• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rowerem przez tunel. Raz zupełnie legalnie

Kamil Gołębiowski
24 kwietnia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 18-latek wbiegł do tunelu. 2 tys. zł mandatu

W tunelu pod Martwą Wisłą będą znowu rządzili rowerzyści. 23 kwietnia mija druga rocznica otwarcia tunelu pod Martwą Wisłą - ostatniego i najważniejszego elementu projektu drogowego łączącego port lotniczy z portem morskim w Gdańsku. Z tej okazji w sobotę 28 kwietnia odbędzie się uroczysty przejazd rowerowy na dystansie około 4500 metrów.



Przejazd rowerowy

Czy mosty, wiadukty, estakady i tunele powinny być też dostępne dla pieszych i rowerzystów?

Zbiórka odbędzie się 28 kwietnia o godz. 11 na parkingu P5 przy Stadionie Energa Gdańsk. Start peletonu nastąpi o godzinie 12. Z parkingu P5 rowerzyści przejadą do łącznicy prowadzącej z ul. Marynarki Polskiej na wyjeździe z tunelu przez rozpiętą barierę bezpieczeństwa i wrócą w kierunku stadionu drugą nitką tunelu. Rowerzyści będą kontynuowali jazdę do harfy na skrzyżowaniu al. Macieja Płażyńskiego z ul. Pokoleń Lechii Gdańsk. Tu zjadą łącznicą w ul. Pokoleń Lechii, a następnie przez parking P1 wrócą na parking P5, gdzie zakończy się przejazd. Osoby, które pojawią się na miejscu startu (parking P5) po godzinie 12:30, ze względu na organizację ruchu i bezpieczeństwo, nie będą mogły zostać dopuszczone do przejazdu.

Udział w wydarzeniu jest bezpłatny, każdy może wziąć w nim udział. Należy jednak pamiętać, że rowerzyści poniżej 15 roku życia będą mogli przejechać tunel tylko i wyłącznie pod opieką osoby dorosłej. Na uczestników czekać będą liczne atrakcje w postaci prezentacji rowerów nietypowych, pokazów akrobatycznych i ćwiczeń ratowniczych oraz konkursów z nagrodami. Będzie można nieodpłatnie skorzystać z plenerowego serwisu rowerowego, żeby przygotować się na sezon, podziwiać pokazy rowerowe Flying Bikes, przejechać się rowerami nietypowymi TROP i oswoić z hulajnogami Hulaj Urban Squad. Odbędzie się również pokaz ćwiczeń ratowniczych oraz konkursy z nagrodami. Organizatorzy przygotowali także ciepły poczęstunek.


Wizytówka Gdańska

Z tunelu pod Martwą Wisłą bardzo zadowolony jest prezydent Gdańska Paweł Adamowicz.

- To jedna z najważniejszych wizytówek infrastrukturalnych Gdańska. Korzyści z tej inwestycji są ogromne, chociażby te związane ze zmniejszeniem liczby samochodów przejeżdżających przez centrum miasta i praktycznie zlikwidowaniem tam ruchu ciężarówek. Tunelem codziennie przejeżdża w obu kierunkach około 25 tysięcy pojazdów, które wcześniej jeździły przez Śródmieście Gdańska. Jestem dumny z tej inwestycji, bo to pierwsza podwodna przeprawa drogowa, jaka powstała w Polsce, podkreśla Paweł Adamowicz.
Tunel znakomicie poprawił komunikację pomiędzy terenami przemysłowymi i portowymi położonymi na obu brzegach Martwej Wisły. Mieszkańcom i turystom pozwolił także skrócić czas przejazdu z dolnych tarasów Gdańska w kierunku Warszawy i Łodzi. Dzięki bezpośredniemu połączeniu z Trasą Sucharskiego oraz Obwodnicą Południową Gdańska możliwe było wyprowadzenie poza ścisłe centrum ciężkiego ruchu tranzytowego, co przełożyło się na poprawę bezpieczeństwa ruchu oraz jakości powietrza w mieście. Tunel, który nosi obecnie im. abp. Tadeusza Gocłowskiego to jeden z najbardziej skomplikowanych obiektów inżynierskich w Polsce i pierwszy w kraju tunel drogowy wykonany w technologii drążenia maszyną TBM.

Budowa tunelu pochłonęła 885 mln złotych, a 3,4 mln zł kosztuje co roku jego utrzymanie wraz z ubezpieczeniem.

