzi z PO

      Jak przegrają wybory to nie zostaną zatrudnieni w spółkach należących do PISu !!!!! Ludzie zacznijcie myśleć!!!

      • 3 5

  • szerszych odstępów (1)

    miedzy wagonem a peronem nie da rady juz zrobić?! jestem osobą młoda ale powiem to jest skandal żeby zmuszac pasażera do skoków !!!!!!!!!!!

    • 47 13

    • Podobno już się nie da. Ale będziemy próbować!

      • 0 0

  • kiedy w końcu te złomy na pkm przestana tak hałasować? (1)

    • 55 12

    • Jak nie będą kupowane na przetargach po najniższej cenie.

      • 12 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorska Giełda Modeli Samochodów

kiermasz

Cars for Cause 3city

zlot, imprezy i akcje charytatywne

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Sprawdź się

Sprawdź się

Ilu dealerów samochodów marki Volvo znajduje się w Trójmieście?

 

Najczęściej czytane