• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Inteligentne przejście dla pieszych w Gdańsku. Przydałoby się ich więcej

Maciej Korolczuk
9 lutego 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 

Kamery, detektory ruchu i kierunkowe oświetlenie - to nie wyposażenie luksusowego auta, lecz część infrastruktury zainstalowanej na przejściu dla pieszych przy Trakcie św. Wojciecha zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku. Wkrótce podobnie mogą wyglądać także inne "czarne punkty" na mapie Trójmiasta.



Co w największym stopniu zwiększa bezpieczeństwo pieszych na przejściach bez sygnalizacji świetlnej?

Aktywne czy - w zależności od nazewnictwa - inteligentne przejścia dla pieszych z każdym rokiem zyskują na popularności. Ich głównym zadaniem jest ograniczenie liczby wypadków z udziałem pieszych, poprawa ich widoczności na zebrze w okolicy przejścia oraz ułatwienie im przedostania się w bezpieczny sposób na drugą stronę jezdni.

Do niedawna jednym z najniebezpieczniejszych dla pieszych miejsc w Trójmieście było przejście na al. Hallera zobacz na mapie Gdańska między wiaduktem kolejowym a Operą Bałtycką. Po licznych i dramatycznie wyglądających wypadkach z udziałem pieszych zamontowano tam progi zwalniające, zwężono jezdnię, wprowadzono ograniczenie prędkości i stworzono dodatkowe oświetlenie (tzw. kocie oczka), co zwiększyło bezpieczeństwo pieszych i ograniczyło liczbę wypadków.

Zobacz więcej: Przejście dla pieszych: zatrzymać się czy jechać?

Jesienią z kolei przekonaliśmy się podczas naszego testu, że widoczność pieszego potrafią zwiększać zwykłe opaski odblaskowe. Są też rozwiązania bardziej śmiałe, ale też budzące kontrowersje, np. trójwymiarowe malowanie pasów na przejściu.

Czy lekiem na wypadki na przejściach mogą być trójwymiarowe pasy? Zdania są podzielone. Czy lekiem na wypadki na przejściach mogą być trójwymiarowe pasy? Zdania są podzielone.
Niektóre pomysły już są wdrażane. Od kilku lat w ramach uspokajania ruchu - głównie na drogach osiedlowych - skrzyżowania i przejścia dla pieszych są przebudowywane i podwyższane.

Nowością jest za to rozwiązanie zastosowane na Trakcie św. Wojciecha, gdzie tuż przy Zaroślaku powstało tzw. inteligentne przejście. Co to takiego?

- System składa się z zespołu dwóch lamp wyposażonych w urządzenia analizujące obraz wideo, które są zamontowane na przeciwległych krańcach przejścia. Obraz z urządzeń, pobierany w odstępie 0,2 sekundy, dostarczany jest do systemu analizującego strumień - wyjaśnia Jakub Dusza z biura prasowego Grupy Energa, która wdrożyła inteligentne przejście. - Algorytm porównuje kolejno pobrane obrazy i w przypadku wystąpienia różnicy określa wielkość obiektu, który różnice spowodował. Na tej podstawie system identyfikuje przechodnia, odróżniając go od innych "obiektów" (np. zwierzęcia czy samochodu). Oprawy kierunkowe LED emitują zogniskowany strumień światła, aby pomalowane na biało pasy były kontrastowo widoczne dla kierowców na tle ciemnej jezdni.
Przesuń aby
porównać

Jak to wygląda w praktyce? Gdy z przejścia chce skorzystać przechodzień, system automatycznie zwiększa natężenie oświetlenia, powodując, że sylwetka osoby pokonującej pasy jest bardziej widoczna, nawet przy bardzo niekorzystnych warunkach pogodowych.

Na razie takie inteligentne przejście zainstalowano w Trójmieście tylko na Trakcie św. Wojciecha, ale w planach jest stworzenie kolejnych, także na Kaszubach - m.in. w Kartuzach i Pucku. O kosztach instalacji i potencjalnych lokalizacjach spółka nie chce mówić. Jak słyszymy, te kwestie uzgadniane są z gminami "indywidualnie".

Wiadomo za to, że przejścia można realizować w kilku wariantach: droższym (z matami spowalniającymi i kocimi oczkami, defibrylatorem) i tańszym, pozbawionym tych udogodnień.

Oświetlone przejścia pojawiły się też w Sopocie



Wideo archiwalne

Opinie (111) 2 zablokowane

  • Najbezpieczniejszy jest tunel . (9)

    • 102 58

    • (2)

      Tunel dla samochodów rzecz jasna

      • 49 18

      • Oczywiście

        • 2 3

      • w tunelach dla samochodów zdarzają się karambole, a to nie jest bezpieczne dla kierowców

        w tunelach dla pieszych wielu pieszych nie czuje się bezpiecznie po zmroku.

        tunele dla pieszych chronią przed nieialnymi kierowcami, ale prowokują do szybszej jazdy po mieście oraz przekonania, że segregacja ruchu sprzyja bezpieczeństwu.