Drogo i nie dla pieszych oraz rowerzystów

Tunel pod Martwą Wisłą to duża i bardzo kosztowna budowla drogowa, która została zaprojektowana i wykonana w taki sposób, że swobodne przejście piesze i przejazd rowerem zostały wykluczone. Pomimo tak dużych kwot na wykonanie tunelu, mieszkańcy przez ponad rok walczyli o możliwość przewozu rowerów i krytykowali brak możliwości przejazdu:

Rowerzyści znaleźli 1,5 mln zł na przejazdy w tunelu

Potem przez ponad rok zakupiona przez miasto przyczepka do przewozu rowerów stała nieużywana:

Rok opóźnienia przyczepki na rowery w tunelu pod Martwą Wisłą

Rowerzyści, aby przedostać się na drugą stronę, nie tylko muszą czekać na autobus, ale również, w przeciwieństwie do kierowców, zapłacić za przejazd. Przewóz rowerów w tunelu był niejednokrotnie źródłem problemów dla mieszkańców. W październiku niespodziewanie dla pasażerów zniknął całoroczny wcześniej autobus przystosowany do przewozu rowerów. Relacjonowaliśmy:

Autobus zniknął, pasażerowie zostali na przystanku

28 kwietnia dobrą okazję do zabawy i świętowania możemy wykorzystać również do refleksji, czy możliwość równouprawnionego użycia tak kosztownej inwestycji, jak tunel, powinna być czymś normalnym i powszednim, a niekoniecznie tylko odświętnym? Czy drogi i ulice Trójmiasta mają być demokratyczną przestrzenią wspólną wszystkich gdańszczan i gdańszczanek, czy mają, tak jak tu, być budowane z myślą tylko o części z nich? A może infrastrukturę warto projektować tak, by nie wykluczała przyjaznych zdrowiu trybów mobilności, ale wręcz je preferowała?

Tunele, mosty i wiadukty to wyjątkowo kosztowne projekty. Przez 10 ostatnich lat nie wydano na budowę wszystkich dróg rowerowych w Gdańsku tyle, co na 1300 metrów tego jednego tunelu. Czy to właściwa proporcja? Rodzą się uzasadnione obawy, że w wypadku zbudowania już teraz mocno kontrowersyjnego wśród mieszkańców Gdańska tunelu pod Pachołkiem będzie podobnie.

Tunel rowerowy wzdłuż tunelu samochodowego po południowej stronie jeziora Mondsee w Austrii. Tunel rowerowy wzdłuż tunelu samochodowego po południowej stronie jeziora Mondsee w Austrii.
Co stoi zatem na przeszkodzie, aby w tunelu dopuścić ruch rowerowy?

Zapytaliśmy, czy jest możliwe dopuszczenie w tunelu możliwości przejazdu rowerem i jeśli tak, to na jakich warunkach, a jeśli nie, to z jakich powodów?

- W tunelu obowiązuje zakaz chodzenia i jazdy rowerem ze względów bezpieczeństwa. Za naruszenie tych zasad można zostać ukaranym mandatem - odpowiada nam lakonicznie Alicja Bittner z Referatu Prasowego kancelarii Prezydenta.
Przypominamy również, że od soboty, 21 kwietnia

wraca autobus dla rowerzystów jadący przez tunel pod Martwą Wisłą

Ciekawostki: tunel w liczbach

1377,5 metrów - całkowita długość tunelu pod Martwą Wisłą,
1072,5 metrów - długość jednej wydrążonej rury tunelu,
2200 ton - waga maszyny TBM,
91 metrów - długość maszyny TBM,
12,56 metrów - średnica tarczy maszyny TBM,
11 metrów - średnica wydrążonych i obudowanych tubingami rur tunelu,
35 metrów - odległość od najgłębszego miejsca w tunelu do lustra Martwej Wisły,
1076 - tyle pierścieni o wadze ok. 118 000 ton użyto do wykonania 2 rur tunelu (każdy z pierścieni składa się z 7 elementów tzw. tubingów, których łącznie zużyto 7518 sztuk),
500 000 ton - tyle urobku wydobyto i wywieziono przy drążeniu tuneli,
800 ton - tyle asfaltu użyto w każdej z rur tunelu
226 - liczba opraw oświetlenia przejazdowego o mocy 50kW
1,2 MW - moc pobierana przez urządzenia niezbędne do prawidłowej pracy tunelu
W tunelach (obu rurach) już po wydrążeniu znalazło się prawie 4300 ton stali i 25000 metrów sześciennych betonu. Ułożonych zostało też 190 km kabli.
885 mln. zł - koszt wykonania tunelu
3,4 mln. zł - roczny koszt utrzymania tunelu wraz z ubezpieczeniami

Opinie (123) 3 zablokowane

  • (3)

    Raz nie zawsze, a szkoda!

