• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nikomu nie zależy na przywróceniu pociągów SKM do Letnicy

Michał Brancewicz
11 września 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Wraca pomysł budowy oceanarium przy stadionie
W ciągu kilku lat tereny wokół stadionu będą się intensywnie zabudowywać, dlatego potrzebne jest przywrócenie regularnych połączeń SKM do Letnicy. W ciągu kilku lat tereny wokół stadionu będą się intensywnie zabudowywać, dlatego potrzebne jest przywrócenie regularnych połączeń SKM do Letnicy.

Zapowiadane kolejne inwestycje w Letnicy, których realizacja ma nastąpić w ciągu kilku najbliższych lat sprawią, że dzielnica bardziej się zaludni. Wydaje się, że wskrzeszenie kursów SKM jest niezbędne i pozostaje tylko kwestią czasu. Żeby tak się stało, trzeba podjąć działania już dziś, ale problem w tym, że nikt nic w tej sprawie nie robi.



Niemal rok temu pytaliśmy o szansę przywrócenia regularnych kursów SKM do Letnicy (i ewentualnie Nowego Portu), w związku z dużymi planami rozwoju szczególnie w tej pierwszej dzielnicy. Od tego czasu zainteresowanie inwestorów tym obszarem jeszcze bardziej wzrosło.

Inwestycje jak grzyby po deszczu

Wystarczy wspomnieć, że zaczęła się budowa dużego osiedla Nowa Letnica, wybrany został inwestor, który ma stworzyć oceanarium przy stadionie, kolejny deweloper kupił grunty w Letnicy, gdzie chce budować mieszkania. Nie należy też zapominać, że po zachodniej stronie torów znajduje się grunt PKP o powierzchni ok. 64 tys m kw. mający zostać wykorzystany pod realizację rządowego programu "Mieszkanie Plus". Z kolei inny inwestor - Panta - planuje w tym rejonie biurowce i magazyny.

To wszystko oznacza, że w ciągu kilku lat dzielnica przyjmie tysiące nowych mieszkańców, pracowników oraz turystów, którzy będą chcieli dostać się tam jak najszybciej.

Jak to wygląda w liczbach? W ramach Nowej Letnicy Robygu w kilku etapach powstanie 2,5 tys. mieszkań, w których zamieszka ok. 5-6 tys. osób. Z naszych informacji wynika, że dodatkowe 700 mieszkań wybuduje też Atal, co daje kolejne dwa tys. mieszkańców. Z kolei w planowanych biurach i magazynach prace znajdzie ok. 500 osób. Jeśli do tego dodamy, że PFI Future - inwestor, który ma wybudować oceanarium - szacuje, że rocznie odwiedzi je ok. 2 - 3 mln osób, to gołym okiem widać, że przywrócenie funkcjonowania SKM na tej trasie jest konieczne.

Czas nagli, działań brak

Realizacja wspomnianych inwestycji zajmie kilka lat, ale wskrzeszenie linii SKM może być równie czasochłonne, bowiem wymagać będzie studium wykonalności, projektu oraz prac budowlanych. A wszystko to przy współpracy na linii miasto Gdańsk - Polskie Linie Kolejowe - Szybka Kolej Miejska.

Czy jakieś działania zostały już podjęte?

- Nie było żadnych rozmów na ten temat - przyznaje Maciej Lignowski, prezes PKP SKM Trójmiasto.
W podobnym tonie wypowiada się Julian Skrochocki, dyrektor Zakładu Linii Kolejowych PLK w Gdyni, który zarządza infrastrukturą kolejową na Pomorzu.

- Nikt nie podejmował z nami rozmów - mówi.
To dziwne, bo do omówienia jest wiele szczegółów: jaki jest koszt budowy i remontu infrastruktury (należy do PLK) oraz skąd wziąć na to środki, z jakich źródeł sfinansować kursy (miasto, Urząd Marszałkowski), czy przewoźnik dysponuje niezbędnym taborem (SKM) i wreszcie, ilu pasażerów chciałoby korzystać z tego połączenia?

