• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Eksperymentalne znaki na obwodnicy najszybciej za półtora roku

Maciej Naskręt
20 października 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Szansa na odcinkowy pomiar prędkości na obwodnicy
Strzałki na jezdni zachęcające do trzymania odstępu - rozwiązanie z hiszpańskich autostrad. Strzałki na jezdni zachęcające do trzymania odstępu - rozwiązanie z hiszpańskich autostrad.

Znaki, które mają zachęcić kierowców do zachowania odstępów na Obwodnicy Trójmiasta zobacz na mapie Gdyni zdaniem ministerialnych urzędników będą mogły zostać wymalowane najszybciej za półtora roku. Jednak nawet jeśli się pojawią, będą i tak drogowym eksperymentem.



Co lub kto odpowiada za wypadki na obwodnicy?

Kilka dni temu pisaliśmy o propozycji wymalowania prostopadłych pasów, które miałyby kierowców zachęcać do zachowania odstępów między pojazdami. Znaki poziome powinny się pojawić w miejscach newralgicznych - na zjazdach i tam, gdzie często dochodzi do wypadków.

Poprzeczne pasy miałyby się pojawić co ok. 70 m. Dlaczego? Jadąc z prędkością 120 km/h (tyle można jechać maksymalnie na obwodnicy) w ciągu jednej sekundy przejeżdżamy 33 m. Tymczasem, by bezpiecznie wyhamować w sytuacji awaryjnej, musimy jechać w odległości co najmniej dwa razy większej.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, która zarządza drogami ekspresowymi, nie może wprowadzić dodatkowych pasów. Dlaczego? Nie przewidują ich przepisy. Wymagana jest zatem ich nowelizacja. Zapytaliśmy o to ministerialnych urzędników.

Ministerstwo: jesteśmy za, ale potrzebujemy półtora roku

Okazuje się, że Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa pracuje nad wydaniem nowego rozporządzenia w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach.

- Harmonogram przewiduje, że prace nad projektem zakończą się z końcem przyszłego roku - mówi Szymon Huptyś, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa w Warszawie. - W ramach prac nad nowym rozporządzeniem rozważane będzie także włączenie niektórych znaków określanych jako oznakowanie eksperymentalne.
Ostateczny wygląd pasów, które miałyby pomóc kierowcom ocenić dystans, jaki mają do poprzedzającego auta, nie jest jeszcze przesądzony.

- W nowych przepisach zostanie uwzględnione jedynie oznakowanie eksperymentalne z badań prowadzonych na sieci dróg krajowych przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad, jeśli oczywiście zostanie pozytywnie ocenione i rekomendowane na podstawie tych badań - dodaje Huptyś.
Pasy zachęcające do trzymania odstępu stosowane na autostradach w Niemczech. Pasy zachęcające do trzymania odstępu stosowane na autostradach w Niemczech.
Głosy czytelników za i przeciw

W ankiecie przy poprzednim artykule 27 proc. czytelników Trojmiasto.pl bardzo dobrze oceniło pomysł wymalowania dodatkowych pasów na obwodnicy. Prawie tyle samo było temu przeciwnych. 30 proc. ankietowanych uznało, że kierowcy i tak nie będą się stosować do nowych znaków. Pozostali stwierdzili, że pomysł jest dobry, ale sprawdzi się wtedy, gdy policjanci będą wlepiać mandaty za brak odstępu.

Temat dodatkowych pasów prostopadłych wywołał burzę w komentarzach. Wśród czytelników pojawiły się głosy krytyczne - propozycja wymalowania dodatkowych pasów w żaden sposób nie poprawi bezpieczeństwa, a może jedynie jeszcze bardziej zakorkować obwodnicę.



Inni zwracali uwagę na fakt, że pasy są jak najbardziej potrzebne, bo to sprawdzony w wielu krajach trend. Na przykład w Hiszpanii zastosowano znaki poziome, tzw. strzałki, dzięki którym łatwiej ocenić odległość do auta poprzedzającego.