    • 9 19

    • po co trzeba łączyć port morski z lotniczym? (1)

      • 1 2

      • dla ułatwienia pracy firmom logistycznym

        • 1 0

    • co to znaczy?

      3,4 mln. zł - roczny koszt utrzymania tunelu wraz z ubezpieczeniami

      u kogo jest ubezpieczony tunel?
      ile same ubezpieczenie?

      • 0 0

  • (4)

    Szkoda, że w sobotę, w niedziele byłaby większa frekwencja

    • 6 17

    • Czytamy dokładnie i oglądamy plakaty.... (1)

      przejazd jest 28 kwietnia - to właśnie sobota:)

      • 1 1

      • Proszę, przeczytaj uważnie komentarz

        • 3 0

    • Cieszcie się, zróbcie sobie selfie i wypad

      • 4 1

    • Niedziela teraz jest handlowa wiec nie

      • 1 0

  • Fajna impreza. W sumie chyba tylko po to, żeby pokazać jak bardzo zniszczyli ten projekt nie dopuszczając ruchu pieszych i (8)

    No ale w Polsce jest taka zasada: jakoś to będzie. Patrz - Tu Polewizm.

    • 15 18

    • (5)

      Jesteś na rowerze , to nie problem pojechać trochę dalej do centrum kładka i do nowego portu , pół godziny dluzej ale droga prosta, wiec nie widzę większego problemu, trasa jak każda inna . Ewentualnie można by przywrócić jakiś mały prom solarny między twierdzą a nowym portem.

      • 5 6

      • (4)

        Jak ktoś raz na rok na wycieczkę jedzie to tak.
        Jak chcesz tak dzień w dzień jeździć np. do pracy to już jest problem.
        Poza tym trzeba przez centrum przejechać które obecnie nie posiada żadnej ciągłej infrastruktury rowerowej. Chodniki/deptaki nie zaliczamy do infrastruktury rowerowej.

        • 4 4

        • dlaczego piszesz w liczbie mnogiej? (3)

          to że sam masz trudności w poruszaniu się po jezdni uspokojonego ruchu, nie znaczy że tam inni mają mieć problemy.

          Ciągi piesze z udostępnieniem ich dla ruchu rowerzystów czy ulice rowerowe (takie, na których kierowcy mają ustępować pieszym i rowerzystom) to standardowe rozwiązania w wielu miejscach miasta.

          • 2 4

          • (2)

            wymień chociaż jedną jezdnie uspokojonego ruchu którą mogę przejechać centrum. prędzej czy później trafisz na deptak

            Masz deptak do wyboru albo podwalem ( po którym rowerem nie można jechać)

            P.S Gdzie ty ciągi pieszo-rowerowe widziałeś poza Gdańskiem? Jak już to są to rozwiązania stosowane poza terenem zabudowanym ewentualnie gdzie ilość pieszych rzeczywiście jest znikoma. Na pewno nie tworzy się ich w centrum pół milionowego miasta.

            • 5 2

            • ciągi piesze z dopuszczeniem ruchu rowerowego są w Gdańsku liczne (1)

              widziałem ciągi pieszo - rowerowe w bardzo wielu miastach Europy i świata.

              nie ma tu miejsca, by wymienić je wszystkie, ale polecam Google: pedestrian priority street (Jan Gehl).

              Skala agresywności tekstów sugeruje, że osoba je pisząca ma kłopoty z zachowaniem równowagi i spokoju wewnętrznego.

              • 1 4

              • ale nie są głównym i jedynym ciągiem komunikacyjnym w okolicy.
                Jak już to są w formie uzupełnienia, do obsługi miejsca nie jako tranzyt.

                • 1 0

    • w Gda

      • 0 0

    • W tak długich tunelach zapewnienie miejsca dla pieszych nie ma większego sensu

      Dla rowerzysty taki tunel to pikuś.

      • 1 0

  • (6)

    "Korzyści z tej inwestycji są ogromne, chociażby te związane ze zmniejszeniem liczby samochodów przejeżdżających przez centrum miasta"

    Żadne dane tego nie potwierdzają. Ruch przez centrum wcale nie jest mniejszy.