To Gdańsk powinien być inicjatorem takich spotkań. Jednak władze miasta na razie nie mają przekonania do tej inwestycji.

Mieszkańcy wolą tramwaj od SKM?

- Najbardziej problematyczna wydaje się kwestia obłożenia trasy, bo konkurencją w codziennym ruchu pasażerów jest tramwaj - tłumaczy Michał Piotrowski z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku. - W najbliższych tygodniach planujemy spotkanie z SKM, żeby poruszyć temat możliwości taborowych przewoźnika na tej trasie oraz dowiedzieć się jakie mogłoby być zainteresowanie ze strony pasażerów.
Przywrócenie kursowania pociągów wymaga zastrzyku gotówki w infrastrukturę kolejową. W 2012 roku na Euro wybudowano peron przy stadionie, zmodernizowano i przywrócono ruch na fragmencie jednotorowej linii 249 (drugi tor, biegnący równolegle od węzła Kliniczna w stronę Letnicy, to towarowa linia 227, z której SKM-ki też czasami korzystają).

Żeby przywrócić ruch, na początek po jednym torze, wystarczyłoby wyremontować pozostałą część trasy (od przystanku Kolonia do przystanku Brzeźno) oraz zmodernizować istniejące perony bądź wybudować nowe, swoją lokalizacją lepiej dopasowane do dzisiejszych potrzeb. To pozwoliłoby osiągnąć częstotliwością kursowania co 15-20 minut.

- Ten projekt nie jest ujęty w żadnym programie, ale jeśli znalazłyby się środki, to opracowanie studium i projektu wraz z realizacją zajęłyby ok. dwóch lat - przyznaje Skrochocki.
- Jeśli chodzi o jakiekolwiek środki inwestycyjne na ten cel, to w budżecie na ten czy przyszły rok ich nie ma. Jeżeli miałyby się pojawić, to w dalszej perspektywie - mówi Piotrowski.

Inwestycje

Opinie (231) 2 zablokowane

  • Powinna być linia Gdańsk Nowy Port- Gdynia Północ ! (13)

    • 132 37

    • sorry, ale kogo obchodzi jakaś tam Gdynia (4)

      to miasteczko odlatuje coraz bardziej do 3 ligii (podwórkowej)

      • 36 47

      • Może dzieci się będzie wozić tam na wycieczki i mówic: (2)

        Jak nie będziesz się uczyć to zamieszkasz w takim miejscu.

        • 36 14

        • Jak się nie będzies uczył zamieszkasz w Gdyni.

          • 12 6

        • I wy sie dziwicie, ze metropolia jest tylko teoria? Skaczcie sobie bardziej do gardel to napewno bedzie jeden bilet dla trojmiasta itp itd. Pojecie wspolpracy tu ludziom jest wogole znane?

          • 6 1

      • He he he

        Z Nowego Potu - noo rzeczywiście tak by dzieciaki mówiły . W każdym razie dla nas lepiej , patola niech zostanie u siebie

        • 8 2

    • Powinna być łącznica z Nowego Portu do Gdańska Wrzeszcza... (2)

      ...taka jaką w Krakowie zrobili na estakadzie, dzięki czemu pociągi na Zakopane mogą omijać dworzec w Płaszowie.

      • 31 5

      • Przesiadka Gdańsk-Nowe Szkoty/ Gdańsk Politechnika lub Gdańsk Stocznia (1)

        Przesiadka Gdańsk-Nowe Szkoty/ Gdańsk Politechnika lub Gdańsk Stocznia
        Wielokrotnie jeździłem SKM z Nowego Portu do Wrzeszcza, przy przejściu 2-3 minut z Gdańsk Nowe Szkoty na Gdańsk Politechnika połączenie było błyskawiczne, jeśli było dobrze skomunikowane. W porównaniu do tramwaju jechało się pewnie dwa razy szybciej. Z Letnicy do Gdańsk-Nowe Szkoty SKM jechała 4 minuty. Licząc nawet 5 minut na przesiadkę z Letnicy do Wrzeszcza było około 12 minut. Bez czasu oczekiwania (a szybkim krokiem 2-3 minuty w zupełności starczały) to tylko 9-10 minutowy przejazd.
        Z Nowego Portu było około 13-14 minut.