Masz inne pomysły na poprawę bezpieczeństwa na Obwodnicy Trójmiasta? Opisz swój pomysł i prześlij nam go na adres m.naskret@trojmiasto.pl

Miejsca

Opinie (145) 1 zablokowana

  • Jedno tylko lekarstwo (16)

    3 pasy od Gdyni do A1

    • 158 31

    • żeby można było jeszcze szybciej (3)

      "świetny" pomysł

      • 15 31

      • A gdzieś poza Trójmiastem bywałeś? (2)

        Autostradowe obwodnice europejskich miast mają często nie tylko 3 a nawet 4 pasy + często np. wydzielone dwupasmowe łącznice równoległe do jezdni zasadniczej.

        • 26 3

        • (1)

          Oraz korek na trzech pasach zamiast dwóch . Bywalec gdzieś poza swoim Zalewem?

          • 17 27

          • Rozmowa z Tobą jak z jakimś przygłupem ze wsi.

            • 9 3

    • (1)

      Rozwiązaniem byłyby regularne patrole nieoznakowanych radiowozów (nieuchronność kary za przekraczanie prędkości), po pewnym czasie różnice prędkości by się zniwelowały, a co za tym idzie płynność jazdy by wzrosła.

      • 18 5

      • Misiek

        A może też nieuchronnosc kary za jade lewym bez uzasadnienia?

        • 16 7

    • Znowu to samo

      Było mówione już parokrotnie, że budowa 3 pasa w każdą stronę nie jest taka prosta do zrealizowania, ponieważ o ile miejsca jest sporo na dodatkowy pas, o tyle prawie wszystkie wiadukty nie przewidują możliwości rozbudowy (są za wąskie przestrzenie pomiędzy podporami).

      • 8 4

    • jedyne leakrstwo to kary za nie zachowanie odległości pomiędzy pojazdami. (1)

      taki zapis powinien się pojawić w kodeksie drogowym i rozwiązałoby to problem januszy w golfach siedzacych na zderzakach

      • 15 4

      • Tylko rozum tylko rozum.

        • 5 1

    • (1)

      My Polacy to znamy się na wszystkim!
      Szczególnie na tym, czym się nie zajmujemy, nie?

      • 8 3

      • polak najwyższą formą nadęcia się

        gorzej niż ruskie matoły

        • 2 1

    • Jak dla mnie dobry pomysł łatwiej będzie się moża wcisnąć na lewy pas ;D

      .... a tak na poważnie .... pomysł z d.py , bo przecież jak takiej francy nie podjedziesz pod zderzak (a czasami jeszcze to nie wystarczy i trzeba światłami mrugnąć ) to inaczej nie zrozumie że w Polsce jest ruch prawostronny i ma zjechać na prawy pas i franca będzie jechała cały czas lewym pasem, bo przecież rozpędziła swój trupowóz do prędkości podświetlnej dzięki czemu być może wkrótce przy odrobinie szczęścia dogoni jakiegoś TIR-a.

      Najpierw weźcie się za edukację kierowców ! "miszczów" lewego pasa ! święte krowy zajeżdżające drogę ! wyścigi Tir-ów ! znaków na drogach różnego typu i tak już mamy najwięcej na świecie.

      • 9 6

    • Polscy kierowcy mając bardzo kiepskie umiejętności... (1)

      są jednocześnie przekonani o swej maestrii za kółkiem. Typowi "miszczowie prostej" ze słabym refleksem, brakiem wyobraźni i gubiący się w sytuacji kryzysowej. Ilość pasów na obwodnicy nie ma tu znaczenia.

      • 8 1

      • słomy zderzenie z cywilizacją

        polaki czworonożne na łańcuchu watykanu
        liznęły cywilizacji człowieka wyprostowanego

        • 3 1

    • Wideoradary na całej długości obwodnicy - od bramek na A1 do Morskiej w Gdyni

      I robić fotki na wysokości każdego zjazdu i mierzyć odcinkowy pomiar prędkości. Tak aby nikt nie mógł szarżować. Gwarantuję, że system zwróciłby się bardzo szybko (o ile nie zabiorą się za niego ci sami nieudolni urzędnicy co odpowiadają za odcinkowy na Słowackiego).

      • 4 3

    • Brs

      Powinno być jeszcze inaczej w każdym kierunku dwa pasy główne przelotowe wyzszej predkosci Plus dwa lub jeden pas zbiorczy. Coś jak między karczemkami a Matarnia. Patrz rozwiązania ring Rotterdam. Ring Antwerpia itp.