    • 13 31

    • zwłaszcza że jak w godzinach szczytu jest zamknięty tunel (3)

      do cały Gdańsk stoi...

      • 10 2

      • O tym pisze. (2)

        Przed oddaniem tunelem przez centrum przejeżdżało 36TYS pojazdów na dobę.
        Po oddaniu tunelu 41TYS. To co niby zmniejszył?

        Tunel to dodatkowe 25tys pojazdów które w razie zamknięcia tunelu jedą przez centrum.
        Taka jest prawda.

        • 3 7

        • (1)

          Hmm... Widać zaszło niespotykane zjawisko pod tytułem wzrost ruchu samochodowego.
          Ale nie, na pewno to teoria spiskowa - tunelem nikt nie jeździ tak naprawdę...

          • 4 2

          • tunel po prostu zachęcił do korzystania z samochodu.

            • 3 3

    • nie trzeba danych

      by gołym okiem stwierdzić jak bardzo zmniejszyły sie korki np na Al.Zwycięstwa.
      Kiedyś niemal każdego dnia juz od około 14, Jana z Kolna, Trakt Konny i Aleja sie korkowały, teraz bardzo rzadko.
      Wiem, bo mieszkam w pobliżu.

      • 7 2

    • ruch przez centrum nie jest mniejszy, ponieważ w warunkach braku sensownej polityki transportowej

      liczba samochodów i skłonność do korzystania z nich rosną.

      Przeciętne odległości między domem a a pracą rosną, ludzie dojeżdżają z coraz większych odległości, a jakość serwisu i częstotliwość SKM (jedynego poważnego substytutu samochodu na większe odległości) jest gorsza niż w latach 70-tych (wtedy SKM jeździła co 6 minut, poza szczytem co 12 minut).

      Prezydent ma rację, ale tylko w ograniczonym sensie: przez kilka miesięcy ruch przez centrum okazywał się lekko mniejszy, obecnie infrastruktura drogowa miasta osiągnęła poziom nasycenia. Jak się nie uszczelni opłat za parkowanie to stopniowo sytuacja będzie się tylko pogarszać, bez względu na wielkość nakładów na kubaturowe parkingi i drogi pseudobezkolizyjnego ruchu.

      • 0 1

  • Napewno będziemy

    Ja i moje obścisłe lajkry.

    • 30 7

  • (6)

    i co w tym takiego fajnego?

    • 25 6

    • (3)

      Pojedziesz sobie ten jedyny raz na stogi czy westerplate skrótem

      • 1 4

      • (2)

        Jeśli tak, to faktycznie warto skorzystać :)

        • 1 2

        • (1)

          Ale tam wyjedziesz i wrócisz po radzę spowrotem nigdzie sobie dalej nie pojedziesz :)

          • 2 1

          • pojadę. kto mi zabroni. zaraz za tunelem jest już ddr

            • 3 3

    • Wielkie Rzeczy.... (1)

      I co w tym nadzwyczajnego?Chmara rowerzystow i jeden tunel .

      • 2 2

      • od kiedy jesteś taki zblazowany?

        chyba nigdy nie jechałeś tunelem przy muzyce z chmarą innych cykllistek i cyklistów

        • 1 1

  • jedna nitka powinna być dla szrotów a druga dla pieszych i rowerów. (2)

    • 18 21

    • (1)

      I jedna dla tirówek oraz kierowców. Może jeszcze jedna dla tęczowych i feministek na pochody w obronie macicy i demokracji .

      • 6 3

      • do siebie piszesz?

        • 0 0

  • na świecie jak budują nowe drogi to pamiętaja o rowerzystach.

    u nas ważne, żeby przybysz z Mazur miał dobrą wylotówke w drodze o prowiant.

    • 19 19

  • A będą rozdawać kodeks drogowy? (10)

    Bo tego rowerzystom brakuje bardziej niż ścieżek ...

    • 40 13

    • tobie brakuje przedewszystkim mózgu gdybys go miał to bys buraku wiedział ze to ty powodujesz wypadki i zabijasz ludzi! (2)

      90% wypadków w polsce powoduja tacy jak ty idioci w 20letnich trujacych spalinami blachosmrodach.

      • 6 11

      • widać jaki ty masz mózg ....