        • 8 1

        • Było super szybko, ale polityka cenowa SKM była do kitu.

          Nowy Port - Wrzeszcz. Tramwaj jedzie między przystankami Rybołowców do Klonowa (na wysokości przystanków PKP) 26 minut, więc około 2 razy dłużej.

          Niestety SKM liczyła ceny za bilety dość drogo, zakładając że ludzie jadą do samego Gdańska Głównego, a nie przesiadają się na Stoczni lub przystankach Nowe Szkoty-Politechnika. Wchodziło się więc w wyższą strefę kilometrów. Poza tym w kolejce często były sprawdzane bilety przez kierownika pociągu,
          a w tramwaju... wiadomo jak to wyglądało.

          Frekwencja spadała też przez ograniczenie zatrudnienia w zakładach portowych, kolejowych (w Letnicy było zatrudnionych wielu kolejarzy, tuż przy stacji Gdańsk Zaspa Towarowa). Jeśli teraz budowane są osiedla i zakłady, to frekwencja murowana, bo niczym się z tych rejonów miasta tak szybko nie pojedzie do Centrum czy Wrzeszcza. Wystarczyłyby kursy co około 20 minut, jak to wyglądało kiedyś.

          Idealne byłyby ze dwa nowe przystanki - w Brzeźnie przed wiaduktem (do plaży i nowych osiedli 5 minut pieszo) i być może w okolicy ulicy Reja.

          • 8 0

    • Podwodna !

      • 7 1

    • (2)

      To są zdegradowane i opustoszale tereny w Gdańsku, nagle ktoś sobie o nich przypomniał jak robyg postawi tam apartamenty ...

      • 13 7

      • Nie ćpaj tyle

        • 6 11

      • a te tereny same się zaniedbały?!

        • 1 0

    • no raczej nie da się zakręcić

      • 0 1

  • 2,5 mieszkań a liczą max 6 tyś mieszkańców... (6)

    Co daje ok 2,4 mieszkańca na lokal. A gdzie model 2+2? A już wiem, to są przeważnie klitki po 30-40 metrów. Gdzie o komforcie mieszkania w 4 osobny praktycznie nie ma co mówić.

    • 96 31

    • Mieszkania na wynajem i dla "warszawki"

      • 39 9

    • Ooo wodze glowny projektant zabral glos. Tak doskonale metraz zna.

      • 1 1

    • (1)

      Na Lawendowym sa kawalerki wielkosci 21 . Takie rzeczy robi Robyg

      • 1 0

      • ktoś chce kupować - kto chce budować

        • 2 0

    • Pincetplus (1)

      I tak Cie nie stac:) Trolluj dalej.

      • 1 1

      • Śmieje się bo po dziadku dostałeś q spadku.

        • 0 0

  • Skm nietrafiony pomysl (20)

    Tunelem i tak jest szybciej do centrum jak kolejka.

    • 26 141

    • skm (17)

      bzdura.Skm to przewaga w ilości ludzi, czasu,o zanieczyszczeniu powietrza nie wspominając. A nawet gdyby te argumenty okazały się słabe to mieszkańcom i pracownikom należy się wybór.A tak na marginesie to tunel nie prowadzi do centrum.

      • 57 4

      • Przywrócić tak, ale (8)

        to wymaga nakładów finansowych - z przywróceniem do życia jak i utrzymaniem linii. Nie wierzę w sens tej inwestycji tylko i wyłącznie dla mieszkańców Nowego Portu i Letnicy, sorry.

        Wystarczy zobaczyć jak daleko są stacje od morza - naprawdę uważasz, że to przyciągnie turystów (czyli dodatkowych pasażerów)?

        • 8 14

        • możliwość (7)

          Ze stacji obecnej nieczynnej Gdańsk Brzeźno do parku Hafnera i plażę jest około 5-7min pieszo. Sam pociąg z Gdańska Głównego jechał 14 min. Więc z centrum to najszybsze połączenie tego typu.