        W mieście najważniejsze jest rozumienie sensu uspokajania ruchu przez osoby decydujące się na jazdę samochodem, która z natury wiąże się z większym ryzykiem niż chodzenie pieszo czy jazda rowerem.

        Nawet, jeśli niektórym się wydaje, że jazda samochodem jest bezpieczna, warto, by wiedzieli, że jazda samochodem stwarza zagrożenie dla innych uczestników ruchu.

        • 0 3

    • Najbezpieszniejsze (1)

      jest przejście naziemne przecinające jak najwięcej pasów na jak najbardziej ruchliwej drodze

      • 18 10

      • Najbezpieczniejsza jest ruchliwa droga w środku miasta.

        • 5 8

    • Do czasu zalęgnięcia się w nim dresów ;)

      • 21 3

    • a przy Radarowej od lat miasto nie potrafi oświetlić przystanku

      podobno to przekracza ich możliwości

      • 6 1

    • pewnie posadzili jakiegoś przy kamerze i ten kręci gałą...

      "Darek, zaświeć!"
      "Panie Darku... my też możemy prosić?"

      • 8 1

    • Tunel dla jednych i drugich :)

      A na powierzchni trawnik i park ;)

      • 1 1

  • Lubię to :-) (2)

    • 30 3

    • (1)

      gdyby tak się dało zrobić inteligentnych kierowców to byłoby coś (marzenie w pl)

      • 3 0

      • Ja też to lubię!

        • 1 0

  • (6)

    jeszcze przydało by się odliczanie czasu do zmiany świateł na wielu skrzyżowaniach. Oświetlone przejście super!

    • 131 1

    • (1)

      Artykuł dotyczy przejścia bez sygnalizacji, więc gdzie tu odliczanie?

      • 5 12

      • Widziała/eś na Zaroślaku przejście bez sygnalizacji na Trakcie???

        nie ma. Wszystko ze światłami

        • 0 1

    • (1)

      Piękna sprawa by była ale zapewne nie do zrealizowania przez lesnych dziadków.

      • 2 1

      • Bo odliczanie do zmiany świateł powoduje tylko zwiększenie liczby wypadków i kolizji. Temat przebadano i okazało się to odliczanie tylko wygląda fajnie ale w rzeczywistości nie działa tak pięknie jak się by wydawało.

        • 1 1

    • każde większe skrzyżowanie, okolice szkół, wjazdy i wyjazdy z osiedli gdzie są przejścia dla pieszych, okolice przystanków powinny być dodatkowo i precyzyjnie doświetlane. Malowanie "wypukłych pasów" to jakaś kpina, zaraz się zedrą, a jak jest to przejście po niedawno remontowanej jezdni to w momencie kiedy wieczorem jest ciemno i np po deszczu to nagle cała jezdnia zaczyna się świecić, a kierowca nie dość że nie widzi czy jest na swoim pasie to co dopiero dojrzy startą zebrę

      • 1 3

    • 100% racji

      Swietnie dziala to we Wrocku

      • 2 1

  • Tak zaraz popsują, albo ukradną (2)

    • 6 30

    • Mi z perspektywy kierowcy (1)

      Najbardziej przeszkadza niedoświetlenie przejść dla pieszych,dodatkowo zaparkowane samochody przy samych przejściach co skutecznie ogranicza widoczność na przejścia.Trzecim czynnikiem wypadków z udziałem pieszych są sami piesi,tzn ich bezmyślność wchodząc na pasy z łbem w telefonie i słuchawkami na uszach.

      • 8 0

      • dlatego ja wjeżdzając na przejście zawsze włączam wycieraczki

        bo brzydzę się krwi na szybie............

        • 0 0

  • Gdzie infrastruktura dla rowerów??? (10)

    To powinien być nadrzędny priorytet!!!

    • 19 130

    • Artykuł o czym innym

      A droga techniczna (rowerowo-piesza) jest na wale

      • 18 3

    • zwłaszcza zimą

      • 3 2

    • w Pszczólkach - przez nią ludzie już nie mogą jeździć pociągami bo rozebrano tory .

      • 4 1

    • Rowery mają swoje światła. (1)

      A jak nie mają, rowerzysta sam się prosił

      • 4 1

      • czy mogliby te rowery robić z gumy lub innego miękkiego tworzywa

        bo muszę cięgle klepać moją beemkę..........

        • 0 1

    • Najlepiej bajkostrada pod same drzwi mieszkania.

      • 4 1

    • Ogranij się

      znajdź sobie inny temat pieniaczu

      • 0 2

    • priorytetem w mieście powinna być infrastruktura dla pieszych

      infrastruktura dla rowerów już w wielu miejscach miasta jest: to są jezdnie niewielkiego i uspokojonego ruchu.

      Widzialna infrastruktura dla rowerów: specjalne drogi dla nich powstają, ale ich sieć długo jeszcze nie będzie spójna (a szkoda!).

