Wiadomości

stat

Nowe wiadukty na Oruni zmienią ruch

Przejazd kolejowy na ul. Sandomierskiej docelowo zostanie zamknięty.
Przejazd kolejowy na ul. Sandomierskiej docelowo zostanie zamknięty. fot. Dominik Staniszewski/Trojmiasto.pl

Dopiero w połowie 2019 roku powinna być gotowa dokumentacja techniczna dla budowy dwóch bezkolizyjnych przejazdów kolejowych na Oruni - w pobliżu ul. Sandomierskiej zobacz na mapie Gdańskaw ciągu ul. Równej zobacz na mapie Gdańska. Projekt opracuje firma Transprojekt Gdański za kwotę ok. 1,5 mln zł.



Czy nowe wiadukty poprawią potencjał Oruni?

tak, na pewno łatwiej będzie tam dojechać

55%

tak, ale na efekty będzie trzeba poczekać

21%

nie, ale obecnym mieszkańcom ułatwi to poruszanie się

15%

nie, nic się nie zmieni

9%
Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska przed końcem 2017 r. wyłoniła wykonawcę na opracowanie koncepcji i dokumentacji projektowej dla budowy bezkolizyjnych przekroczeń linii kolejowej E-65 (odc. Tczew - Gdańsk) w okolicy ul. Sandomierskiej. Zamówienie za kwotę ok. 1,5 mln zł zrealizuje biuro projektowe Transprojekt Gdański.

Zaznaczmy, że miasto na ten cel miało przeznaczone 2,2 mln zł.

Zamówienie podzielono na dwa etapy. W pierwszym przewidziano wykonanie koncepcji. W drugim etapie wykonawca będzie zobowiązany opracować szczegółową dokumentację. Całość prac projektowych ma potrwać do połowy 2019 r. W tym czasie Transprojekt Gdański ma złożyć jeszcze wnioski o decyzję środowiskową i zezwolenie na realizację.

Planowany układ połączeń drogowych z uwzględnieniem bezkolizyjnych przejazdów przez linię Gdańsk - Tczew.
Planowany układ połączeń drogowych z uwzględnieniem bezkolizyjnych przejazdów przez linię Gdańsk - Tczew. graf. Trojmiasto.pl

Dwa wiadukty na początek



Zacznijmy od tego, że jeśli miasto znajdzie środki finansowe i podejmie się budowy bezkolizyjnych przejazdów, to zniknie przejazd dla samochodów w poziomie torów na ul. Smętnej zobacz na mapie Gdańskaul. Sandomierskiej zobacz na mapie Gdańska.

Co mieszkańcy dostaną w zamian? Projektanci w pierwszym etapie widzą realizację wiaduktu w ciągu ul. Serbskiej zobacz na mapie Gdańskaul. Nakielskiej zobacz na mapie Gdańska. Umożliwiałby on przejazd między ul. Małomiejską zobacz na mapie Gdańskaul. Równą zobacz na mapie Gdańska. Droga miałaby przekrój jednej jezdni - po jednym pasie w każdą stronę - o szerokości 3,5 m. Swobodnie poruszałyby się tam m.in. pojazdy ciężarowe. Minusem tego rozwiązania jest brak możliwości zjazdu do Traktu św. Wojciecha. zobacz na mapie Gdańska

W miejsce dotychczasowego przejazdu na ul. Smętnej zobacz na mapie Gdańska pojawi się dla pieszych przejście podziemne, którym będzie można poruszać się m.in. pomiędzy dwoma peronami przystanku Gdańsk Orunia. Natomiast na ul. Sandomierskiej zobacz na mapie Gdańska przejście podziemnie już nie powstanie. Będzie trzeba poruszać się nowym wiaduktem.

Dodatkowo projektanci przewidzieli obiekt mostowy w miejsce przejazdu na ul. Równej. zobacz na mapie Gdańska. Jadąc od strony ul. Smętnej kierowcy wjeżdżaliby na rondo, a stamtąd pod nowy wiadukt kolejowy w kierunku centrum Gdańska. Zachowana byłaby ważna dla aut ciężarowych skrajnia - 4,5 m.

Do rozważenia w tej części projektu pozostaje także budowa przejazdu pod linią kolejową w rejonie ul. Ukośnej i połączenie ul. Żuławskiej z Traktem św. Wojciecha.

Czytaj też: Gdynia: wiadukty na ul. Puckiej za 60 mln zł

Dalsze plany dla Oruni



Możliwe, że problemy mieszkańców mogłyby rozwiązać dwa dodatkowe tunele na Lipcach. Pomysły jednak będą odłożone na później. Pierwszy z tuneli miałby powstać w rejonie ul. Niegowskiej. zobacz na mapie Gdańska Zastąpiłby przejazd w poziomie jezdni. Mogłyby poruszać się tam pojazdy ciężarowe.

Drugi obiekt pod torami powstałby na wysokości ul. Bocznej. Tu jednak przejazd miałyby wyłącznie auta osobowe i dostawcze, których skrajnia nie przekraczałaby wysokości 3,5 m.

W dalszej perspektywie rozważana może być także budowa małej obwodnicy Lipiec i Oruni. Budowa tej drogi miałaby sens tylko wtedy, gdyby się okazało, że ulice Żuławska i Smętna nie byłyby w stanie obsłużyć ruchu po zakończeniu obu etapów.

Obwodnica pobiegłaby równolegle - ok. 300 m na wschód - do ul. Żuławskiej po terenach rolniczych od planowanego tunelu w rejonie ul. Niegowskiej do ul. Równej.

Dodaj zdjęcie do artykułu

Opinie (105)

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.