          • 34 3

          • Wydaje mi się, że trochę więcej (1)

            Ale zgoda, dla chcących nie stanowi to problemu.

            Ale mówimy tylko o sezonie letnim + okolice, a infrastrukturę trzeba utrzymywać przez cały rok.

            • 7 10

            • Obecnie musisz utrzymywać infrastrukturę przez cały rok gdyż SKM dowozi kibiców na stadion. To świetna alternatywa dla tramwaju i szybki dojazd do Centrum.

              • 7 0

          • pod jednym warunkiem... (4)

            -kursowanie co 6 min w godzinach szczytu ,bo jak bedziesz mial polaczenie co 50 min to totalna porazka

            • 36 1

            • Zgoda ale to science fiction :) (2)

              • 10 3

              • Więc może jednak szybki tramwaj (1)

                A nie SKM?

                • 3 9

              • Jaka różnica ? Skm to duży szybki tramwaj

                • 3 1

            • ciekawe, że kiedyś jeździły częściej niż co 50 minut

              i to z Nowego Portu do stacji Gdańsk Główny. Wtedy było można, teraz się nie da.

              • 1 0

      • Porciaku (3)

        zamiast skm wystarczy puścić więcej tramwajów, efekt ten sam nakłady żadne i ekologia jak w skm

        • 13 8

        • trochę inaczej

          Potencjalna skm ma inną trasę stąd też nieco innych pasażerów by woziła. Uczniów Liceów itp.

          • 9 3

        • mylisz się (1)

          Z letnicy tramwajem nie dojedziesz na plażę.

          • 3 0

          • Taaaa

            SKM powinna cumować przy molo w Zaspie/Brzeźnie

            • 4 2

      • Mieszkańcom należy się najpierw porządna analiza (1)

        a nie przywracanie SKM tylko po to aby "był wybór". Nie widzę sensu jeżeli za pieniądze potrzebne na remont a później na utrzymanie możnaby rozbudować tabor i infrastrukturę tramwajową.

        • 3 7

        • ty chcesz analizy w angielskim sensie tego słowa

          • 1 0

      • samochody .gdańsk stolicą komunikacji samochodowej pobudować ośmiopasmowe ulice wszędzie darmowe parkingi pożyczki aby każdy mógł kupić samochód. cała Polska będzie zazdrościć tego ful wypasu.będzie czysto i zdrowo.

        • 4 2

      • A ja chcę Lambo. A nawet jeżeli to jest nieekonomiczne to należy mi się wybór. W najgorszym razie Ferrari może być.

        • 0 2

    • tunelem jeździ jakiś ekologiczny środek masowego transportu miejskiego? (1)

      • 1 4

      • rower, na przyczepie
        i końie, jako tusze

        • 3 0

  • SKM (8)

    to stan umysłu.
    Urząd Miejski tak samo

    • 133 14

    • Co do SKM zgadzam się. (1)

      • 16 0

      • Tak masz rację

        Zwolnić wszystkich !

        • 3 0

    • Są tramwaje, (4)

      i jeszcze miejsca siedzące w nich. W razie konieczności dołożyć kilka do rozkładu i jazda.

      • 6 7

      • z tramwaju do osiedla Robyga bedziesz szedł 15 minut (3)

        • 9 2

        • Masakra!!!!! (2)

          15 minut na piechotę??? To przecież umrzeć można po takim wysiłku. Trzeba pomyśleć o jakimś cmentarzu albo krematorium w okolicy.

          • 10 3

          • poczekaj, narcystyczny obcisłogatkowcu, jak będziesz stary i niedołężny

            wtedy 15 minut spacer wyda ci się maratonem.

            • 2 2

          • Ja zgłaszam się na palacza zwłok.