      W każdym razie infrastruktura do szybkiej jazdy samochodem w mieście nie powinna być priorytetem.

      • 0 1

    • kolejny frustrant na rowerze co mysli ze zawsz ema pierwszeństwo a kiedys sie zdziwi :P

      • 2 1

    • Lycra

      Nadrzędnej infrastruktury dla rowerzystów szukaj w sklepach z bielizną.

      • 0 0

  • (2)

    przejście na al. Hallera między wiaduktem kolejowym a Operą Bałtycką.

    ze co? Ze gdzie?

    • 7 50

    • (1)

      No właśnie między wiaduktem kolejowym a Operą Bałtycką

      • 22 0

      • Nie pokażesz palcem, nie uwierzy.

        • 4 0

  • to po xo Tristar? czy nie ppsiada za tyle kasy takich funkcji... (11)

    • 38 5

    • dlaczego chodniki toną w błocie sniwgu, lód ślisko, a drogi rowerowe czarne albo suche... (8)

      skoro da sie odśnieżyc dr to czemunie chodniki? malo ludzi teraz kezdi rowerem, duzo chodzi i sie przewraca...

      • 26 7

      • (3)

        Dlatego że piesi są olewani a rowermany szczekaja i ujadaja ciągle jak kundle małe.

        • 19 12

        • (2)

          Widocznie umieją upomnieć się o swoje :P

          • 5 8

          • taaak? przecież rajtuzowi jęczą ze walcza o wszystkich - i pieszych i rowery... (1)

            • 1 2

            • blachośmierdziele za to tylko o większy smród

              • 1 0

      • Bo to Gdynia:)

        • 3 5

      • Bo za drogi rowerowe odpowiada miasto a za chodniki zazwyczaj właściciele danej posesji. Teoretycznie jest obowiązek odśnieżania, ale nie wszyscy się z tego wywiązują. Także w razie wywrócenia się na śliskim chodniku warto sprawdzić, do kogo przynależy chodnik, na którym doszło do wypadku, i można domagać się odszkodowania podobnie jak w przypadku uszkodzenia samochodu na dziurze w drodze.

        • 1 1

      • Bo czesc DDR jest w kategorii drog odsniezanych. A sporo!zasypanych chodnikow powinny odsniezac wspolnoty ale maja to gdzies.

        • 1 0

      • piesi mogą chodzić po odśnieżonych drogach dla rowerów

        nawet gdy nie ma śniegu, wielu czuje się tam bezpieczniej niż na przejściach dla pieszych, więc nie narzekaj nadmiernie.

        Oczywiście chodniki powinny też być odśnieżane, nie tylko jezdnie.

        • 0 0

    • bede uwarzal

      • 0 1

    • bo tristar służy do kierowania ruchem ulicznym a nie oświetleniem dróg i chodników

      • 0 2

  • (4)

    Brawo energa brawo PiS. Dobra zmiana

    • 39 41

    • Brawo, jedno przejście na całe Trójmiasto! (3)

      • 2 0

      • (2)

        Nie martw się, przyjdzie PO to wszystko to będzie niemieckie

        • 0 1

        • tabletki odstawione?

          • 0 1

        • czy można takie coś zainstalowac przy moich mieszkaniach?

          • 0 0

  • Super super (2)

    Doskonałe rozwiązanie

    • 36 1

    • dodam tylko

      że w Polsce nie ma żadnych norm dot. oświetlenia przejść dla pieszych
      ani nakazu że muszą być oświetlone, ani żadnych norm jeśli już jakieś światło jest - parametry, jasność, lux-y czy lumeny
      dotyczy to zarówno samego przejścia jak i chodnika - dojścia, bo często jest tak że samo przejście jest oświetlone, ale pieszy wyłania się nagle z cienia i kierowca ma bardzo mało czasu na reakcję ( np. bezpieczne hamowanie )

      • 2 0

    • Doskonałe to by było, gdyby było tanie

      albo tańsze niż ciągłe świecenie LEDu ze zwiększoną mocą. Jeśli koszt tej "zaawansowanej" technologii, która zapala światło tylko na chwile, wynosi więcej niż koszt ciągłego świecenia "zwykłej" lampy LED, to po co przepłacać?

      • 1 1

  • Inteligentne wszystko (2)

    Wszystko coraz bardziej inteligentne, tylko ludzie coraz głupsi...

    • 93 4

    • Ludzi głupich procentowo i mądrych procentowo jest tyle samo co było zawsze. Tyle że ogólna ich liczba się zwiększyła, a dodatkowo dostali oni do ręki świetne narzędzie żeby się swą głupotą pochwalić. Mam na myśli internet. Do czasów wynalezienia internetu i web 2/3, o czyjejś głupocie wiedzieli najwyżej sąsiedzi.

      • 16 0

    • piesi i rowerzyści coraz głupsi

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Sprawdź się

Sprawdź się

Firma Walder to trójmiejski przedstawiciel:

 

Najczęściej czytane