      • 2 1

  • Ileż jeszcze "eksperymentów" mają wytrzymywać (7)

    mieszkańcy Trójmiasta? Metoda rozwiązywania problemów przy pomocy puszki farby , ( najbardziej rozpowszechniona ), się nie sprawdza. Może jednak budowa trzeciego pasa w obie strony ??? Miejsca jest aż nadto.

    • 118 23

    • Gddkia na to nie wpadnie ... oni mają wizję OM która nigdy nie powstanie ... ale pogryzmolić flamastrem po mapie zawsze można

      • 8 5

    • (1)

      Pod wiaduktami sporo miejsca?

      • 6 5

      • Nic nie jest za darmo

        Trzeba było używać mózgu!.

        • 0 0

    • to idź i buduj (1)

      przebudowa wszystkich wiaduktów kosztuje, więc dużo zarobisz :)

      • 2 5

      • gupis nie wszystkie wiadukty trzeba przebudowac

        • 7 2

    • dlatego uważam, że prędkość na obwodnicy

      powinna być nielimitowana!!!

      • 2 4

    • Raczej odcinkowy pomiar prędkości.
      Tańszy niż 3-ci pas który jest zbędny a skuteczność będzie ogromna!

      • 5 10

  • Zakaz (4)

    Blahosmroduw dla Januszu i Grażynę. Każdy ma nogi od boga samochud to grEch

    • 7 41

    • Ty głąbie samochód pisze się przez ó zamknięte

      • 12 2

    • Agafek jedyne co masz do ogarnięcia to spiepr..ać z drogi jak widzisz zbliżające się auto. Prawa jazdy i tak nie dostaniesz do tego jest potrzebna znajomość języka, jakiegokolwiek chociażby polskiego - więc temat cię nie dotyczy.

      • 8 1

    • w normalnych krajach cena z akcyzy i podatku paliwowego idzie na drogi, w naszym ciemnogrodzie idzie to na dziurę w budżecie taka prawda

      • 1 1

    • Idz się umyj smrodzie i wytrzeźwiej

      • 1 0

  • (6)

    Abstrahując od sensowności i skuteczności tego rozwiązania, zobaczcie, w jakim porąbanym kraju żyjemy - półtora roku (zakładam, że to pozytywny scenariusz) czekania na wymalowanie durnych znaczków na jezdni... Ilość biurokracji jest przerażająca

    • 156 3

    • Co za problem namalować (1)

      To tylko sugestia dla kierowców. Tak samo znak - suwak.

      • 13 0

      • Namalowac nie problem

        Problemem jest natomiast kwestia pieniedzy. Na oficjalne oznakowanie po prostu mozna je przeznaczyc z budzetu a jak sie wyda na takie "fanaberie" to nigdy nie wiadomo kto sie przyczepi do niezgodnie z prawem rozdysponowanych pieniedzy. Jezeli nawet ktos by sie na to zdecydowal to warto by bylo jednak malowac zgodnie z mozliwymi przyszlymi wytycznymi bo inaczej za poltorej roku sie okaze, ze oznakowanie niezgodne z normami i trzeba stare zamalowac a wykonac nowe.

        • 11 2

    • (1)

      Przecież to ma być tylko sugestia, jaki zachować odstęp przy max dozwolonej prędkości i można by już namalować te znaki. A jeśli chcą łupać kasę z mandatów, to niech sobie wprowadzają nowe przepisy, tylko dlaczego to tyle czasu musi zawsze w Polsce trwać.

      • 4 4

      • Nie musi

        Dobra zmiana pokazala, ze jak sie chce to mozna wprowadzic napisane w dzien na kolanie prawo w jedna noc. Problemem w takim wypadku jest jedynie jakosc tak wprowadzanego prawa.
        Co do tych regulacji to przypuszczam, ze dotycza one nie tylko znaczkow odstepu a znacznie szerszych regulacji, ktore dla spojnosci przepisow beda musialy byc sprawdzone przez kilka innych komisji i ministerstw.

        • 8 2

    • 'na wymalowanie durnych znaczków na jezdni'

      obecnie to te znaczki wprowadzalaby cie w blad bo niby nakaz zatrzymania sie ale nie ma znaku pionowego STOP. a potem bylyby cyrki w sadach bo nie wiadomo co z tym robic.