            • 0 0

    • kto wyjaśni powody nieregularnych przyjazdów- odjazdów SKM w sobotę 10.09.2017, poniedziałek 11.09. 2017. Na sobotę był tymczasowy rozkład, SKM o 11.18 na Przymorze nie przyjechała, śnieg nie padał, ulewy nie było. Dzisiaj znowu o 8.04 nie przyjechała, brak jakiegokolwiek komunikatu

      • 5 1

  • Są tramwaje i autobusy (9)

    A i tak większość będzie jeździć własnym samochodem. Ta linia kiedyś umarła z powodu braku zainteresowania potencjalnych klientów, teraz będzie podobnie.

    • 81 75

    • (1)

      Umarla bo tworzono takie rozklady ze nie wiadomo kto mial tym jezdzic.Jezdzilem w tamtymczasie do szkoly wiec wiem.

      • 45 4

      • Taryfa

        Rozkłady jazdy to jedno ale dlaczego nie ma wspólnej taryfy dla wszystkich przewoźników? (nie mówcie mi o bilecie metropolitalnym bo cenowo to jest porażka)

        • 26 2

    • Proszę spojrzeć na liczbę nowych inwestycji w letnicy, Brzeźnie i NP

      • 10 2

    • (1)

      umarła bo stocznia umarła

      • 6 1

      • W nowym Porcie ????

        Umarła bo powstała linia tramwajowa i dodatkowe kursy autobusów, więc chodzenie na odległy przystanek SKM nie ma sensu.

        • 3 2

    • Czy powinny wrócić kursy SKM do Letnicy? Zdecydowanie tak.

      • 6 3

    • ??? (1)

      Jakie tramwaje?? Jedna p 10 jeździ przez cały tydzień łącząc Piecki Migowo z Nowym Portem. Inni którzy nie mieszkają na tej trasie czy chcą czy nie chcą czy mogą czy jest to dla nich problem zostali przez inteligentnych inaczej z ZTM ZMUSZENI do przesiadek. A już w ogóle hitem jest puszczanie "dodatkowych" kursów podczas imprez na stadionie. Czyli SKM jest bardzo potrzebna bo być może będzie alternatywą dla tragicznego polaczenia TRAMWAJEM (jednym jedynym)

      • 4 2

      • jest jedna 10

        Bo jest słabe obłożenie, a myślisz, że SKM będzie miała większe. Przecież do SKM będzie dalej niż do tramwaju.
        A jak mieszkań przybędzie to i zwiększą wam częstotliwość 10.

        • 1 1

    • Oj tam.

      ja bym zostawił samochód w garażu i jeździł do pracy w Gdyni SKMką.

      • 0 0

  • (6)

    A co z SKM do Oksywia?

    • 71 13

    • tak i będzie jeździć pusta jak PKM (4)

      kto normalny będzie jeździł z centrum do Oksywia przez Chylonię jak autobusem szybciej....

      • 12 15

      • jeśli autobusem byłoby szybciej to rzeczywiście kiepsko

        Jedynie osoby jadące do Gdańska by kjorzystały bo nie musiałyby się przesiadac

        • 2 2

      • Tłumy (1)

        W PKM są takie tłumy że ciężko jest czasem usiąść. Do samych Kartuz tłum.

        • 14 0

        • w PKM ale do Kartuz i Kościerzyny tak

          ale odcinek Wrzeszcz - Rębiechowo - Gdynia kompletnie jest nierentowny i bezsensowny.

          • 0 6

      • Nie jechałeś to nie wiesz......

        • 1 0

    • myszy z urzędu nie chcą tej skm-ki bo musieli by do niej dopłacać

      • 2 2

  • Nikomu nie zależy (12)

    Bo będzie tak jak z PKM czyli puste pociągi. Zresztą po co już teraz puszczać SKM tam skoro za kilka lat dopiero zabetonują Letnice. Jak będzie potrzeba to to zrobią. SKM to nie organizacja charytatywna, żeby przynosić straty jak w przypadku PKM

    • 38 121

    • (10)

      To chyba dawno PKMką nie jezdzileś jeżeli twierdzisz że jest pusta...

      • 46 3

      • (9)

        Jeździ tak pełna że pewnie same zyski przynosi znając życie.