        Typowy rowerak : chamski, bezmyślny, agresywny.
        Ja NIE MAM samochodu

        • 2 1

      • potwierdza tylko teze

        iz wiekszosc pseudo cyklistow to kretyni. Jak we mnie udezysz kto dozna wiekszych obrazen? to czemu ja mam uwazac a nie ty?

        • 0 0

    • Kierowcom to już nic nie pomoże - droga jest moja i do mnie należy. Jeżdżę szybko ale bezpiecznie. Zielona strzałka jest dla frajerów. Kierunkowskazy? Ale po co...
      Tunel będzie zamknięty? I jak ja teraz zawiozę moją chorom curke do lekarza...

      • 6 5

    • Bardziej chyba kierowcom (2)

      ponad 40tys wypadków rocznie nie powodują rowerzyści

      • 6 6

      • ...... (1)

        to zupełnie jak rowerzyści, wsiada na rower i droga jest moja. Dostali trochę przywilejów i mają w nosie wszystko i wszystkich. Nie spotkałam rowerzysty, który przeprowadza rower przez ulicę na przejściu ( nie mówię o ścieżce rowerowej), mało tego jak się rozpędzi to nie patrzy czy jadą auta tylko przejeżdża przez ulicę bo kto mu zabroni i takiego przepisy nie obowiązują? Ponad to od samochodów wymaga się żeby zwolniły przy przejściu dla pieszych a rowerzyści to przepraszam święte krowy czy jak, że prują ile sił w nogach nie patrząc na nic, ani na auta ani na pieszych więc trzeba się dobrze zastanowić z czyjej winy są wypadki. Jedziesz czymkolwiek to włącz mózg!!!

        • 3 3

        • co nie zmienia to faktu że wypadków praktycznie nie powodują.
          sytuacje o których piszesz są wybitnie jednostkowe ( w 99% wyczyniane przez jakiś g*wniarzy ) i przytaczane tutaj chyba tylko po to by choć trochę wybielić zachowanie kierowców.

          W 2017r. z winy rowerzysty nie zginął żaden pieszy, z winy kierowców ponad 600.
          Weź jeszcze pod uwagę że kierowcy jeżdżą po jezdni, a rowerzyści często są zmuszani do jazdy po chodniku slalomem pomiędzy pieszymi więc ryzyko kolizji z pieszym mają większe.

          • 3 3

    • (1)

      W zależności od sytuacji jestem pieszym, rowerzystą i kierowcą... Zgadzam się w 100% że to rowerzyści nie potrafią zachować się na drogach, nie znają przepisów lub łamią je z premedytacją.

      • 7 3

      • chyba masz jakiś problem albo odstawiłeś tabletki

        • 1 3

    • Zupelnie jak kierowcom. Wrocilem wlasnie do domu i na 20km trzy raz bylem blisko smierci bo kierowcy wymusili pierwszenstwo. A ponoc kazdy z nich zdal panstwowy egzamin

      • 3 4

  • Jade na 100% a nic nie stoi na przeszkodzie by rowery mogły jechac tym tunelem.Jest miejsce na wydzielenie pasa dla rowerzystów! (7)

    Rowery powodują wzrost bezpieczeństwa na drogach bo pirat drogowy zaczyna bardziej uwarzać.Podniesienie prędkości w tunelu spowodowało wzrost wypadków!Te kilkadziesiat wypadków które były kto spowodował?Kierowcy blachosmrodów!!Mozna tez wstawic betonowe progi odzielajace droge rowerową ale niesa one konieczne bo wystarczy ze pirat drogowy bedzie przestrzegał przepisów i bedzie karany!!Autobus to po prostu jest parodia jakas i jak widac kompletnie niepopularna,a wymysł z promem jeszcze większy bo po to własnie został zlikwidowany i poszedł na złom bo jest tunel wybudowany!!

    • 9 25

    • (4)

      Jako rowerzysta, odpowiem drugiemu rowerzyście pytaniem...
      CZY TY MASZ MÓZG?
      Super że jest miejsce - a jak myślisz, czemu na całym świecie nitka dla rowerzystów jest oddzielona całkowicie od nitki dla samochodów.
      Pomyśl, ile razy na otwartej drodze czułeś na jednośladzie podmuch od przejeżdżającego auta.
      To teraz pomyśl co by było gdyby auto przejeżdżało bliżej Ciebie w zamkniętej tubie.
      Nie wiem jak Tobie, ale mi zależy na własnym życiu...
      Pirat drogowy ma w zadzie innych użytkowników drogi, czy to rowerzysta czy samochód - wpuszczenie rowerów do tunelu spowoduje albo zakorkowanie całej drogi albo zamknięcie co rusz tunelu z powodu wypadków.