      • 7 3

    • To jest po prostu kuriozum !!!

      Wystarczy przepłynąć do Szwecji i tam w okolicach Sztokholmu funkcjonuje takie oznakowanie. Setki jak nie tysiące kierowców z Polski tam przejeżdźają każdego dnia (głównie "tir")i wiedzą o co chodzi i całość finkcjonuje - nie sa to tylko linie, ale jeszcze jakieś obrazki + znaki pionowe.

      W Polsce pewnie kilkaset osób będzie chciało się poczuć ważnym opiniować, uzasadniać protestować, oprotestowywać etc. etc.

      Chory kraj, chore prawo biurokracja do potęgi. Przez min 1,5 roku decydować o czymś by wymalować w ramach eksperymentu beczke farby co realnie zajmie kilku robotnikom jeden dzień.

      Malować, jak nie zagra to zlikwidować a nie paść biurwy...

      • 7 2

  • Ale ustawy niezgodne z konstytucją (2)

    to można przepchnąć w jedną noc i już rano dnia następnego Adrian podpisuje.

    • 73 16

    • Mówisz o kradzieży środków z ofe czy wydłużeniu wieku emerytalnego?

      • 13 16

    • Ale masz smutne życie.
      Konstytucja demokracja 24/7

      • 6 1

  • Proste rozwiązanie: podatek węglowy. (1)

    Google wyjaśni ideę.

    • 5 8

    • ?? a ile parowozów mobilnych

      na węgiel widziałaes ostatnio na obwodnicy?pomijajac oczywiście kopciuchów spalinowych?

      • 5 1

  • (1)

    Żeby się nie korkowało, rozwiązaniem będzie ,,,co kilometr postawić spychacz.. Jak się rozbiją auta zepchnąć na bok i jedziemy dalej fajnie ??? Budujcie po trzecim pasie i przestańcie pieprzyć głupoty.... Najlepsza odpowiedź krawaciarzy----nie da sie!

    • 62 6

    • Po co trzeci pas? Pobocze szersze wystarczy zrobić, obecnie przy jakimkolwiek zdarzeniu jest blokowany pas, tak to by na pobocze zjechali i przepustowość byłaby zachowana.

      • 9 3

  • (2)

    cytowanie postów to trochę słabe

    • 15 7

    • no dokładnie, bo ludzie beke sobie robia w komentarzach

      • 6 1

    • Ciebie nie cytuja masz za slabe posty

      • 2 2

  • Desperacja (1)

    Malarzom tych znaków życzę wszystkiego najlepszego oraz mega odwagi, a wcześniej spisania testamentów. Desperacki czyn, który i tak nie poprawi bezpieczeństwa.

    • 22 6

    • Zamknie się obwodnicę

      i później zapomni otworzyć.

      • 4 0

  • Już w Gdyni eksperymentują z malowaniem różnych pasów. (3)

    "Remonty" za pomocą malowania dodatkowych pasów to oczywiście metoda tania i łatwa i szybka do wprowadzenia ale obiektywnie rzecz biorąc nie zastąpi to rozbudowy.

    • 40 8

    • W gdyni to ostatnio modne robienie przeszkód na drogach (1)

      patrz. sokołka, chwarzno,wiczlino

      • 5 1

      • Akurat wydzielanie bus pasów to trafiony pomysł. Sprawdza sie na malokackiej i kieleckiej. Lepsze to niż stanie w korkach po kilka godzin jak autobusy w Gdańsku. Co do przeszkód na wiczlinie to akurat mają one sens bo tędy dzieci chodzą do szkoły a janusze lubili się tam cZasem rozpędzić do 100km/h. Tym bardziej że to droga prowadząca na kaszuby a ci to wiadomo, że są krolami szos.

        • 2 0

    • Głupi matoł, samotna ciapulinka

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorska Giełda Modeli Samochodów

kiermasz

Cars for Cause 3city

zlot, imprezy i akcje charytatywne

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Sprawdź się

Sprawdź się

Ile autobusów elektrycznych dotarło do Gdańska w 2022 roku?

 

Najczęściej czytane