        • 5 15

        • (8)

          Generalnie bardzo trudno aby taki drogi transport jak kolej był rentowny.
          A raczej prawie kazdy transport zbiorowy nie jest.

          • 18 2

          • Ale są różnice w tym, że do czegoś trzeba dopłacać (7)

            W 2016 (dane za cały rok) w przybliżeniu:
            do 1 pasażera SKM trzeba było dopłacać 0.5 zł
            do 1 pasażera PKM trzeba było dopłacać 25 zł

            Widzisz różnicę? Wiesz czemu tak jest? Jak PO rządzące województwem wydało miliard zł dotacji budując 10 przystanków w Gdańsku (w tym połowa w polu) i ani jednego w Gdyni?

            • 6 19

            • Po co w Gdyni (4)

              skoro tam prezydent ma własną wizję rozwoju - farbą i pędzlem.

              • 20 4

              • Robisz kutwę z logiki. (3)

                Adamowicz też sobie przystanków nie wybudował, tylko zrobił to Urząd Marszałkowski za pieniądze wszystkich mieszkańców Pomorza. Dlaczego Szczurek miał budować przystanki z pieniędzy tylko Gdynian podczas gdy Gdynianie już dorzucali się do gdańskich przystanków?

                • 6 5

              • (2)

                Tylko że Gdańszczanie, patrz urzad miejski w Gdańsku w ich imieniu wydali około 200 mln PLN na dojazdy do tych przystanków PKM, uruchamiając także komunikację publiczną dowozową. Gdynia natomiast chciała wszystko dostać w gratisie, i taka jest prawda o cwaniactwie Gdyni:(

                • 4 1

              • Piep... (1)

                Wydali kase ktora dostali z innych dotacji.

                PO sobie samym dotacje przyznawał a. A ty jestes tak glupi, ze nie widzisz, ze z tego powodu masz mniej kursów, wiecej dopłacasz (50 mln z budzetu wojewodztwa w 2016!) i masz mniej przystankow w sensownych miejscach.

                Tnij dalej gałąź na ktorej siedzisz

                • 1 2

              • nie gadaj z nim

                on ma swój świat i jest przekonany, że oprócz Gdańska nie ma innych miast. Przeczyta, że Gdańsk jest lepszy od Londynu i Paryża i w to wierzy chociaż dalej niż w Kościerzynie nigdy nie był

                • 1 1

            • ! (1)

              No i tu masz troche racji jesli chodzi o cyferki. Ale nie do konca. Czy Ty wiesz co mieści sie w tych kwotach? W cenie przejazdu po SKM nie występują koszty inwestycji w infrastrukturę, gdyż zostały w całości sfinansowane z UE +fundusz kolejowy i nie trzeba było zaciągać kredytu i go spłacać. A do linii PKM nie było dofinansowania z funduszu kolejowego i trżeba kredyt spłacać.

              • 1 0

              • Jaki kredyt???

                Przecież blisko miliard zl dotacji z UE via wojewodztwo na to poszlo. Bezzwrotnej a nie kredytu. O jakim ty wiec kredycie pitolisz? Na drugi miliard? Czy ci sie ze stadionem na 800 mln POmylilo?

                Poza tym jak widzisz infrastrukture zbudowano tylko w Gdansku, polowe przystankow w polu, a w Gdyni nic. I dlatego tyle trzeba teraz dopłacać bo kiepsko z pasazerami. I malo kursow.

                PS. I nie klam, ze z fundyszu kolejowego nie dokladano. A we Wrzeszczu za 150 mln nie przebudowano dworca peronów i torow pod m.in. PKM?

                • 0 2

    • Jesli nawet aktywują SKM to będzie problem z przepustowością torów na połączeniu z główną linią.

      Myślę ze dadzą radę wcisnąć pociągi co 15-20min więc bez szału.

      • 0 0

  • (5)

    A po co są super złomy tramwajowe pasujące się codziennie u Adamowicza mieszkańcy są zerem

    • 22 56

    • Oj, oj... Normalnie "Gdańsk w ruinie". (2)

      Wypowiedź godna wyborczego przeciwnika. Masz w zanadrzu program "Tramwaj plus"?