      A ostatnia rzecz, to proponuje nie polaryzować ludzi; pirat drogowy może jechać rowerem, motorem czy samochodem. W każdej grupie znajdzie się taki "lepszy". Czy to "jadę szybko i bezpieczenie", "Kierunkowskaz jest tylko opcją" czy "Mam szosówkę, więc nie będę jechać droga rowerową" lub mistrz peletenu jadący środkiem drogi, wskakujący do ruchu bez patrzenia co się dzieje za nim, kierowcy nie ustępujący pierwszeństwa na przejeździe rowerowym... Lista się ciągnie i ciągnie... Polak Polakowi wilkiem, gotów zgnoić drugiego, byle ktoś miał gorzej.

      • 7 2

      • Ten cały świat to chyba tylko na globusie widziałeś.

        Mamy XXI wiek ludzi w kosmos wysyłamy na pewno są możliwości techniczne by dopuścić ruch rowerowy w tunelu. Tylko nie ma woli. Zresztą teraz to chyba za późno. Czas na to był na na etapie projektowania.

        • 2 4

      • Idioto ty sie siebie zapytaj bo własnie potwierdziełes ze go nieposiadasz ale zato musiałes pochwalic sie leming głupotą!

        z prowincji jestes i co najwyzej obore widziałes nic wiecej wiec poco głos zabierasz.Bzdury jakie wypisujesz to tylko kompletny idita moze napisac słuchaj głabie gdyby te twoje wypociny mialy jaki kolwiek sesn to by nigdzie zadnej drogi rowerowej nie wybudowano.gdyby tylko takie bezmogi jak ty były to nawet ty nie miał bys czym jezdzic i
        zatruwac spalinami bo by koła nie wynaleziono!! Korki spowodowane przez rowerzystów albo wypadki drogowe :) Takim jak ty idiotom nie powinno sie wydawać prawa jazdy.

        • 2 0

      • pas dla rowerów bywa oddzielany od pasa dla samochodów

        nie jest to reguła.

        W Danii pas dla rowerów jest zwykle oddzielany tylko dość niskim krawężnikiem, przy skrzyżowaniu ten krawężnik znika, bo pas do skrętu w prawo jest często współdzielony z rowerzystami.

        Ścisłe oddzielanie stosowane jest w wielu miastach USA, w Niemczech bardzo często pasy dla rowerów się przeplatają z pasami dla samochodów.

        Kluczem do bezpieczeństwa nie jest ścisła segregacja, ale redukcja prędkości i natężenia ruchu samochodów w mieście.

        • 1 1

      • spróbuj kochany odróżnić zachowania generujące realne zagrożenie (jazdę samochodem z lekceważeniem limitów prędkości)

        od zachowań wiążących się z podejmowaniem umiarkowanego ryzyka (jazdę szosówką po jezdni gdy przy niej ktoś zbudował kiepską drogę dla rowerów prowadzącą znikąd do nikąd.

        I nie uogólniaj opinii o piratowaniu drogowym przez szosowców.

        • 1 1

    • (1)

      Ktoś musi bardziej uważać, bo rowrerzyści jeszcze się nie nauczyli. najpierw sam się naucz przepisów i ich przestrzegaj. Codziennie widze idiotów jadących na rowerach ulicą pod prąd albo obok ścieżki rowerowej, bo im wygodnie. A rzadko widze kierowców jeżdżących tak rażąco debilnie.

      • 2 4

      • posługujesz się wiedzą anegdotyczną

        To, co zdarza ci się widzieć, nie jest dobrym źródłem wiedzy o liczbie przypadków zachowań powodujących wypadki.

        W Polsce więcej pieszych ginie na przejściach i chodnikach z powodu nieialnej jazdy kierowców niż sporadycznych przypadków kolizji między pieszymi a rowerzystami.

        Jazda rowerzystów na ulicy jednokierunkowej "pod prąd" to w Gdańsku norma dopuszczona przepisami. W wielu miastach Europy to standard.

        • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Sprawdź się

Sprawdź się

W jakich samochodach aktualnie zdaje się egzamin na prawo jazdy kat. B w Trójmieście?

 

Najczęściej czytane