      • 21 8

      • A ty co masz za obronę urzędowych nieudaczników? 50 gr za wpis?

        • 4 12

      • Tramwaj plus już był - we Wrocławiu zanim PiS wrócił do władzy :)

        • 1 1

    • Jedżę do pracy tramwajem

      Akurat w tym przypadku święta prawda. Poczytaj sobie na raporcie trójmiejskim, jak często psują się tramwaje. 2-3 awarie dziennie to normalka, z czego w większości przypadków są to stare składy, np tramwaj nr 3 (ale równie często dojeżdżająca do Stogów 8ka) jeżdżące właśnie na opisywanej trasie, gdzie nie ma za bardzo innej alternatywy. A nie, jest - samochód. Wtedy z kolei czytam o właścicielach blachosmrodów, którzy najchętniej pod sam pokój by nimi podjechali ;-)

      • 16 4

    • Bo tacy jak Ty rzeczywiście są zerem. Jak twój pisowski heros Ziobro

      • 6 3

  • Lepiej wszystko na Jasień i Szadolki puścić (3)

    Zamiast odbudować mniejszym nakladam wcześniejszą infrastrukturę. Gdyby stacja była bliżej brzezna i przymorza lub zaspy (pas nadmorski) to byłoby duże zainteresowanie.

    • 42 29

    • Bo lepiej wygląda przecinanie wstęgi czegoś nowego, niż tego co najpierw zepsułeś a dopiero teraz naprawiłeś.

      • 7 3

    • (1)

      Brzeźno też ma szanse (potencjał) na rozwój w niedalekiej przyszłości. SKM powinna docierać nie tylko do stadionu, ale dalej do Brzeźna. Już teraz w tym rejonie pojawia się większa ilość turystów niż kiedyś.

      • 6 0

      • nie tylko do Brzeźna ale do Nowego Portu.
        można dać dodatkową stację w brzeźnie, a obecną nazwać inaczej niż "Brzeźno" bo tam brzeźna nie ma

        • 1 0

  • Drogi (7)

    Kolej, koleją, a co z nowymi drogami?. W przypadku takiego wzrostu liczby mieszkańców, o przemieszczaniu się Czarnym Dworem zapomnijcie drodzy mieszkańcy.

    • 61 46

    • A na nowej Letnicy wykop pod fundamenty drugiego budynku juz gotowy.

      • 9 3

    • no to będziesz jeździł autobusem i tramwajem (3)

      a może nawet skm.
      Samochód zostawisz w domu i wszystkim będzie saię żyło lepiej :)

      • 21 9

      • (2)

        Autobus też stoi i będzie stał na Czarnym Dworze......

        • 12 4

        • więc należy dobudować tylko buspas. (1)

          • 6 7

          • Ekolodzy nie pozwolą że względu na ujęcia wody.

            • 3 0

    • (1)

      Dobudowanie dróg zwiększa ilość samochodów. Przerabialiśmy to już w Gdańsku wiele razy. Havla, Wyklętych, AK do Karczemek, tunel... Ilość korków pozostaje ta sama.

      Potrzebna jest czysta i wygodna komunikacja miejska, taka jak w Londynie/Genewie/Pradze. Buspasy, regularne kursy i ograniczenia dla ruchu indywidualnego. Zniknie problem z parkowaniem, smrodem, korkami i twoim kołem dwumasowym. I jeszcze książke poczytasz albo serial na netflixie w drodze do pracy obejrzysz.

      • 16 6

      • Z tą czystością czy wygodą w Londynie nie przesadzajmy ;)

        Ale jest gęsta siatka i częste kursy.

        Do tego bardzo drogie parkowanie, opłata za wjazd samochodem do centrum, rowery publiczne, jeden rodzaj "biletu" (karta oyster albo płatność bezdotykowa). Dodatkowo cały rozkład jest zintegrowany z google mapami, więc łatwo znaleźć najlepsze połączenie.

        • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Sprawdź się

Sprawdź się

Której marki modelem jest Mustang?

 

Najczęściej czytane